«Η Ορθοδοξία κράτησε το έθνος και δεν τούρκεψε. Με επίκεντρο την Ελληνορθόδοξη παράδοση ο λαός απέκτησε μία πρώτη μορφή κράτους» αναφέρει με έμφαση, μεταξύ άλλων, ο Πολιτικός Επιστήμων – Συγγραφέας και πολύ γνωστός στους εκκλησιαστικούς κύκλους κ. Κωνσταντίνος Χολέβας, μέλος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής της Πολιτιστικής Ταυτότητας στην κάμερα του Πρακτορείου Ορθοδοξία και στον Αντώνη Μακατούνη με αφορμή τη διεξαγωγή του ογδόου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, το οποίο εντάσσεται στη σειρά των δέκα (10) Επιστημονικών Συνεδρίων για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επαναστάσεως (1821-2021).
Το Συνέδριο εφέτος έχει ως κεντρικό θέμα «Οι μεγάλες Προσωπικότητες της Ελληνικής Επαναστάσεως – Ομοψυχία και διχόνοια κατά την Επανάσταση». Ειδικοί επιστήμονες και ιστορικοί ερευνητές θα παρουσιάσουν σχετικές εισηγήσεις. Η επίσημη έναρξη θα λάβει χώρα την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στις 17.00, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Συνοδικού Μεγάρου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Ιασίου 1, κατά την οποία θα χαιρετήσει και θα κηρύξει την έναρξη ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εισηγήσεις των προηγουμένων επτά (7) Διεθνών Επιστημονικών Συνεδρίων έχουν ήδη εκδοθεί σε τόμους από τις εκδόσεις «Αρχονταρίκι» και είναι στη διάθεση των ενδιαφερομένων. Τη διοργάνωση έχει αναλάβει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος υπό την προεδρία του Σεβ. Μητροπολίτου Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνατίου. Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής είναι ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Μεταλληνός, Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
«Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι άνθρωποι δεν θα ήμασταν σήμερα ελεύθεροι, δεν θα υπήρχε αυτό το Κράτος, το Έθνος και ο λαός. Σε αυτούς που βανδαλίζουν τα αγάλματα των ηρώων του 21 θα έλεγα ότι για να μπορείς σήμερα εσύ να πηγαίνεις στο σχολείο ή να ψηφίζεις ή να κάνεις αυτό που θεωρείς δημοκρατικό σου δικαίωμα κάποιοι θυσίασαν τη ζωή τους. Αυτοί οι άνθρωποι δικαιούνται κάποιας τιμής» συμπληρώνει ο κ. Χολέβας στο ερώτημα τι θα έλεγε σε αυτούς που καταστρέφουν και βανδαλίζουν τα μνημεία των ηρώων μας, ενώ προσθέτει παράλληλα ότι, «Για την άγνοια των νέων στα γεγονότα έχουμε όλοι ευθύνες».
Δείτε την αποκλειστική συνέντευξη στο Διεθνές Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Ορθοδοξία»:
1 comment
Όταν λέμε έθνος, τί εννοούμε; Ο όρος έθνος προ του εθνοκράτους, σαν όρος, αντιστοιχεί στον όρο εθνοτική ταυτότητα. Η δε εθνοτική ταυτότητα της Ρουμ Μιλλετ, της Ρωμαϊκής Κοινότητας δηλαδή, δεν ήταν ελληνορθόδοξη (χρησιμοποιείτε τον όρο Έλλην για να χαρακτηρίσετε την ελληνοφωνία και τα ελληνιστικά πολιτισμικά στοιχεία; Αν όχι, τότε χρησιμοποιείτε αυτό τον όρο με βάση την νεωτερική του θεώρηση, στο Εθνοκράτος – αντίφαση).
Το Πατριαρχείο των Ρωμαίων (Ρουμ Πατρικανεσι) δεν απευθυνόταν μόνον σε ελληνοφώνους, αλλά στους απανταχού Ορθοδόξους. Πίστευε, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, (και είναι, για εμάς) ότι αποτελεί τον θεματοφύλακα του Γένους, της Αποστολικής Διαδοχής, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το ζωντανό Σώμα του Χριστού.
Ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί ο λόγος σας αγαπητέ κ. Χολέβα έχει μείνει τόσο πολύ στάσιμος, όλα αυτά τα χρόνια. Δεν έχει πια δυναμική: αυτά που γράφετε θα μεταμορφώνονταν σε έναν πύρινο και δυναμικό λόγο, αν προσέχατε τους ορισμούς που δίνετε, και στην χρήση της ορολογίας. Αν διακρίνατε (αναφέρομαι κυρίως στον γραπτό σας λόγο) τις διαφορές ημικής και ητικής προσέγγισης, την ΜΗ ταύτιση της εθνοτικής με την σύγχρονη εθνική ταυτότητα, τα κείμενά σας θα ήταν πάρα πολύ σημαντικά. Στις εκπομπές σας, που άκουγα στα εφηβικά μου χρόνια με ζήλο, αισθανόμουν ότι έχετε φλόγα. Κάπου χάνεται αυτή η φλόγα σε συγκεκριμένες λέξεις που χρησιμοποιείτε, εντελώς άστοχα, και ξενερώνουμε. Ενώ, από την άλλη, η φωνή σας είναι τόσο ιδιαίτερη, και καθηλώνει…
Για μένα θα παραμείνει αυτή η απορία, μέχρι να δώ κάποια αλλαγή, κάποια ευαισθησία σε αυτά τα τόσο σημαντικά, και αληθινά που αναφέρω παραπάνω: γιατί τέτοια ακαμψία στην ορολογία σας…είναι λανθασμένη, και είναι πάρα πολύ εύκολο να το διαπιστώσετε.
Δεν είναι το ’21 αυτό που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ. ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, ΞΑΝΑ ΣΕ ΤΖΑΜΙ. Εδώ φαίνεται και η τεράστια διαφορά νεωτερικής “ελληνικής” εθνικής ταυτότητας με τη “ρωμαϊκή-ρωμαίικη” εθνοτική μας καταγωγή. Άλλος ο προσανατολισμός της μεν και άλλος της δε. Όπως έλεγε και ο Κορνήλιος Καστοριάδης αλληθωρίζουμε, όταν πάμε να δούμε ταυτοχρόνως μέσω της μιας και της άλλης οπτικής γωνίας, και βλέπουμε τα πράγματα παραμορφωμένα.