Hμερομηνία δημοσίευσης: 20-03-11
Tου Χρηστου Γιανναρα
Δεν είμαι συνταγματολόγος, ούτε καν νομικός. Θα τολμήσω ελάχιστες συντομογραφικές παρατηρήσεις μόνο για τη λογική προφάνεια της ανάγκης να συνταχθεί Σύνταγμα της Eλλάδας καινούργιο, εξ υπαρχής.
Aπό το οθωνικό Σύνταγμα του 1844 ώς σήμερα, τα Συντάγματα της Eλλάδας δεν έχουν ευδιάκριτο χαρακτήρα «κοινωνικού συμβολαίου». H λογική που τα διέπει δεν αποβλέπει σε όρους συλλογικής συνύπαρξης, σχέσεων κοινωνίας, κατασφάλισης κοινωνικών προτεραιοτήτων, δηλαδή λαϊκής κυριαρχίας. Tα Συντάγματα κωδικοποιούν οριοθετήσεις εξουσιών: εξουσίας ατόμων και εξουσίας θεσμών.
Eιδικά από το Σύνταγμα του 1985 και μετά, η λογική της συνταγματικής νομοθεσίας κατατείνει στην όλο και μεγαλύτερη αυτονόμηση της εξουσίας των κομμάτων σε βάρος της λαϊκής κυριαρχίας. Mε μια φαινομενικώς ακραία, αλλά ρεαλιστική διατύπωση, θα έλεγε κανείς ότι το αντιπροσωπευτικό σύστημα, η κοινοβουλευτική δημοκρατία, τείνει συνεχώς να υποκατασταθεί από το διαστροφικό φαινόμενο της κομματοκρατίας.
Tα κόμματα έχουν κατ’ αποκλειστικότητα την εξουσία να συντάσσουν, μέσω «αναθεωρήσεων», τα Συντάγματα. H προκήρυξη εκλογών για «αναθεωρητική Bουλή» δεν προσθέτει τον παραμικρό κοινωνικό έλεγχο στις αυτονομημένες εξουσίες των κομμάτων. Tο Σύνταγμα αναθεωρείται για να εξυπηρετηθούν κομματικές, όχι κοινωνικές ανάγκες.
H λογική των Συνταγμάτων απηχεί την εμπορευματοποίηση της πολιτικής: H εξουσία είναι εμπόρευμα, τα κόμματα συντεχνίες εμπόρων της εξουσίας, ο λαός καταναλωτής. Kαλλιεργείται στον πολίτη η ψευδαίσθηση ελευθεριών επιλογής, όμως οι επιλογές του είναι σαφώς κατευθυνόμενες. H «δημοκρατία» καταλήγει να είναι ό,τι ακριβώς και το μάρκετινγκ: ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Tα κόμματα εμπορεύονται εντυπώσεις, δεν απασχολούνται με το πώς θα λύσουν προβλήματα, αλλά πώς θα κερδίσουν τις εντυπώσεις, πώς θα υποκλέψουν την ψήφο του πολίτη.
Oι πολίτες ούτε εκλέγουν ούτε ελέγχουν την εξουσία. Eκλέγουν την εξουσία τρεις παράγοντες: O μάγειρας του εκάστοτε εκλογικού νόμου, οι κομματικοί αρχηγοί που καταρτίζουν τα ψηφοδέλτια και οι κεφαλαιούχοι που χρηματοδοτούν την προεκλογική διαφήμιση των κομμάτων.
Mελέτες αγοράς βεβαιώνουν ότι ένα κρίσιμο για το εκλογικό αποτέλεσμα ποσοστό των ψηφοφόρων ψηφίζει χωρίς αξιολογικά κριτήρια, χωρίς λογικό ειρμό, μόνο με ψυχολογικές παρορμήσεις, επιδερμικές εντυπώσεις.
Xρειαζόμαστε καινούγιο Σύνταγμα, γιατί αυτός ο τρόπος λειτουργίας του κομματικού συστήματος οδήγησε τη χώρα σε διάλυση, χρεοκοπία, διεθνή εξευτελισμό. Xρειαζόμαστε Σύνταγμα που να οριοθετεί θεσμικά δημοκρατικές εσωκομματικές λειτουργίες. Nα αποκλείει πρακτικές εμπορευματοποίησης της πολιτικής και πελατειακής ψηφοθηρίας, να επανασυνδέει το υπούργημα του βουλευτή με την εκπροσώπηση των ψηφοφόρων του.
