Γράφει ο Άντης Ροδίτης.
Πρόλογος σε μια πιθανή ανατύπωση του «Την Ελλάδα θέλομεν και ας τρώγωμεν πέτρες»
Το Φθινόπωρο τού 2003 το Υπουργικό Συμβούλιο τής Κυπριακής Δημοκρατίας ενέκρινε τον διορισμό επταμελούς Επιτροπής Πανεπιστημιακών[1] με σκοπό να μελετήσει και να αξιολογήσει το εκπαιδευτικό σύστημα τής Κύπρου και να υποβάλει έκθεση με προτάσεις για την ανασυγκρότηση και τον εκσυγχρονισμό τής Κυπριακής εκπαίδευσης. Επρόκειτο για υλοποίηση προεκλογικής εξαγγελίας τού Τάσσου Παπαδόπουλου και των συνεργαζομένων κομμάτων που τον ανέδειξαν στην προεδρία τής Κυπριακής Δημοκρατίας (κομμουνιστικού ΑΚΕΛ, κεντρώου ΔΗ.ΚΟ. και σοσιαλιστικού ΕΔΕΚ), για «σφαιρική μεταρρύθμιση» τού κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος.
Σημειώσεις
1 Πρόεδρος: Ανδρέας Μ. Καζαμίας, Καθηγητής Συγκριτικής Παιδαγωγικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Μέλη: Αθανάσιος Γαγάτσης, Καθηγητής Διδακτικής των Μαθηματικών. Ελπίδα Κεραυνού Παπαηλιού, Καθηγήτρια Πληροφορικής. Σήφης Μπουζάκης, Καθηγητής Παιδαγωγικών. Γιώργος Τσιάκαλος, Καθηγητής Παιδαγωγικών. Γιώργος Φιλίππου, Καθηγητής Διδακτικής των Μαθηματικών. Κρίστης Χρυσοστόμου Λέκτορας Πολιτικής Μηχανικής.
2 Ρόμπερτ Χόλλαντ «Η Βρετανία και ο κυπριακός αγώνας», Ποταμός, 2001, σ. 120-121.
3 Δρ Παναγιώτη Κ. Περσιάνη «Τα πολιτικά τής Εκπαίδευσης στην Κύπρο», Εκδόσεις Πανεπιστημίου Λευκωσίας-Παπαζήση ΑΕΒΕ, 2010, σ. 47.
4 «Ημείς έχομεν παιδείαν και ως προς το περιεχόμενον και ως προς την λειτουργίαν από καιρού αρχαιωθείσαν και παραμένομεν πιστοί εις αυτήν ως Πηνελόπη.» Λογοδοσία επί των πεπραγμένων τού Παγκυπρίου Γυμνασίου υπό τού Γυμνασιάρχου Φρίξου Πετρίδη τη 14η Ιουλίου 1968 στην Επετηρίδα του Σχολικού Έτους 1967-1968.
5 Εφημερίδα Ελευθερία Λευκωσίας 5.1.1963, σσ 5-6
6 Δες και Θεόδωρου Ι. Ζιάκα «Πέρα από το Άτομο», Αρμός 2003, σ. 96: «Μια από τις εκδηλώσεις της κυριαρχίας του σοφιστικού-σχετικιστικού (μηδενιστικού) πνεύματος είναι σήμερα η κατάρρευση των κλασικών σπουδών στη Δύση, πρωτοστατούντων των ίδιων των κλασικιστών κ.λπ.»
7 «Επετηρίς Σχολικού Έτους 1964-1965», Παγκύπριον Γυμνάσιον, Λευκωσία 1966, σσ 38-39.
8 Όταν ο Υπουργός Εσωτερικών του Πολύκαρπος Γιωρκάτζης, που βοηθούσε με την άδεια και προτροπή τού Μακαρίου τον Αλέξανδρο Παναγούλη εκτέθηκε στα μάτια των δικτατόρων με αποδεικτικά στοιχεία, ο Μακάριος τον απαρνήθηκε κι εκείνος πέρασε σε συνωμοσία με τους πράκτορες των δικτατόρων με στόχο τη δολοφονία τού Μακαρίου. Το αποτέλεσμα ήταν να δολοφονηθεί ο ίδιος από τούς συνεργάτες του.
