Tuesday 8 October 2024
Αντίβαρο
Δημήτρης Ζιαμπάρας Δύση

Αυτοερωτισμός και ερωτισμός

Γράφει ο Δημήτρης Ζιαμπάρας.

%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%bf%ce%bb%cf%85%ce%bc%cf%80%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%b9

Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι η νίκη Τραμπ στις ΗΠΑ οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στην —εμπράκτως— δηλωμένη απέχθειά του για την λεγόμενη «πολιτική ορθότητα» (βλ. άρθρο μου «Δικαίωμα στην δυστοπία» για την έννοια της πολιτικής ορθότητας) που ταλανίζει τους Αμερικανούς, και όχι μόνο. Ένα από τα μεγαλύτερα προπύργια της πολιτικής ορθότητας είναι οι παραολυμπιακοί αγώνες. Κατά την διάρκεια των πρόσφατων παραολυμπιακών αγώνων ο μόνος που αψήφησε την πολιτική ορθότητα ήταν ο Σώρρας ο οποίος μίλησε δημόσια, στρεφόμενος κατά του γελοίου θεάματος των συγκεκριμένων αγώνων. Αυτός ήταν ο μόνος που δεν φοβήθηκε μην χαρακτηρισθεί «αναπηροφοβικός» (ναι!, υπάρχει και αυτός ο όρος) θυμίζοντάς  μου τη γνωστή ρήση που λέει, ότι από μικρό και από τρελό μαθαίνεις την αλήθεια.

Το θέαμα περιλαμβάνει –κατά ωμή κυριολεξία- μονόχειρες να ξιφουλκούν, χωλούς να τρέχουν, κουλούς να κολυμπούν και ανάπηρους στα καροτσάκια να παίζουν μπάσκετ, ενώ την ίδια ώρα οι «φίλαθλοι» που τους παρακολουθούν δηλώνουν εκστασιασμένοι από την υπεράνθρωπη προσπάθεια των άτυχων αυτών ανθρώπων, στη θέση των οποίων κάλλιστα θα μπορούσε να βρίσκεται καθένας από μας. Με την ίδια σκέψη, λοιπόν, γιατί δεν διοργανώνουμε και παρα-Body-Building αγώνες παχύσαρκων, παρα-Eurovision διαγωνισμό τραγουδιού για τραυλούς και παραολυμπιακούς αγώνες μαθηματικών για ανθρώπους με νοητική στέρηση, για να ενθουσιαστούν ακόμη περισσότερο οι «φίλαθλοι», με το μεγαλείο ψυχής των διαγωνιζόμενων; Το σκεπτικό, γνωστό: λιγότεροι αποκλεισμοί, περισσότερα ατομικά δικαιώματα.

Το σίγουρο είναι, πως για τους ίδιους τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται παρατημένη από την πολιτεία με αστεία επιδόματα και ανύπαρκτες υποδομές, δεν ωφελεί σε τίποτα (ούτε και έχουν ανάγκη) μία χούφτα από αυτούς να γίνεται θλιβερό θέαμα, μέσα σε ένα πραγματικό όργιο σπατάλης. Τα «παίρνω στο κρανίο» όταν βλέπω ανάπηρους σε απόγνωση για την μείωση των επιδομάτων τους προς χάριν συντάξεων «γήρατος» συνομήλικων πενηντάρηδων, πιθανόν να είναι και «φίλαθλοι» (άλλωστε το 30% των συνταξιούχων μας είναι κάτω των 65 ετών). Ενδεικτικά, αναφέρω το προσωπικό παράδειγμα φίλου μου, ατόμου με ειδικές ανάγκες που ζούσε στις Βρυξέλλες, ο οποίος μετακόμισε μόνιμα στην Αθήνα, ωστόσο, μέσα σε έξι μήνες γύρισε πίσω. Γιατί;  Επειδή όλο το διάστημα ήταν αποκλεισμένος μες στο σπίτι του. Όποτε κατάφερνε να βγει έξω, έβρισκε τις ράμπες των αναπήρων και τα πεζοδρόμια συνεχώς αποκλεισμένα από σταθμευμένα αυτοκίνητα. Να, ποιοι είναι οι «φίλαθλοι» στην Ελλάδα!

