Γράφει ο Ἀπόστολος Βρανᾶς
Ἡ παροῦσα μελέτη προτείνει τὴν κατασκευὴ γέφυρας ποὺ νὰ συνδέει δύο νησιά. Ἡ λογικὴ τῆς πρότασης εἶναι άναπτυξιακή: ἡ ἐνίσχυση τῆς νησιωτικότητας δημιουργῶντας ‘συγκροτήματα’ νησιῶν ποὺ συνδέονται ὁδικῶς καί, ἄρα, εἶναι ‘μεγαλύτερα’ στὰ πάντα: πλουσιότεροι τουριστικοὶ προορισμοί (σὲ χωρητικότητα καὶ ἀξιοθέατα), μεγαλύτερες ἀγορὲς καὶ ἄρα πιὸ πρόσφοροι στόχοι γιὰ μεγάλες ἑταιρεῖες, δυνατότητα γιὰ καλύτερη κατανομὴ τῶν ἀκτοπλοϊκῶν συνδέσεων, δημιουργία νέων θέσεων ἐργασίας, προσέλκυση νέων κατοίκων καὶ διάφορα ἄλλα.
Γιὰ τὴ μελέτη τούτη, ἐξετάζονται οἱ περιπτώσεις σύνδεσης (πρῶτο ἀναφέρεται σὲ κάθε ζευγάρι τὸ μεγαλύτερο νησὶ σὲ πληθυσμό) Ἄνδρου – Τήνου, Μήλου – Κίμωλου, Κάλυμνου – Λέρου (μὲ ἐναλλακτικὴ προσθήκη τὴ σύνδεση Καλύμνου – Πλατύ – Ψέριμου) καὶ Φολέγανδρου – Σίκινου καθὼς κρίθηκαν οἱ πλέον πρόσφοροι, κυρίως λόγῳ τῶν μικρῶν ἀποστάσεων ποὺ χωρίζουν τὰ νησιὰ ἢ τὴν ὔπαρξη βραχονησίδων στὴ ‘διαδρομὴ’ τῆς προτεινόμενης γέφυρας· ὡς μέτρο σύγκρισης τῶν ἀποστάσεων, θεωρήθηκε ἡ Γέφυρα ‘Χαρίλαος Τρικούπης’ (βλέπετε Χάρτη 1). Ἡ μελέτη καταλήγει μὲ πρόταση ἱεράρχησης τῶν ἔργων.
Γιὰ διαφορετικοὺς λόγους ἀποκλείσθηκαν ἀπὸ τὴ μελέτη οἱ περιπτώσεις Ἀρκιῶν – Λειψῶν (πολὺ μεγάλες ἀποστάσεις γιὰ πολὺ μικρὸ πληθυσμό – ἄρα δυσανάλογο τὸ κόστος), Πάρου – Νάξου (εἶναι ἤδη πολὺ ἀνεπτυγμένα νησιὰ ὁπότε ἡ προσδοκώμενη βελτίωση θὰ ἦταν πιὸ ἀνεπαίσθητη), Ἡρακλειᾶς – Σχοινούσσας – Κάτω Κουφονησίου – Ἄνω Κουφονησίου (πολὺ μεγάλες ἀποστάσεις γιὰ πολὺ μικρὸ πληθυσμό – ἄρα δυσανάλογο τὸ κόστος, σύν τὸ ὅτι ἡ συγκεκριμένη κίνηση μπορεῖ νὰ χαλοῦσε τὴν εἰκόνα τῶν νησιῶν ὡς προορισμοὶ χαλαροῦ τουρισμοῦ) καὶ Κεφαλλονιᾶς – Ἰθάκης (κυρίως λόγῳ τῆς ὑψηλῆς σεισμικότητας).
Τέλος, σκόπιμα ἀποκλείστηκαν ἀπὸ τὴ μελέτη περιπτώσεις σύνδεσης ἠπειρωτικῆς Ἑλλάδας μὲ νησί (ἡ πλέον πολυσυζητημένη εἶναι αὐτὴ τῆς Ἀττικῆς μὲ τὴ Σαλαμίνα), διότι αὐτὸ θὰ καταργοῦσε πλήρως τὴ ‘νησιωτικότητα’.
Χάρτης 1: Γέφυρα ‘Χαρίλαος Τρικούπης’ (Ρίου – Ἀντιρρίου)
Ἔρευνα πάνω στὰ Ἐμπλεκόμενα Νησιά
Ὁ παρακάτω συγκριτικὸς πίνακας παρουσιάζει τὰ βασικὰ μεγέθη καὶ στοιχεῖα (δημογραφικὰ καὶ γεωγραφικά) τῶν τεσσάρων μελετώμενων περιπτώσεων ὁδικῆς ζεύξης νησιῶν.
