Συνέντευξη τοῦ Ἀλεξάντερ Σολζενίτσυν στὸ περιοδικὸ Spiegel
Ὁ Ρῶσος συγγραφέας Ἀλεξάντερ Σολζενίτσυν ἀναφέρεται στὴ μοιραία ἱστορία τῆς χώρας του, στὴν ἀποτυχία τῶν μεταρρυθμιστῶν Γκορμπατσὼφ καὶ Γιέλτσιν, στὴν ἀπογοήτευση γιὰ τὴν πολιτικὴ τῆς Δύσης καὶ στὴν δική του στάση ἀπέναντι στὴν πίστη καὶ στὸ θάνατο.
Μετάφραση Χρῆστος Καπαγερίδης (για λογαριασμό του περιοδικού της Πειραικής Εκκλησίας)
Ἀλεξάντερ Ἰσάγιεβιτς, σᾶς συναντᾶμε ἐν μέσῳ ἐργασίας. Δείχνετε μὲ τὰ 88 ἔτη σας ἀναλλοίωτη συνείδηση καθήκοντος, παρ’ ὅλο ποὺ ἡ ὑγεία σας δὲν τὸ ἐπιτρέπει πιὰ νὰ κινεῖστε ἐλεύθερα μέσα στὸ σπίτι. Ἀπὸ ποῦ παίρνετε αὐτὴ τὴ δύναμη;
– Εἶναι ἕνα ἐσωτερικὸ κίνητρο, ἀπὸ τὴν γέννησή μου κιόλας. Ἀφιέρωνα πάντα μὲ χαρὰ τὸν ἑαυτό μου στὴν ἐργασία, στὴν ἐργασία καὶ στὸν ἀγώνα.
Μόνο ἐδῶ, βλέπουμε τέσσερα γραφεῖα. Στὸ νέο σας βιβλίο, τὸ ὁποῖο θὰ ἐκδοθεῖ τέλη Σεπτεμβρίου στὴ Γερμανία, ἐνθυμεῖστε ὅτι γράφατε ἀκόμα καὶ κατὰ τοὺς περιπάτους σας στὸ δάσος.
– Ὅταν ἤμουν στὸ στρατόπεδο συγκέντρωσης, ἔγραψα ἀκόμα καὶ σὲ ἕναν πέτρινο τοῖχο. Γέμισα ὀρνιθοσκαλίσματα μὲ μολύβι σὲ ἕνα κομματάκι χαρτί, μετὰ ἀπομνηνόνευσα τὸ περιεχόμενο καὶ στὸ τέλος κατέστρεψα τὸ χαρτάκι.
Καὶ αὐτὴ ἡ δύναμη δὲν σᾶς ἐγκατέλειψε ἀκόμα καὶ σὲ στιγμὲς μεγάλης ἀπελπισίας;
– Ὅλα ἔρχονται ὅπως πρέπει νὰ ἔρθουν. Καὶ στὸ τέλος, καμιὰ φορά, προέκυπτε κάτι καλό.
Δὲν θὰ εἴχατε σκεφτεῖ διόλου ἔτσι, τὸ Φεβρουάριο τοῦ 1945, ὅταν ἡ στρατιωτικὴ μυστικὴ ὑπηρεσία συνελάμβανε τὸν λοχαγὸ Σολζενίτσυν στὴν ἀνατολικὴ Πρωσσία, ἐπειδὴ αὐτὸς εἶχε γράψει ἐπιστολὲς μὲ δυσμενεῖς παρατηρήσεις γιὰ τὸν Ἰωσὴφ Στάλιν. Αὐτὸ σᾶς ἐπέφερε ὀκτὼ χρόνια ποινὴ στὰ στρατόπεδα συγκέντρωσης.
– Αὐτὸ ἔγινε νότια ἀπὸ τὸ Wormditt. Μόλις εἴχαμε ξεφύγει ἀπὸ ἀπὸ μία περικύκλωση Γερμανῶν καὶ βαδίζαμε κατὰ τοῦ Koenigsberg. Ἐκεῖ μὲ συνέλαβαν. Ἀλλὰ ἡ αἰσιοδοξία δὲν μὲ εἶχε ἐγκαταλείψει. Ὅπως καὶ οἱ πεπoιθήσεις ποὺ μὲ παρωθοῦσαν.
Ποιές πεποιθήσεις;
– Μὲ τὰ χρόνια ἔχουν ἐξελιχθεῖ φυσικά. Ἀλλὰ ἤμουν πάντα πεπεισμένος γιὰ ὅ,τι ἔκανα καὶ δὲν διαπραγματεύτηκα ποτὲ σὲ βάρος τῆς συνείδησής μου.
Ὅταν ἐπιστρέψατε ἀπὸ τὴν ἐξορία μετὰ ἀπὸ 13 χρόνια, ἤσαστε ἀπογοητευμένος ἀπὸ τὴν ἀνάπτυξη στὴ νέα Ρωσία. Ἀρνηθήκατε τὸ κρατικὸ βραβεῖο, τὸ ὁποῖο σᾶς προσέφερε ὁ Μιχαὴλ Γκορμπατσώφ, καθὼς καὶ τὸ παράσημο μὲ τὸ ὁποῖο ἤθελε νὰ σᾶς τιμήσει ὁ Μπόρις Γιέλτσιν. Τώρα ὅμως ἔχετε ἀποδεχτεῖ τὸ ρωσικὸ κρατικὸ βραβεῖο, ποὺ σᾶς πρότεινε ὁ Βλαντιμὴρ Πούτιν – ὁ πρώην ἀρχηγὸς ἐκείνης τῆς μυστικῆς ὑπηρεσίας ποὺ καταδίωκε καὶ βασάνιζε ἄγρια τὸν συγγραφέα Σολζενίτσυν. Πῶς ταιριάζουν μαζὶ ὂλ’ αὐτά;
– Πράγματί μου προσφέρθηκε ἕνα βραβεῖο τὸ 1990 γιὰ τὸ «Ἀρχιπέλαγος Γκουλάγκ». Ὅμως ὄχι ἀπὸ τὸν Γκορμπατσώφ, ἀλλὰ ἀπὸ τὸ ὑπουργικὸ συμβούλιο τῆς ρωσικῆς σοσιαλιστικῆς ὁμοσπονδιακῆς σοβιετικῆς δημοκρατίας, μέρος τότε τῆς Σοβιετικῆς Ἕνωσης. Ἀρνήθηκα. Δὲν μποροῦσα νὰ ἀποδεχτῶ καμία προσωπικὴ τιμητικὴ ἐκδήλωση γιὰ ἕνα βιβλίο γραμμένο μὲ τὸ αἷμα ἑκατομμυρίων ἀνθρώπων. Τὸ 1998, στὸ χαμηλότερο σημεῖο τῆς ἐθνικῆς ἐξαθλίωσης, ἐκδόθηκε τὸ βιβλίο μου «Ἡ Ρωσία στὸν γκρεμό». Τότε διέταξε προσωπικὰ ὁ Γιέλτσιν νὰ μὲ τιμήσουν μὲ τὸ ἀνώτατο κρατικὸ παράσημο. Ἀπάντησα ὅτι δὲν θὰ μποροῦσα νὰ ἀποδεχθῶ καμία τιμητικὴ διάκριση ἀπὸ μία κρατικὴ ἐξουσία, ποὺ ὤθησε τὴ Ρωσία στὸ χεῖλος τοῦ ἀφανισμοῦ.
Τὸ κρατικὸ βραβεῖο ποὺ μοῦ ἀπονεμήθηκε πρόσφατα δὲν δόθηκε προσωπικὰ ἀπὸ τὸν Πρόεδρο, ἀλλὰ ἀπὸ μία ὁμάδα εἰδικῶν περιοπῆς, ἐρευνητῶν, δημιουργῶν πολιτισμοῦ, ἄμεμπτης φήμης, ἀνθρώπων ποὺ στὸν τομέα τους ἀπολαμβάνουν ἀπόλυτο σεβασμό. Ὁ Πρόεδρος ὡς πρῶτο πρόσωπο τοῦ κράτους παραδίδει τὸ βραβεῖο αὐτὸ στὴν ἐθνικὴ γιορτή. Μόλις παρέλαβα τὴν τιμητικὴ διάκριση, ἐξέφρασα τὴν ἐλπίδα, τὰ πικρὰ παθήματα τῆς Ρωσίας, γιὰ τῶν ὁποίων τὴ σπουδὴ καὶ τὴν ἀποτίμηση ἀφιέρωσα ὁλόκληρή τη ζωή μου, νὰ μᾶς προστατεύσουν ἀπὸ νέες ὀλέθριες καταπτώσεις.
