Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.
Δημοσιεύθηκε στην Εστία, 13 Δεκεμβρίου 2016.
Το άρθρο σκοπεύει να αφυπνίσει το λογικό υπόβαθρο πίσω από τη λήψη μίας θέσης. Να αναρωτηθούμε αν συμβαίνει για συναισθηματικούς λόγους, ποιες προτεραιότητες αποκαλύπτει κλπ.
Πρώτη διαπίστωση («Εστία» 15.11) η συσχέτιση της ευφυίας με το πόσο συχνά παρατούμε τη νοητή μας θέση, ώστε να βλέπουμε όσο περισσότερο μπορούμε τα πράγματα από διαφορετικές γωνίες. Δεύτερη διαπίστωση («Εστία» 29.11) ότι είναι σχεδόν αδύνατο για τον άνθρωπο να δεχθεί ένα νέο δεδομένο χωρίς να το εντάξει αυτομάτως σε κάποιο ευρύτερο σκεπτικό· είμαστε δηλαδή κατασκευασμένοι να καταχωρούμε μία πληροφορία που πέφτει στην αντίληψή μας σε ένα εκ των προτέρων επεξεργασμένο πλαίσιο αναφοράς.
Αν συνδυάσουμε τις δύο αυτές διαπιστώσεις, ανοίγουν οι πόρτες ερμηνείας για ασυνέπειες και προκαταλήψεις. Όχι μόνο μεταξύ λόγων και έργων, αλλά και εντός υποτιθέμενων κλειστών συστημάτων ιδεών. Η αξιολόγηση του σημασιολογικά υπέρτερου κατά την κρίση ενός ανθρώπου, αποκαλύπτει την ιεράρχηση κριτηρίων, άρα και του τρόπου σκέψης του. Αξίζει λοιπόν να σταχυολογηθούν ορισμένες ασυνέπειες, ώστε να γίνει κατανοητή η προτεραιότητα, άρα η διαφορετική οπτική στα πράγματα. Έτσι δομεί, αλλά και αμβλύνει κανείς τη σκέψη του.
Πρώτο παράδειγμα η επίκαιρη περίπτωση του Φιντέλ Κάστρο. Μία θετική κρίση λογικά δεν ιεραρχεί πολύ ψηλά τη δημοκρατικότητα ενός καθεστώτος (διενέργεια εκλογών). Διότι δεν μιλάμε για τα πρώτα χρόνια μετά την ανατροπή του Μπατίστα, αλλά για μία περίοδο μισού αιώνα με διαδόχους τα μέλη της οικογένειάς του: αδερφό και ίσως ανηψιό. Το κριτήριο της Δημοκρατίας ή εφαρμόζεται παντού ή πουθενά. Όχι κατά περίπτωση.
Τι μπορεί να σταθεί ως υπέρτερο από το πολίτευμα; Ας πούμε: τα «έργα για τον λαό». Αυτομάτως υπεισέρχονται υποκειμενικοί παράγοντες. Δεδομένου του αμερικανικού εμπάργκο, δύσκολα μπορεί να αρνηθεί κανείς τα εξαιρετικά επιτεύγματα της Κούβας στην παιδεία και υγεία. Με το ίδιο κριτήριο όμως δεν θα έπρεπε να αξιολογηθεί ομοίως και η Σιγκαπούρη; ένα ακραιφνώς καπιταλιστικό κράτος (με κοινοβουλευτική δημοκρατία, ενός όμως κόμματος!). Για όσους απέμειναν να αξιολογούν διαφορετικά την Κούβα και τη Σιγκαπούρη, μένει το κριτήριο του ιδεολογικού στρατοπέδου: οι δικοί μας είναι πάντα καλοί, δημοκράτες ή όχι, με έργο ή όχι. Οι αντίπαλοι πάντα κακοί. Κάπου εδώ παύει και η συζήτηση.
