Monday 30 September 2024
Αντίβαρο
Αναδημοσιεύσεις Γρηγόρης Φαρμάκης Οικονομία

Ευθύνη και ενοχή για το δημόσιο χρέος

Γράφει ο Γρηγόρης Φαρμάκης.

eurw-ellada-xreos-oikonomia
Από τις συγκεντρώσεις των αγανακτισμένων έως τη φιλολογία περί «απεχθούς χρέους» που θα μπορούσαμε να αρνηθούμε να πληρώσουμε, και από τον ωμό λαϊκισμό της αναζήτησης και της τιμωρίας ενόχων έως τη διάχυτη απαξίωση των «επαγγελματιών» πολιτικών, των «παλιών» κομμάτων και εν τέλει της ίδιας της πολιτικής, το ίδιο θεμελιώδες ερώτημα αμφισβητεί την ευθύνη του καθενός μας για τις πράξεις αυτών που μας κυβερνούν. Πόσο υπεύθυνοι είμαστε για αυτό το χρέος; Πώς θα μπορούσαμε να τιμωρηθούμε ως ένοχοι για πολιτικές που ασκήθηκαν στο όνομά μας, αλλά χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεσή μας; Ολοι εγκλωβίστηκαν σε ένα λεξιλόγιο ενοχής και τιμωρίας, που ακόμα και σήμερα ναρκοθετεί τη δημόσια συζήτηση. Αυτή η αμηχανία απέναντι στη συλλογική μας πολιτική ευθύνη πηγάζει από μια απλοϊκή αντίληψη της Δημοκρατίας ως εξουσιοδότησης. Θεωρούμε ότι η ευθύνη μας εξαντλείται στην εντολή που δίνουμε στους εκπροσώπους μας και στην εμπιστοσύνη που τους παρέχουμε. Αν είχαν υφαρπάξει την εντολή μας, εκμεταλλευόμενοι ένα στρεβλό πολιτικό σύστημα και εξαπατώντας μας -λέει το επιχείρημα της πλευράς της αγανάκτησης και της ηθικής δικαίωσης-, τότε όχι μόνο δεν μπορούμε να θεωρούμαστε υπεύθυνοι για το χρέος αυτό, αλλά και οι πιστωτές μας οφείλουν να αναγνωρίσουν την αθωότητά μας και είναι άδικοι όσο επιμένουν σε μια άδικη τιμωρία.

Το αίτημα της αξιοπρέπειας, αίτημα τόσο ισχυρό που έγινε κυρίαρχο πολιτικό σύνθημα, ξεπήδησε από αυτήν ακριβώς την άρνηση της ευθύνης. Μιας ευθύνης που την ίδια στιγμή καταλογίστηκε ηθικολογικά ως ενοχή από την άλλη πλευρά, αυτήν που επαγγελλόταν την αυτοτιμωρία ως κάθαρση. Ενοχή που τεκμηριωνόταν και αυτή στην ίδια απλοϊκή και προβληματική αντίληψη της Δημοκρατίας ως εξουσιοδότησης και που απαντούσε ότι «μαζί τα φάγαμε», γιατί αυτό ήταν που ζητούσαμε από τους εκλεγμένους εκπροσώπους μας στις κάλπες και στα πολιτικά τους γραφεία.