ΜΕΓΕΘΗ & ΣΤΟΙΧΕΙΑ | Ἄνδρος – Τῆνος | Μῆλος – Κίμωλος | Κἀλυμνος – Λέρος | Φολέγανδρος – Σίκινος |
Δῆμοι | Ἄνδρου / Τήνου | Μήλου / Κίμω-λου | Κάλυμνου /
Λέρου |
Φολέγανδρου / Σίκινου |
Ἀναλυτικὴ Προτει-νόμενη Διαδρομὴ | Ἄνδρος > Δύσ-βατο > Καλόγε-ροι > Τῆνος | Μῆλος > Κίμω-λος | Κάλυμνος > Με-γάλο Γλαρονήσι > Μικρὸ Γλαρο-νήσι > Βελόνα > Λέρος | Φολέγανδρος > Δυτικά Τρία Ἀδέλφια > Κεν-τρικὰ Τρία Ἀδέλφια > Καρ-διώτισσα > Κά-ραβος > Καλόγε-ρος > Σίκινος |
Ἀπόσταση ἀκτῶν | 1,875 | 1,365 | 2, 070 | 10,655 |
Μέγιστη ἀπαιτού-μενη γέφυρα | 1,095 | 1,365 | 760 | 2,490 |
Μέγιστο βάθος προτ. διαδρομῆς | 50 | 17 | 60 | 95 |
Πληθυσμοὶ ‘11/’01
Α + Β = Σύνολο |
9,221/ 10,009
8,636/ 8,574 17,857/18,573 |
5,129/4,771
910/ 769 6,039/5,540 |
16,179/16,441
7,917/ 8,207 24,098/24,648 |
780/667
260/238 1,010/905 |
Μεταβολὴ Πληθυ-σμῶν ‘01 –‘11
Α, Β & Σύνολο |
-7.87%
+0.72% -3.85% |
+7.50%
+18.33% +9.01% |
-1.59%
-3.53% -2.23% |
+16.94%
+9.24% +11.60% |
Ἔκταση (χμ2)
Α + Β + Βραχονησί- δες = Σύνολο |
380.0
194.6 (?) 0.1 574.7 |
151.0
53.3 0.0 204.3 |
111.1
54.1 (?) 0.2 165.4 |
32.4
41.7 (?) 1.1 65.2 |
Πυκνότητα Πληθ. ’11 (ἄτομα/χμ2)
Α, Β & Σύνολο |
24.26
44.37 31.07 |
33.97
17.07 29.56 |
145.63
146.34 145.70 |
24.07
6.23 15.49 |
Ἄναλογ. Πληθ. ‘11/ Μήκους (μ/ἄτομο) | 0.10 | 4,42 | 0.09 | 10.55 |
Συγκριτικὸς Πίνακας 1: Βασικὰ Μεγέθη καὶ Στοιχεῖα
Κρίνεται ἀπαραίτητο νὰ σημειωθοῦν τὰ παρακάτω:
α) Οἱ ἀποστάσεις ἔχουν μετρηθεῖ μὲ τὴ βοήθεια τοῦ προγράμματος Google Earth καὶ τὴ βασικὴ λογικὴ ‘ἀπὸ ἀκτὴ σὲ ἀκτὴ’ (προφανῶς, πάνω στὴν ξηρὰ κατασκευάζονται κάποιες προεκτάσεις). Ἐπιπλέον, πρέπει νὰ ληφθεῖ ὑπ’ὄψιν ὅτι σὲ ζεύξεις ὅπου χρησιμοποιοῦνται βραχονησίδες, ἡ διαδρομὴ πάνω σὲ αὐτὲς ἔχει μετρηθεῖ ὡς εὐθεία, ἐνῶ μπορεῖ εἶναι μέχρι καὶ 33% μεγαλύτερη λόγῳ τῶν ὅποιων ὑψομετρικῶν διαφορῶν καὶ τῆς ἀνάγκης οἱ μεγάλες βραχονησίδες νὰ διατηροῦνται σὲ ἐνιαῖα ‘οἰκόπεδα’ ὥστε νὰ εἶναι πιὸ ἀξιοποιήσιμες. Ἐπιπλέον, οἱ βυθομετρήσεις τῶν περασμάτων ἔγιναν μὲ τὴ βοήθεια τοῦ ἠλεκτρονικοῦ χάρτη https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@0&key=e%60l_FyyttC.
β) Οἱ ἀποστάσεις, ἐὰν λαμβάνονταν σὲ εὐθεία γραμμὴ (μία συνεχὴς γέφυρα) χωρὶς τὴν ἀξιοποίηση τῶν βραχονησίδων, θὰ ἦταν: Ἄνδρος – Τῆνος: 1,595 μ., Μῆλος – Κίμωλος: 1,365 (δὲν ἀλλάζει), Κάλυμνος – Λέρος: 1,870 μ. καὶ Φολέγανδρος – Σίκινος: 9,720 μ. (ἀνούσιο, καθὼς ἡ εὐθεία γραμμὴ διασχίζει κάποιες ἀπὸ τὶς βραχονησίδες). Συγκριτικά, ἡ γέφυρα Ρίου – Ἀντιρρίου εἶναι 2,252 μ. μὲ ἀποστάσεις 560 μ. μεταξὺ πυλώνων.
γ) Τὰ πληθυσμιακὰ δεδομένα τοῦ 2011 καὶ τοῦ 2001 πάρθηκαν ἀπὸ τὶς δύο ἀντίστοιχες ἀπογραφὲς τοῦ Ἑλληνικοῦ Κράτους (θεωρητικά, τὰ πληθυσμιακὰ στοιχεῖα τῆς Καλύμνου καί, κυρίως, τῆς Λέρου σήμερα πρέπει νὰ θεωροῦνται ἐπαυξημένα λόγῳ τῆς λαθρομετανάστευσης καὶ τῶν προσφυγικῶν ροῶν). Οἱ ἐκτάσεις τῶν νησιῶν ἀνευρέθησαν στὴ Βικιπαιδεία, ἐνῶ τῶν ἀκατοίκητων νησίδων καὶ βραχονησίδων στὸ Διαδίκτυο· γιὰ κάποιες λίγες βραχονησίδες, χρησιμοποιήθηκε προσεγγιστικὴ μέθοδος καὶ σημειώνονται μὲ (?) μπροστά στὴν ἔκτασή τους.
δ) Δὲ στάθηκε δυνατὸ στὸ πρῶτο ἐπίπεδο τῆς μελέτης νὰ βρεθοῦν συγκεκριμένα κατὰ νησὶ στατιστικὰ στοιχεῖα ὡς πρὸς τὸ κατὰ κεφαλὴν εἰσόδημα καὶ τὴν ἀνεργία. Ὅμως, τὰ τέσσερα μικρότερα νησιά τῶν Κυκλάδων (Σίκινος, Φολέγανδρς, Κίμωλος καὶ Μῆλος) φαίνεται (http://www.koinignomi.gr/news/politiki/politiki-kyklades/2016/08/09/i-aktinografia-tis-anergias-stis-kyklades.html) νὰ ἔχουν πολὺ χαμηλὰ νούμερα ἀνεργίας ἐνῶ τὰ δύο μεγαλύτερα (Ἄνδρος καὶ Τῆνος) φαίνεται νὰ πλήττονται περισσότερο.
