Κωνσταντίνος Χολέβας- Πολιτικός Επιστήμων
Λίγες ώρες πριν αναλάβει την ευθύνη για τη Δημοτική και Μέση Εκπάιδευση ο αναπληρωτής Υπουργός Τάσος Κουράκης, ο απερχόμενος Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ανδρέας Λοβέρδος προέβη – επιτέλους- στη σωστή ρύθμιση για τις απαλλαγές από το μάθημα των Θρησκευτικών. Ουσιαστικά εφήρμοσε την απόφαση 115/2012 του Διοικητικού Εφετείου Χανίων, με την οποία ορίζεται ότι δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα έχουν μόνον οι αλλόθρησκοι (πχ Μουσουλμάνοι) και οι ετερόδοξοι (πχ Προτεστάντες) μαθητές και σαφώς όχι οι Ορθόδοξοι. Δίδεται έτσι μία λύση στο πρόβλημα, το οποίο δημιούργησε η σύσταση του 2007 του τότε Συνηγόρου του Πολίτη Γ. Καμίνη και την οποία το Δικαστήριο έκρινε παράνομη με βάση το Σύνταγμα και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το ερώτημα είναι αν ο κ. Κουράκης θα σεβασθεί την εγκύκλιο Λοβέρδου άρα και τη δικαστική απόφαση ή θα επαναφέρει τη σύγχυση, δίδοντας στον καθένα το δικαίωμα απαλλαγής.
Η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου είναι τελεσίδικη, διότι εξεδόθη κατόπιν εξουσιοδοτήσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αποτελεί νίκη των Θεολόγων των Χανίων, οι οποίοι είχαν προσφύγει και γενικότερα της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων, η οποία σήμερα υπό νέα και μαχητική Διοίκηση δίνει τη μαρτυρία της υπέρ ενός ελληνορθοδόξου σχολείου προσαρμοσμένου στις σύγχρονες ανάγκες. Η εν λόγω απόφαση δεν μένει μόνον στο ζήτημα των απαλλαγών, αλλά υπεισέρχεται και στην ουσία του θέματος, δηλαδή στο περιεχόμενο του μαθήματος. Ορίζει, λοιπόν, ρητά και κατηγορηματικά ότι: Η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτική καθώς και η παρακολούθησή του από τους μαθητές, οι οποίοι ανήκουν στην «κατ’ Ανατολάς Ορθόδοξον Εκκλησίαν» για την ανάπτυξη της θρησκευτικής τους συνειδήσεως. Γίνεται, δηλαδή, άμεση αναφορά στο άρθρο 16, παρ. 2 του Συντάγματος περί των σκοπών της Παιδείας και έτσι το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι είναι συνταγματική επιταγή η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνειδήσεως των Ορθοδόξων μαθητών, προεχόντως δε, κατά τη χριστιανική διδασκαλία.
Τη διατύπωση του Δικαστηρίου περί Ορθοδόξου Χριστιανικού περιεχομένου του μαθήματος την θεωρώ εξίσου ή και περισσότερο σημαντική από τη ρύθμιση των απαλλαγών. Διότι στην κοινωνία μας και ειδικά στον χώρο της Παιδείας διεξάγεται έντονος διάλογος μεταξύ διαφορετικών απόψεων περί του μαθήματος. Συγκεκριμένα.
Η Πανελλήνιος Ένωσις Θεολόγων και η πλειοψηφία των διδασκόντων Θεολόγων τάσσεται υπέρ του ομολογιακού μαθήμτος, δηλαδή με Ορθόδοξο Χριστιανικό περιεχόμενο. Επικαλούνται το Σύνταγμα, την ελληνορθόδοξη παράδοση του λαού μας, τις δικαστικές αποφάσεις όπως την προαναφερθείσα, την ευρωπαϊκή πρακτική και κυρίως τους παιδαγωγικούς λόγους. Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι το μόνο που έχει απομείνει με ηθοπλαστικό περιεχόμενο. Από αυτό τα παιδιά μας θα πάρουν πρότυπα και τα πρότυπα αυτά δεν μπορούν να είναι άλλα από τον Χριστό, τους Αγίους, τους Πατέρες και τη διδασκαλία τους.
Μία άλλη άποψη είναι αυτή του Πιλοτικού Προγράμματος για το μάθημα, την οποία υποστηρίζει μία μικρή ομάδα Θεολόγων. Στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τις απαλλαγές προτείνουν ένα πολυθρησκευτικό μάθημα, το οποίο τελικά θα μπερδεύει τα παιδιά με λίγη δόση Ορθοδοξίας, Καθολικισμού, Ισλάμ, Βουδισμού κλπ. Αποτέλεσμα η πλήρης έλλειψη προτύπων και η αποκοπή από την ελληνορθόδοξη ταυτότητά μας.