Ακόμη και η μεταρρυθμιστική μερίδα της κοινωνίας μας απαντάει στην αμηχανία αυτή μόνο θεσμικά και τεχνοκρατικά: οποιαδήποτε ευθύνη των πολιτών προϋποθέτει τάχα λογοδοσία, ενημέρωση και διαφάνεια. Είναι προφανές το γιατί αυτή η αλυσιτελής αντιπαράθεση καταλογισμού ευθύνης και ενοχής δεν θα μπορούσε ποτέ να γίνει η γόνιμη δημόσια συζήτηση που οφείλαμε να έχουμε ήδη κάνει με θάρρος. Με μια παράξενη ειρωνεία, η εγγενής αντίφαση του τρόπου που αντιλαμβανόμαστε τη συλλογική μας ευθύνη αναδύθηκε στην ίδια τη δική μας ηθική αντεπίθεση, όταν, ως αντιστάθμισμα σε αυτό που εκλαμβάνουμε ως άδικη απόδοση εθνικής ευθύνης, θυμηθήκαμε όψιμα την ευθύνη των σημερινών Γερμανών για τα εγκλήματα του ναζισμού στη χώρα μας. Αν όμως τους θεωρούμε υπεύθυνους να απαντήσουν για εγκλήματα ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος δύο γενιές πριν, πώς μπορούμε εμείς οι ίδιοι να μη θεωρούμαστε υπεύθυνοι για το χρέος που δημιούργησαν οι πρόσφατες δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις μας; Ο Καρλ Γιάσπερς είχε απαντήσει ήδη από τον καιρό των δικών της Νυρεμβέργης: «Ενας λαός είναι υπόλογος για την Πολιτεία του». Ευθύνη είναι η υποχρέωση απάντησης και βαρύνει όλους τους πολίτες, ακόμη και αυτούς που δεν συμμετείχαν ή δεν ήξεραν ή δεν συμφωνούσαν ή κατήγγειλαν και αντιστάθηκαν.

Είμαστε όλοι πολιτικά υπεύθυνοι για ό,τι γίνεται στο όνομά μας, όχι γιατί το ψηφίσαμε, αλλά αντιθέτως ακόμη κι αν δεν το ψηφίσαμε, ακόμη κι αν το πολιτικό μας σύστημα μας εξαπάτησε, ακόμη και σε συνθήκες έλλειψης δημοκρατικής εντολής και νομιμοποίησης, επειδή, όπως έγραψε η Χάνα Αρεντ, αυτή η απροϋπόθετη και καθολική πολιτική μας ευθύνη είναι το αντίτιμο που πληρώνουμε για να έχουμε το προνόμιο να ζούμε και να δρούμε δημόσια μαζί με άλλους ανθρώπους σε Πολιτείες. Η Αρεντ όμως το ξεκαθάρισε εμφατικά: αυτή η συλλογική πολιτική ευθύνη δεν είναι σε καμιά περίπτωση και συλλογική ηθική ενοχή.

Η διάκριση είναι λεπτή αλλά σημαντική. Αυτό ακριβώς ήταν το λάθος που έγινε από όλες τις πλευρές στη δημόσια συζήτηση για την εθνική μας χρεοκοπία. Είμαστε όλοι υπεύθυνοι για αυτήν τη χρεοκοπία με την έννοια ότι οφείλουμε να αποδεχθούμε όσες θυσίες επιβάλλονται εξαιτίας της· αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε ηθικά ένοχοι. Ομως η πολιτική αντιπαράθεση, η δημόσια συζήτηση και η κοινή αντίληψη εγκλωβίστηκαν από την αρχή σε ένα αντιπαραγωγικό λεξιλόγιο ενοχής και δικαίωσης, το οποίο όχι μόνο πυροδότησε την αγανάκτηση και από αυτήν τον λαϊκισμό, αλλά έχοντας πια κυριαρχήσει στο κοινό αίσθημα και εκφραστεί εκλογικά, παγίδευσε πολιτικά την ίδια την εθνική μας στρατηγική. Τη μετέτρεψε από συμβιβασμό επί του εφικτού πρακτέου, όπως θα έπρεπε να είναι, σε μια αδιέξοδη μάχη εθνικής ηθικής δικαίωσης.

* Ο κ. Γρηγόρης Φαρμάκης είναι ενεργός πολίτης, επιχειρηματίας.