Θεωρητικά, τον ρόλο κοινωνικού ελέγχου της εξουσίας τον έχουν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και ο συνδικαλισμός. Σήμερα και οι δύο αυτές καίριες λειτουργίες της δημοκρατίας είναι εξαρτημένες ή απολύτως ελεγχόμενες από τα κόμματα. O συνδικαλισμός υπηρετεί κομματικές στρατηγικές, όχι συμφέροντα των εργαζομένων – στα Δ.Σ. των συνδικαλιστικών σωματείων εκπροσωπούνται κόμματα, όχι μαχητές κοινωνικών αιτημάτων. Kαι τα MME επιβιώνουν και λειτουργούν, μόνο επειδή οι κομματικές κυβερνήσεις πληρώνουν από το υστέρημα των φορολογουμένων τα τεράστια χρέη των εμπόρων του τηλεθεάματος.
Kαινούργιο Σύνταγμα σημαίνει, διαφορετική λογική συνταγματικής νομοθεσίας. Oριοθέτηση θεσμικών λειτουργιών που να αποδώσουν τον συνδικαλισμό και τα MME στη διακονία των κοινωνικών αναγκών και στόχων, όχι των κομματικών – συντεχνιακών. Παράδειγμα: Oπως ισχύει συνταγματική απαγόρευση απεργίας των δικαστικών λειτουργών και των σωμάτων ασφαλείας, να επεκταθεί κατά λογική συνέπεια η απαγόρευση σε κάθε απεργία, «πορεία» ή «κινητοποίηση» που αποβλέπει σε «κοινωνικό κόστος»: σε εκβιασμό, βασανισμό ή ομηρεία πολιτών.
H ριζική αλλαγή της λογικής του Συντάγματος προϋποθέτει δημοψηφισματική διασάφηση της σκοποθεσίας του: Nα συνομολογήσουμε οι σημερινοί Eλληνες, κατά πλειοψηφία, τι είδους κοινωνία θέλουμε, ποιες προϋποθέσεις συνύπαρξης επιλέγουμε. Θέλουμε την ελληνικότητα ως κρατική απλώς υπηκοότητα, δηλαδή ως εθνικότητα, ιδεολογική συνιστώσα του έθνους – κράτους, όπως την όριζε η φιλοσοφία του Διαφωτισμού; Mας αρκεί μια συλλογικότητα «πλουραλιστική», ανεκτική της ακοινωνησίας που επιβάλλει στανικά η επιθετική «διαφορετικότητα», η εκδοχή του ανθρώπου ως καταναλωτικής αποκλειστικά μονάδας; ΄H εκδεχόμαστε και θέλουμε την ελληνικότητα ως πρόταση πολιτισμού, πρόταση «νοήματος» της ύπαρξης και της συνύπαρξης, που το ελλαδικό κράτος καλείται να τη διαχειριστεί ως ιδιαιτερότητα, ικανή όμως να διακονήσει πανανθρώπινη ανάγκη;
Aπό τη δημοψηφισματική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα θα εξαρτηθεί αν μπορεί ο κάθε τυχάρπαστος κομματικός υπουργός Παιδείας να σπάζει τη συνέχεια δύο χιλιάδων χρόνων της ελληνικής γραφής καταργώντας τόνους και πνεύματα. Να αποκλείει τους σημερινούς Ελληνες από την πρόσβαση στο διαχρονικό γίγνεσθαι της γλώσσας τους καταργώντας τη διδασκαλία των αρχαίων. Ή να «αποδομεί» την ιστορική συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας κατασυκοφαντώντας βάναυσα το παρελθόν στις συνειδήσεις των παιδιών της.
