Αντώνης Πανούτσος
Ο κάθε πολίτης μπορεί να πιστεύει ότι είναι καλύτερος στη δουλειά που θέλει να κάνει από κάποιον άλλον και κανένα κράτος δεν έχει δικαίωμα να του το απαγορεύει. Αν το πιστεύουμε, το εφαρμόζουμε και στην πράξη. Διαφορετικά συνεχίζουμε στη λογική της ελληνικής σοβιετικής δημοκρατίας, όπου το κράτος αποφάσιζε ποιος έχει δικαίωμα να είναι φαρμακοποιός και ποιος βαρκάρης
Μεγάλωσα στην πλατεία Σερφιώτη. Η επόμενη στάση ήταν η Στελλάκη. Είχε πάρει το όνομά της από το ομώνυμο φαρμακείο, κάτι που δείχνει πόσο σπάνια ήταν τα φαρμακεία στη δεκαετία του ’50. Ο λόγος ήταν ότι για να πάρεις άδεια φαρμακείου έπρεπε όχι μόνο να είσαι φαρμακοποιός αλλά το επόμενο να βρίσκεται σε δεδομένη απόσταση. Οπότε, αν είχες τελειώσει φαρμακοποιός και ήθελες να ανοίξεις το δικό σου φαρμακείο, έπρεπε να βρεις ένα μέρος όπου να μην έχει και να πάρεις την άδεια. Δεν αναφέρομαι στον Μεσαίωνα με τις αδελφότητες, αλλά στη δεκαετία του ’50.
Στα τέλη της επόμενης δεκαετίας βρέθηκα στα «Σημερινά». Τα «Σημερινά» ήταν η απογευματινή εφημερίδα του εκδότη του «Ελεύθερου Κόσμου» Σάββα Κωνσταντόπουλου, είχε διευθυντή τον Λυκούργο Κομίνη και φιλοδοξούσε να καλύψει το κενό της «Μεσημβρινής», την οποία η Βλάχου είχε κλείσει όταν έγινε δικτατορία. Στα «Σημερινά» ήρθα σε επαφή με τον κλάδο των τυπογράφων. Οι τυπογράφοι ήταν ό,τι πλησιέστερο υπήρξε στην Ελλάδα σε κληρονομική αριστοκρατία. Το σωματείο τους δεν έκανε δεκτά νέα μέλη. Ο μόνος τρόπος να γίνεις τυπογράφος ήταν να είσαι παιδί τυπογράφου ή να παντρευτείς κόρη τυπογράφου και να πάρεις το προνόμιο προίκα. Και πάει λέγοντας.
Για να έχεις περίπτερο έπρεπε να πάρεις άδεια ως θύμα πολέμου. Για να πάρεις φυλλάδιο και να γίνεις ναυτικός το κράτος έπρεπε να σου δώσει πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων. Το ίδιο για να πάρεις άδεια οδήγησης αυτοκινήτου. Για να βάλεις μια τάβλα και να πουλάς μικροπράγματα στον δρόμο ο δήμος έπρεπε να σου δώσει άδεια μικροπωλητή. Αλλά και για να γίνεις εκτελωνιστής χρειαζόταν άδεια. Πόρνη να ήθελες να γίνεις χρειαζόσουν άδεια. Και όταν χρειάζεσαι κάτι, πάντα θα βρίσκεται κάποιος να το προσφέρει. Παίρνοντας σε αντάλλαγμα το κατιτίς.
Τα προηγούμενα αφορούν με τη συζήτηση που γίνεται για τα κλειστά επαγγέλματα. Τα οποία όσο υπάρχουν θα υπάρχει και ένα κράτος έτοιμο να τα εκμεταλλευτεί. Είτε δίνοντας άδειες νόμιμα, είτε παράνομα. Στη λογική τι θα γίνουν αυτοί οι άνθρωποι όταν το επάγγελμά τους γίνει ελεύθερο, η απάντηση είναι ακριβώς ό,τι γίνονται όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι που δουλεύουν σε ελεύθερα επαγγέλματα. Ζουν στον ανταγωνισμό και επιβιώνουν προσπαθώντας να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους από τον διπλανό τους. Στο επιχείρημα ο Ελληνας όταν βλέπει ένα μαγαζί να πηγαίνει καλά ανοίγει ένα όμοιο απέναντί του και κλείνουν και τα δύο, η απάντηση είναι «όχι». Κλείνει το ένα. Και μένει ανοιχτό το άλλο που έκανε τη δουλειά του καλύτερα.
Οχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο. Ο κάθε πολίτης μπορεί να πιστεύει ότι είναι καλύτερος στη δουλειά που θέλει να κάνει από κάποιον άλλο και κανένα κράτος δεν έχει δικαίωμα να του το απαγορεύει. Αν το πιστεύουμε, το εφαρμόζουμε και στην πράξη. Διαφορετικά συνεχίζουμε στη λογική της ελληνικής σοβιετικής δημοκρατίας, όπου το κράτος αποφάσιζε ποιος έχει δικαίωμα να είναι φαρμακοποιός και ποιος βαρκάρης.
Το ζύγι
Μέχρι και τη δεκαετία του ’70 στην Ελλάδα το ψωμί πουλιόταν με το ζύγι, αλλά και σε κάθε φραντζόλα που πουλούσε ο φούρναρης έκοβε ένα μικρό κομμάτι ψωμί που το προσέθετε στην περίπτωση που η αγορανομία το έβρισκε λειψό. Το ζύγισμα, που η κυβέρνηση σκέφτεται
να επαναφέρει, ήταν πάντα σοβαρή υπόθεση σε μια χώρα που βάσιζε τη δίαιτά της στο ψωμί.
Κάρφωμα
Στο Βυζάντιο το κράτος είχε την υποχρέωση να δίνει δωρεάν ψωμί στους φτωχούς των μεγάλων πόλεων. Αλλά και για τους υπόλοιπους υπήρχε διατίμηση με ποινές διαπόμπευσης στους αρτοποιούς που πουλούσαν ελλιποβαρές ή νοθευμένο ψωμί. Το αδίκημα παρέμεινε σοβαρό και στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αφού ο αρτοποιός καρφωνόταν από το αφτί στην πόρτα του μαγαζιού του.
6 comments
Από την άλλη όμως το ότι υπάρχει σήμερα “μεσαία τάξη” όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και σε όλον τον κόσμο οφείλεται στις “συντεχνίες” που αναφέρει ο κ. Πανούτσος και στα labor unions κυρίως στην αμερική αλλά και σε αλλα μέρη του κόσμου στα τέλη του 19ου αιώνα.
Εν ολίγοις δεν είναι τα πράγματα τόσο “απλά” όσο τα αναφέρει ο κ. Πανούτσος. Οι “συντεχνίες” έχουν τα κακά τους αλλά είχαν και τη θετική επίδρασή τους μέσα στην κοινωνία.
Σε λίγο που δεν θα υπάρχουν οι “συντεχνίες” των “κακών” φαρμακοποιών, μηχανικών, δικηγόρων, συμβολαιογράφων, γιατρών και όλων των άλλων επαγγελμάτων που αποτελούν την μεσαία τάξη στην Ελλάδα αλλά θα υπάρχουν μόνον “υπαλληλάκια” των 400 ευρώ στα σουπερ μάρκετ και άλλες ιδιωτικές εταιρείες να δω σε ποιους θα πουλάει τη σοφία του ο κ. Πανούτσος αφού δεν θα περισσεύει μία για newspaper στο πόπολο του 99%…
ΥΓ
Από συνέντευξη του κ. Πανούτσου στο http://www.suspectblog.gr:
Ερώτηση: Ποιον συναδελφο σας εκτιματε και ισως ζηλευετε λιγο (με την καλη εννοια) για τη δουλεια του;
Απάντηση: Για την ποιοτητα της δουλειας του, τον Γιαννη Πρετεντερη. Εχει ένα πολύ σαφη χωρο στον οποιο κινειται και αυτό που λεει, το λεει πολύ καθαρα και δεν χρειαζεται να γραφει πιλαφια. Δεν αναλωνεται να καθεται να δουλευει παρα πολλες ωρες και τον καταλαβαινεις σε αυτά που θελει να πει. Ειτε συμφωνεις ειτε διαφωνεις με αυτά που γραφει.
Ερώτηση προς συντρόφια που τυχόν διαβάζουν το site:
Ρε παιδιά ο Πανούτσος δεν έλεγε παλιά ότι είχε ζήσει στην πάλαι ποτέ Σοβιετία, ότι είναι και ρωσοσπουδαγμένος και πρώην συντρόφι και και και…
Και τώρα θαυμάζει τον …Πρετεντέρη και είναι κατά των συντεχνιών και των συνδικάτων;…
Τρελλάδικο είμαστε τελικά.