Προχωρώ σε άλλα παραδείγματα. Δεν αντιλαμβάνομαι τη θέρμη με την οποία κάποιος είναι υπέρμαχος των αμβλώσεων και ταυτόχρονα αρνητής της θανατικής ποινής. Ισχύει και το ανάποδο για κάποιον που είναι ταυτόχρονα κάθετος εναντίον των αμβλώσεων, αλλά υπέρ της θανατικής ποινής. Δεν στέκει, διότι ο τρόπος προσέγγισης του φαινομένου της ζωής θα πρέπει να έχει συνέπεια εφαρμογής.
Δεν αντιλαμβάνομαι τη θέρμη με την οποία κάποιος είναι υπέρ του ατομικού σεξουαλικού προσανατολισμού, ενώ είναι ταυτόχρονα εναντίον της ατομικής οικονομικής ελευθερίας. Ομοίως και το αντίστροφο. Ο τρόπος προσέγγισης της ατομικότητας και των επιλογών που απορρέουν από αυτήν, θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλα τα πεδία του βίου. Όχι στα μισά.
Δεν αντιλαμβάνομαι τη θέρμη με την οποία ένας αντιτιθέμενος με την πολιτική της Θάτσερ για την εγκατάλειψη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από «βρώμικα καύσιμα» (λιθάνθρακα), εμφανίζεται ταυτόχρονα ως υπέρμαχος της οικολογίας.
Τέλος, δεν στέκει με τίποτα άθεοι να ζητούν τη δημιουργία τζαμιού!
Ας είμαστε συνεπείς με τον εαυτό μας, δεκτικοί της σχετικότητας και πολυχρωμίας του κόσμου, και ας μην υιοθετούμε μανιχαϊστικά σχήματα.
8 comments
Eπισης, δε γινεται οι Δυτικοι να επικρινουν τις…..”αντιδημοκρατικες και αυταρχικες μεθοδους του Πουτιν”, και ταυτοχρονως να ειναι κολλητοι με τη……Σαουδικη Αραβια, το πιο ανελευθερο, καταπιεστικο κρατος της οικουμενης!
Τα κολλητηλικα ιδιως των Αμερικανων με τους Σαουδαραβες γελοιοποιουν αδυσωπητα τη δυτικη ρητορικη περι ανθρωπινων δικαιωματων, δημοκρατιας και τα ρεστα.
Στην κηδεια του Φιντελ ο Τσιπρας. Εκφωνησε και φλογερο επικηδειο, ως αλλος Περικλης στον Επιταφιο. Δικαιωμα του να ζει στο 1959. Πλην ομως εξαγριωσε το αμερικανοκουβανικο λομπυ στο Κογκρεσο, που παραδοσιακα υποστηριζε τα ελληνικα θεματα. Ηδη η Λευκωσια διαχωρισε τη θεση της…….
Αξιοθαύμαστο άρθρο γραμμένο με καθαρή σκέψη και πολύ επιτυχημένα, καίρια παραδείγματα. Θεωρώ ότι το θέμα είναι ιδιαίτερα οξύ στην Ελλάδα αλλά υπάρχει κι αλλού, παντού θα έλεγα.
Ένα παράδειγμα: Έχουν δημοκρατία στην Αμερική, που τόσο πολύ την κοκορεύονται και προσπαθούν να την επιβάλλουν κι αλλού είτε με πολέμους, είτε με εργαλεία ήπιας ισχύος; Όχι φυσικά γιατί πιστεύουν τόσο πολύ στη δημοκρατία, όταν έχουν εγκαταστήσει χίλιες μύριες στυγερές δικτατορίες ανά τον κόσμο και έχουν επηρεάσει άλλες τόσες εκλογικές διαδικασίες. Και τώρα κόπτονται για Ρωσικές υποκλοπές!