Το μόνο που διδάσκουν οι παραολυμπιακοί αγώνες είναι η αποδόμηση της έννοιας του κοινωνικού προτύπου και η αποθέωση του ατομικισμού: κανείς δεν έχει ανάγκη κανέναν. Η υπέρβαση για την υπέρβαση, χωρίς επί της ουσίας να προσφέρουν το παραμικρό στην κοινωνία από την τροπή της μειονεξίας τους σε πλεονέκτημα, όπως συμβαίνει με ανάπηρους σαν τον Παναγιώτη Κουρουμπλή, τον Wolfgang Schäuble, τον Stephen Hawking και άλλους. Ούτε και οι ίδιοι, όμως, νιώθουν την μεγαλύτερη χαρά από όλες: το να αναπτύσσουν τις πραγματικές αρετές τους και να νιώθουν ουσιαστικά χρήσιμοι και απαραίτητοι στον κοινωνικό τους περίγυρο. Να μην έχουν ανάγκη την αγιοβασιλιάτικη αλληλεγγύη των «φιλάθλων». Το να ενθαρρύνεις τον Κουρουμπλή να διαγωνίζεται στην σκοποβολή, τον Schäuble να παίζει σε ομάδα μπάσκετ και τον Hawking να ασκείται με τα βλέφαρά του σε μια συσκευή τοξοβολίας δεν είναι τίποτε άλλο παρά υποκριτικές και αντικοινωνικές πράξεις. Το μόνο που εκφράζουν έντονη εγωπάθεια και ναρκισσισμό.

Οι παραολυμπιακοί αγώνες είναι ένα υποπροϊόν του υπερφιλελευθερισμού, ενός ανερμάτιστου φιλελευθερισμού (ελλείψει ιδεολογικού ανταγωνισμού) που βιώνουμε τις τελευταίες δεκαετίες και που βάζει την σφραγίδα της χυδαιότητάς του σε όλες τις πτυχές του ανθρώπινου βίου, με αιχμή του δόρατος την πολιτική ορθότητα. Αυτός, αλλοτριώνει τον άνθρωπο αναδεικνύοντας μονόπλευρα την ατομικότητά του και υποβαθμίζοντας —μέχρι εξάλειψης— την συλλογική του υπόσταση, κυρίως μέσα από την στρέβλωση συλλογικών αξιών και προτύπων. Γι’ αυτό, γεμίσαμε νευρώσεις, ψυχώσεις, εθισμούς, διαστροφές και καταθλίψεις. Το ακριβώς αντίθετο είχαν κάνει στην διάρκεια του μεσοπολέμου ο υπερσυντηρητισμός (που οδήγησε στον φασισμό και στον ναζισμό) και ο υπερσοσιαλισμός (που οδήγησε στον κομμουνισμό). Το εκκρεμές της ιστορίας μετακινήθηκε, αναμενόμενα, στην άλλη πλευρά.

Αυτό που πρέπει σε κάθε περίπτωση να γίνει αντιληπτό, είναι ότι οι ανάπηροι χρήζουν απαραιτήτως κρατικής βοήθειας όσον αφορά στα προβλήματα κινητικότητάς τους και είναι γελοίο —αν όχι προσβλητικό— να πλασάρονται ως αθλητικά πρότυπα. Πρότυπα μπορούν να γίνουν και να απολαμβάνουν αληθινά την κοινωνική αναγνώριση, εκτός αθλητισμού: στην επιστήμη, στην πολιτική, στην οικονομία, στο σκάκι, και οπουδήποτε δεν απαιτείται αρτιμέλεια.

