Tuesday 8 October 2024
Αντίβαρο
Ανδρέας Σταλίδης Πολιτική επικαιρότητα Ποντιακό/Μικρά Ασία

Περί γενοκτονίας και εθνοκάθαρσης

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.
armenian_genocide
Οι όροι δεν είναι καν συγκρίσιμοι.
Η «γενοκτονία» είναι νομικός όρος του διεθνούς δικαίου. Έχει νονό, συγκεκριμένες ιστορικές καταβολές. Έχει αυστηρά κριτήρια για να χαρακτηρίζει έτσι όχι ένα γεγονός, αλλά μία αλληλουγία γεγονότων. Έχει διάρκεια. Έχει φάσεις: σύλληψη ιδέας, προεργασία, οργάνωση, εκτέλεσει. Έχει βήματα. Έχει χαρακτηριστικά. Εφόσον οι ειδικοί επιστήμονες αποφανθούν ότι υπάρχει ένα τέτοιο σχέδιο και το ονομάσουν «γενοκτονία», τότε μπορεί να χρησιμοποιείται ο όρος. Εν γνώσει και συνειδήσει ότι χρησιμοποιείται τεχνικός, νομικός όρος.
Η «εθνοκάθαρση» δεν έχει κανένα ειδικό βάρος, δεν έχει ειδική έννοια. Μπαίνει ένας στρατός σε μία περιοχή, διώχνει τον τοπικό πληθυσμό επειδή έτσι μακροπρόθεσμα θα κρατήσει την περιοχή και αυτό το γεγονός ο παρατηρητής, ιστορικός, πολιτικός, δημοσιογράφος το χαρακτηρίζει «εθνικάθαρση» επειδή σύμφωνα με το λεξικό του αυτή είναι η κοντινότερη λέξη σ’ αυτό που θέλει να περιγράψει. Δεν υποχρεώνεται από κανέναν να χρησιμοποιήσει αυτόν ή άλλον όρο.
Η σύγχυση των δύο όρων είναι τεχνητή. Προϊόν άγνοιας.
Επί της ουσίας. Ο νονός του όρου «γενοκτονία» (Πολωνοεβραίος Raphael Lemkin) τη συγκερκιμένη χρονική στιγμή (μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου) κατά την οποία πρότεινε τον νεολογισμό του στη διεθνή νομική κοινότητα, για να θεμελιώσει την πρότασή του χρησιμοποίησε ιστορικό υλικό κυρίως από τα παραδείγματα των διωγμών που έκανε το των Τούκρων (για την ακρίβεια του κινήματος των Νεότουρκων) εναντίον των εθνικών ομάδων των Αρμενίων, Ασσύριων και Ελλήνων του Πόντου. Με αυτή τη θεμελίωση προχώρησε και λίγο αργότερα η σχετική σύμβαση του ΟΗΕ (1948) «Για την πρόληψη και καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας» και τελικά αναγνώρισε ως πρώτη τη γενοκτονία των εβραίων από τη ναζιστική Γερμανία.
Ως επιστημονικός όρος λοιπόν, υπάρχει μία ομάδα μελετητών που ονομάζεται IAGS, δηλαδή International Association of Genocide Scholars. Αυτοί δεν είναι ούτε Έλληνες, ούτε Αρμένιοι, ούτε Ασσύριοι (οι οποίοι εξαφανίστηκαν από προσώπου γης ως συλλογικότητα, ακριβώς λόγω των διωγμών εκείνων). Είναι κυρίως δυτικοί μελετητές.
Τον Δεκέμβριο του 2007 το IAGS εξέδωσε ένα ψήφισμα στο οποίο αναγνώριζε τη γενοκτονία των Ποντίων (και Αρμενίων και Ασσυρίων) και μάλιστα με αρκετά σκληρή γλώσσα κατά της Τουρκίας την οποία καλούσε να κάνει το ίδιο. Πριν ή μετά την ημερομηνία αυτή, ορισμένα κράτη έχουν κάνει το ίδιο στα κοινοβούλιά τους.
Πάμε τώρα στο θέμα που ανέκυψε στην Ελλάδα.
Σε ορισμένους («εθνομηδενιστικούς») κύκλους της αριστεράς και ορισμένους («φιλελευθεριακούς») κύκλους της δεξιάς (καθώς και στο ποτάμι μεταξύ των δύο οχθών), υπάρχει ένα αναγνωρίσιμο «αντι-εθνικιστικό» απωθημένο. Με το ζόρι πρέπει κάτι που αφορά τους Έλληνες ιστορικά να υποβαθμίζεται. Από πείσμα. Έτσι, η Μικρασιατική Καταστροφή περιορίζεται στη λέξη «συνωστίζονται στο λιμάνι», η επανάσταση του 1821 περιγράφεται καλύτερα από το επίθετο «ταξική» και, τώρα, η γενοκτονία των Ποντίων υποβαθμίζεται σε μία απλή αντίδραση ενός χαμένου πολέμου ως «πόνος των Ποντίων» – ο οποίος είναι σεβαστός μεν, αλλά όχι προϊόν γενοκτονίας, δηλαδή όχι οργανωμένου σχεδίου, άρα, δεν τρέχει και τίποτα.
Το παράλογο – αν όχι τραγελαφικό- του τελευταίου αυτού επεισοδίου είναι ότι αυτοί οι κύκλοι αρνούνται την απόδοση του νομικού όρου «γενοκτονία» στις σφαγές των Ποντίων 1914-1923, αλλά δέχονται την απόδοση του ίδιου όρου όταν αφορούν στους Αρμένιους!!
Δηλαδή, δέχονται την ύπαρξη σχεδίου των Νεότουρκων από το 1911 (ή ακόμη από το 1908), την προεργασία, την προετοιμασία, την εκτέλεση κλπ για την «Ένωση και την Πρόοδο» των Τούρκων (χωρίς τις λοιπές ομάδες ή με ομογενοποίησή τους) στην αναδυόμενη Τουρκία που ονειρεύονταν, αλλά περιέργως αυτό το σχέδιο δεν περιελάμβανε τους Ποντιακούς πληθυσμούς. Δέχονται ότι υπήρξε σχέδιο να αφανιστούν οι Χριστιανικοί πληθυσμοί από την Τουρκία, σχέδιο που οργανώθηκε και εκτελέστηκε πολλά χρόνια πριν την ελληνική μικρασιατική εκστρατεία, δηλαδή σε ανύποπτο χρόνο και όχι ως αντίδραση σε κάποια επιθετικότητα, αλλά αυτό το σχέδιο αφορούσε μέρος των Χριστιανικών πληθυσμών. Άλλων παππούδες, των Αρμενίων, όχι τους δικούς μας.

