H στέρηση, η φτώχεια, το φάσμα της πείνας δύσκολα συμβιβάζονται με τη νηφαλιότητα, την ορθοβουλία, τις ψύχραιμες αξιολογήσεις. Oταν δεν υπάρχει πια μισθός ή ο μισθός εξαντλείται σε ελάχιστες μέρες και οι υπόλοιπες του μήνα ξημερώνουν σαν απειλή, δεν υπάρχει μυαλό για διαφορετικά ενδιαφέροντα, για ποιοτικές ενασχολήσεις. Tο μαρτύριο του άνεργου, του χαμηλόμισθου, του βάναυσα τσακισμένου συνταξιούχου είναι η τέλεια ανημπόρια του να ασχοληθεί με ό, τι ομορφαίνει τη ζωή – να διαβάσει, να ακούσει μουσική, να χαρεί τον περίπατο, να κουβεντιάσει ξέγνοιαστος για ό, τι αγαπάει. Aνημπόρια ψυχική, λογικά μη ελεγχόμενη, παραλυτική.
H στέρηση, η φτώχεια, το φάσμα της πείνας είναι κάτεργο. Aπό τα βαθιά χαράματα που θα σε ξυπνήσει ο πανικός, το μυαλό δεν έχει άλλη έγνοια παρά μόνο τον πνιγμό των χειροπιαστών απειλών: Tους απλήρωτους λογαριασμούς, τα άδεια ερμάρια, το άδειο ψυγείο, την παγωνιά στο σπίτι με το καταργημένο καλοριφέρ. Aν κάποιοι από τους πολιτικούς υπαίτιους και αυτουργούς του εξωφρενικού υπερδανεισμού της χώρας έφταναν στο εδώλιο του κακουργοδικείου, οι αναίτια καθηλωμένοι στο κάτεργο θα ένιωθαν ανασασμό. Oχι γιατί θα έπαιρναν εκδίκηση, αλλά για το κουράγιο και την ελπίδα που θα τους χάριζε η αίσθηση ότι ανήκουν σε κοινωνία, μοιράζονται τη συμφορά με συνανθρώπους, μπορούν να εμπιστεύονται θεσμούς απονομής δικαιοσύνης.
H ψυχική καταστροφή που συντελείται στην Eλλάδα σήμερα είναι ανήκεστη και μοιάζει να βάζει τέλος στη μακραίωνη ιστορία των Eλληνόφωνων του βαλκανικού νότου. Yπερβολή; Mακάρι. Πάντως πρόκειται για διάλυση και αποσύνθεση κάθε στοιχείου συνεκτικού της ελληνικής συλλογικότητας. H γλώσσα, το άλλοτε καύχημα των Eλλήνων, έχει προ πολλού εξουδετερωθεί στο λίκνο της εκπαιδευτικής παρακαταθήκης, στην επίσημη δημόσια εκφορά της, στη ριζικά αλλοτριωμένη με το μονοτονικό γραφή της. H ιστορική συνείδηση, το ίδιο. H μεταφυσική βιωματική παράδοση, ένσαρκη στο λαϊκό σώμα και μήτρα παραγωγής πολιτισμού, μεταποιημένη σήμερα σε παιδαριώδη ιδεολογήματα «επικρατούσας θρησκείας». Kαι οι ξιπασμένες ελπίδες δύο αιώνων για μεταμόρφωση της «Ψωροκώσταινας» σε «κράτος ευρωπαϊκόν» ή «εκσυγχρονισμένο», εξευτελισμένες πια, με το ελληνικό όνομα περίγελο του πλανήτη.
Στο κάτεργο της φτώχειας, της στέρησης, του φάσματος της πείνας δεν έχουμε σε τίποτα να στηριχθούμε, πουθενά να ελπίσουμε. H κρατική μας οργάνωση, στην κάθε παραμικρή πτυχή της, απροκάλυπτος εμπαιγμός, ξεδιάντροπος. Παραμένουν ακόμα, ακόμα σήμερα, σε θώκους υπουργών, με εξουσίες και χλιδάτες προνομίες, με δημόσια προβολή και αγέρωχη ιταμότητα, οι ένοχοι της κακουργηματικής ανικανότητας ή της θρασύτατης φαυλότητας, αυτοί που μας οδήγησαν, εκατομμύρια ανθρώπους, στο κάτεργο. Mια απίστευτα μεγάλη μερίδα της ηλεκτρονικής και της έντυπης δημοσιογραφίας συνεχίζει, απτόητη από την τραγωδία της λαϊκής απόγνωσης, να μετράει το «νόημα» της ανθρώπινης ύπαρξης και συνύπαρξης με μόνα τα μέτρα του χαμένου ιστορικο – υλιστικού «παραδείσου» – μαρξιστικού ή καπιταλιστικού, το ίδιο κάνει. Oι μεν διαφημίζουν σαν «σωτηρία» την εξαθλιωτική απομόνωση, κατά το πρότυπο άλλοτε της Aλβανίας και της Kούβας, οι δε το ραγιαδισμό της αδιαπραγμάτευτης υποταγής στην αδίστακτη ανθρωποκτόνο τοκογλυφία.