ε) Ἡ Ἀναλογία Πληθυσμοῦ τοῦ 2011 καὶ Μήκους τοῦ ἔργου δίνει μία χονδρικὴ ἰδέα τοῦ κατὰ κεφαλὴν κόστους (θεωρεῖ ἁπλοποιητικὰ ὅτι οἱ κατασκευές, γέφυρες καὶ δρόμοι, εἶχαν ἴσο κόστος (ποὺ δὲν ἔχουν) καὶ τὸ κόστος τὸ ἐπιφορτίζονται οἱ κάτοικοι κατὰ κεφαλήν)· ἔτσι, ἡ ζεύξη Κάλυμνου – Λέρου θὰ εἶχε τὸ μικρότερο κατὰ κεφαλὴν μῆκος ἔργου (καί, χονδρικά, καὶ κόστος ἔργου) ἐνῶ ἡ ζεύξη Φολέγανδρου – Σίκινου θὰ ἦταν ἡ ἀκριβότερη. Μὲ ἄλλη λογική, ἡ ζεύξη Μήλου – Κίμωλου θὰ ἦταν ἡ ἀκριβότερη: ἀνὰ μέτρο/χιλιόμετρο κατασκευῆς καθότι εἶναι μόνο γέφυρα χωρὶς τοὺς φθηνότερους δρόμους πάνω σὲ νησίδες.
Ἡ μελέτη δὲν εἶναι γραμμένη ἀπὸ τεχνικὸ καί, ἄρα, ὁ ὑπολογισμὸς τοῦ τελικοῦ κόστους τοῦ κάθε ἔργου ξεφεύγει ἀπὸ τὰ πλαίσιά της. Σὲ μία ἁπλοϊκὴ προσέγγιση, ἂν κάποιος ἀφαιροῦσε ἀπὸ τὸ κόστος τῆς γέφυρας ‘Χαρίλαος Τρικούπης’ (€630.000.000) ἕνα ποσοστὸ λόγῳ τοῦ ὀργίου ὑπερτιμολογήσεων ἐν ὄψει τῆς Ὀλυμπιάδας τοῦ 2004 (ἔστω ἕνα 15%) καὶ ἔκοβε τὸ ὑπόλοιπο κατασκευαστικὸ κόστος στὰ δύο (ἡ γέφυρα Ρίου-Ἀντιρρίου εἶναι τεσσάρων λωρίδων (δύο ἀνὰ κατεύθυνση) καθὼς ἑνώνει δύο ἐθνικὲς ὁδούς καὶ ἔχει πεζόδρομο καὶ ποδηλατόδρομο – ἐνῶ ἡ μελέτη προτείνει τὴν κατασκευὴ γέφυρας δύο λωρίδων μὲ δύο πεζοδρόμια ἐκατέρωθεν – σύν τὸ γεγονὸς ὅτι χρειάζεται λιγότερη ἀντισεισμικὴ προστασία, μᾶς δίνει ὡς θεωρητικὸ ἀποτέλεσμα ὅτι ἡ κατασκευὴ μίας γέφυρας τέτοιων προδιαγραφῶν ἴσου μήκους μὲ τὴ γέφυρα Ρίου-Ἀντιρρίου θὰ μποροῦσε νὰ κοστίζει περίπου €270,000,000). Σκοπός της εἶναι μόνο νὰ ρίξει μία ἰδέα ἡ ὁποῖα, ἂν ἀποδειχθεῖ γόνιμος σπόρος νὰ καλλιεργηθεῖ.
Ὁ δεύτερος συγκριτικὸς πίνακας παρουσιάζει τὶς ὑφιστάμενες ὑποδομὲς στὶς τέσσερις μελετώμενες περιπτώσεις:
ΜΕΓΕΘΗ & ΣΤΟΙΧΕΙΑ | Ἄνδρος – Τῆνος | Μῆλος – Κίμωλος | Κἀλυμνος – Λέρος | Φολέγανδρος – Σίκινος |
Πορθμεῖο ἐν λει-τουργίᾳ | ΟΧΙ | ΟΧΙ | ΟΧΙ | ΟΧΙ |
Ἀεροδρόμια Α / Β | ΟΧΙ / ΟΧΙ | ΝΑΙ / ΟΧΙ | ΝΑΙ / ΝΑΙ | ΟΧΙ / ΟΧΙ |
Κύρια Λιμάνια
Α / Β |
Γαύριο / Τῆνος | Ἀδάμας / Ψάθη | Κάλυμνος / Λακκί | Καραβοστάσης / Αλοπρόνοια |
Τοπικὰ Λεωφορεῖα
Α / Β |
ΝΑΙ / ΝΑΙ | ΝΑΙ / ΝΑΙ | ΝΑΙ / ΝΑΙ | ΝΑΙ / ΝΑΙ |
Ἀστυνομικα Τμή-ματα Α, Β & Σύνολο | 2 + 1 = 3 | 1 + 0 = 1 | 1 + 1 = 2 | ΟΧΙ / ΟΧΙ |
Ἀστυνομικοὶ Σταθμοί Α, Β & Σύνολο | ΟΧΙ / ΟΧΙ | 0 + 1 = 1 | ΟΧΙ / ΟΧΙ | 1 +1 = 2 |
Πυροσβεστικὸ Κλι-μάκιο Α, Β & Σύνολο | 1 + 1 = 2 | ΟΧΙ / ΟΧΙ | 1 + 0 = 1 | ΟΧΙ / ΟΧΙ |
Κλίνες Ξενοδοχεί-ων *****+****/***+** /* Α, Β & Σύνολο | 129/1,062/143
511/1,594/ 86 640/2,656/229 |
107/1,076/167
0/ 8/ 0 107/1,084/167 |
149/1,616/ 0
260/ 884/93 409/3,500/93 |
211/820/0
0/ 37/0 211/857/0 |
Θέσεις Κάμπινγκ ****+***/**+* Σύνολο | 0/63 | 0/301 | 0/132 | 0/1 |
Βενζινάδικα
Α, Β & Σύνολο |
9 + 9 =18 | 7 + 1 = 8 | 11 + 6 = 17 | 1 + 0 = 1 |
Νοσοκομεῖα
Α, Β & Σύνολο |
0 / 0 | 0 / 0 | 1 / 1 | 0 / 0 |
Κέντρα Ὑγείας
Α, Β & Σύνολο |
2 + 2 = 4 | 1 + 1 = 4 | 2 + 1 = 3 | 1 + 1 = 2 |
Φαρμακεῖα
Α, Β & Σύνολο |
6 + 7 = 13 | 4 + 1 = 5 | 14 + 5 = 19 | 1 + 0 = 0 |
ΙΕΚ
Α, Β & Σύνολο |
ΟΧΙ / ΟΧΙ | ΟΧΙ / ΟΧΙ | 1 + 1 = 2 | ΟΧΙ / ΟΧΙ |
Λύκεια
Α, Β & Σύνολο |
3/1 + 1/1 = 6 | 1 + 1 = 2 | 1/1 + 1/1 = 4 | 1 + 1 = 2 |
Γυμνάσια
Α, Β & Σύνολο |
4 + 2 = 6 | 1 + 1 = 2 | 4 + 3 = 7 | 1 + 1 = 2 |
Δημοτικά
Α, Β & Σύνολο |
6 + 5 = 11 | 3 + 1 = 4 | 11 + 4 = 15 | 2 + 1 = 3 |
Νηπιαγωγεῖα
Α, Β & Σύνολο |
5 + 6 = 11 | 6 + 1 = 7 | 12 + 5 = 17 | 1 + 1 = 2 |
Παιδικοί Σταθμοί
Α, Β & Σύνολο |
2 + 2 = 4 | 1 + 0 = 1 | 1 + 2 = 3 | ΟΧΙ / ΟΧΙ |
Συγκριτικὸς Πίνακας 2: Ὑφιστάμενες Ὑποδομὲς (μεταφορῶν, κοινωνικῶν ὑπηρεσιῶν, ἰατροφαρμακευτικές, ἐκπαιδευτικές καὶ τουρισμοῦ)
Σημειώνεται ὅτι:
α) Στὰ Τοπικὰ Λεωφορεῖα συμπεριλαμβάνονται ΚΤΕΛ, Δημοτικὰ Λεωφορεῖα καὶ μία Ἰδιωτικὴ Ἑταιρεία.