Ναί, ὁ Βλαντιμὴρ Πούτιν ἦταν ἕνας ἀξιωματικὸς τῆς μυστικῆς ὑπηρεσίας, ἐδῶ ἔχετε δίκιο, δὲν ἦταν ἐν τούτοις ἀνακριτὴς τῆς KGB οὔτε διοικητὴς στρατοπέδου συγκέντρωσης στὸ Γκουλάγκ. Οἱ ὑπηρεσίες πληροφοριῶν ποὺ εἶναι ὑπεύθυνες γιὰ δραστηριότητες στὸ ἐξωτερικὸ δὲν διαλύονται ἀπὸ καμία χώρα, σὲ μερικὲς κιόλας τιμῶνται. Κανεὶς δὲν εἶχε τὴν ἰδέα νὰ κατηγορήσει τὸν Τζὼρζ Μποὺς τὸν πρεσβύτερο γιὰ τὶς πρότερες ἐνέργειές του στὴν κορυφὴ τῆς CIA.
Σὲ ὅλη σας τὴ ζωὴ κάνατε ἔκκληση στὴν κρατικὴ ἐξουσία γιὰ μετάνοια ἐνώπιον τῶν ἑκατομμυρίων θυμάτων τοῦ Γκουλὰγκ καὶ τῆς κομμουνιστικῆς τρομοκρατίας. Εἰσακούσθηκε ἀληθινὰ αὐτὴ ἡ ἔκκληση;
– Ἔχω συνηθίσει σ’ αὐτό, στὸ ὅτι σήμερα δημόσιες ἐκδηλώσεις μετανοίας ἀπὸ πολιτικὲς προσωπικότητες εἶναι ἴσως τὸ ὕστατο ποὺ θὰ μπορούσαμε νὰ περιμένουμε ἀπ’ αὐτούς.
Ξαναρχόμαστε στὸν Πούτιν. Ὁ σημερινὸς πρόεδρος τῆς Ρωσίας χαρακρτηρίζει τὴν κατάρρευση τῆς Σοβιετικῆς Ἕνωσης ὡς τὴν μεγαλύτερη γεωπολιτικὴ καταστροφὴ τοῦ εἰκοστοῦ αἰώνα. Λέει πὼς θὰ ἔπρεπε νὰ τελειώνουμε μὲ τὴν αὐτοβασανιστικὴ θεώρηση τοῦ παρελθόντος· «ἀπὸ ἔξω» γίνεται προσπάθεια νὰ προκαλέσουν μὲ ἄδικο τρόπο «αἰσθήματα ἐνοχῆς» στὴ Ρωσία. Αὐτὸ δὲν διευκολύνει ἐκείνους ποῦ θὰ ἤθελαν εὐχαρίστως νὰ ξεχάσουν τί συνέβη στὴ χώρα τὸν καιρὸ τῆς σοβιετικῆς περιόδου;
– Μὲ τὴν νύξη «ἀπὸ ἔξω» δὲν ἔχει ἄδικο, βλέπετε ἄλλωστε πὼς παντοῦ στὴ γῆ αὐξάνει ἡ μέριμνα γιὰ τὸ πῶς προσπαθοῦν οἱ ΗΠΑ νὰ καταλάβουν μονοπωλιακὰ τὴ θέση τῆς ἡγεμονεύουσας παγκόσμιας δύναμης – σὲ βάρος τῆς Ρωσίας. Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὶς «αὐτοβασανιστικὲς θεωρήσεις τοῦ παρελθόντος», ἔτσι συνταυτίζονται δυστυχῶς μέχρι σήμερα οἱ ἔννοιες «σοβιετικό» καὶ «ρωσικό». Ἀπὸ τὴ δεκαετία τοῦ ’70 ἔχω ἤδη ἐπιχειρηματολογήσει κατὰ αὐτοῦ. Κι ὅμως ὅλοι, στὴ Δύση, στὶς χῶρες τοῦ πρώην σοσιαλιστικοῦ στρατοπέδου, στὶς πρώην σοβιετικὲς δημοκρατίες χειρίζονται αὐτὲς τὶς ἔννοιες μὲ εὐκολία.
Ἡ παλαιὰ πολιτικὴ γενιὰ στὶς πρώην κομμουνιστικὲς χῶρες δὲν αἰσθάνεται ἀπολύτως καμιὰ μεταμέλεια. Καὶ οἱ νέες πολιτικὲς γενιὲς διαλέγουν πάντα μὲ τὶς καταγγελίες καὶ τὶς ἀξιώσεις τους τὸ πιὸ βολικὸ σημάδι στὸ στόχαστρο – τὴ σημερινὴ Μόσχα. Ἔτσι, σὰ νὰ εἶχε ἐλευθερωθεῖ ἠρωϊκὰ μόνος του αὐτὸς ὁ κόσμος καὶ τώρα διάγει μιὰ ἐλεύθερη ζωή, ἐνῶ ἡ Μόσχα παρέμενε κομμουνιστική.
Ἐλπίζω πὼς αὐτὴ ἡ νοσηρὴ στάση θὰ ἀνήκει σὲ λίγο στὸ παρελθόν. Ὅλοι οἱ λαοὶ ποὺ ὑπέμειναν ἐπώδυνα τὸν κομμουνισμὸ θὰ ἔπρεπε νὰ ἀναγνωρίσουν αὐτὸν ὡς τὴν ἀληθινὴ αἰτία γιὰ τὰ πικρὰ παθήματα στὴν ἱστορία τους.
Συμπεριλαμβανομένων καὶ τῶν Ρώσων.
– Ἂν μπορούσαμε νὰ δοῦμε τὸ παρελθόν μας μὲ νηφαλιότητα, θὰ εἶχε τελειώσει ἐδῶ καὶ καιρὸ ἡ νοσταλγία γιὰ τὶς σοβιετικὲς συνθῆκες. Καὶ οἱ χῶρες τῆς ἀνατολικῆς Εὐρώπης θὰ μποροῦσαν νὰ ὑπερβοῦν τὴν ἐνστικτώδη στάση τους νὰ βλέπουν τὸν ἱστορικὸ δρόμο τῆς Ρωσίας ὡς πηγὴ ὅλων τῶν κακῶν. Δὲν θὰ θεωροῦσαν ὅτι προσωπικὲς φρικαλεότητες συγκεκριμένων ἡγετῶν ἢ καθεστωτικῶν ἐγκληματιῶν χαρακτηρίζουν ὡς ἔνοχο τὸ ρωσικὸ λαὸ καὶ τὸ κράτος του ἢ ὅτι τὰ ἀποδίδουν στὴ δῆθεν νοσηρὴ ψυχὴ τοῦ ρωσικοῦ λαοῦ, ὅπως συμβαίνει συχνὰ στὴ Δύση. Αὐτὸ τὸ καθεστὼς μποροῦσαν, θέλω νὰ πῶ, νὰ τὸ διατηρήσουν μόνο μέσω αἱμοσταγοῦς τρομοκρατίας. Εἶναι ὁλοφάνερο: Μόνο μία αὐτοπροαίρετη εὐδιάκριτη αἴσθηση ἐνοχῆς μπορεῖ νὰ εἶναι ἐχέγγυο γιὰ μία ἐθνικὴ ἀνάρρωση. Διαρκεῖς κατηγορίες ἀπὸ τὸ ἐξωτερικὸ εἶναι μᾶλλον ἀτελέσφορες.
Ἡ ἀναγνώριση τῆς ἐνοχῆς προϋποθέτει τὴν κατοχὴ ἀρκετῶν πληροφοριῶν γιὰ τὸ ἰδιαίτερο παρελθόν. Ἱστορικοὶ ὅμως καταγγέλουν πὼς τὰ ἀρχεῖα τῆς Μόσχας δὲν εἶναι προσβάσιμα ὅπως τὴ δεκαετία τοῦ ’90.
– Δὲν εἶναι εὔκολο ἐρώτημα. Ἀναμφισβήτητα ἡ Ρωσία βίωσε τὰ τελευταῖα εἴκοσι χρόνια μία ἀρχειακὴ ἐπανάσταση. Χιλιάδες ἔγγραφα καταθέσεων καὶ ἐρχεῖα ἔγιναν προσβάσιμα στοὺς ἐρευνητές. Μποροῦσαν νὰ μελετήσουν ἑκατοντάδες χιλιάδες ντοκουμέντα, ποὺ πρὶν ἦταν ἀποκλεισμένα γι’ αὐτούς. Ἑκατοντάδες μελέτες δημοσιεύονται. Ἄνθρωποι μὲ ἐπιρροὴ ὅπως ὁ στρατιωτικὸς ἱστορικὸς Ντμίτρι Βολκογκόνωβ καὶ τὸ πρώην μέλος τοῦ πολιτικοῦ γραφείου Ἀλεξάντερ Γιάκοβλεφ μποροῦσαν νὰ ἐξασφαλίσουν πρόσβαση σὲ ντοκουμέντα στὰ ὁποῖα ἡ σφραγίδα «ἐμπιστευτικόν» δὲν εἶχε ἀπομακρυνθεῖ. Ἡ κοινωνία πρέπει νὰ τοὺς εὐγνωμονεῖ γιὰ τὶς πολύτιμες δημοσιεύσεις τους. Τὰ τελευταία χρόνια δὲν μπορεῖ κανεὶς νὰ προσεγγίσει σὲ ἐμπιστευτικὰ ἔγγραφα. Ἡ δίκη, γιὰ νὰ γίνει βῆμα πρὸς βῆμα προσπελάσιμη, ἐξελίσσεται δυστυχῶς κατ’ οὐσίαν πιὸ ἀργά, ἀπὸ ὅσο θὰ ἐπιθυμοῦσε κανείς.