Άλλωστε, το πραγματικό νόημα των ολυμπιακών αγώνων από καταβολής τους, είναι να επιδεικνύεται η αλκή, η ρώμη, και η αγωνιστικότητα των αθλητών· η αποθέωση του ανθρώπινου σώματος· η πολεμική ικανότητα της πόλης του αθλητή. Όση σχέση έχει ο αυνανισμός με τον έρωτα, άλλη τόση έχουν και οι παραολυμπιακοί με τους ολυμπιακούς αγώνες, έτσι, που, κατά πάσα πιθανότητα, οι μελλοντικοί ιστορικοί θα αντιμετωπίζουν τους παραολυμπιακούς αγώνες με την ίδια απορία που αντιμετωπίζουμε εμείς τα θεολογικά συνέδρια του μεσαίωνα που πραγματεύονταν το εάν οι γυναίκες έχουν ή όχι ψυχή.

5 comments

Άγγελος Θεμελής 10 November 2016 at 23:28

@ ΑΝΤΙΒΑΡΟ

Καλά τι είναι αυτό;
Δεν τα διαβάζετε πριν τα δημοσιεύσετε;

Reply
brigita 11 November 2016 at 11:21

Πολύ σωστά! Όλα αυτά θυμίζουν το “Ζητιάνο” του Καρκαβίτσα, τις “Αυλές των Θαυμάτων”, τον “Βασιλιά των τρελλών ” και τα παρόμοια παράδοξα της μεσαιωνικής Δύσης. Επί πλέον τα κέρδη που αποκομίζουν ποικίλοι παράγοντες “της Αγοράς” από τις διοργανώσεις αυτές (και που βεβαίως είναι υπερπολλαπλάσια των εκμεταλλευτών εκείνων των μνημονευθέντων ως άνω ιστορικών προτύπων τους) αρκούν από μόνα τους να καταστήσουν απεχθή και από ηθική άποψη την όλη επιχείρηση.
Χάνοντας το Μέτρο, χάσαμε και τον Σεβασμό. Οπότε πάει περίπατο και η Λογική: Σκεπτόμαστε πιά “δια πληρεξουσίου”. Ότι μας υπαγορεύσει”η τηλεόραση” υποκαθιστά τη δική μας διανοητική λειτουργία -τουλάχιστον για την πλειοψηφία μεταξύ των ανθρώπων, δυστυχώς.

Reply
NF 11 November 2016 at 14:39

@brigita

Πού ειναι η ομοιοτητα με τον “Ζητιανο” του Καρκαβιτσα; Το μονο που καπως παραπεμπει στο κειμενο ειναι η επιδειξη “πολιτικης ορθοτητος” απο τις ελληνικες αρχες του 19ου αιωνα, και η αποφασιστικοτητα τους να τιμωρησουν παραδειγματικα τους Καραγκουνηδες χωρικους που εκαψαν το σπιτι του Ντεμις Αγα, για να δειξουν στα……..πολιτισμενα Εθνη της Ευρωπης ποσο πολυ σεβονταν τα……ανθρωπινα δικαιωματα των…….Τουρκων αγασων της Θεσσαλιας μετα την Προσαρτηση. 🙂

Αν αναφερεσαι σε αυτο, συμφωνουμε 🙂

Reply
Dimitris Ziamparas 11 November 2016 at 19:40

@brigita,
Χαίρομαι που σου προκάλεσα ευτυχείς συνειρμούς!

@Άγγελος Θεμελής και @NF,
Λυπάμαι που πυροδότησα αντιδράσεις για επιβολή λογοκρισίας και όποιων εμπρησμών.

Reply
Άγγελος Θεμελής 12 November 2016 at 00:11

@ Dimitris Ziamparas

Λογοκρισία όχι από μένα.
Απλά θέμα ποιότητας και ουσίας.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.