Πηγή (Καθημερινή 9/5/2015)

7 comments

Beriev 10 May 2015 at 20:16

Και ποιος είναι ο “συμβιβασμός επί του εφικτού πρακτέου” δηλαδή;
Πως οριοθετείται; Μέχρι που φτάνει και ποιους θα πιάσει στο τέλος;

Αρκετοί στην Ελλάδα σήμερα μιλάνε για μεταρρυθμίσεις, μέτρα κλπ. Αυτό που δεν λένε όμως είναι ότι, αυτοί που ομιλούν περί μέτρων, δεν περιλαμβάνουν τον εαυτό τους σε αυτά…

Σωστά τα λέει το άρθρο, όλοι φταίμε. Είτε δια της ενεργούς συμμετοχής μας, είτε δια της απραξίας μας στο τι συντελέστηκε τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα.

Οπως ΟΛΟΙ φταίμε όμως, ΟΛΟΙ θα πρέπει να πληρώσουμε.
Ή ΚΑΝΕΝΑΣ, σωστά κανένας.

Π.χ. ο συμπαθέστατος ιδιοκτήτης της Καθημερινής, που φιλοξένησε το άρθρο του συγγραφέα, ολημερίς και ολονυκτίς μιλάει από τα ΜΜΕ που διευθυνει για μεταρρυθμίσεις και μέτρα που φυσικά τα θέλει όμως να μένουν τελικά έξω από την πόρτα του. Εαν δε τύχει οι δανειστές στο τέλος να ακουμπήσουν την “τάξη” του πρώτος θα μιλήσει, τότε, για “απεχθές χρέος” και για επιστροφή στη …δραχμή.

Το ίδιο θα κάνει φυσικά και το υπόλοιπο “λόμπυ του ευρώ” που βασανίζει την χώρα και τον λαό της την τελευταία 15ετία, βάζοντάς τον σε ένα νόμισμα το οποίο κατέστρεψε παντελώς όλον τον παραγωγικό ιστό της χώρας και που στο τέλος μας χρεοκόπησε.

Δεν ήθελε άλλωστε και πολύ μυαλό να καταλάβει κάποιος το 2000 ότι μιας χώρας, ήδη από τότε υπερδανειοδοτημένης και χρεωμένης και με ένα διεφθαρμένο πολιτικοοικονομικό σύστημα, δεν μπορείς να της χαλαρώσεις τα κριτήρια δανεισμού και να την αφήνεις ουσιαστικά να χρεώνεται ελεύθερα με ένα σκληρό για αυτήν υπό άλλες συνθήκες νόμισμα.

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 11 May 2015 at 11:30

Ἒμ βέβαια, δὲν φταίει κανεὶς πού μασούσαμε τὰ δανεικά, φταῖνε αὐτοὶ ποὺ μᾶς «ἐπέτρεψαν» νὰ δανεισθοῦμε φθηνὰ σὲ εὐρώ. Ἐνῶ πρὸ εύρώ, χρεωκοπούσαμε κάθε χρόνο, πότε μὲ κούρεμα 10%, πότε μὲ κούρεμα 20% τῆς πραγματικῆς ἀξίας καταθὲσεων, συνταξιοδοτικῶν κεφαλαίων, μισθῶν καὶ συντάξεων, ἔπαιρναν τὰ δάνεια μὲ ἀρνητικὸ ἐπιτόκιο οἱ κολλητοὶ στὸ εὐρύτερο δημόσιο καὶ οἱ Ἑλληνάδες (κατὰ Ἰωάννην Κωλέττην) κατ’ ἀπονομὴν ἐπιχειρηματίες καὶ εἴμασταν ὅλοι μιὰ ὡραία ἀτμόσφαιρα, εἴμασταν …
Πότε θὰ καταλάβουμε τὸ ἁπλὸ μάθημα ἀριθμητικῆς : χρέος δὲν ἔχεις, ἂν δὲν ἔχεις, προηγουμένως, ἐλλείμματα στὴν διαχείρισή σου; Πρὸ εὐρώ, ἐμεῖς, ὡς γνωστόν, πνιγόμασταν στὰ πλεονάσματα !