β) Τὰ στοιχεῖα τῶν Ξενοδοχειακῶν Κλινῶν (ἀπὸ τὸ Ξενοδοχειακὸ Ἐπιμελητήριο Ἑλλάδος, έτος 2017) παρουσιάζονται ὡς ἄθροισμα 5 καὶ 4 ἀστέρων (οἱ μονάδες ποὺ πιὸ εὔκολα μποροῦν νὰ ἐντείνουν τὴ συνεργασία μὲ τουριστικὰ πρακτορεῖα τοῦ ἐξωτερικοῦ), ἄθροισμα 3 καὶ 2 ἀστέρων καὶ 1 ἀστέρα. Ὁμοίως, τὰ στοιχεῖα τῶν Θέσεων Κάμπινγκ (ἀπὸ τὸ Ξενοδοχειακὸ Ἐπιμελητήριο Ἑλλάδος, έτος 2016) συνοψίζονται σὲ ἄθροισμα 4 καὶ 3 ἀστέρων καὶ ἄθροισμα 2 καὶ 1 ἀστέρων (δὲν βρέθηκε άνάλυση κατὰ νησί – στὴ δὲ Φολέγανδρο λειτουργεῖ 1 καμπινγκ, μή καταγεγραμμένου δυναμικοῦ).
γ) Στα Κέντρα Ὑγείας προσμετρῶνται καὶ τὰ Περιφερειακὰ Ἰατρεῖα.
δ) Τα στοιχεῖα ἔχουν ανευρεθεῖ ἀπὸ πληθώρα πηγῶν, συχνὰ μὴ διασταυρώσιμων λόγῳ μεγάλων ἀντιθέσεων.
Τέλος, πρέπει νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ σεισμικὴ ἐπικινδυνότητα καὶ στὰ τέσσερα προτεινώμενα ζεύγη νησιῶν εἶναι χαμηλή, χαμηλότερη ἀπὸ αὐτὴν τῆς περιοχῆς Ρίου – Ἀντιρρίου.
Χάρτης Σεισμικῆς Ἐπικινδυνότητας στὴν Ἑλλάδα – καὶ οἱ τέσσερις περιπτώσεις ἐμπίπτουν στὴν Ζώνη Ι
Ἀνάλυση κατὰ Περίπτωση
Πρῶτα, ἐξετάζεται ἡ ζεύξη Ἄνδρος – Δύσβατο – Καλόγεροι – Τῆνος, στὸ στενὸ πορθμὸ τοῦ νοτιοανατολικοῦ ἄκρου τῆς Ἄνδρου μὲ τὸ βορειοδυτικὸ ἄκρωτήρι τῆς Τήνου (δεῖτε παρακάτω Χάρτη 2). Πρόκειται γιὰ ἕνα σχετικὰ στενὸ πέρασμα (τὸ τμῆμα Ἄνδρος – Δύσβατο) ποὺ ἐντυπώνεται σὲ ὅποιον τὸ ἔχει διαπλεύσει ἢ παραπλεύσει.
Ἀπὸ τεχνικῆς πλευρᾶς, ἡ μέγιστη ἀπαιτούμενη γέφυρα εἶναι μισὴ περίπου σὲ μῆκος ἀπὸ αὐτὴν τοῦ Ρίου-Ἀντιρρίου μὲ συνολικὸ μῆκος βατὸ καὶ διάφορες βραχονησίδες μικρῆς ἔκτασης. Τὸ μέγιστο βάθος στὴν προτεινόμενη διαδρομή εἶναι 50 μέτρα, ἐπίσης βατὸ γιὰ ἐργασίες θεμελίωσης. Πέραν τῆς ζεύξης αὐτῆς καθεαυτῆς, θα χρειαστεῖ ἡ διάνοιξη δρόμων καὶ στὰ δύο νησιά.
Τὸ δίδυμο τῶν νησιῶν χαρακτηρίζεται ἀπὸ ἀρκετὰ κοινά: μετρίων τόνων τουρισμό (ἡ Ἄνδρος φημίζεται γιὰ τὸ μουσεῖο Γουλανδρῆ ἐνῶ ἡ Τῆνος γιὰ τὴν Παναγία τῆς Τήνου – καὶ τὸ συστεγαζόμενο Μουσεῖο τῆς Ἕλλης), σχετικὰ ἰσόρροπα πληθυσμιακὰ μεγέθη καὶ σχετικὰ ὑψηλοὺς ρυθμοὺς ἀνεργίας.