Παρ’ ὅλα αὐτὰ τὰ στοιχεῖα τοῦ κρατικοῦ ἀρχείου τῆς ρωσικῆς ὁμοσπονδίας, τοῦ σημαντικότερου καὶ πλουσιώτερου ἀρχείου τῆς χώρας μας, εἶναι σήμερα τόσο προσβάσιμα ὅσο στὴ δεκαετία τοῦ ’90. Τὸ FSB παρέδωσε τότε αὐτὸ τὸ ἀρχεῖο μὲ 100.000 δικαστικὰ καὶ ἀνακριτικὰ πρακτικὰ ποὺ εἶναι ἀνοιχτὰ τόσο γιὰ ἐρευνητὲς ὅσο καὶ γιὰ ἰδιῶτες. Στὰ ἔτη 2004 καὶ 2005 τὸ κρατικὸ ἀρχεῖο τῆς ρωσικῆς ὁμοσπονδίας δημοσίευσε μία ἑφτάτομη «ἱστορία τοῦ σταλινικοῦ γκουλάγκ». Συνεργάστηκα μὲ τοὺς συγγραφεῖς καὶ μπορῶ νὰ πιστοποιήσω ὅτι εἶναι πλήρης καὶ ἀξιόπιστη. Σήμερα χρησιμοποιεῖται ἀπὸ ἐρευνητὲς διαφόρων χωρῶν.
Κρίμα μόνο ποὺ τὰ προσωπικὰ ἐπίσημα ἔγγραφα τῆς νομενκλατούρας τοῦ Ὑπουργείου Ἐσωτερικῶν καὶ τῆς μυστικῆς ἀστυνομίας παραμένουν ἀποκλεισμένα. Ἀλεξάντερ Ἰσάγιεβιτς, εἶναι 90 χρόνια τώρα ποὺ ἡ Ρωσία συγκλονίστηκε πρῶτα ἀπὸ τὴν Φεβρουαρινὴ καὶ ὕστερα ἀπὸ τὴν Ὀκτωβριανὴ ἐπανάσταση. Πρὶν ἀπὸ μερικοὺς μῆνες ἐπισφραγίσατε τὴ θέση σας σὲ ἕνα μεγάλο ἄρθρο, κατὰ τὸ ὁποῖο ὁ κομμουνισμὸς δὲν προῆλθε ἀπὸ τὸ παλαιὸ καθεστώς, ἀλλὰ πρῶτα ἡ ἀστικὴ κυβέρνηση ὑπὸ τὸν Ἀλεξάντερ Κερένσκυ παρῆχε τὸ 1917 στοὺς κομμουνιστὲς τὴ δυνατότητα γιὰ τὴν ἀνατροπή. Κατὰ συνέπεια ὁ Λένιν θὰ ἦταν μία τυχαία φιγούρα, ποὺ ἔφτασε στὴ Ρωσία μὲ τὴν ὑποστήριξη τῶν Γερμανῶν καὶ σφετερίσθηκε τὴν ἐξουσία. Σᾶς κατανοήσαμε σωστά;
– Ὄχι. Μόνο ἐξέχουσες προσωπικότητες εἶναι σὲ θέση νὰ ἐκμεταλλευτοῦν μία δυνατότητα. Ὁ Λένιν καὶ ὁ Τρότσκυ ἦταν ἐξαιρετικὰ πονηροὶ καὶ διψασμένοι γιὰ δράση πολιτικοί. Ἐκμεταλλεύτηκαν τὴν ἀμηχανία τῆς κυβέρνησης Κερένσκυ. Θέλω πρῶτα ἀπ’ ὅλα νὰ διορθώσω σὲ ἕνα σημεῖο. Ἡ ἀποκαλούμενη Ὀκτωβριανὴ Ἐπανάσταση εἶναι ἕνας μύθος τὸν ὁποῖο διαμόρφωσαν οἱ μπολσεβίκοι μετὰ τὴ νίκη τους καὶ ἰδιοποιήθηκαν πλήρως οἱ προοδευτικοί της Δύσης.
Στὶς 25 Ὀκτωβρίου 1917 ὑπῆρξε ἕνα βίαιο πραξικόπημα στὴν Πετρούπολη. Σχεδιάστηκε μᾶλλον σὲ μία μέρα ἀλλὰ προετοιμάστηκε μεθοδικὰ καὶ ἐξαιρετικά. Καὶ μάλιστα ἀπὸ τὸν Λέοντα Τροτσκυ, ἐπειδὴ ὁ Λένιν ἔπρεπε ἐκεῖνες τὶς μέρες νὰ παραμένει κρυμμένος ἐξ’ αἰτίας κατηγοριῶν γιὰ ἐσχάτη προδοσία. Αὐτὸ ποὺ διαδίδεται γιὰ τὴν ρωσικὴ ἐπανάσταση τοῦ 1917 ἀφορᾶ τὴν Φεβρουαρινὴ Ἐπανάσταση. Οἱ αἰτίες της βρίσκονται πράγματι στὶς συνθῆκες ποὺ ἐπικρατοῦσαν στὴν Ρωσία ἐκεῖνο τὸν καιρὸ καὶ δὲν ἰσχυρίστηκα ποτὲ κάτι ἄλλο. Ἡ Φεβρουαρινὴ Ἐπανάσταση εἶχε βαθειὲς ρίζες, κάτι ποὺ δείχνω ἀκόμα καὶ στὸ ἐπικὸ ἔργο μου «Κόκκινος τροχός». Σὲ πρώτη γραμμὴ ἦταν ἕνα μακροχρόνιο καὶ ἀμοιβαῖο μίσος τῆς τάξης τῶν μορφωμένων μὲ τοὺς κατόχους τῆς ἐξουσίας. Ἦταν τὸ μίσος ποὺ ἔκανε πλήρως ἀδιανόητο τὸν συμβιβασμό. Ἡ βασικὴ εὐθύνη βαραίνει φυσικὰ τὸν μηχανισμὸ ἐξουσίας. Ποιός φέρει τὴν μεγαλύτερη εὐθύνη γιὰ ἕνα ναυάγιο ἀπὸ ὅ,τι ὁ καπετάνιος; Οἱ προϋποθέσεις γιὰ τὴν Φεβρουαρινὴ Ἐπανάσταση προέκυψαν ἀπὸ τὸ τότε ρωσικὸ καθεστώς.
Ἀπ’ αὐτὸ δὲν προκύπτει βέβαια πὼς ὁ Λένιν ἦταν μία τυχαία φιγούρα ἢ ὅτι ἡ οἰκονομικὴ ἀνάμιξη τοῦ Γερμανοῦ Κάιζερ Γουλιέλμου ἦταν μὴ οὐσιαστική. Στὴν Ὀκτωβριανὴ Ἐπανάσταση δὲν ὑπάρχει τίποτα ποὺ νὰ μποροῦσε νὰ ἐξηγηθεῖ μὲ τὴν φύση τῆς Ρωσίας. Ἡ πιὸ προφανὴς ἀπόδειξη γι’ αὐτὸ εἶναι ἡ κόκκινη τρομοκρατία – ἡ ἑτοιμότητα τῶν ἡγετῶν τῆς ἐπανάστασης νὰ πνίξουν τὴ Ρωσία στὸ ἴδιο της τὸ αἷμα.
Μὲ τὸ δίτομο ἔργο σας «Διακόσια χρόνια μαζί» προσπαθήσατε νὰ διαρρήξετε τὸ ταμποῦ τῆς ρωσοεβραϊκῆς ἱστορίας – βιβλίο ποὺ προκάλεσε μᾶλλον σύγχυση στὴ Δύση. Μεταξὺ ἄλλων γιατὶ χαρακρηρίζετε τοὺς Ἑβραίους ὡς «μέρος ἑνὸς μετώπου, δημιουργημένου ἀπὸ τὸ παγκόσμιο κεφάλαιο» καὶ ποὺ πρωτοστάτησαν στὴν καταστροφὴ τῆς πολιτικῆς τάξης. Μπορέσατε νὰ συμπεράνετε πράγματι, ἀπὸ τὶς πηγὲς τῆς μελέτης σας, ὅτι οἱ Ἑβραῖοι φέρουν περισσότερο ἀπὸ ἄλλους τὴν εὐθύνη γιὰ τὴν ἀποτυχία τοῦ σοβιετικοῦ πειράματος;
– Θέλω αὐτὸ ἀκριβῶς νὰ ἀποφύγω, στὸ ὁποῖο ἀποβλέπετε μὲ τὴν ἐρώτησή σας. Δὲν θέλω νὰ προκαλέσω κανέναν, νὰ σταθμίσω μερίδιο ἐνοχῆς ἢ νὰ συγκρίνω τὴν ἠθικὴ εὐθύνη τοῦ ἑνὸς ἢ τοῦ ἄλλου λαοῦ. Προκαλῶ τοὺς ἀνθρώπους νὰ γίνουν συνειδητοὶ γιὰ τὴν πορεία τους.