9 Άντη Ροδίτη «Κουράγιο Πηνελόπη», Αρμός 2013
10 Περσιάνης 66-68
11 Περσιάνης 48
12 Η αποσιώπηση τής κυπριακής αντικαθεστωτικής λογοτεχνίας αποτελεί πάγια τακτική των «αρμοδίων» υπηρεσιών τού Κυπριακού κράτους, έστω κι αν κάποτε είναι αναγκασμένο ν’ αναγνωρίσει ένα βιβλίο. Τότε η «αναγνώριση» χρησιμοποιείται ως προπέτασμα καπνού για να συνεχίσει το σκοταδιστικό του έργο. Σ’ αυτό βρίσκει πάντα πρόθυμους συνεργάτες διάφορους «προοδευτικόφρονες» κριτικούς και λογοτέχνες, που αρπάζουν την ευκαιρία να περιορίσουν άλλο τυχόν «ενοχλητικό» λογοτεχνικό ανταγωνισμό! Η εύνοια με την οποία περιβάλλονται από τις «αρμόδιες» αρχές, τους προσδίνει την αναγκαία εγκυρότητα ώστε να επηρεάζουν Ελλαδίτες συναδέλφους. Το θέμα δεν έχει μείνει αδιαπραγμάτευτο στο Την Ελλάδα θέλομεν… Μερικά πρόσφατα, κραυγαλέα παραδείγματα αποτελούν η μη περίληψη τού γράφοντος στο Λεξικό τής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Πατάκης 2007, ούτε και στο κυπριακό αφιέρωμα τού περιοδικού «Η Λέξη» (τεύχος 203-204, Ιανουάριος-Ιούνιος 2010), όπου στο «Συνοπτικό χρονολόγιο 1960-2010» παραλείπεται εντελώς η κρατική βράβευση το 1973 τού βιβλίου «4 διηγήματα». Παρομοίως επιλεκτική είναι και η συμπεριφορά τού «Σπιτιού τής Κύπρου» όσον αφορά παρουσιάσεις Κυπρίων λογοτεχνών στην Αθήνα. Στην δε «Ιστορία της Νεότερης Κυπριακής Λογοτεχνίας», των Κεχαγιόγλου-Παπαλεοντίου, Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών Κύπρου 2010, όπου δεν είναι τόσο εύκολη η αποσιώπηση, οι ελάχιστες αναφορές στο έργο τού γράφοντος παίρνουν μορφή πολιτικού «κατηγορητηρίου» με χαρακτηρισμούς τού τύπου «αμετάπειστος ελληνολάτρης και αντιμακαριακός», «διακατέχεται από εμμονές τής ενωτικής ιδεολογίας» κ.α. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι αποδίδουν στον γράφοντα βιβλίο που δεν έγραψε, παραλείποντας άλλο που έγραψε, ενδεικτικό κι αυτό, ίσως, της βιασύνης τους να ξεμπερδεύουν το συντομότερο με έναν συγγραφέα, που τους είναι «πολιτικά»… αντιπαθής!
13 «Το Βήμα» 20.1. 2008
14 «Ο Φιλελεύθερος» 22.1. 2008
15 Χειρόγραφη, με ημερομηνία 11.7.2006
16 Με τίτλο «Ιστορικοϋλιστικός ‘εκσυγχρονισμός’ μετέωρος».
17 Με τίτλο «Το θέατρο στην Κύπρο».
3 comments
Η απιστευτη μομφη περι “Πηνελοπισμου” της κυπριακης παιδειας που σκαρφιστηκαν οι Ανθενωτικοι αναλυεται διεξοδικως στα τελευταια κεφαλαια του “Κουραγιο Πηνελοπη”. Θα πρεπει μαλλιστα να ενεπνευσε και τον ποιητικο τιτλο του βιβλιου.
Απο εκει και περα τι θελει και τα σκαλιζει ο κ. Ροδιτης, με τους ορισμους του “Χρονικου” κλπ. Καποια αφορμη θα ευρισκαν οι ΑΚΕΛικοι να θαψουν το βιβλιο………..
Απο εκει και περα ομως ας αφησει ο κ. Ροδιτης τον αειμνηστο Τασσο να αναπαυθει εν ειρηνη. Στην Ελλαδα ειναι πολυ αγαπητος……Ξερω, ξερω, “καμνωμεν μεσανυχτα οι Ελλαδιτες περι των κυπριακων πολιτικων πραγματων”…………… 🙂
Προς ενημέρωση: Οι νεκροθάφτες του χρονικού “Την Ελλάδα θέλομεν και ας τρώγωμεν πέτρες” δεν ήσαν οι ακελικοί, αλλά οι Λυσσαριδικοί (Σοσιαλιστικό κόμμα ΕΔΕΚ), το κόμμα που εξοπλιζόταν από τον Μακάριο για ν’ αποτελέσει αντίβαρο στη… Μεραρχία!
Όσον αφορά τον Τάσσο, που “είναι πολύ αγαπητός στην Ελλάδα”, δεν είμαι εγώ που δεν τον αφήνω να αναπαυθεί εν ειρήνη, αλλά η Ιστορία. Εξάλλου “πολύ αγαπητός στην Ελλάδα” ήταν και ο Μακάριος. Μόνο σε εντελώς άσχετους εξακολουθεί να είναι…
Δε εχω την εντυπωση οτι οι Λυσσαριδικοι αντιταχθηκαν στη Μεραρχια ή οτι θεωρουσαν εαυτους αντιβαρο σε αυτην.Αναμφιβολα εγιναν προθυμο δεκανικι του μακαριακου καθεστωτος.
Αλλα αν θυμαμαι καλα, το προβλημα με τους λυσσαριδικους ηταν βασικα οι κακες παρεες με ακραιες ενοπλες παλαιστινιακες ομαδες. Τα πληρωσε πολυ σκριβα αυτα η Κυπρος. Α, ρε Βασσο………….
Δεν θυμαμαι καλα τα περι λυσσαριδικων και παρακαλω να με διορθωσετε οπου κανω λαθος.
Ο Ταασος εγινε αγαπητος στην Ελλαδα για το βροντερο ΟΧΙ στο σχεδιο Α(υ)ναν, αλλα και για αλλους λογους. Υπαρχουν πολλοι Ελλαδιτες που βριζουν τον Μακαριο διοτι ξερουν ποιος ηταν. Δεν εχω ακουσει Ελλαδιτη να κατηγορει τον Τασσο.
Η Ιστορια εχει κρινει τον Τασσο αγαπητε κυριε Αντη.