Μία πιθανὴ σύζευξή τους θὰ μποροῦσε νὰ συνδυαστεῖ μὲ συγχώνευση τῶν δύο Δήμων καὶ δημιουργία ἑνὸς ἑνιαίου Δήμου ἈνδριωτοΤηνιακῶν γιὰ τὸ χαμήλωμα τῶν δημοτικῶν κόστεων καὶ συγχώνευση τῶν δύο κοινοπραξιῶν ΚΤΕΛ σὲ μία γιὰ τὴν καλύτερη ἀξιοποίηση μίας λεωφορειακῆς γραμμῆς ποὺ νὰ ἐνώνει τὰ δύο λιμάνια ἤ/καὶ τὸ κάθε λιμάνι μὲ τὰ ἀξιοθέατα τοῦ ἄλλου νησιοῦ. Στὰ περαιτέρω θέματα, θὰ ἄξιζε νὰ ἐξεταστεῖ ἡ δημιουργία ἑνὸς Δημοτικοῦ ΙΕΚ, μὲ τομεῖς ποὺ νὰ ἀφοροῦν στὶς ἀνάγκες τῆς τοπικῆς οἰκονομίας καὶ ἡ δημιουργία ἑνὸς μικροῦ πυροσβεστικοῦ σταθμοῦ ποὺ νὰ προστατεύει τὰ δύο νησιά ἀπὸ κοινοῦ.
Χάρτης 2: Πέρασμα νήσου Ἄνδρου (Β) – νησίδας Δύσβατο – νησίδας Καλόγεροι – νήσου Τήνου (Ν)
Ἡ δεύτερη ἐξέταζόμενη περίπτωση εἶναι αὐτὴ τῆς ζεύξης τῆς Μήλου μὲ τὴν Κίμωλο (βλέπετε Χάρτη 2). Ἡ Μῆλος καὶ ἡ Κίμωλος εἶναι νησιὰ τῆς ἄγονης γραμμῆς ποὺ ζωντανεύουν τὰ καλοκαίρια.
Ἀπὸ κατασκευαστικῆς πλευρᾶς, ἔχει δύο ἰδιαιτερότητες σὲ σχέση μὲ τὶς ἄλλες τρεῖς περιπτώσεις: εἶναι τὸ ρηχότερο πέρασμα (ἄρα, θεωρητικὰ χρειάζονται κοντύτεροι πυλῶνες) καὶ εἶναι τὸ μοναδικὸ πέρασμα πού, ἂν ὑλοποιηθεῖ ἡ ζεύξη, θὰ εἶναι ἀποκλειστικὰ κατασκευὴ γέφυρας χωρὶς δρόμο πάνω σε βραχονησίδες.
Ἀπὸ πλευρᾶς κοινῶν στοιχείων, καὶ τα δύο νησιὰ δείχνουν πληθυσμιακὴ αὔξηση μεταξὺ τῶν δύο τελευταίων ἀπογραφῶν καὶ χαμηλοὺς δεῖκτες ἀνεργίας. Σαφῶς, ἡ μικρότερη Κίμωλος ἔχει νὰ ὠφεληθεῖ περισσότερο ἀπὸ τὴν τυχὸν ζέυξη τους. Συνδέονται πυκνά μὲ ἀκτοπλοϊκὰ δρομολόγια καὶ ταχύπλοα σκάφη καθὼς καὶ στὰ δύο νησιὰ ὑπάρχουν οἰκισμοὶ ἐκατέρωθεν τοῦ περάσματος.
Μϊα πιθανὴ σύζευξή τους, ὅπως καὶ στὴν πρώτη περίπτωση, θὰ μποροῦσε νὰ συνδυαστεῖ μὲ συγχώνευση τῶν δύο Δήμων καὶ δημιουργία ἑνὸς ἑνιαίου Δήμου ΜηλιοΚιμωλιωτῶν καὶ συγχώνευση τῶν δύο λεωφορειακῶν ἑταιρικῶν σχημάτων σὲ ἕμα γιὰ τὴν καλύτερη ἀξιοποίηση μίας λεωφορειακῆς γραμμῆς ποὺ νὰ ἐνώνει τὰ δύο λιμάνια ἤ/καὶ τὸ κάθε λιμάνι μὲ τὰ ἀξιοθέατα τοῦ ἄλλου νησιοῦ.
Χάρτης 3: Πέρασμα νήσου Μήλου (Ν) – νήσου Κίμωλου (Β)
Ἡ τρίτη περίπτωση ποὺ ἐξετάζεται εἶναι ἡ ζεύξη Κάλυμνου – νησίδας Μεγάλο Γλαρονήσι – νησίδας Μικρὸ Γλαρονήσι – νησίδας Βελόνα – Λέρου (δεῖτε Χάρτη 4α).
Παρότι εἶναι τὸ τρίτο πλατύτερο πέρασμα, λόγῳ τῆς διάταξης τῶν βραχονησίδων θὰ ἀπαιτοῦσε τὴ μικρότερη γέφυρα (κατά τι μεγαλύτερη ἀπὸ τὴν ἀπόσταση τῶν πυλώνων τῆς γέφυρας Ρίου – Ἀντιρρίου). Τὸ βάθος τοῦ περάσματος εἶναι βατὸ ὡς πρὸς τὴ θεμελίωση καὶ τὴν κατασκευὴ τῶν πυλώνων.
Θὰ δημιουργοῦσε τὸ μεγαλύτερο πληθυσμιακὸ συγκρότημα ἀπὸ τὶς τέσσερις ἐξεταζόμενες περιπτώσεις, πρᾶγμα θετικὸ ἀπὸ οἰκονομικῆς ἄποψης, μὲ τὰ ἀρνητικὰ ὅμως στοιχεῖα ὅτι καὶ τὰ δύο εἶναι πολὺ πυκνοκατοικημένα νησιά μὲ σχετικὰ ὑψηλοὺς δεῖκτες ἀνεργίας καί, ἅρα, ἡ ὅποια ἐπαύξηση τοῦ πληθυσμοῦ ἴσως νὰ μὴν ἦταν ἰδιαίτερα ἐπιθυμητή. Μία πιθανὴ σύζευξή τους, ἀντίθετα ἀπὸ τὶς δύο προηγούμενες περιπτώσεις, δὲ θὰ ἔπρεπε νὰ συνδυαστεῖ μὲ συγχώνευση τῶν δύο Δήμων καὶ δημιουργία ἑνὸς ἑνιαίου (λόγῳ τοῦ παραμεθόριου χαρακτήρα τῶν νησιῶν) ἀλλά, ὅπως καὶ στὶς δύο προηγούμενες περιπτώσεις, θὰ μποροῦσε νὰ συνδυαστεῖ μὲ τὴ συγχώνευση τῶν δύο λεωφορειακῶν κοινοπραξιῶν σὲ μία γιὰ τὴν καλύτερη ἀξιοποίηση μίας λεωφορειακῆς γραμμῆς ποὺ νὰ ἐνώνει τὰ δύο λιμάνια ἤ/καὶ τὸ κάθε λιμάνι μὲ τὰ ἀξιοθέατα τοῦ ἄλλου νησιοῦ. Κάποιες ἀπὸ τὶς βραχονησίδες θὰ μποροῦσαν νὰ ἀξιοποιηθοῦν ἐμπορικὰ ἢ πρὸς κάποιας ἄλλης μορφῆς ἐκμετάλλευση.