Στὸ βιβλίο μου μπορεῖτε νὰ βρεῖτε ἀπάντση γιὰ τὴν ἐρώτησή σας: «Κάθε λαὸς πρέπει νὰ ἀναλάβει τὴν ἠθικὴ εὐθύνη γιὰ τὸ παρελθόν του – ἀκόμα καὶ γιὰ τὶς ἐπονείδιστες πλευρές. Μὲ ποιόν τρόπο μπορεῖ νὰ τὸ κάνει; Μὲ τὸ νὰ προσπαθήσει νὰ καταλάβει: Γιατί ἐπιτρέψαμε κάτι τέτοιο; Ποῦ βρίσκεται τὸ λάθος μας; Θὰ μποροῦσε αὐτὸ νὰ ξανασυμβεῖ; Αὐτὸ εἶναι τὸ πνεῦμα ὑπὸ τὸ ὁποῖο πρέπει νὰ τοποθετηθεῖ ὁ ἑβραϊκὸς λαὸς γιὰ τοὺς ἐπαναστάτες φονιάδες του, ποὺ τόσο εὔκολα ἀφέθηκαν νὰ διαφθαροῦν σὲ πρόθυμα διοικητικὰ ἀξιώματα καὶ αὐτὸ ὄχι μπροστὰ στὰ μάτια ἄλλων λαῶν ἀλλὰ ἐνώπιον τοῦ ἑαυτοῦ του καὶ τῆς συνείδησής του, ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι καὶ ἐμεῖς οἱ Ρῶσοι πρέπει νὰ φέρουμε τὴν εὐθύνη γιὰ τὰ πογκρόμ, γιὰ τοὺς ἄσπλαχνους λεηλατήσαντες ἀγρότες, γιὰ τοὺς ἀνεύθυνους στρατιῶτες τῆς ἐπανάστασης καὶ γιὰ τοὺς ναῦτες ποὺ μαίνονταν σὰν ἄγρια ζῶα.
Τὸ πιὸ ἀποτελεσματικὸ βιβλίο σας φαίνεται πὼς ἦταν τὸ «Ἀρχιπέλαγος Γκουλάγκ». Ἔδειξε ἀπὸ μέσα πρὸς τὰ ἔξω τὸν περιφρονητικὸ πρὸς τοὺς ἀνθρώπους χαρακτήρα τῆς σοβιετικῆς δικτατορίας. Θὰ μποροῦσε σήμερα νὰ πεῖ κανείς, μὲ τὸ βλέμμα πρὸς τὰ πίσω, πόσο συνεισέφερε αὐτὸ τὸ ἔργο στὴν παγκόσμια ἀποτυχία τοῦ κομμουνισμοῦ;
– Αὐτὴ τὴν ἐρώτηση δὲν πρέπει νὰ τὴν ἀπευθύνετε σὲ μένα – δὲν εἶναι ζήτημα τοῦ συγγραφέα νὰ ἐκδώσει τέτοιες ἀποφάσεις.
Ἡ σκοτεινὴ ἐμπειρία τοῦ εἰκοστοῦ αἰώνα ἦταν κάτι – καὶ ἐδῶ παραπέμπουμε προφανῶς σὲ φράση τοῦ Ἀλεξάντερ Σολζενίτσυν – ποὺ ἔπρεπε νὰ διατρέξει ἡ Ρωσία γιὰ χάρη τῆς ἀνθρωπότητας. Μπόρεσαν οἱ Ρῶσοι νὰ συναγάγουν ἕνα ὁρισμένο δίδαγμα ἀπὸ δύο ἐπαναστάσεις καὶ τὶς συνέπειές τους;
– Ἔχω τὴν ἐντύπωση πὼς ξεκινοῦν σιγὰ νὰ τὸ κάνουν. Παρουσιάζονται πολλὰ κείμενα καὶ ταινίες γιὰ τὴν ἱστορία τῆς Ρωσίας τοῦ εἰκοστοῦ αἰώνα, μὲ διαφορετικὴ ποιότητα, φυσικά. Ἀλλὰ ἡ συζήτηση προχωράει – αὐτὸ εἶναι φανερό. Πρόσφατα τὸ κρατικὸ τηλεοπτικὸ κανάλι «Ρωσία» ἔδειξε μία βάναυση καὶ καθόλου μετριασμένη ἀλήθεια ποὺ προκαλοῦσε τρόμο, γιὰ ἕνα σταλινικὸ στρατόπεδο συγκέντρωσης σὲ μιὰ τηλεοπτικὴ σειρὰ γιὰ τὰ ἔργα τοῦ Βαρλὰμ Σαλάμωβ…
… ποὺ ἔμεινε ὁ ἴδιος δεκαοχτὼ χρόνια στὸ Γκουλάγκ…
– Καὶ ἐγὼ ἤμουν ἔκπληκτος καὶ ἐντυπωσιασμένος ἀπὸ τὸ πάθος, τὴν ἔνταση καὶ τὴ διάρκεια τῆς συζήτησης ποὺ προῆλθε ἀπὸ τὴ συμβολή μου περὶ τῆς Φεβρουαρινῆς Ἐπανάστασης. Μὲ χαροποιεῖ, ποὺ ὑπῆρχαν τόσο διαφορετικὲς ἀπόψεις, ποὺ ὑπῆρχαν ἄνθρωποι ποὺ δὲν συμφωνοῦσαν μαζί μου, γιατὶ αὐτὸ δείχνει πὼς ἐπιτέλους θέλουμε νὰ καταλάβουμε ἀληθινὰ τὸ παρελθόν μας. Ἀλλιῶς δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει κανένας καλῶς μελετημένος δρόμος πρὸς τὸ μέλλον.
Ἀπὸ τὶς νεώτερες ἐκφράσεις σας γιὰ σύγχρονη ἀνάπτυξη συμπεραίνουμε πὼς βλέπετε τὴ Ρωσία σταδιακὰ στὸ σωστὸ δρόμο. Πῶς κρίνετε τὸ χρονικὸ διάστημα ποὺ κυβερνᾶ ὁ Πούτιν τὴ Ρωσία σὲ σύγκριση μὲ τοὺς προκατόχους του, τὸν Πρόεδρο Γκορμπατσὼφ καὶ τὸν Γιέλτσιν;
– Στὸ ἡγετικὸ στὺλ τοῦ Γκορμπατσὼφ ἐκπλήσσουν ἡ πολιτικὴ ἀφέλεια, ἡ ἐλλειπὴς ἐμπειρία καὶ ἡ ἀνευθυνότητα ἀπέναντι στὴ χώρα του. Αὐτὸ δὲν ἦταν μιὰ ἀπόπειρα ἄσκησης ἐξουσίας ἀλλὰ μιὰ ἀνόητη παραίτηση ἀπὸ τὴν ἐξουσία. Μέσω τοῦ ἐνθουσιασμοῦ τῆς Δύσης αἰσθανόταν ἐπιβεβαιωμένος γιὰ τὸν τρόπο τῆς συμπεριφορᾶς του. Ὅμως πρέπει νὰ παραδεχτοῦμε πὼς ὁ Γκορμπατσὼφ καὶ ὄχι ὁ Γιέλτσιν – ὅπως ἰσχυρίζονται πανταχοῦ – παρεῖχε στοὺς πολίτες γιὰ πρώτη φορὰ τὴν ἐλευθερία τῆς γνώμης καὶ τῆς μετακίνησης.
Ἡ ἀνευθυνότητα τοῦ Γιέλτσιν ἀπέναντι στὸ λαὸ δὲν εἶχε μικρότερη ἀξία, μόνο ποὺ ἐπεκτεινόταν καὶ σὲ ἄλλους τομεῖς. Προσπαθοῦσε νὰ παραδώσει κρατικὴ περιουσία ὅσο πιὸ γρήγορα γινόταν σὲ ἰδιωτικὰ χέρια καὶ παρέδωσε ἐλεύθερα τὸν πλοῦτο τῆς Ρωσίας σὲ ἀνεμπόδιστη ἁρπαγή – ὅπου πρόκειται γιὰ ποσὰ δισεκατομμυρίων. Γιὰ νὰ ἐξασφαλίσει τὴν ὑποστήριξη τῶν περιφερειακῶν ἡγεμόνων τοὺς παρακινοῦσε κατ’ εὐθείαν στὴν ἀπόσχιση, ἄφηνε νὰ ψηφίζονται ἀποφάσεις ποὺ θὰ κατακερμάτιζαν τὸ ρωσικὸ κράτος. Μὲ αὐτὸ θὰ στερεῖτο ἡ Ρωσία τὸν ἐπάξιο ἱστορικό της ρόλο καὶ τὴ θέση της στὸ διεθνὲς πεδίο. Κάτι ποὺ ἐξοφλήθηκε ἀπὸ τὴ Δύση μὲ ἠχηρὴ ἐπευφημία.