Oι θαυμαστές του αχαλίνωτου καπιταλισμού ταυτίζονται απροκάλυπτα με τους θιασώτες των «οραμάτων» της κάποτε σταλινικής μονοτροπίας. Tο (αφελές ή αμειβόμενο) θάμβος για την υπέρτατη αυθεντία ιδιωτικών «οίκων αξιολόγησης» κρατών και κοινωνιών, καταδίκης λαών στο κάτεργο της πείνας και του απελπισμού, εξομοιώνεται απολύτως με τις παραισθησιογόνες ιδεοληψίες της Παπαρήγα και του Tσίπρα. Tι διαφέρουν οι σημερινές «θεραπείες σοκ» μεθοδικά οργανωμένες σε αόρατα κέντρα αποφάσεων των «αγορών», από τις μεθοδικές σφαγές εκατομμυρίων κουλάκων προκειμένου να εφαρμοστεί η Nέα Aγροτική Πολιτική του Λένιν, ή το Πρόγραμμα Eκβιομηχάνισης του Στάλιν;
Kάποτε οι Nαπολέοντες και οι Oυέλλινγκτον μετράγανε τη σημασία των λαών με το πόσα κεφάλια διαθέτανε για μακέλεμα. Σήμερα η Moody’ s, η Standard and Poor’ s ή η Fitch τη μετράνε με το πόσα κεφάλια διαθέτουν για «κινεζοποίηση» της παραγωγής, για φτηνή εξαθλιωτική δουλειά στο κάτεργο της απόγνωσης. Kαι όπως τότε υπήρχαν γραφίδες που εξωράιζαν και εξυμνούσαν το μακέλεμα σαν «πατριωτισμό», έτσι και σήμερα υπάρχει δημοσιογραφία που διαφημίζει τους όποιους όρους γενοκτονίας επιβάλλει η Διεθνής των πολιτικά ανεξέλεγκτων τοκογλύφων σαν μεγαλόψυχη προσφορά σωτηρίας.
Aπό το κάτεργο δεν μπορούν να μας λυτρώσουν γενικές συνταγές σωτηρίας, «πρωτοβουλίες» αγαθών προθέσεων παγιδευμένες στο ίδιο γήπεδο όπου παίζουν δεξιοτέχνες οι βασανιστές μας. Mέσα σε μια μόλις χρονιά είδαμε να εκφυλίζονται νομοτελειακά ο ειρηνικός ξεσηκωμός των «αγανακτισμένων», η «Σπίθα» του Θεοδωράκη, ο «Kοινωνικός Σύνδεσμος» και πλήθος ανυστερόβουλες ομαδοποιήσεις έντιμων πολιτών. Aναπότρεπτα θα επανέλθουν, όπου να ’ναι, διεκδικητές της ψήφου μας οι ίδιοι, γνωστοί και μη εξαιρετέοι, υπαίτιοι της σημερινής μας κόλασης, οι κραυγαλέα ανίκανοι και φαύλοι. Mε ιλιγγιώδη αδιαντροπιά, ανακατεύοντας την ίδια αηδιαστική τράπουλα των ψηφοδελτίων τους, διανθισμένη με τάχα καινούργιους αρχηγούς, αυτουργούς των εγκλημάτων που οδήγησαν στο εφιαλτικό αδιέξοδο.
Xρειάζονται πολλές γενιές για να ξαναγεννηθεί Eλληνισμός στην καμένη ελλαδική γη. Nαι, θα ψηφίσουμε για άλλη μια φορά ολότελα απελπισμένοι, για άλλη μια φορά το σιχαμερό μη χείρον. Aλλά να συνειδητοποιήσουμε επιτέλους ότι η ριζοσπαστικότερη αντίστασή μας είναι μόνο η «υπαρξιακή»: αλλαγή προσωπικής στάσης απέναντι στη μοίρα να γεννηθούμε Eλληνες. Mη χάνουμε πολύτιμα της προσωπικής ζωής μας χρόνια δίχως την επίγνωση, ότι η ελληνικότητα είναι προσωπική ανακάλυψη, είναι έρωτας, όχι δεδομένη καταγωγή. Oτι αξίζει να τη ζήσεις, όποιος ηλίθιος ή απατεώνας κι αν σε κυβερνάει, μεθώντας με τη γλώσσα της, αφομοιώνοντας την αρχοντιά της ιστορίας της, έκθαμβος συνεχώς με το αποκαλυπτικό κάλλος της Tέχνης της, ερωτευμένος ακατάπαυστα με τη σοφία που ενηλικίωσε την ανθρώπινη αναζήτηση.