Σημαντικὸ στοιχεῖο στὴ συγκεκριμένη περίπτωση εἶναι ὁ γεωστρατηγικὸς παράγοντας· παρότι καμμία ἀπὸ τὶς μελετώμενες βραχονησίδες δὲν ἔχουν ὀνομαστικὰ διεκδικηθεῖ ἀπὸ τὴ γείτονα Τουρκία (τουλάχιστον, ὅσο μπόρεσε νὰ διακριβωθεῖ στὰ πλαίσια αυτῆς τῆς μελέτης), κάθε ἀναπτυξιακὸ ἔργο στὴν παραμεθόριο καὶ κάθε κατοχύρωση βραχονησίδας ὡς ἑλληνικῆς εἶναι κρίσιμα καὶ ἀπολύτως ἐπιθυμητά! Ἐπιπλέον, τουλάχιστον ἡ Λέρος πλήττεται ἄμεσα ἀπὸ τὴ λαθρομετανάστευση καὶ προσφυγιὰ καὶ κάθε ἀναπτυξιακὴ βοήθεια θὰ ἦταν καλοδεχούμενη.
Χάρτης 4α: Πέρασμα νήσου Κάλυμνου (Ν) – νησίδας Μεγάλο Γλαρονήσι – νησίδας Μικρὸ Γλαρονήσι – νησίδας Βελόνα – νήσου Λέρου (Β)
Ἡ συγκεκριμένη ζεύξη Κάλυμνου – Λέρου ἀφήνει περιθώρια γιὰ ἀργότερα γιὰ προέκταση πρὸς νότον μὲ τὴ ζεύξη Κάλυμνου – Πλατύ – Ψέριμου (δεῖτε Χάρτη 4β), ὅπου τουλάχιστον ἡ τελευταῖα φιγουράρει μέσα σὲ κάποιες ἀπὸ τὶς λίστες τῶν τουρκικῶν ἀπαιτήσεων. Ἅρα, καὶ πάλι, ἡ γεωστρατηγικὴ σημασία τοῦ ἔργου θὰ ἦταν τεράστια.
Ὅμως, ἀπὸ πληθυσμιακῆς πλευρᾶς, ἡ Ψέριμος εἶναι πολύ μικρή καί, ἀπὸ τεχνικῆς πλευρᾶς, τὸ πέρασμα Κάλυμνου – Πλατύ εἶναι πολύ μεγάλο (σχεδόν μιάμιση φορά τὸ πέρασμα Ρίου – Ἀντιρρίου) καὶ σὲ κατά τι μεγαλύτερο βάθος (γύρω στὰ 75 μ.), ὁπότε ἡ ζεύξη αὐτὴ θὰ εἶχε νόημα μόνο ὡς προέκταση τῆς προαναφερθεῖσας ζεύξης Κάλυμνου – Λέρου (μὲ τὴν προϋπόθεση ὁτι αὐτὴ θὰ ἦταν ἐπιτυχημένη τόσο δημογραφικὰ ὅσο καὶ στοὺς οἰκονομικοὺς δεῖκτες).
Χάρτης 4β: Πέρασμα νήσου Κάλυμνου (Δ) – νησίδας Πλατύ – νήσου Ψέριμου (Α)
Τέλος, ἐξετάζεται ἡ ζεύξη Φολέγανδρου – νησίδας Δυτικὰ Τρία Ἀδέλφια – νησίδας Κεντρικὰ Τρία Ἀδέλφια – νησίδας Καρδιώτισσα – νησίδας Κάραβος – νησίδας Καλόγερος – Σίκινου.
Ἀπὸ τεχνικῆς πλευρᾶς, θὰ ἦταν τὸ πιὸ πολυσύνθετο ἔργο καθὼς θὰ χρειαζόταν 6 διαφορετικὲς γέφυρες. Ἐπιπλέον, ἡ μέγιστη ἀπαιτούμενη ζεύξη (γέφυρα Φολέγανδρου – νησίδας Δυτικά Τρία Ἀδέλφια) θὰ ἦταν μεγαλύτερη ἀπὸ τὴ γέφυρα ‘Χαρίλαος Τρικούπης’ καὶ σὲ ἀρκετὰ βαθύτερα ὕδατα.
Ἀπὸ δημογραφικῆς πλευρᾶς, καθὼς ἡ Φολέγανδρος καὶ ἡ Σίκινος εἶναι μικρά νησιὰ καὶ οἰ βραχονησίδες ὅλες πλέον ἀκατοίκητες, τὸ δημιουργούμενο συγκρότημα θὰ ἦταν τὸ μικρότερο ἀπὸ τὶς τέσσερις ὑπὸ μελέτη περιπτώσεις. Ὅμως, τὸ θετικὸ στοιχεῖο εἶναι ὅτι, ὅπως καὶ στὴν περίπτωση τοῦ δίδυμου Μήλου-Κιμώλου, ἐμφανίζεται δημογραφικὴ αὔξηση καὶ στὰ δύο νησιά. Σαφῶς, καὶ ἐδῶ, ἡ Σίκινος ὡς μικρότερο νησὶ ἔχει νὰ ὠφεληθεῖ περισσότερο καθὼς (ἐξ ὅσων μπόρεσε νὰ ἐντοπίσει ἡ μελέτη) δὲν ἔχει βενζινάδικο, οὔτε φαρμακεῖο.