Καὶ ὁ Πούτιν;
– Ὁ Πούτιν ἀνέλαβε μιὰ χώρα ποὺ λεηλατήθηκε καὶ βρέθηκε πλήρως ἐκτὸς ἰσορροπίας, μὲ ἕνα μεγάλο μέρος τοῦ πληθυσμοῦ ἀποθαρρυμένο καὶ πτωχευμένο. Προετοιμάστηκε νὰ κάνει αὐτὸ ποὺ ἦταν δυνατὸν – καὶ δυνατὸν ἦταν ἀκριβῶς αὐτό, μία ἀργὴ βαθμιαία ἀνοικοδόμηση. Αὐτὲς οἱ κοπιαστικὲς προσπάθειες δὲν ἔγιναν ἀμέσως ἀντιληπτὲς καὶ στὴν ἀρχὴ δὲν ἀξιολογήθηκαν σωστά. Μπορεῖτε νὰ βρεῖτε παραδείγματα ἐν γένει ἀπὸ τὴν ἱστορία, ὅπου ἡ προσπάθεια γιὰ τὴν ἐπανόρθωσης μιᾶς ἰσχυρῆς κρατικῆς ἡγεσίας νὰ καταγράφηκε εὐμενῶς ἀπὸ ἔξω;
Τὸ ὅτι μία σταθερὴ Ρωσία περιλαμβάνεται στὰ ἐνδιαφέροντα τῆς Δύσης, αὐτὴ ἡ συναίσθηση ἔχει στὸ μεταξὺ ἐπιτευχθεῖ. Μᾶς ἐκπλήσσει ὅμως πρὶν ἀπ’ ὅλα ἕνα: Ἂν πρόκειται γιὰ τὴ σωστὴ μορφὴ πολιτεύματος στὴ Ρωσία. Ἤσαστε πάντα ὑπέρμαχος μιᾶς αὐτοδιοίκησης τῶν Ρώσων πολιτῶν – αὐτὸ τὸ μοντέλο τὸ ἀντιπαραβάλλατε στὴ δυτικὴ δημοκρατία. Αὐτὸ ποὺ βλέπουμε μετὰ ἀπὸ ἑφτὰ χρόνια κυριαρχίας τοῦ Πούτιν, εἶναι ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετο ἀποτέλεσμα: Ὁ Πρόεδρος κατέχει τὴν ἀποκλειστικὴ ἐξουσία, ὅλα στρέφονται γύρω ἀπὸ αὐτόν.
– Μάλιστα, πάντα ἐπέμενα γι’ αὐτὸ καὶ ἐπιμένω ἀκόμα, ὅτι ἡ Ρωσία χρειάζεται τοπικὴ αὐτοδιοίκηση. Μὲ αὐτὸ δὲν θέλω σὲ καμία περίπτωση νὰ ἀντιπαραβάλω αὐτὴ τὴ λύση στὸ δυτικὸ δημοκρατικὸ μοντέλο. Τὸ ἀντίθετο. Θέλω νὰ πείσω τοὺς συμπολίτες μου μὲ παραδείγματα ἄκρως ἀποτελεσματικῆς αὐτοδιοίκησης στὴν Ἐλβετία καὶ στὴ Νέα Ἀγγλία, τὰ ὁποία ἔχω δεῖ μὲ τὰ ἴδια μου τὰ μάτια. Ἐν τούτοις μπερδεύετε στὴν ἐρώτησή σας τὴν τοπικὴ αὐτοδιοίκηση ποὺ εἶναι ἐφικτὴ μόνο στὸ κατώτατο ἐπίπεδο – ὅπου οἱ ἄνθρωποι γνωρίζουν προσωπικὰ τοὺς ἐκλεγμένους ἀπὸ αὐτοὺς διοικητὲς – μὲ ἐκεῖνες τὶς περιφερειακὲς δομὲς τῆς ἐξουσίας μιᾶς ὁρισμένης δωδεκάδας διοικητῶν ποὺ τὴν ἐποχὴ τοῦ Γιέλτσιν μαζὶ μὲ τὴν κεντρικὴ ἐξουσία τῆς Μόσχας ἐκρίζωσαν ἀκόμα καὶ τὰ μικρότερα σπέρματα τοπικῆς αὐτοδιοίκησης. Εἶμαι ἀκόμα καὶ σήμερα, κατὰ βάθος, στενοχωρημένος μὲ τὸ πόσο ἀργὰ καὶ ἀδέξια ἐπικρατεῖ σὲ μᾶς ἡ τοπικὴ αὐτοδιοίκηση. Ὅμως ἀκόμα καὶ ἐδῶ προχωρᾶ. Στὴν ἐποχὴ τοῦ Γιέλτσιν ὅλες οἱ δυνατότητες ὡς τοπικῆς αὐτοδιοίκησης σταματοῦσαν, πάντως, ἀπὸ νόμους. Τώρα εἶναι ἕτοιμη ἡ κρατικὴ ἐξουσία νὰ παραχωρήσει περισσότερες ἀποφάσεις στοὺς τοπικοὺς πληθυσμούς. Δυστυχῶς δὲν ἔχει ἀκόμα συστηματοποιηθεῖ.
Δύσκολα μποροῦμε νὰ τὸ ἀντιληφθοῦμε. Κριτικὲς φωνὲς σ’ αὐτὴ τὴ χώρα ζητοῦνται ὅσο τίποτα. Μόλις ποὺ ὑπάρχει ἀντιπολίτευση.
– Μία ἀντιπολίτευση εἶναι ἀναμφισβήτητα ἀναγκαία καὶ ὁ καθένας ποὺ ἐπιδιώκει μιὰ ὑγιῆ ἀνάπτυξη τῆς Ρωσίας τὸ εὔχεται. Ὅμως τὴν ἐποχὴ τοῦ Γιέλτσιν μόνο οἱ κομμουνιστὲς διαμόρφωσαν ἀληθινὰ μιὰ σωστὴ ἀντιπολίτευση.
Ἂν ἀναφέρεστε στὸ ὅτι δὲν ὑπάρχει ἀκόμα ἀντιπολίτευση, ἐννοεῖτε σίγουρα ἐκεῖνα τὰ δημοκρατικὰ κόμματα ποὺ ὑπῆρχαν τὴ δεκαετία τοῦ ’90. Κι ὅμως πρέπει νὰ τὸ δοῦμε ἀπροκατάληπτα. Κατὰ τὴ διάρκεια τῆς δεκαετίας τοῦ ’90 τὰ πράγματα ἦταν γιὰ τὸν πληθυσμὸ μονίμως ἄσχημα, μιὰ δραματικὴ ὀπισθοδρόμηση τοῦ βιοτικοῦ ἐπιπέδου περιελάμβανε τὰ τρία τέταρτα ὅλων τῶν οἰκογενειῶν στὴ Ρωσία – ὅλα αὐτὰ κάτω ἀπὸ τὶς «σημαῖες τῆς δημοκρατίας». Ποιόν παραξενεύει ὅταν ὁ κόσμος ἀπομακρύνθηκε ἀπὸ αὐτὲς τὶς σημαῖες; Οἱ ἡγέτες αὐτῶν τῶν κομμάτων δὲν μποροῦν ἀκόμα καὶ σήμερα οὔτε μία φορὰ νὰ συμφωνήσουν σὲ ἕνα φανταστικὸ σκιῶδες ὑπουργικὸ συμβούλιο. Εἶναι ἀξιολύπητο ποὺ στὴν Ρωσία δὲν ὑπάρχει μιὰ ἐποικοδομητική, ἐποπτεύουσα καὶ ἀριθμητικὰ ἰσχυρὴ ἀντιπολίτευση. Εἶναι ὁλοφάνερο πὼς χρειάζεται περισσότερος χρόνος μέχρι νὰ διαμορφωθεῖ. Ὅπως χρόνο χρειάζονται καὶ ἄλλοι δημοκρατικοὶ θεσμοὶ γιὰ νὰ ὡριμάσουν.
Στὴν τελευταία μας συζήτηση, πρὶν ἑφτὰ χρόνια, εἴχατε κριτικάρει ὅτι στὴν Δούμα (ρωσικὸ κοινοβούλιο) μόνο οἱ μισοὶ βουλευτὲς ἐκλέγονται ἄμεσα καὶ τοὺς ἐπιβάλλονται οἱ ἀντιπρόσωποι τῶν πολιτικῶν κομμάτων. Μετὰ τὴν ἐκλογικὴ μεταρρύθμιση τοῦ Πούτιν δὲν ὑπάρχουν πιὰ ἄμεσες ἐντολές. Αὐτὸ εἶναι ὀπισθοδρόμηση!