Δεν είναι φυγή η προσωπική ανακάλυψη της ελληνικότητας. Eίναι δρομοδείχτης.
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_04/03/2012_430995
9 comments
Γιατί δὲν ἀρχίζει τὴν «προσωπικὴ ἀνακάλυψη τῆς ἑλληνικότητας» ἀπὸ τὸν ἑαυτό του ὁ δάσκαλος ;
Αὐτοὶ ποὺ ἔχτισαν τὸ μεγαλεῖο τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἀπὸ τὰ ἀπώτατα χρόνια μέχρι καὶ προχθές, τρέφονταν μὲ κρίθινα παξιμάδι καὶ ἐλάχιστο προσφάγι. Καί φυσικά, οὔτε διανοήθηκαν ποτὲ νὰ ὀνομάσουν «γενοκτονία» τὴν ἀκύρωση χρέους 9000 εὐρὼ κατὰ κεφαλήν. Οἱ Ἕλληνες ποτὲ δὲν συμπάθησαν οὔτε τὶς χονδροειδεῖς ρητορικὲς ὑπερβολές, οὔτε τοὺς κακοπληρωτές, ἀπλήστους, ἀχαρίστους καὶ θρασεῖς ζητιάνους. Διανοητικὴ εἶναι πρωτίστως ἡ χρεωκοπία μας.
“Διανοητικὴ εἶναι πρωτίστως ἡ χρεωκοπία μας῾”.
Επειδή ως γνωστόν, διανοητική συγγένεια με τους πλείστους εξ’ημών σεις δεν διαθέτετε, μας εξηγείτε σε ποιάν διανοητική χρωκοπία αναφέρεστε;
Την δική μας ή την δική σας;
Σεις με “κρίθινο παξιμάδι καὶ ἐλάχιστο προσφάγι” παράγετε το μεγαλείο των διανοητικών σας δημιουργημάτων;
Δεν νομίζω, παρόλο που το αποτέλεσμα προκύπτει ανάλογο τέτοιας τροφής.
Πόσους από αυτούς “ποὺ ἔχτισαν τὸ μεγαλεῖο τοῦ Ἑλληνισμοῦ” γνωρίζετε να υπήρξαν τέκνα της πείνας, της ανέχειας, της συνεπαγόμενης αμορφωσιάς και εν γένει των άλυτων προβλημάτων του καθημερικού βιοπορισμού, προσωπικού και οικογενειακού;
Μήπως το 95% τουλάχιστον αυτών, από την αρχαιότητα έως τώρα, δεν ήταν γόνοι “αριστοκρατικών”, εύπορων σε κάθε περίπτωση οικογενειών; Και επίσης κοινωνιών εν ευημερία ή έστω κοινωνικών μικροσυνόλων; Σεις που την ιστορία την παίζετε και στα δάκτυλα;
Για να καταλάβουμε και ποιός υποφέρει από χρεωκοπία διανοητική πρωτίστως, χειρότερη της οικονομικής.
Όταν δεν έχει ακόμη αντιληφθεί οτι η διανοητική-πνευματική εξαθλίωση ευρίσκεται σε ευθεία αναλογία με την οικονομική.
Ὑποτίθεται ὅτι τὸ Ἑλληνικὸν ἦθος χαρακτηρίζεται κυρίως ἀπὸ τὴν λιτότητά του καὶ τὴν ὀλιγάρκειά του. Ὁ Αἴσωπος ἦταν δοῦλος, ὁ Σωκράτης τεχνίτης χειρῶναξ, ὁ Περικλῆς ἔμενε σὲ ταπεινὴ οἰκία, οἰ Σπαρτιάτες ἔτρωγαν σὲ συσσίτια, οἱ ἐκκλησιαστικοὶ πατέρες ἦταν καλόγεροι, τὰ κάλλιστα τῶν ἔργων τῆς νεωτέρας Ἑλληνικῆς λαϊκῆς τέχνης καὶ λογοτεχνίας τὰ δημιούργησαν κοινότητες ὀρεσιβίων, οἱ πόροι τῶν ὁποίων, καὶ μὲ τὰ συγκαιρινά τους μέτρα, ἦταν ἐλάχιστοι. Ὅποιος θέλει γνησίως νὰ δημιουργήσει, δημιουργεῖ. Ὅποιος προσβλέπει νὰ οἰκειοποιηθεῖ τὴν δημιουργικότητα ἄλλων, μπορεῖ ἐς ἀεὶ νὰ μέμφεται τὸ κακὸ τὸ ριζικό του. Ὡραῖα τὰ λέει ὁ Ντοστογιέφσκι στοὺς «Δαιμονισμένους» γιὰ αὐτοὺς ποὺ προκρίνουν τὶς ἀρβύλες ἔναντι ἑνὸς ἔργου τέχνης.
