26-02-2010 10:12:10
Με την ανακοίνωση από την Υπογραμματεία Πολεμικής Βιομηχανίας της Τουρκίας (SSM) των εταιρειών που υπέβαλαν τις προτάσεις τους για την ναυπήγηση του σκάφους ελέγχου και διοίκησεων αποβατικών επιχειρήσεων που έχει αποφασίσει να ναυπηγήσει το τουρκικό Ναυτικό, μπήκε στην τελική ευθεία ένα πρόγραμμα το οποίο θα αποτελέσει την κορυφαία στρατηγική απειλή για τα νησιά του Αιγαίου τα επόμενα χρόνια. Ουσιαστικά οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις θα αποκτήσουν το μέσο εκείνο που θα τους επιτρέψει να εκτελούν συνδυασμένες αποβατικές επιχειρήσεις από τα δυτικά (!) των ελληνικών νησιών και μακριά από τις βάσεις των μικρασιατικών παραλίων.
Και εδώ τίθεται και πολιτικό ζήτημα για την ελληνική πλευρά: Το να δεχθούμε χωρίς πολιτική-διπλωματική «ένσταση» και χωρίς να αναγάγουμε σε κορυφαίο θέμα ελληνοτουρκικής πολιτικής διαβούλευσης ένα τέτοιο πρόγραμμα το οποίο στοχεύει αποκλειστικά και μόνο να αφαιρέσει τμήμα του εθνικού κορμού της χώρας, αποτελεί παράλειψη που μπορεί να αποδειχθεί τραγική.
Το πρόγραμμα αποτελεί εξόφθαλμη πολιτική πρόκληση για την Ελλάδα αφού οι προδιαγραφές του στοχοποιούν άμεσα τα ελληνικά νησιά. Υπενθυμίζεται ότι εκτός από το παρόν πρόγραμμα τον Ιούλιο του 2009 η Υπογραμματεία Πολεμικής Βιομηχανίας της Τουρκίας είχε ανακοινώσει το διαγωνισμό για την ναυπήγηση σκαφών τύπου LCAC, την ναυπήγηση αερόστρωμνων δηλαδή που θα επιχειρούν από σκάφη της κατηγορίας LPD όπως αυτού που πρόκειται να ναυπηγηθεί μέσω αυτού του προγράμματος.
Επισημαίνεται ότι συνήθως τα σκάφη κατηγορίας LPD μπορούν να μεταφέρουν τουλάχιστον μέχρι και δύο σκάφη τύπου LCAC σαν και αυτά που διαθέτει το αμερικανικό και κορεατικό Ναυτικό.
Και οι 7 εταιρείες που υπέβαλαν πρόταση είναι τουρκικές ενώ εκτιμάται ότι οι προτάσεις τους περιλαμβάνουν την συνεργασία με διεθνείς ναυπηγικούς οίκους καθότι δεν έχει ναυπηγηθεί στην Τουρκία μέχρι και σήμερα πλοίο ανάλογων δυνατοτήτων και τεχνολογικών απαιτήσεων.
Οι εταιρείες είναι:
1. Anadolu Deniz İnşaat Kızakları A.Ş.
2. Çelik Tekne Sanayi ve Ticaret A.Ş.
3. DEARSAN Gemi İnşaat Sanayi A.Ş.
4. DESAN Deniz İnşaat Sanayi A.Ş.
5. İstanbul Denizcilik Gemi İnşa San ve Tic. A.Ş
6. RMK Marine Gemi Yapım Sanayi A.Ş.
7. SEDEF Gemi İnşaatı A.Ş.
Η φάση αυτή έρχεται σε συνέχεια της ανακοίνωσης έναρξης του προγράμματος στις 6 Απριλίου του 2009. Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση η SSM, επιθυμούσε την κατάθεση πληροφοριών για την ναυπήγηση ενός αποβατικού δεξαμενοπλοίου με δυνατότητα μεταφοράς ελικοπτέρων, 4 αποβατικά μηχανοκινήτων LCM, 27 αμφίβιων οχημάτων επίθεσης AAV με δυνατότητα μεταφοράς 18 πεζοναυτών έκαστο, 2 αποβατικά προσωπικού οχημάτων με δυνατότητα μεταφοράς 40 πεζοναυτών έκαστο LCVP, μία άκατο κυβερνήτη και μία ελαστική λέμβο σταθερής γάστρας RHIB.
Το σκάφος υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο εντός της δεκαετίας που μόλις ξεκίνησε, περί το 2017, το ενωρίτερο.
Όπως γίνεται αντιληπτό από τα παραπάνω η Τουρκία στα πλαίσια της γενικότερης ενίσχυσης της στρατιωτικής της ισχύς προχωρά σε αυτό το μεγαλόπνοο και δύσκολο τεχνικά πρόγραμμα η ολοκλήρωση του οποίου θα επιφέρει σημαντική αναβάθμιση του τουρκικού Στόλου αμφίβιων επιχειρήσεων προσδίδοντας νέες δυνατότητες και ταυτόχρονα θα δημιουργήσει πρόσθετα επιχειρησιακά προβλήματα στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Ας μην ξεχνάμε και τις αντιδράσεις του ΝΑΤΟ και της Γεωργίας και των Βαλτικών για την πιθανότητα αγοράς πλοίου ανάλογων δυνατοτήτων από τη Ρωσία καθότι στα μάτια των ηγετών αυτών των χωρών και των ΗΠΑ πλοία αυτής της κατηγορίας χαρακτηρίζονται ως επιθετικά όπλα.
Τέλος αξίζει να επισημανθούν δύο ακόμα ναυπηγικά προγράμματα της Τουρκίας τα οποία επίσης σχετίζονται με τις φιλοδοξίες της Τουρκίας για αναβάθμιση των αποβατικών της δυνατοτήτων. Το πρώτο πρόγραμμα αφορά την ναυπήγηση 8 συνολικά ταχέων Αποβατικών Σκαφών Αρμάτων (LCT), και το δεύτερο το πρόγραμμα ναυπήγησης δύο Αποβατικών Πλοίων Αρμάτων (LST). Και τα δύο προγράμματα βρίσκονται σε εξέλιξη με το πρώτο LCT να ναυπηγείται ήδη στα τουρκικά ναυπηγεία.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
http://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=11001&Itemid=92