Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων.
Πάλι ακούγονται φιλόδοξες διακηρύξεις για το «Νέο Λύκειο» και για την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπίδευση. Φοβούμαι ότι οι σχεδιαστές των αλλαγών λησμονούν ότι και το Λύκειο είναι ένα στάδιο της γενικής παιδείας και οφείλει να πάρέχει σφαιρική μόρφωση και να διαπλάθει χαρακτήρες με ήθος. Αν μετατραπεί σε μία προέκταση του Φροντιστηρίου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα πρέπει να αλλάξει όνομα και να μετονομασθεί σε Προθάλαμο ή μετα-Γυμνάσιο. Δεν θα έχει καμία σχέση με την παιδεία που ήθελε να μεταδώσει ο ιδρυτής του Λυκείου, ο Αριστοτέλης.
Ήδη η πολυσυζητημένη ανακοίνωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για ριζική αλλαγή της ύλης της Ιστορίας καλύπτει μέχρι και την Α΄ Λυκειου. Άρα στις τελευταίες δύο τάξεις το ΙΕΠ σκοπεύει να καταστήσει προαιρετικό μάθημα την Ιστορία. Ίσως θα είναι υποχρεωτική μόνον για υποψηφίους των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Όμως η Ιστορία είναι απαραίτητο μάθημα εθνικής αυτογνωσίας για κάθε Ελληνόπουλο. Και ο υποψήφιος της Ιατρικής ή της Πληροφορικής δικαιούνται να ξέρουν ποιος ήταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος ή πως εξελίχθηκε το Κυπριακό ζήτημα.
Υποχρεωτικά μαθήματα στις τρεις τάξεις του Λυκείου πρέπει να παραμείνουν και τα Θρησκευτικά και τα Αρχαία Ελληνικά. Η Ορθόδοξη Χριστιανική Αγωγή διδάσκει τον σεβασμό στον Θεό και την αλληλεγγύη στον συνάνθρωπο και διαμορφώνει υπεύθυνους δημοκρατικούς πολίτες.. Τα Αρχαία Ελληνικά δεν πρέπει να περιορισθούν μόνο στους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Επιστημών. Όταν η γαλλική κυβέρνηση του Μακρόν σχεδιάζει το Γυμνάσιο-Λύκειο με βασικό μάθημα τα Αρχαία Ελληνικά, θα είναι παραλογισμός και ιστορική αδικία να αποκόψουμε τους μελλοντικούς Έλληνες επιστήμονες από τις ρίζες της διαχρονικής και ενιαίας ελληνικής γλώσσας.
Καλό θα ήταν να αποσαφηνισθεί ότι δεν πρόκειται ούτε είναι εφικτό να καταργηθούν οι εισαγωγικές- πανελλήνιες- πανελλαδικές εξετάσεις. Έστω και αν μετονομασθούν σε Εθνικό Απολυτήριο ή σε κάτι άλλο, πάλι εισαγωγικές εξετάσεις θα είναι. Ούτε είναι δυνατόν να εισάγονται ελευθέρως οι υποψήφιοι και να μετατοπισθεί στους καθηγητές των Α.Ε.Ι το βάρος της σταδιακής απορρίψεως των ακαταλλήλων και υπεραρίθμων.
Ας αποφασισθεί με διακομματικό διάλογο και με τη συμμετοχή των διδασκόντων στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και στα Λύκεια ένα σύστημα, το οποίο θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ως σταθερό και αμετάβλητο για μία εικοσαετία. Εν ανάγκη ας θωρακισθεί και με συνταγματική κατοχύρωση για να μην το αλλάζει ο κάθε υπουργός και η κάθε κυβέρνηση. Ας σεβασθούμε την αγωνία των παιδιών και τα οικονομικά των γονέων και μάλιστα σε περίοδο κρίσης.
Όποια επιστήμη κι αν επιλέξουν οι νέοι μας οφείλουμε να τους δώσουμε παιδεία ελληνική συνδυάζοντας τη σοφία των Αρχαίων Ελλήνων και τις διδαχές του Πατροκοσμά.
Άρθρο στην ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, 23.7.2017