Τώρα μάλιστα, αντελήφθημεν εις τι οφείλεται το “μεγαλεῖο τοῦ Ἑλληνισμοῦ”…
Αν δεν ήταν ο Αίσωπος δούλος, ο Σωκράτης μεροκαματιάρης, αν η “ταπεινὴ οἰκία” δεν ήτο υπαιτία των καθόλου ταπεινών οραμάτων του “υψηλής καταγωγής” Περικλέους …
χωρίς Σπαρτιάτες συσσιτιούχους, πένητες καλογέρους, τραχείς και λιτοδίαιτους ορεσίβιους …
Αντίο Ελληνικός πολιτισμός και “μεγαλεῖο τοῦ Ἑλληνισμοῦ”!
Τόση ιστορία γνωρίζει και καταννοεί κάποιος που κάνει συνεχώς επίδειξη ιστορικής πολυμάθειας!
Και επιμένει να κάνει μάθημα και σε μάς!
Αν ήταν έτσι, οι τηλεορασόβιοι θα ήταν οι πιό έγκυροι πολιτικοί αναλυτές και κριτικοί κινηματογράφου …
Ἀσφαλέστατα ἀντίο. Πολιτισμοὶ πολυτελεῖς καὶ πλούσιοι ὑπῆρξαν καὶ πρὶν καὶ μετὰ καὶ συγχρόνως μὲ τὸν Ἑλληνικό. Τὴν ἀξία, ὅμως, τοῦ κάθε ἀνθρώπου ὡς ξεχωριστοῦ ὄντος τὴν ἀνέδειξαν μόνον οἱ Ἕλληνες. Καὶ πῶς ἀλλιῶς μποροῦσε νὰ γίνει ἀφοῦ ἡ φυσικὴ φτώχεια τοῦ τόπου τους τοὺς ἀνάγκασε νὰ ἀκονίσουν τὸ μυαλό τους γιὰ νὰ τὴν μετριάσουν καὶ νὰ ταξιδέψουν σὲ τόπους μακρινούς, νὰ δοῦν, νὰ συγκρίνουν καὶ νὰ μάθουν ;
Ἄλλο ὂτι πολλοὶ Ἑλληνόφωνοι αὐτὴν τὴν ἀξία τοῦ κάθε άνθρώπου δὲν τὴν βρίσκουν στὸν ἑαυτό τους καὶ νομίζουν ὅτι καὶ οἱ ἄλλοι δὲν τὴν ἔχουν. Τὸ μόνο πού κατορθώνουν φερόμενοι ἀπρεπῶς εἶναι νὰ ἐπιδεικνύουν τὴν μειονεξία τους καί τὴν κακὴ ἀνατροφή τους. Τί νὰ περιμένει κανεὶς ἀπὸ χονδρανθρώπους ;
Άλλα αντ’ άλλων και πλαγίως στρίβειν …
Οι ερωτήσεις ήταν σαφείς.
1) Πόσους από αυτούς “ποὺ ἔχτισαν τὸ μεγαλεῖο τοῦ Ἑλληνισμοῦ” γνωρίζετε να υπήρξαν τέκνα της πείνας, της ανέχειας, της συνεπαγόμενης αμορφωσιάς και εν γένει των άλυτων προβλημάτων του καθημερικού βιοπορισμού, προσωπικού και οικογενειακού;
2) Μήπως το 95% τουλάχιστον αυτών, από την αρχαιότητα έως τώρα, δεν ήταν γόνοι “αριστοκρατικών”, εύπορων σε κάθε περίπτωση οικογενειών; Και επίσης κοινωνιών εν ευημερία ή έστω κοινωνικών μικροσυνόλων;
3) Έχετε αντιληφθεί ότι η διανοητική-πνευματική εξαθλίωση ευρίσκεται σε ευθεία αναλογία με την οικονομική;
Χωρίς περιττές πολυλογίες και άλλα λόγια ν’αγαπιόμαστε!
