Thursday 17 October 2024
Αντίβαρο
Πολιτική & Κοινωνία Στέλιος Παπαθεμελής

Φτώχεια και πλούτος οψιγενή «αρρωστήματα»

papathemelis 5

Τα Μνημόνια με τη συγκατάθεση των ‘’πρόθυμων’’ της πολιτικής μας τάξης αλυσόδεσαν τη χώρα και επέτρεψαν στους υπαλλήλους  των διεθνών τοκογλύφων δικαιώματα του  δεσμείν και λύειν. Η τρόικα λειτουργεί ως αυτόνομο κέντρο υπερ-εξουσίας. Φυσικό οι δανειστές να κόπτονται για την αδιατάρακτη συνέχιση του λαομίσητου έργου της.

            Τώρα επισπεύδει την κατεδάφιση των υπολειμμάτων της εργατικής νομοθεσίας και την παλινόρθωση κατηργημένων μεσαιωνικών ρυθμίσεων.

            Ο ΟΟΣΑ, πάλι αξιώνει την κεφαλήν επί πίνακι χιλιάδων εργαζομένων στο Δημόσιο, την απελευθέρωση απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα και πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα. Ίσον καινούργια μαρτυρικά δεινοπαθήματα

            Ακούγεται ότι η Κυβέρνηση λόγω ενστίκτου αυτοσυντηρήσεως, θα πει το πρώτο ΟΧΙ. Όμως « Όταν φωνάζεις “εμπρός” πρέπει να κάνεις εντελώς ξεκάθαρα προς ποια κατεύθυνση »  ( Τσέχωφ).

Ο Κρούγκμαν ψέγει τα δρακόντεια μέτρα που επέβαλαν οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης. Έπληξαν και συρρίκνωσαν την κατανάλωση και ματαίωσαν τις επενδύσεις.

Είμαστε ξέφραγο αμπέλι, ελεύθεροι στα κοράκια των πολυώνυμων κερδοσκόπων που αδίστακτα μηχανεύονται – εκμεταλλεύονται τα πάντα και τις διεθνείς επενδυτικές συμφωνίες για να επιτύχουν υπερκέρδη. Θεωρούν την ελληνική κρίση υπερευκαιρία «για να βγάλεις λεφτά».Και της Κύπρου. Γι΄ αυτό στο πληγωμένο σώμα της Μεγαλονήσου έχουν επιπέσει να την κατασπαράξουν και γεωπολιτικά. Εκεί αφού διέλυσαν την οικονομία και επτώχευσαν τους πολίτες της, τους «φεσώνουν», ένα παραφύσιν, νόθο μόρφωμα που όμοιό του δεν έχει γνωρίσει ποτέ η διεθνής δικαιϊκή και πολιτειακή εμπειρία.

Ξανά το πρόβλημα είμαστε εμείς. Η αδράνεια και ο ενδοτισμός μας και τα “όχι” που καταπίνουμε αντί να τα υψώνουμε “τείχος”. Είδαμε τα εγκλήματα «λευκού κολάρου». Τις  5 τράπεζες που διήρπασαν τα χρήματα των καταθετών διαθέτοντάς τα εις εαυτούς και αλλήλους. Όλοι αυτοί οι ληστές παρά τον εντοπισμό τους είναι μάλλον απίθανο να λογοδοτήσουν και να πληρώσουν.

Ήρθε ο Γερμανός πρόεδρος Ιωακείμ Γκάουκ, πάστωρ της Ευαγγελικής Εκκλησίας. Από τους ομηρικούς χρόνους ο ξένος στον ελληνικό πολιτισμό θεωρείται  αδελφός («αντί κασιγνήτου ξείνος»). Αλλά έχουμε  πολλούς ανοιχτούς λογαριασμούς με τη χώρα του. Παλαιούς και πρόσφατους. Το κατοχικό δάνειο και οι πολεμικές επανορθώσεις. Είναι ανοιχτή πληγή.