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 11 May 2015 at 11:35

Συμφωνῶ μὲ τὸν beriev ἀπολύτως ὅτι τὸ ἄρθρο εἶναι δεῖγμα τῆς ἀφηρημένης, μηδενικοῦ πρακτικοῦ ἀντικρύσματος, ἐπιστημοφανοῦς, δῆθεν ἀδεκάστου, καλλιεποῦς κενολογίας στὴν ὁποία διακρίνεται, κατὰ καιρούς, ἡ ἐφημερὶς πού τὸ δεξιοῦται. Εἶναι ἱστορικὸ κατάλοιπο τοῦ θαυμασμοῦ γιὰ τοὺς λογιωτάτους ; Καὶ δὲν πρέπει νὰ καταγγέλλει τέτοια κρούσματα τὸ «Ἀντίβαρο» ;

Reply
Ιωάννης Σχοινάς 11 May 2015 at 12:59

“Συγκινητική” προσπάθεια με τη συζήτηση για το χρέος να κρύβεται το σχέδιο επικυριαρχίας, που εκτυλίσσεται με ακρίβεια και μέχρι στιγμής και με αποτελεσματικότητα! Αλλά μέχρι πότε νομίζετε πως θα κοιμούνται οι φύλακες;

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 11 May 2015 at 15:47

Ναί, πέρασα μόλις προχθὲς ἀπὸ ἕνα σκοτεινὸ καὶ ὑγρὸ ὑπόγειο ὅπου κάτι λίγοι στυγεροὶ ἀπεργάζονταν τὸν ὄλεθρο τῆς Ἑλλάδος. Πρόκειται γιὰ ἀναβίωση, στὴν σημερινὴ ἐποχή, τοῦ παραμυθιοῦ μὲ τοὺς καλλικαντζάρους πού πριονίζουν ὁλοχρονὶς τὸ δένδρο τῆς Ζωῆς … Δὲν ἔχει ὁ σημερινὸς κόσμος ἄλλη ἔγνοια παρὰ τὸ πῶς θὰ ἐγκαθιδρύσει τὴν «ἐπικυριαρχί … α» του ἐπὶ τῆς τάλαινος Ἑλλάδος.

Reply
Γεώργιος Π. 17 May 2015 at 22:00

Αυτοί πού απεργάζονται τόν όλεθρο τής τάλαινος Ελλάδος δέν βρίσκονται σέ σκοτεινά καί υγρά υπόγεια,
ώς καλλικάτζαροι, αλλά μάλλον σέ υπερπολυτελείς κατοικίες καί ανάκτορα.Καί βέβαια δέν απεργάζονται τήν υποδούλωση τής χώρας μας μόνο,αλλά όλων τών χωρών…
Τί συμπέρασμα νά εξάγουμε παρακολουθώντας τά γεγονότα τών τριών -τεσσάρων δεκαετιών , πού αφορούν τά συγκοινωνούντα δοχεία τών διεθνών οργανισμών ( ΟΗΕ , ΠΟΥγείας , ΝΑΤΟ , ΠΟΕμπορίου
ΔΝΤ )καί τού χρηματοπιστωτικού συστήματος ;
Κάποιοι κάνουν ότι κάνουν, έχοντας τούς σκοπούς , καί τούς στόχους τους.
Εμείς έχουμε χρέος νά διαφυλάξουμε τήν πατρίδα μας ,( τήν γλώσσα ,τήν ιστορία, τά παιδιά μας,καί τό χώμα μας) , από αυτούς…όποιοι είναι καί όπως τούς ονομάζουμε.
Τό ίδιο οφείλουν νά κάνουν όλοι όσοι αγαπούν τήν πατρίδα τους ,παντού στόν πλανήτη μας.

Reply
Ιωάννης Σχοινάς 18 May 2015 at 08:41

Έπρεπε να το φανταστώ πως είσαι και βρομόστομος!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.