Μία πιθανὴ σύζευξή τους, ὅπως καὶ στὶς πρῶτες δύο περιπτώσεις, θὰ μποροῦσε νὰ συνδυαστεῖ μὲ συγχώνευση τῶν δύο Δήμων σὲ ἕναν ἑνιαῖο Δῆμο Φολεγάνδριων-Σικίνιων καὶ συγχώνευση τῶν δύο λεωφορειακῶν ἑταιρικῶν σχημάτων σὲ μία γιὰ τὴν καλύτερη ἀξιοποίηση μίας λεωφορειακῆς γραμμῆς ποὺ νὰ ἐνώνει τὰ δύο λιμάνια ἤ/καὶ τὸ κάθε λιμάνι μὲ τὰ ἀξιοθέατα τοῦ ἄλλου νησιοῦ.
Ἐπίσης, ἀπὸ ἀναπτυξιακῆς πλευρᾶς, ἡ Καρδιώτισσα παρουσιάζει σημαντικὸ ἐνδιαφέρον μὲ ἐμβαδὸν 1.05 χμ2 καὶ ὅλες οἱ ὑπόλοιπες βραχονησίδες μαζὶ γύρω στὰ 110 στρέμματα.
Χάρτης 5: Πέρασμα νήσου Φολέγανδρου (Δ) – νησίδας Δυτικά Τρία Ἀδέλφια – νησίδας Κεντρικὰ Τρία Ἀδέλφια – νησίδας Καρδιώτισσα – νησίδας Κάραβος – νησίδας Καλόγερος – νήσου Σίκινου (Α)
Τελική Πρόταση
Μὲ γνώμονα ὅτι ἡ οἰκονομία τῆς Πατρίδας μας εἶναι σὲ δεινὴ θέση (παρὰ τὶς ὅποιες θεωρίες περὶ ἐπερχόμενης ἀνάπτυξης), δὲν προτείνεται καμμία ζεύξη ἁπλῶς καὶ μόνο γιὰ νὰ σκορπιστοῦν χρήματα στὴν ἐπαρχία καὶ νὰ δημιουργηθεῖ ἕνας ἄχρηστο ἔργο! Εἶναι λογικὰ διατυπωμένη μὲ σκοπὸ τὴν ἐνίσχυση τῆς νησιωτικότητας καὶ τὴ δημογραφικὴ αὔξηση αὐτῶν τῶν νησιῶν.
Ὡς πρώτη ἐπιλογή, προτείνεται ἡ ζεύξη Κάλυμνου – Λέρου διότι συγκεντρώνει ἀρκετὰ πλεονεκτήματα (μεγάλο πληθυσμό, τὸ εὐκολότερο ἔργο ἀπὸ τεχνικῆς ἄποψης, γεωστρατηγικὴ σημασία, δυνατότητα ἐπέκτασης ἀργότερα).
Ὡς δεύτερη επιλογή, τίθεται ἡ σύνδεση Ἄνδρου – Τήνου καθὼς ἐπίσης φέρει πλεονεκτήματα (σχετικά μεγάλο πληθυσμό, νησιὰ συμβατὰ μεταξύ τους, σχετικά εύκολο ἔργο ἀπὸ τεχνικῆς ἄποψης).
Στὴν παροῦσα φάση, ἡ μελέτη δὲ θὰ πρότεινε τὶς ἄλλες δύο ζεύξεις λόγῳ τοῦ μικροῦ πληθυσμοῦ τῶν ἐμπλεκομένων νησιῶν καὶ τῆς ἀπαιτητικῆς τεχνικῆς φύσης τῶν ἔργων (ὅσο αὐτὸ μπορεῖ νὰ κριθεῖ ἀπὸ ἕνα ἄτομο μὴ εἰδικό …) μὲ τὸ φόβο ὅτι ἡ ὅποια ἐπένδυση δὲ θὰ μποροῦσε νὰ ἀποδώσει τὰ ἀναμενόμενα. Ἴσως στὸ μέλλον, ἐξελίξεις στὴν τεχνολογία καταστήσουν τὴ δυνατότητα ζεύξης δύο νησιῶν φθηνότερη ἔτσι ὥστε νὰ μπορέσουν νὰ θεωρηθοῦν καὶ οἱ δύο αὐτὲς περιπτώσεις μὲ θετικότερη ματιά.
23 comments
Πάντοτε των μεγάλων έργων προηγείται μια ανάλυση κόστους-οφέλους. Ποσοτικοποιούνται τα οφέλη που προκύπτουν από την κατασκευή του έργου και συγκρίνονται με το κόστος κατασκευής που θα επωμιστεί ο φορολογούμενος. Μπορούν βέβαια να υπεισέλθουν κι άλλοι παράγοντες, όπως πχ λόγοι εθνικής ασφαλείας ή στρατηγικής σε περιοχές της παραμεθορίου, αλλά αυτά είναι εξαιρέσεις.
Αν προηγηθούν αυτές οι μελέτες, δε θα ήταν καθόλου κακή ιδέα.
Συν-χαίρω!
Δεν υπαρχει καμμια απολυτως λογικη σε τετοια εξωφρενικα φαραωνικα εργα. Και προφανως δεν υπαρχουν και λεφτα.
Καλησπέρα,
Τὰ χρήματα γιὰ κάτι τέτοιο σίγουρα ὑπάρχουν (εἶναι τὸ ἕνα τρίτο ἀπὸ τὸ φετεινὸ περιλάλητο ‘κοινωνικὸ πλεόνασμα’) εἰδικὰ ἂν σκεφτοῦμε ὅτι θὰ διασπαροῦν σὲ δύο ἢ τρία οἰκονομικά ἔτη καὶ ὅτι θὰ ἦταν προσφορότερο ἐὰν σχηματιζόταν μία ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ἰδιωτικοῦ Τομέα). Ἐπιπλέον, ὅλες αὐτὲς οἱ ἐργασίες θὰ ἀποφέρουν εἰσφορὲς καὶ εἰσοδήματα (ἄρα, φόρους) καί, ἐὰν προκαλέσουν καὶ αὔξηση πληθυσμοῦ ἢ αὔξηση κίνησης, ἀκόμα περισσότερες εἰσφορὲς καὶ εἰσοδήματα. Ἡ λογικὴ εἶναι καθαρὰ ἀναπτυξιακή· ἂς ἂξιολογηθεῖ …
Ναί, σαφῶς πρέπει νὰ γίνουν ὅλες οἱ ἀπαιτούμενες μελέτες, οικονομικὲς καὶ τεχνικές, καὶ αὐτὸ εἶναι δουλειὰ εἰδικῶν. Ἐγὼ ἁπλῶς ρίχνω μία ἰδέα· δὲ θὰ πῶ οὔτε μὲ τὴ μέθοδο θὰ κατασκευαστεῖ (ὑπάρχουν πλωτὲς γέφυρες ποὺ σηκώνουν αὐτοκινητόδρομους τεσσάρων (δύο καὶ δύο) λωρίδων, ὑπάρχουν κρεμαστές, ὑπάρχουν …), οὔτε πόσο θὰ κοστίσει.