Η Γερμανία πλήρωσε στους πάντες πλην ημών. Διότι η επίσημη Ελλάς ουδέποτε ζήτησε. Και στη ζωή «ο αιτών λαμβάνει, ο ζητών ευρίσκει και τω κρούοντι ανοιχθήσεται»(Λουκ.11,10). Τα ελλείμματα του Νότου γίνονται πλεονάσματα του Βορρά, = Γερμανίας και των δορυφόρων της. Ο ξένος προέβη σε ανέξοδες καταθέσεις λύπης για τα θύματα της θηριωδίας των συμπατριωτών του και υπογράμμισε ότι το «ρήγμα με τον πολιτισμό» που διέπραξαν τους επιβάλλει “μια ιδιαίτερη ευθύνη”. Προσδοκώντας όμως να μπει στην ουσία της ευθύνης, μας αφήνει άναυδους εξαερώνοντας την : «το ηθικό χρέος δεν θέλουμε να το αρνηθούμε ούτε να το σχετικοποιήσουμε». Αλλά το «ηθικό χρέος» συνιστά έπεα πτερόεντα. Για το ανεξόφλητο υλικό, πραγματικό χρέος άλλα λόγια ν΄ αγαπιόμαστε. Ο κ. Γκάουκ ανήκει λόγω δόγματος στο πουριτανικό ήθος το οποίο συγκλίνει με το πνεύμα του καπιταλισμού. Εκεί κυριαρχεί το φραγκικό, ατομοκρατικό, ευδαιμονιστικό πρότυπο. Ο άνθρωπος αντιμετωπίζεται ως άτομο, όχι ως πρόσωπο. Διαβάζοντας την «Προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του  καπιταλισμού» του Max Weber μπορεί  κανείς να ερμηνεύσει έγκυρα τον Γκάουκ και την Μέρκελ. Αυτή η ηθική προσεγγίζει τον άνθρωπο ως άτομο που ευτυχεί μόνο όταν ευημερεί οικονομικά. Πάντοτε όμως σε ατομικό επίπεδο. Όχι σε επίπεδο κοινωνίας. Δεν είναι φιλόπτωχη

Στον αντίποδά της βρίσκεται η Ορθόδοξη ανθρωπολογία. Όχι η ατομική κατανόηση αλλά η κοινωνική επαλήθευση της γνώσης δίνειπρόσβαση στην αλήθεια «Καθ΄ ό,τι αν κοινωνήσωμεν αληθεύομεν, ά δέ αν ιδιάσωμεν, ψευδόμεθα» δίδαξε ο Ηράκλειτος. Η αδικία είναι δομικό κοινωνικό πρόβλημα.

Η πενία και ο πλούτος είναι οψιγενή φαινόμενα. «Ύστερον επεισήλθε τω γένει των ανθρώπων ως αρρωστήματα κοινά τη κακία»(=αρρώστιες σύμφυτες με την κακία) γράφει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στον περίφημο “Περί φιλοπτωχείας” Λόγον του. Και εξ αιτίας αυτών «έρραγε το συγγενές εις ονομάτων αλλοτριότητας και το της φύσεως ευγενές πλεονεξίας κατέτεμε, προσλαβούσα και νόμον της δυναστείας επίκουρον». Δηλαδή διασπάσθηκε το ανθρώπινο γένος και η πλεονεξία κάποιων διασάλευσε την φυσική τάξη και με τον πλούτο που συσσώρευσαν ισχυροποιήθηκαν πολιτικά υφαρπάζοντας την εξουσία με στόχο να κατοχυρώσουν και με νόμους το προϊόν της αδικίας.

Μπορούν οι επικείμενες εκλογές να αποτελέσουν την αρχή του τέλους αυτού του κακού;

Η απάντηση τον Μάιο._

 

 

 

ΥΓ: ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΤΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

 

                   Κλυδωνιζόμενος εν μέσω μυρίων σκανδάλων και με ραγδαία πτώση της δημοτικότητας του, ο άλλοτε κραταιός αλλά πάντοτε ξεσαλωμένος  αλαζών και υπερφίαλος Ταγίπ Ερντογάν προσπαθεί να πιαστεί, όπως ο πνιγμένος από τα μαλλιά του.

                  Για να βγει από το αδιέξοδο και να ανταγωνισθεί τον δημοφιλή αμερικανοδίαιτο  ιμάμη Φετουλάχ  Γκιουλέν υποδύεται  τώρα τον … Μωάμεθ τον Πορθητή και ετοιμάζεται να μετατρέψει σε τζαμί την Αγία  Σοφία που λειτουργεί από το 1935 με απόφαση του Μουσταφά Κεμάλ ως Μουσείο.

                  Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος προέβη σε αγωνιώδη έκκληση για αποτροπή αυτής της βαναυσότητας.

                  Αν υπάρχει υποστατή Διεθνής Κοινότητα, Ορθόδοξη Ρωσία και κατάλοιπα Χριστιανικής Δύσεως ας κινητοποιηθούν επιτέλους για να ματαιώσουν την σχεδιαζόμενη ιεροσυλία.

                  Αλλά όλοι οι  παραπάνω δεν πρόκειται να κουνήσουν ούτε το μικρό τους δαχτυλάκι αν δεν αφυπνισθεί  η υπνώττουσα  επίσημη Ελλάς, η οποία να  ξεσηκωθεί και  να ξεσηκώσει.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.