Μία τρίτη άποψη είναι αυτή που υποστηρίζεται στις επίσημες θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία, δηλαδή η εισαγωγή Θρησκειολογικού μαθήματος με ξερές εγκυκλοπαιδικές γνώσεις. Η πρόταση αυτή συγκρούεται με το Σύνταγμα και με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα Θρησκευτικά έχουν ομολογιακό περιεχόμενο και βασίζονται στην επικρατούσα θρησκεία. Τώρα που τα πρώην κομμουνιστικά κράτη επαναφέρουν τα Ορθόδοξα Θρησκευτικά, εμείς θα τα καταργήσουμε για να ικανοποιηθούν ορισμένοι ψευδοπροοδευτικοί;
Στην εποχή της οικονομικής και πνευματικής κρίσης τα Ελληνόπουλα χρειάζονται την Ορθόδοξη Χριστιανική αγωγή.
Κ.Χ. 1.2.2015
3 comments
Ἀγαπητὲ Κώστα, καταλήγεις:
“…. τα Ελληνόπουλα χρειάζονται την Ορθόδοξη Χριστιανική αγωγή”.
Ἐρωτήματα:
-Ποῦ ἀκριβῶς θὰ τὴν βροῦν;Στὸ Λύκειο καὶ τὸ Γυμνάσιο ἤ ἡ δουλειά πρέπει νὰ ἀρχίσῃ ἀπὸ το Δημοτικό;
-Καὶ πῶς μποροῦν νὰ πάρουν αὐτὴ τὴν ἀγωγή, χωρὶς τὴν μετοχὴ στην Ἐκκλησία;
-Ἀλλὰ πῶς αὐτὴ μπορεῖ νὰ ἐπιτευχθῇ χωρὶς Κοινὴ Γλῶσσα; Μὲ άδυναμία κατανόησης, ὄχι μόνο τῶν ἱερῶν βιβλίων, ἀλλὰ καὶ τῶν ὕμνων, ἀκόμη καὶ έγκωμίων;
-Καί ἄντε νὰ ποῦμε ὅτι μὲ κάποιο μαγικό τρόπο (ὅπως πχ μὲ startrek universal translator) ἐπιτυγχάνεται αὐτό! Ποιὰ εἶναι τὰ παιδαγωγικά βιβλία ποὺ, χωρὶς θολοῦρες καὶ “΄ηθικοπλαστικίζον lecturing”, θὰ ὑποστηρίξουν τὸν ἔρμο δάσκαλο;
Φιλικώτατα
ΓΚ
Στὴν ὀδὸ τῆς πίστεως προηγεῖται ἡ οἰκογένεια, ἀκολουθεῖ ἡ Ἐκκλησία καὶ μόνον τρίτο εἶναι τὸ σχολεῖο. Ἡ πλειοψηφία τῶν μισθοδοτουμένων ἀπὸ τὰ δημόσια σχολεῖα γιὰ νὰ διδάσκουν Θρησκευτικὰ εἶναι ἀπολύτως ἀκατάλληλοι γιὰ τὸν σκοπό αὐτό. Ὅπως καὶ τόσοι ἄλλοι παρασιτοῦντες στὴν χώρα μας, προσπαθοῦν, ἐν μέσῳ κρίσεως, νὰ διασώσουν ὅ,τι μποροῦν ἀπὸ τὰ κεκτημένα τους. Δὲν εἶναι καθόλου περίεργο πού βρίσκουν εὐήκκον οὖς στοὺς δικαστές, οἱ ὁποῖοι εἶναι ἕνα ἀκόμη τμῆμα τοῦ πληθυσμοῦ μας, τὸ ὁποῖον δὲν ἐπιτελεῖ τὸ ἔργο γιὰ τὸ ὁποῖον πληρώνεται.
‘Αγαπητὲ κ. Γεωργάνα,
εὔστοχη ἡ ἐπισήμανσή σας, γιὰ τὴν σειρὰ προτεραιότητος, ὅμως στὴν σύγχρονη Ἑλληνικὴ Κοινωνία ἡ σειρὰ εἶναι δυστυχῶς, ἀντεστραμμένη, χωρὶς πίστη βεβαίως.
Ἔτσι τὸ παιδί πηγαίνει σὲ σταθμὸ ἀπὸ τὰ δύο του, ἡ Ἐκκλησία δὲν ἐμφυλλοχωρεῖ πουθενά καὶ στὸ σχολεῖο οἱ δάσκαλοι ἀπαγορεύεται ἐπὶ ποινῇ πειθαρχικοῦ, νὰ ἀποκλίνουν ἔστω καὶ κατά τι, ἀπὸ τὶς ἀλλοπρόσαλλες, ἀλληλοσυγκρουόμενες καὶ αύτοαναιρούμενες ἀποφάσεις, έγκυκλίους καὶ διαταγὲς ὑπουργῶν, στελεχῶν, συμβούλων , περιφεριειακῶν καὶ μή, διευθυντῶν , μέχρι γονέων μὲ τοῦ καθ’ἑνὸς τὸ γινάτι γιὰ τὸν κλῶνο του καὶ γιὰ τὸ καταπῶς πρέπει νὰ συμπεριφέρεται (βλ. νὰ τὸ ἀφήνῃ ἀσύδοτο) , νὰ τὸ μαθαίνῃ (βλ. βάζει 10) ὀ δάσκαλος, προσπαθῶντας νὰ περισώσουν ὅ,τι μπορέσουν.
Φιλικά
Γιῶργος Κακαρελίδης