5 comments

Οπούντιος Λοκρός 5 November 2015 at 13:45

“Σε ορισμένους («εθνομηδενιστικούς») κύκλους της αριστεράς και ορισμένους («φιλελευθεριακούς») κύκλους της δεξιάς (καθώς και στο ποτάμι μεταξύ των δύο οχθών), υπάρχει ένα αναγνωρίσιμο «αντι-εθνικιστικό» απωθημένο. Με το ζόρι πρέπει κάτι που αφορά τους Έλληνες ιστορικά να υποβαθμίζεται. Από πείσμα. ”

Κύριε Σταλίδη πρἀγματι έποιασες τον ταύρο από τα κέρατα.
Ρατσισμός εναντίον των Ελλήνων, και τον ζούμε από το 96 και μετα κάθε μέρα και φανερώτερα.

Reply
Prof Asher J Matathias 5 November 2015 at 16:00

There’s a chill that comes much before winter and it’s the form of this Ill-considered initiative, having the further unintended consequence of arresting further academic study of the subject. Truth always loses when dogma supersedes reason. Without carrying water for Minister Filis, I remain an inspiring critic of his condemnation of the role of Greek media in the recent election, and of his Syriza cohorts, but stand with him and a previous minister, Maria Rapousi, in thinking and writing based on given data, not as political convenience requires! He’s not a denier that terrible treatment, deaths, expulsions, discrimination, were visited on the Greek and other Christian minorities in the then disintegrating Ottoman Empire. The fact that our own Congress and a plethora of other fora have resisted calling the totality of inhuman behavior a genocide, and, contrary to zealots, it must not ever be conflated with the Jewish Holocaust, indicates that more research is required; a rush to judgment in findings of the issue, and criminalizing thought (making Filis an example), does harm to learning, as well as the promoters of this latest intolerance. Stop it, I say, step back, and reconsider, for the damage you stand to reap can be more catastrophic than your limited imagination can foresee. One suggestion to consider suffices: does anyone wish to share the platform in this initiative with Ilias Kasodiaris, and and his hoodlum neo-Nazis of the not-so Golden Dawn Party?

Reply
Basilis 6 November 2015 at 03:11

@ Prof Asher J Matathias:
I’m not a history professor so unlike minister Filis (also not a professor but a rather failed journalist) I will not claim that this is my “scientific” opinion.It’s just my opinion. I would like to ask you to clarify to us common people that “share the platform” with Kasidiaris what was the difference between the Armenian genocide, the Holocaust (also a genocide) and the fate that befell the Greek minority of Asia minor between 1908 and 1923.I should add that today there are still Jews in Germany but no Greeks in the Pontus region. You use as an argument that the American Congress has not recognized it yet as a genocide. That doesn’t prove that it didn’t happen, rather states the fact that the Turks have considerable lobbing power and Americans don’t want to cause them any discomfort. Your congress was quick to call for measures against Russia for annexing Crimea but has done nothing the past 40 years for the Turks invasion and occupation of Cyprus.You claim that “more research is required” but it has been almost 100 years since the events have transpired. What more data you believe or wish could possibly come up after so long? The more the conclusion delays the last of the people that lived to tell the tail are dying from old age. Finally the fact that the golden dawn says for this matter what most Greeks believe anyway, doesn’t mean that we agree, much more like those fascists. Minister Filis is the must unsuccessful minister of a very unsuccessful government and instead of trying to do his job, in witch he has failed miserably so far, he stirs long finished debates in order to divert the public dialog away from his incompetency.

Reply
Kostas A. Dimopoulos 7 November 2015 at 17:19

@Basilis

Good chance to practice our English…..But in this case, there is no need to go into a dialogue with someone that praises “political personas” like Filis and Repoussi…….This is the achievement that makes them proud of….Neither continue a dialogue founded on the idea of “either with Filis and Repoussi or with Kassidiaris”…cannot call it the quintessence of Democracy, right?
We should only ask him one thing….What would be the political life cycle of persons with similar views in his country?

Reply
Χωρίς ΟΝΟΜΑ 1 March 2016 at 22:34

Why are we engaging in a civil conversation with this despicable Zionist shill! He is so blatantly clear about all this: Anything that could be conflated with the -so called- Holocaust (a poor term if you asked me) is not permitted! They (Jews) have the copyright and they are not going to let anyone share in the profits. The self proclaimed “chosen people” and their watchdogs (ADL, IPAC, AJC, the list is endless) will see to that. Shame on you “professor” Matathias, you deserve scorn, contempt and ridicule from every true Greek Patriot, actually from every self-respecting human being.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.