– Ναί, τὸ θεωρῶ λάθος. Εἶμαι ἕνας πεπεισμένος καὶ συνεπὴς κριτικὸς τοῦ κόμματο-κοινοβουλευτισμοῦ καὶ ὀπαδὸς ἑνὸς συστήματος ὅπου θὰ ἐκλέγονται οἱ ἀληθινοὶ ἀντιπρόσωποι τοῦ λαοῦ ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ ποῦ ἀνήκουν κομματικά. Αὐτοί, ἐννοῶ, θὰ ἀναλαμβάνουν ἔπειτα προσωπικὴ εὐθύνη ἀνὰ περιφέρειες καὶ κύκλους, καὶ θὰ μπορεῖ ἀκόμα καὶ νὰ ἀνακληθοῦν, ἂν δὲν ἔχουν ἐργασθεῖ σωστά. Βλέπω καὶ σέβομαι οἰκονομικοὺς συνδέσμους, ἑνώσεις συνεταιρισμῶν, ἐδαφικοὺς συνασπισμούς, μορφωτικὲς καὶ ἐπαγγελματικὲς ὀργανώσεις ὅμως δὲν καταλαβαίνω τὴ φύση τῶν πολιτικῶν κομμάτων. Ἡ σύνδεση ποὺ βασίζεται σὲ πολιτικὲς πεποιθήσεις δὲν πρέπει ἀναγκαία νὰ θεωρεῖται ὡς σταθερή, καὶ συχνὰ δὲν εἶναι οὔτε χωρὶς ἰδιοτέλεια.
Ὁ Λέων Τρότσκυ ἔλεγε πολὺ εὔστοχα ἀκόμα καὶ ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῆς Ὀκτωβριανῆς Ἐπανάστασης: «Ἕνα κόμμα ποὺ δὲν βλέπει ὡς στόχο τὴν κατάκτηση τῆς ἐξουσίας δὲν ἀξίζει τίποτα.» Αὐτὸ σημαίνει ὅμως πὼς θέλει κανεὶς πλεονεκτήματα γιὰ τὸν ἑαυτό του σὲ βάρος τοῦ ὑπόλοιπου πληθυσμοῦ. Σὲ μία ἄοπλη κατάκτηση ἐξουσίας δὲν εἶναι διαφορετικά. Ἂν ψηφίζουμε γιὰ ἕνα ἀνώνυμο κομματικὸ πρόγραμμα καὶ κομματικὲς ἐξαγγελίες, ἀντικαθιστοῦμε μὲ αὐτὸ τὴ μόνο ἀξιόπιστη ἐκλογὴ ἑνὸς λαϊκοῦ ἀντιπροσώπου, ἑνὸς ὑποψηφίου μὲ συγκεκριμένο ὄνομα μέσω ἑνὸς ψηφοφόρου ποὺ διαθέτει καὶ αὐτὸς ἕνα ὄνομα. Σὲ αὐτὸ συνίσταται ὅλο τὸ νόημα μίας ἀληθινῆς λαϊκῆς ἀντιπροσώπευσης.
Ἡ Ρωσία τὰ τελευταῖα χρόνια ἔγινε πλούσια ἀπὸ τὸ πετρέλαιο καὶ τὸ φυσικὸ ἀέριο, μία μεσαία τάξη διαμορφώνεται. Παρ’ ὅλα αὐτὰ ἔχουν γιγαντωθεῖ οἱ κοινωνικὲς ἀντιθέσεις μεταξὺ φτωχῶν καὶ πλουσίων στὴ Ρωσία. Τί θὰ μποροῦσε νὰ γίνει γιὰ νὰ βελτιωθεῖ ἡ κατάσταση;
– Θεωρῶ τὸ χάσμα μεταξὺ φτωχῶν καὶ πλουσίων στὴ Ρωσία μιὰ ἐπικίνδυνη ἐξέλιξη τὴν ὁποία τὸ κράτος πρέπει νὰ φέρει ὑπὸ ἔλεγχο τὸ ταχύτερο δυνατόν. Παρ’ ὅλο ποὺ πολλοὶ ἀπέκτησαν μυθικὴ περιουσία μέσω ἀδυσώπητης ἁρπαγῆς τὴν ἐποχὴ τοῦ Γιέλτσιν, δὲν θὰ ἦταν ἡ πιὸ φρόνιμη λύση νὰ καταργηθοῦν καὶ πάλι οἱ μεγάλες ἐπιχειρήσεις, ὅπου μερικῶν οἱ τωρινὲς περιουσίες δημιουργήθηκαν μὲ ἀληθινὸ κόπο καὶ ἐπιτυχημένη διαχείρηση. Ὁ σωστὸς δρόμος θὰ ἦταν νὰ δημιουργηθοῦν καλύτερες δυνατότητες ἐπιβίωσης γιὰ μικρὲς καὶ μεσαῖες ἐπιχειρήσεις. Αὐτὸ θὰ σήμαινε ὅτι κάθε πολίτης ποὺ εἶναι συνάμα ἕνας μεσαῖος ἐπιχειρηματίας θὰ προστατευόταν ἀπὸ αὐθαιρεσία καὶ διαφθορά. Τὰ κέρδη ἀπὸ τὴν ἐκμετάλλευση τοῦ ὀρυκτοῦ πλούτου, ποὺ ἀνήκει στὸ λαό, πρέπει νὰ τροφοδοτήσουν τὴν οἰκονομία καὶ νὰ διοχετευθοῦν πρὸς τὰ συστήματα ἐκπαίδευσης καὶ ὑγείας. Καὶ ἐδῶ πρέπει νὰ μάθουμε νὰ ἀποκλείουμε τὴ λεηλασία καὶ τὴ διασπάθιση.
Χρειάζεται ἡ Ρωσία μιὰ ἐθνικὴ ἰδέα; Πῶς θὰ ἦταν;
– Μὲ τὴν ἔκφραση ἐθνικὴ ἰδέα δὲν συνδέεται κανένα ξεκάθαρο ἐπιστημονικὸ περιεχόμενο. Θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ συμφωνήσει ὅτι αὐτὴ εἶναι μιὰ ἰδέα γιὰ ἕναν τρόπο ζωῆς στὴ χώρα μας, τὴν ὁποία ὀνειρεύεται ἡ πλειονότητα τοῦ πληθυσμοῦ μας. Θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι ἀπολύτως χρήσιμη. Ὅμως κάτι τέτοιο δὲν πρέπει νὰ τὸ ἐπινοήσουν οἱ κυβερνῶντες καὶ ἀκόμα δὲν πρέπει νὰ προσπαθήσουν νὰ φυτέψουν βίαια αὐτὴ τὴν ἰδέα μέσα στὰ μυαλά. Ὑπῆρχαν τέτοιες ἰδέες τὸν 18ο αἰώνα στὴ Γαλλία, κάποια φορὰ στὴ Μεγάλη Βρεττανία, μετὰ στὶς ΗΠΑ, στὴ Γερμανία, στὴν Πολωνία. Ὅταν ἄναψε μὲ σπουδὴ ἡ συζήτηση στὴν μετακομμουνιστικὴ Ρωσία περὶ μιᾶς ἐθνικῆς ἰδέας προσπάθησα νὰ ἐπιφέρω ἕνα καταλάγιασμα – μὲ τὴν ἔνσταση ὅτι, μετὰ τὶς δυναμικὰ ληστρικὲς ἀπώλειες, θὰ ἔπρεπε νὰ ἱκανοποιηθοῦμε γιὰ ἕνα μεγάλο διάστημα μὲ ἕνα ἁπλὸ καθῆκον: νὰ σώσουμε τὸ ἔθνος ποὺ καταστρεφόταν.