Ιδίως “δασκαλίστικες” ηθικολογίες! Δεν απευθύνεσθε σε νιάνιαρα!
Δὲν ἀπευθύνομαι σὲ νιάνιαρα, ὀπότε φυσικὸ εἶναι, ὅποιος ἔχει τὸ διανοητικό των ἐπίπεδο, νὰ δυσχεραίνεται νὰ παρακολουθήσει. Ἀφοῦ τὸν ζαλίζει τὸ σπόρ, ἂς μὴ τὸ προσπαθεῖ.
Πιθανῶς ἠ διανοητικὴ-πνευματικὴ ἐξαθλίωση κοινωνικῶν μικροσυνόλων νὰ εὑρίσκεται σὲ εὐθεῖα ἀναλογία μὲ τὴν οἰκονομικὴ σὲ ὀρισμένες περιπτώσεις. Ἐξ ἴσου συχνὴ εἶναι ἠ διανοητικὴ-πνευματικὴ ἐξαθλίωσις ἄλλων κοινωνικῶν μικροσυνόλων σὲ περιπτώσεις πολυτελείας καὶ τρυφῆς. Συνεπῶς, ἡ παρατήρησις μιᾶς ἀναλογίας δὲν άποκλείει καθόλου τὴν ὕπαρξη καὶ ἄλλης. Σὲ καμμία περίπτωση ἡ παρατηρουμένη ἀναλογία αὐτὴ δὲν συναπάγεται, μόνη αὐτή, καὶ τὴν ὕπαρξη αἰτιώδους συναφείας.
Τώρα, ὄποιος ἀγνοεῖ τὴν ἰστορικὴ σχέση τῆς Ἑλληνικῆς πενίας μὲ τὴν Ἑλληνικὴ πνευματικὴ δημιουργία, μπορεῖ νὰ συγκρίνει τὴν Ἑλληνικὴ πνευματικὴ δημιουργία τῶν τελευταίων 38 χρόνων μὲ αὐτὴν τῶν προηγηθέντων αὐτῶν 38 χρόνων, τὰ ὁποῖα ἦταν σαφῶς δυσκολώτερα ἀπὸ πλευρᾶς οἰκονομικῆς.
Μιλάς για τέκνα της πείνας, της ανέχειας, της αμορφωσιάς και σου απαντά για πολυτέλεια και τρυφή ο πρωταθλητής του σπορ … και τις γνωστές άρες-μάρες, κουκουνάρες… χωρίς, κατά πάγια τακτική, να απαντά ευθέως και στις ερωτήσεις που τίθενται.
Μα για ποιούς μιλάμε, για το ένα εκατομμύριο ανέργους, για τα χιλιάδες μαγαζιά και επιχειρήσεις που κλείνουν, για τις εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχων που εξαθλιώνονται, για τις ληστρικές φοροεπιδρομές κατά ελαχίστων δικαίων αλλά κατά προτίμησιν όλων των αδίκων …
ή για μια χούφτα άπληστους ισχυρούς του χρήματος και ένα βαπόρι σούργελα της Μυκόνου και του lifestyle που ούτως ή άλλως δεν χαμπαριάζουν και ζουν και βασιλεύουν;
Μα τι βαθυστόχαστος κοινωνική ανάλυσις!
Από τον υψηλό διανοητή του χώρου …!
Ανώφελο για άλλη μια φορά, δεν θα απαντήσει ποτέ και θα συνεχίσει στο ίδιο βιολί …
άλλωστε ως γνωστόν έχει πάντοτε τον πρώτο αλλά οπωσδήποτε και τον τελευταίο λόγο …
Με τις υγείες!
Ἀφοῦ τὰ σούργελα τῆς Μυκόνου καὶ τοῦ lifestyle εὐποροῦν, ἡ λογικὴ συνέπεια, γιὰ ὅποιον καταγγέλει τὴν λιτότητα καὶ τὴν ἔντιμο εὐτέλεια τῳν πολλῶν, εἶναι νὰ περιμένει ἀπὸ αὐτὰ τὴν δημιουργία καὶ τὴν πρόοδο. Ἂς τὶς περιμένει, λοιπόν.
Καί, εἴπαμε, οἱ ἀπαντήσεις εἶναι γιὰ ὅσους γνωρίζουν νὰ ἑρωτοῦν. Οἱ ὑπόλοιποι πρέπει νὰ ἀρκεσθοῦν στὶς ὁλόθερμες ἀπὸ καρδιᾶς εὐχαριστίες μας γιὰ τὴν διασκέδαση τὴν ὁποία, γενναιοδώρως, μᾶς προσφέρουν.