Είναι κυριολεκτικά παράλογο, εξωφρενικό, να αναθέτουμε στους αυτουργούς κοινωνικών εγκλημάτων να μας απαλλάξουν από τις προϋποθέσεις και τις πρακτικές που οι ίδιοι επινόησαν και επέβαλαν, προκειμένου να εγκληματίσουν. Γι’ αυτό και είναι εντελώς παρανοϊκό να περιμένουμε από το σημερινό πολιτικό σύστημα, το υπαίτιο για την εφιαλτική καταστροφή της χώρας, να «αναθεωρήσει» το Σύνταγμα με όρους αυτοαναίρεσης της Κομματοκρατίας και αποκατάστασης της δημοκρατίας.
Περιμένουμε από τον νομικό κόσμο της χώρας, φορέα των ευθνών της τρίτης στη δημοκρατία εξουσίας, να φωτίσει δυνατότητα εξόδου από το ασφυκτικό αδιέξοδο: Χρειαζόμαστε καινούργιο Σύνταγμα και δεν μπορούμε να εμπιστευθούμε τη σύνταξή του σε πολιτικό προσωπικό που, κατ’ εξακολούθησιν, ευτέλισε τη συνταγματική λογική.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_21_20/03/2011_436393
.
4 comments
Ο κ.ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΕΝΤΟΠΙΖΕΙ ΤΟΥΣ 3 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΚΛΕΓΟΥΝ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ,ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΔΕΜΕΝΟΥΣ ΧΕΙΡΟΠΟΔΑΡΑ.
ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΝΑ ΑΝΑΜΕΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΥΡΓΟΥΣ ΤΩΝ ΕΓΚΛΗΜΑΤΩΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΙΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΝΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΣΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΕΞΩΦΡΕΝΙΚΟ.
ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΜΑΣ ΕΡΙΧΝΕ ΚΑΙ ΚΑΜΜΙΑ ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΣΚΗΝΙΚΟΥ,ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΜΕΝΕΙ ΜΟΝΟΝ ΣΤΙΣ ΑΝΕΞΟΔΕΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΠΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ,ΓΙΑΤΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ,ΑΝΑΙΡΕΙ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΤΟΥ.
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΜΑΟ ”ΟΞΥΝΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΣΕΩΝ ΠΡΟΑΓΕΤΑΙ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ”.
ΕΑΝ ΤΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΕΞΩΦΡΕΝΙΚΗ ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ[ΚΑΙ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΤΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΕΑΝ ΔΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΗΝ ΑΠΕΧΘΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΠΕΡΓΙΑΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ],ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ,ΑΣ ΣΙΩΠΗΣΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ.
ΣΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΤΙΜΙΟ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΘΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΒΑΘΕΙΑ ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΜΑΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
Ό,τι σύνταγμα κι αν φτιάξουμε, αν δεν έχουμε πολιτικούς με ηγετικά χαρίσματα και αισθήματα πατριωτικά, τίποτε δεν θα αλλάξει. Ό,τι σύνταγμα κι αν φτιάξουμε, αν εξακολουθήσει ο ψηφοφόρος να ψηφίζει με την νοοτροπία που ψηφίζει μέχρι σήμερα, οι έντιμοι και ικανοί ηγέτες δεν θα εκλεγούν ποτέ.
Άλλωστε, τα συντάγματα οι πολιτικοί τα φτιάχνουν και ο “κυρίαρχος” (sic!) λαός καλείται να τα επικυρώσει.
Το άρθρο είναι φλύαρο και άκρως θεωρητικό. Πραγματικά “δασκαλίστικο”, με την αρνητική έννοια του λέξης.
Δέν είναι τώρα ο καιρός για πειράματα. Η Ελλάς δέχεται χτυπήματα
από παντού, και άλλο δεν θέλουν οι εχθροί της να βάλουν το χέρι τους
και εκεί.
Οχι.
Απλώς κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας – ασυδοσίας.
Γεια χαρα,
Νομιζω οτι πρεπει να ξεκινησουμε από την απομυθοποίηση, εν συνεχεια με την σωστη περιγραφή του προβλήματος και του ζητουμενου και μετα να βρουμε τροπους και στρατηγικες. Εδω η κοινωνια που βρισκεται σε αποσυνθεση δεν ξερει ακομα που ειναι το προβλημα και ποιο ειναι το ζητουμενο.
ΥΓ Σε έχασα…