Μὲ ὅλα αὐτὰ ἡ Ρωσία αἰσθάνεται συχνὰ πὼς ἔχει ἐγκαταληφθεῖ ἀπὸ ἔξω. Παρακολουθοῦμε αὐτὸ τὸν καιρὸ μιὰ μεγάλη ἀπογοήτευση γιὰ τὶς σχέσεις μεταξὺ Ρωσίας καὶ Δύσης, ἀκόμα καὶ μεταξὺ Ρωσίας καὶ Εὐρώπης. Ποῦ ὀφείλεται αὐτό; Ποῦ δὲν καταλαβαίνει ἡ Δύση τὴ σημερινὴ Ρωσία;
– Τὸ πιὸ ἐνδιαφέρον γιὰ μένα εἶναι οἱ ψυχολογικοὶ λόγοι: Οἱ ἐλπίδες ποὺ ἔχουν τραφεῖ στὴ Ρωσία, ὅπως καὶ στὴ Δύση, δὲν καλύπτονται ἀπὸ τὴν πραγματικότητα. Ὅταν ἐπέστεψα στὴ Ρωσία τὸ 1994 βίωσα τὴν ἀποθέωση τοῦ δυτικοῦ κόσμου καὶ τῆς κρατικῆς ὀργάνωσης τελείως διαφορετικῶν χωρῶν. Αὐτὴ βασιζόταν ὄχι σὲ ἀληθινὴ γνώση ἢ συνειδητὴ ἐπιλογή, ἀλλὰ πολὺ περισσότερο σὲ φυσικὴ ἄρνηση τοῦ μπολσεβίκικου καθεστῶτος καὶ τῆς ἀντιδυτικῆς προπαγάνδας του. Αὐτὸ τὸ κλίμα ἄλλαξε μετὰ τὸν βάναυσο βομβαρδισμὸ τῆς Σερβίας ἀπὸ τὸ ΝΑΤΟ. Τραβήχτηκε μιὰ χοντρὴ μαύρη γραμμὴ ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ σβηστεῖ καὶ πιστεύω πὼς ἔχει γίνει δεκτὴ ἀπὸ ὅλα τὰ στρώματα τῆς ρωσικῆς κοινωνίας. Ἐπὶ πλέον εἴχαμε τὶς προσπάθειες τοῦ ΝΑΤΟ νὰ τραβήξει στὴ σφαίρα ἐπιρροῆς του τμήματα τῆς ΕΣΣΔ ποὺ κατέρρευσε, προπάντων – ποὺ ἦταν ἰδιαίτερα ἐπώδυνο – τὴν Οὐκρανία, μία χώρα στενὰ συγγενικὴ μὲ ἐμᾶς, μὲ τὴν ὁποία εἴμαστε συνδεδεμένοι μέσω ἑκατομμυρίων οἰκογενειακῶν σχέσεων. Αὐτὸ θὰ μποροῦσε νὰ συμβεῖ στὴ στιγμὴ μέσῳ τῶν στρατιωτικῶν συμμαχικῶν (νατοϊκῶν) συνόρων. Μέχρι τότε ἡ Δύση θεωρεῖτο ἀπὸ ἐμᾶς, κυρίως ὡς ἱππότης τῆς δημοκρατίας. Τώρα ἔπρεπε νὰ διαπιστώσουμε ἀπογοητευμένοι, πὼς ἡ δυτικὴ πολιτικὴ ἀφήνεται νὰ καθοδηγηθεῖ κατὰ πρῶτο λόγο ἀπὸ ἕναν πραγματισμὸ συχνὰ ἰδιοτελῆ καὶ κυνικό. Πολλοὶ Ρῶσοι τὸ βίωσαν ὡς συντριβὴ τῶν ἰδανικῶν τους. Ἡ Δύση χαιρόταν γιὰ τὸ τέλος τοῦ ἐπαχθοῦς ψυχροῦ πολέμου καὶ παρακολουθοῦσε μακρὰν στὰ χρόνια κυριαρχίας τῶν Γκορμπατσὼφ καὶ Γιέλτσιν μία ἀναρχία στὸ ἐσωτερικό της Ρωσίας καὶ τὴν ἐγκατάλειψη ὅλων τῶν θέσεων πρὸς τὰ ἔξω. Συνήθισαν γρήγορα στὴν ἰδέα πὼς ἡ Ρωσία εἶναι σχεδὸν χώρα τοῦ τρίτου κόσμου καὶ ὅτι θὰ ἔμενε γιὰ πάντα ἔτσι. Μόλις ἡ Ρωσία ἄρχισε νὰ ἰσχυροποιεῖται, ἡ Δύση ἀντέδρασε μὲ πανικό – ἴσως ὑπὸ τὴν ἐπιρροὴ ὄχι τελείως ξεπερασμένων φόβων.
Τῆς ἦρθε στὸ νοῦ πάλι ἡ παλαιὰ ὑπερδύναμη Σοβιετικὴ Ἕνωση…
– Ἀνώφελα. Ἀλλὰ ἤδη νωρίτερα ἡ Δύση παραδόθηκε στὴν αὐταπάτη – ἢ τὸ ἔκανε ἔτσι σὰ νὰ τὸ πίστευε πραγματικὰ – ὅτι ἡ Ρωσία εἶναι ἤδη μιὰ νέα δημοκρατία, παρ’ ὅλο ποὺ δὲν ὑπῆρχε ἀκόμα κανένα ὁρατὸ ἴχνος γι’ αὐτό. Εἶναι ὅμως ξεκάθαρο πὼς ἡ Ρωσία δὲν εἶναι ἀκόμα δημοκρατία, ἀρχίζει μόλις νὰ οἰκοδομεῖ μία δημοκρατικὴ τάξη. Εἶναι πάρα πολὺ εὔκολο νὰ παρουσιάσεις γιὰ τὴ χώρα μας ἕναν μακρὺ κατάλογο ἀπὸ πλάνες, παραλείψεις καὶ παρατυπίες σὲ κανόνες. Ἀλλὰ σὲ ἐκεῖνον τὸν ἀγώνα ποὺ ἄρχισε μετὰ τὴν 11η Σεπτεμβρίου 2001, καὶ ὁ ὁποῖος ἀκόμα συνεχίζεται, ἡ Ρωσία πρόσφερε στὴ Δύση τὴν ὑποστήριξή της μὲ σαφήνεια καὶ χωρὶς παρανοήσεις. Ἡ ὑποστήριξη αὐτὴ ἀπορρίφθηκε – λόγῳ μιᾶς ὁρισμένης ψυχολογικῆς βασικῆς στάσης ἢ λόγῳ μιᾶς νοσηρῆς μυωπικῆς θεώρησης. Στὸ Ἀφγανιστὰν οἱ ΗΠΑ ἀποδέχτηκαν τὴ βοήθειά μας, ὅμως ἔθεταν στὴ Ρωσία ὁλοένα νέες ἀξιώσεις. Ἡ δυσαρέσκεια πάλι τῆς Εὐρώπης μὲ τὴν Ρωσία συνδέεται ἀναμφισβήτητα μὲ τοὺς δυτικοὺς φόβους γιὰ τὸν ἐνεργειακὸ ἐφοδιασμό, γιὰ τοὺς ὁποίους στὴν οὐσία δὲν ὑπάρχει λόγος. Μπορεῖ ὅμως γενικὰ ἡ Δύση ἐνώπιον νέων κινδύνων νὰ κρατήσει ἀπέναντι στὴ Ρωσία μιὰ ἀπορριπτικὴ στάση; Στὴν τελευταία μου συνέντευξη πρὶν τὴν ἐπιστροφὴ στὴ Ρωσία, ποὺ ἔδωσα τὸν Ἀπρίλιο τοῦ 1994 γιὰ τὸ περιοδικὸ ‘‘Forbes’’, εἶχα πεῖ: «Ἂν κοιτάξουμε μακριὰ στὸ μέλλον μποροῦμε νὰ ἀνακαλύψουμε στὸν 21ο αἰώνα μία ἐποχὴ στὴν ὁποία οἱ ΗΠΑ μαζὶ μὲ τὴν Εὐρώπη θὰ χρειαστοῦν τὴ Ρωσία ἀκόμα περισσότερο ὡς συμμαχικὸ ἑταῖρο.»
Ἔχετε διαβάσει Γκαῖτε, Σίλερ, Χάινε στὸ πρωτότυπο καὶ ἐλπίζατε πάντα ὅτι ἡ Γερμανία θὰ γινόταν ἕνα εἶδος γέφυρας μεταξὺ τῆς Ρωσίας καὶ τοῦ ὑπόλοιπου κόσμου. Πιστεύετε πὼς οἱ Γερμανοὶ μποροῦν νὰ παίξουν ἀκόμα καὶ σήμερα αὐτὸ τὸν ρόλο;
– Τὸ πιστεύω. Γερμανία καὶ Ρωσία αἰσθάνονται μιὰ ἀμοιβαία ἕλξη, στὴν ὁποία ἤδη βλέπω ἕνα εἶδος προορισμοῦ. Ἀλλιῶς δὲν θὰ ἄντεχε αὐτὴ ἡ σχέση δύο παράλογους παγκόσμιους πολέμους.
Ποιοί Γερμανοὶ ποιητὲς ἢ φιλόσοφοὶ σᾶς ἔχουν οὐσιαστικὰ ἐπηρεάσει περισσότερο;
– Τὰ παιδικὰ καὶ ἐφηβικά μου χρόνια σφραγίστηκαν ἀπὸ τὸν Σίλερ καὶ τὸν Γκαῖτε. Ἀργότερα μὲ εἶχε ἐνθουσιάσει ὁ Σέλιγκ. Ἡ μεγαλειώδης γερμανικὴ μουσικὴ ἔχει γιὰ μένα ἀνεκτίμητη ἀξία. Δὲν θὰ μποροῦσα νὰ φανταστῶ τὴ ζωή μου χωρὶς τὸν Μπάχ, τὸν Μπετόβεν καὶ τὸν Σοῦμπερτ.