Αλλά μπορεί και να μη θυμάμαι και καλά, οπότε ζητώ προκαταβολικά συγγνώμην…
ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΑΥΤΟ ΙΣΧΥΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥΣ ! ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1948 ! ! ! ΕΑΝ ΔΕΝ ΕΙΧΕΣ ΠΑΤΕΡΑ ΝΑΥΤΙΚΟ , ΔΕΝ ΕΙΧΕΣ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΒΓΑΛΕΙΣ ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ! ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΨΩΜΙ ΘΥΜΑΜΑΙ ΟΤΙ ΕΠΙ ”ΜΕΤΑΞΑ” ΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ ΠΟΥ Ο ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ ΜΑΣ ΕΔΕΙΝΕ – ” ΤΣΟΝΤΑ ”- ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΟΚΑΣ ΗΤΑΝ ” ΣΤΑΦΙΔΟΨΩΜΟ ” ΠΑΝΤΟΤΕ ! ! ! ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΗ ΣΤΑΦΙΔΑ ΜΑΣ ! ! !
..κλείνει το ένα μαγαζί και παραμένει εκείνο που κάνει καλύτερα την δουλειά.
Ας μην είμαστε απόλυτοι.
Ειμαι ακτινολογος και έχω ιατρείο υπερήχων. Ο χώρος του ιατρείου ειναι αντίστοιχος εάν όχι καλύτερος απο τους χώρους μεγάλων ακτινολογικών ομίλων. Το μηχάνημα υπερηχων που διαθέτω ειναι αξιοπρεπέστατο, σύγχρονο και εξοπλισμένο πλήρως ( έχω δουλέψει σε ομίλους ακτινολογικούς και έχω ιδία πείρα για τον εξοπλισμό τους..).
Διαθέτω πολύ χρόνο για την διενέργεια της εξέτασης και στην συνέχεια εξηγώ στον εξεταζόμενο (που δεν τον ονομάζω πελάτη ή περιστατικό) τα ευρήματα.
Εάν ανοίξει δίπλα μου ένα εργαστήριο απο τις 2-3 μεγάλες αλυσίδες που υπάρχουν στον χώρο γιατί νομίζω πως εγω θα κλείσω ενώ εκτελώ καλύτερα και πιο ευσυνείδητα την δουλειά μου ;
Για τη “συντεχνία” των καθηγητάδων τίποτα ?
ποιος έχει δικαίωμα να είναι φαρμακοποιός και ποιος βαρκάρης:
Μήπως διαφεύγει του αρθρογράφου ότι ο φαρμακοποιός κάπου διαφέρει από το βαρκάρη;
για να έχεις περίπτερο έπρεπε να πάρεις άδεια ως θύμα πολέμου:
Μετά από τις περιπέτειες της Κατοχής και του εμφύλιου, το κράτος βρήκε τη λύση των περιπτέρων για τους ανάπηρους. Διαφαίνεται μια αντι-κοινωνιοκεντρική στάση του αρθρογράφου. Έπρεπε μήπως να αφεθούν οι ανάπηροι πολέμου στην τύχη του ελεύθερου ανταγωνισμού;
για να βάλεις μια τάβλα και να πουλάς μικροπράγματα στον δρόμο ο δήμος έπρεπε να σου δώσει άδεια μικροπωλητή:
Εδώ θα υπερθεματίσω: ξέρετε ότι σήμερα δεν μπορείς να επισκευάσεις δυο πλακάκια της αυλής σου ή να βάψεις ένα δωμάτιο, αν δεν κάνεις αίτηση στην Πολεοδομία δυο μέρες πριν; κι ακόμη χειρότερα: δεν μπορείς να φτιάξεις μια πέργκολα για φυτά στον κήπο σου αν δεν πληρώσεις μηχανικό να σου βγάλει άδεια μικρής κλίμακας;
κλείνει το ένα μαγαζί και μένει ανοιχτό το άλλο που έκανε τη δουλειά του καλύτερα:
Πάλι αδιαφορία του αρθρογράφου για τον άτυχο που ξαφνικά θα χάσει τη δουλειά του απο το νέο μαγαζί, επειδή, τι να κάνουμε, δεν είναι όλοι για αριστεία στη δουλειά τους (μήπως άραγε ο αρθρογράφος έβγαλε το Λύκειο με άριστα;). Κι ακόμη χειρότερα, μπορεί το νέο μαγαζί να μην είναι καλύτερο, αλλά να έχει φθηνότερες τιμές λόγω ότι ανήκει σε αλυσίδα καταστημάτων.
Επειδη οι εντυπωσεις ειναι ευκολες, η συνεντευξη του Αντωνη Πανουτσου στο blog μου ειναι ολοκληρη εδω: http://suspect-enjoys-the-silence.blogspot.gr/2009/07/blog-post_06.html
Για τον Πρετεντερη, ο ανθρωπος το λεει αυτο το …2009 και αναφερεται στη γραφη του και μονο.