Και φυσικά το επόμενο, το δύσκολο βήμα. Πως μπορούμε να αντιπαρέλθουμε τις παγίδες που μας στήνουν οι νευρώσεις και οι συναισθηματικές μας ανάγκες σε προσωπικό επίπεδο, όπως και γενικότερα η ανατροφή, η διαπαιδαγώγηση, και η εκπαίδευση; Και για πολλούς η πολιτική και ιδεολογική «καθοδήγηση» στην οποία έχουν υποβληθεί στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια;
Είναι μεγάλη η πάλη να ελευθερώσει κανείς τη σκέψη του και την υπόστασή του από ιδεολογίες, ιδεοληψίες, πολιτικές και κομματικές, ακόμη και ‘επιστημονικές’, προσαρτήσεις και να δει τον κόσμο, τη ζωή και τους ανθρώπους χωρίς παρωπίδες, με καθαρό μυαλό και ανοιχτή καρδιά.
Ας ευχηθούμε ότι αυτό το άρθρο θα μας βάλει στο δρόμο.
Και το παράδειγμα par excellence ιδεολογικής αντίφασης είναι κάποιοι κομμουνιστές που αυτοαποκαλούνται πατριώτες (και ακόμα χειρότερα Δημοκράτες). Δεν είναι μόνο ιδεολογική αντίφαση αλλά Ιστορική όπως αποδεικνύει η Ιστορία του επισήμου κόμματος των ηττημένων του συμμοριτοπολέμου.
Δεξιέ,
Είναι, όμως, γεγονός ότι υπάρχουν κομμουνιστές, που είναι αναμφισβήτητα πατριώτες. Μπορεί ο πατριωτισμός να αντιτίθεται στην μαρξιστική ιδεολογία, αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός, ότι ο Κάστρο ήταν πατριώτης (“patria o muerte”, η γνωστή φράση τού Γκεβάρα), καθώς και οι Σοβιετικοί, που ονομάζουν τον Β’ΠΠ “Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο”.
“Τέλος, δεν στέκει με τίποτα άθεοι να ζητούν τη δημιουργία τζαμιού!
Μα αυτοί δεν ζητούν την δημιουργία τζαμιού για θρησκευτικούς λόγους, αλλά επειδή έτσι θέλουν οι λαθρομετανάστες κι αυτοί που τούς έστειλαν στην χώρα μας. Δεν είναι θρήσκοι, αλλά χρήσιμοι ηλίθιοι.
@ Πατριώτης
Μερικοί από τους αριστερούς πιστεύουν στις ληγμένες κονσέρβες από τις οποίες τους ταΐζουν και λένε ότι οι Μουσουλμάνοι θα μετατραπούν σε προλετάριοι!
Τόσο καλά καταλαβαίνουν το ριζοσπαστικό Ισλάμ.
Λες και δεν δοκιμάστηκε κάποια μορφή σοσιαλισμού σε Αραβικές/Ισλαμικές κοινωνίες !
Αυτό είναι και το νόημα του άρθρου: πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να σκεφτόμαστε όχι ιδεολογικά, αλλά στηριγμένοι σε λογική βασισμένη σε γνώση και εμπειρικά στοιχεία!
@ Πατριώτης
Τότε στον βαθμό που αντιτίθενται στην μαρξιστική ιδεολογία… “δεν είναι κομμουνιστές”, για να επαναλάβω την ρήση πολλών ελληνόφωνων συμμοριτών όταν στοχάζονται περί της κατάρρευσης, μετά το ’89 , του κόσμου που ονειρεύονταν. Όπως άλλωστε την επαναλαμβάνουν και για τους συμμορίτες που βρίσκονται σήμερα στην εκτελεστική εξουσία.
@ Δεξιός
Νομίζω το σχόλιό μου ήταν σαφές. Πολιτικάντηδες είναι οι άνθρωποι και επί πλέον χρήσιμοι ηλίθιοι.
Ποια “μαρξιστική ιδεολογία” και τρίχες κατσαρές.