Ἀντίθετα, στὴ Δύση εἶναι λίγα γνωστὰ γιὰ τοὺς σημερινοὺς Ρώσους συγγραφεῖς. Πῶς βλέπετε τὴν κατάσταση στὴ ρωσικὴ λογοτεχνία;
– Ἐποχὲς μὲ ὁρμητικὲς καὶ ριζικὲς μεταβολὲς δὲν εἶναι ἰδιαίτερα καλὲς γιὰ τὴ λογοτεχνία. Ὄχι μόνο μεγάλα ἀλλὰ ἀκόμα καὶ σχετικῶς σημαντικὰ ἔργα δημιουργήθηκαν σχεδὸν παντοῦ σὲ ἐποχὲς σταθερότητας, ἄσχετα ἂν αὐτὰ ἦταν θετικὰ ἢ ἀρνητικά. Ἡ νεώτερη ρωσικὴ λογοτεχνία δὲν ἀποτελεῖ ἐξαίρεση. Δὲν εἶναι τυχαῖο, πὼς τὸ αὐξανόμενο φιλεκπαιδευτικὸ ἀναγνωστικὸ ἐνδιαφέρον συγκεντρώνεται στὴν ἱστορικὴ λογοτεχνία: ἀπομνηνονεύματα, βιογραφίες, πεζογραφία – μαρτυρία. Πιστεύω βέβαια πὼς ἡ ροπὴ πρὸς τὴ δικαιοσύνη καὶ ἡ ἠθικὴ τάση ὡς θεμέλιὸ τῆς ρωσικῆς λογοτεχνίας δὲν θὰ χαθεῖ καὶ πὼς θὰ βοηθήσει νὰ φωτιστεῖ τὸ πνεῦμα μας καὶ νὰ βαθύνει ἡ ἀντίληψή μας.
Μέσα ἀπὸ ὅλο τὸ ἔργο σας συνάγεται ἡ ἐπιρροὴ τῆς ὀρθόδοξης πίστης στὸν ρωσικὸ κόσμο. Πῶς εἶναι ἡ κατάσταση σήμερα μὲ τὴν ἠθικὴ ἁρμοδιότητα τῆς ρωσικῆς ὀρθόδοξης ἐκκλησίας; Μᾶς φαίνεται πὼς γίνεται πάλι κρατικὴ ἐκκλησία ποὺ ἦταν πρὸ αἰώνων – μία ἐκκλησία ποὺ νομιμοποιοῦσε τὸν ἑκάστοτε κυρίαρχο στὸ Κρεμλίνο ὡς κυβερνήτη.
– Ὄχι, τὸ ἀντίθετο. Ἀπορεῖ κανεὶς πῶς ἡ ἐκκλησία στὰ λίγα χρόνια ποὺ πέρασαν ἀπὸ τότε ποὺ ἦταν ὁλοκληρωτικὰ ὑποταγμένη στὸ κομμουνιστικὸ κράτος, μπόρεσε νὰ οἰκοδομήσει μία ὀρθὴ ἀνεξάρτητη θέση. Δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶμε πόσες φοβερὲς ἀπώλειες ἀνθρώπων ἔπρεπε νὰ ὑπομείνει ἡ ρωσικὴ ὀρθόδοξη ἐκκλησία σχεδὸν σὲ ὅλη τὴ διάρκεια τοῦ 20ου αἰώνα. Τώρα στέκεται στὰ πόδια της. Καὶ τὸ νέο μετασοβιετικὸ κράτος μαθαίνει νὰ σέβεται τὴν ἐκκλησία ὡς αὐτοδύναμο καὶ ἀνεξάρτητο θεσμό. Ἡ κοινωνικὴ θεωρία τῆς ρωσικῆς ὀρθόδοξης ἐκκλησίας προχωρᾶ πολὺ πιὸ πέρα ἀπὸ τὸ κυβερνητικὸ πρόγραμμα. Στὰ πρόσφατα χρόνια ὁ μητροπολίτης Κύριλλος, ὁ ὁποῖος ἐκφράζει τὴν στάση τῆς ἐκκλησίας μὲ τὸν πιὸ σαφῆ τρόπο, παρακινεῖ γιὰ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ φορολογικοῦ συστήματος – κάτι ποὺ δὲν εἶναι ἐπ’ οὐδενὶ πρὸς τὴν ἴδια κατεύθυνση μὲ τὴν κυβερνητικὴ ἀντίληψη. Καὶ αὐτὸ τὸ κάνει δημόσια στὰ τηλεοπτικὰ κανάλια τῆς χώρας.
Μὲ τὴ νομιμοποίηση τοῦ κυρίαρχου τοῦ Κρεμλίνου ἐννοεῖτε ἴσως ὅτι γιὰ τὸν Γιέλτσιν ἔγινε νεκρώσιμη ἀκολουθία στὸν καθεδρικὸ ναὸ τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ στὴ Μόσχα καὶ ὄχι μία πολιτικὴ τελετὴ ἀποχαιρετισμοῦ.
Ἀκόμα καὶ αὐτό.
– Ἐνδεχομένως ἦταν ἡ μόνη δυνατότητα νὰ χαλιναγωγηθεῖ ἡ λαϊκὴ ὀργὴ ποὺ δὲν εἶχε ἀκόμα καταλαγιάσει καὶ νὰ ἀποσοβηθεῖ τὸ νὰ μὴν ἀνοίξει ὁ δρόμος γιὰ τὴ νεκρικὴ πομπή. Δὲν βλέπω ἄλλωστε τὸν λόγο, νὰ δοῦμε σ’ αὐτὸ τώρα ἕνα ἰσχῦον στὸ μέλλον τελετουργικὸ ἐνταφιασμοῦ γιὰ Ρώσους Προέδρους.
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὸ παρελθόν, ἡ ρωσικὴ ὀρθόδοξη ἐκκλησία κάνει συνεχῶς μνημόσυνα γιὰ τὰ θύματα τῶν κομμουνιστικῶν ἐκτελέσεων – στὸ Μπούτοβο στὴ Μόσχα, στὰ νησιὰ Σολοβέτσκι καὶ σὲ πολλὰ ἄλλα μέρη ὅπου ὑπάρχουν ὁμαδικοὶ τάφοι.
Στὴ συνομιλία σας μὲ τὸν ἱδρυτὴ τοῦ ‘‘Σπήγκελ’’ Ροῦντολφ Ἀουγκστάιν, τὸ 1987, παρατηρήσατε πόσο δύσκολο εἶναι νὰ μιλᾶς δημόσια γιὰ τὴν ἰδιαίτερη στάση σου ἀπέναντι στὴ θρησκεία. Τί σημαίνει γιὰ σᾶς πίστη;
– Γιὰ μένα ἡ πίστη ἀνήκει στὰ θεμέλια καὶ στὶς βάσεις τῆς ζωῆς ἑνὸς ἀνθρώπου.
Ἔχετε φόβο μποστὰ στὸ θάνατο;
– Ὄχι, ἐδῶ καὶ καιρὸ δὲν ἔχω κανένα φόβο μπροστὰ στὸ θάνατο. Ὅταν ἤμουν νέος, σκεφτόμουν συχνὰ πὼς ὁ πατέρας μου σὲ ἡλικία 27 ἐτῶν πέθανε πολὺ νωρίς. Φοβόμουν νὰ ἀποχωριστῶ τὴ ζωὴ προτοῦ μπορέσω νὰ πραγματοποιήσω τὰ λογοτεχνικὰ σχέδιά μου. Ὅμως ἤδη μεταξὺ τοῦ 30ου καὶ 40ου ἔτους τῆς ἡλικίας μου διῆλθα σὲ μία πολὺ ἤρεμη στάση ἀπέναντι στὸ θάνατο. Γιὰ μένα εἶναι ἕνα φυσικὸ ὁρόσημο τὸ ὁποῖο ὅμως ἐπ’ οὐδενὶ λόγῳ δηλώνει τὸ τέλος τῆς ὕπαρξης μιᾶς προσωπικότητας.
Σᾶς εὐχόμαστε σὲ κάθε περίπτωση ἀκόμα περισσότερα δημιουργικὰ χρόνια.
– Ὄχι, ὄχι δὲν χρειάζεται νὰ γίνει. Εἶναι ἀρκετά.
Ἀλεξάντερ Ἰσάγιεβιτς, σᾶς εὐχαριστοῦμε γιὰ αὐτὴ τὴν συνομιλία.
Ἡ συνέντευξη δόθηκε στοὺς δημοσιογράφους
Christian Neef καὶ Matthias Schepp.
‘‘Der Spiegel’’, τχ 30/2007, 23/7/2007.
Μετάφραση: Χρῆστος Καπαγερίδης.
.