Ἐκ πείρας, ἔργα ὐποδομῆς ποὺ θὰ ἐξυπηρετοῦσαν πολύ περισσοτέρους, ὅπως ἡ ζεῦξις τοῦ Μαλλιακοῦ κόλπου, εἶναι, ἀκόμη καὶ μὲ τὶς σημερινές τιμὲς κεφαλαίου, ἐξόχως ἀντιοικονομικά. ἴσως καὶ μὲ ἀρνητικὸ ἀκόμη ἐπιτόκιο … Οἱ ἀποτυχημένες ἐπενδύσεις, αὐτὲς δηλαδὴ πού δὲν προσπορίζουν οἰκονομικὰ ὠφέλη σύμμετρα πρὸς τὸ κόστος τους (malinvestment), ἐξηγοῦν πολλές ἀπὸ τὶς δέκα, μέχρι σήμερα, χρεωκοπίες τοῦ Ἐλλαδικοῦ κράτους. Ἀνάπτυξη δὲν εἶναι νὰ πετᾶμε τὸ ὅποιο παραγωγικό μας περίσσευμα (αὐτὰ πού δέν χρειάζεται νὰ φᾶμε ἀμέσως) ἤ, ἀκόμα χειρότερα, δανεικά, σὲ ἔργα πού δὲν πρόκειται νὰ ἀποδώσουν. Γιὰ παράδειγμα, ὁ ἐξηλεκτρισμὸς τῶν ὀρεινῶν χωριῶν χαιρετίσθηκε ὡς ἐπίτευγμα. Πράγματι, δούλεψε κόσμος, ἔφαγαν μὲ χρυσᾶ κουτάλια οἱ προμηθευτὲς τῆς ΔΕΗ, ἀλλὰ τὰ χωριὰ ἄδειασαν. Καὶ οἱ χωριάτες πού ἦρθαν στὴν Ἀθήνα δὲν βρῆκαν ὑποδομὲς νὰ τοὺς ὑποδεχθοῦν, ἀφοῦ τοὺς ἐπενδυτικοὺς πόρους τοὺς εἴχαμε σπαταλήσει στὸν ἀντιοικονομικὸ ἐξηλεκτρισμό τῶν χωριῶν τους. Καὶ ἔγιναν οἱ δυσαρεστημένοι χωριάτες θύματα τοῦ κάθε τυχόντος δημοκόπου καὶ ἰνστρούχτορα. Οἰ ἐπενδυτικὲς ἀποφάσεις δὲν εἶναι ἔργο τῶν κάθε λογῆς καλοπροαιρέτων καὶ χαζοχαρουμένων «μελετητῶν» καὶ «τεχνοκρατῶν». Αὐτοὶ πού βγάζουν τό περίσσευμα, τὸ κέρδος στὴν κοινωνία, εἶναι οἱ πλέον ἐνδεδειγμένοι νὰ τὸ αὐγατίσουν. Μέχρι ἡ Κούβα τὸ κατάλαβε. Ἐμεῖς, ἂν κρίνω ἀπὸ τὴν ἀρχικὴ ἀνάρτηση καὶ ἀπὸ τὴν ἐπιλογὴ τοῦ ἱστοτόπου νὰ τὴν δημοσιεύσῃ, ἀργοῦμε πολύ ἀκόμα.
Πάντοτε, δυστυχῶς, μὲ ψευδώνυμο, διὰ τὸν φόβον τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων λογοκριτῶν, στὶς καλές ὑπηρεσίες τῶν ὁποίων προστρέχει ὁ ἱστοτόπος.
Φίλε Γιῶργο,
σεβαστὴ ἡ ἄποψή σου! Πάντως, μὲ λυπεῖ ἡ θέση σου ὅτι ἐμεῖς, ὡς πολίτες, δὲν ἔχουμε κάτι νὰ προσφέρουμε στὸ ἐπίπεδο τῶν ἰδεῶν καὶ προτάσεων· πέρα ἀπὸ τὸ νὰ ψηφίζουμε κάθε τέσσερα χρόνια, νὰ πληρώνουμε φόρους καὶ νὰ στελεχώνουμε Ἔνοπλες Δυνάμεις, ἐφορευτικὲς ἐπιτροπές, ὁμάδες ἐνόρκων καὶ τὰ παρόμοια, δὲν μποροῦμε νὰ προτείνουμε κάτι; Κι ἂς ἀπορριφθεῖ …
Ἄρχισε ἡ κοινοποίηση τῆς πρότασης στοὺς ἁρμόδιους. Γιὰ τὴν ὥρα τὸ ἔχουν παραλάβει οἱ ἐννέα Βουλευτὲς Δωδεκανήσων καὶ Κυκλάδων, ἡ Περιφέρεια Νοτίου Αἰγαίου καὶ οἱ ὀκτὼ ἐμπλεκόμενοι Δῆμοι.
Ὀψόμεθα καὶ συνεχίζω … 🙂
Πρῶτον, νὰ σᾶς εὐχαριστήσω γιὰ τὴν ἀνταπόκρισή σας. Δὲν μᾶς συνηθίζουν οἱ συγγράφοντες ἀρχικὲς άναρτήσεις στὸ «Ἀντίβαρο» σὲ τέτοιας λογῆς εὐαισθησία.
Δεύτερον, ἀσφαλῶς καὶ ἔχουν οἱ πολίτες πολλὰ νὰ προτείνουν. Ἀλλὰ ὄχι, νομίζω, στὸ νὰ δαπανηθοῦν κι ἄλλα λεφτά, προερχόμενα ἀπὸ πρόσθετη φορολογία ἢ δανεικά. Γιατί ὄχι ; Μὰ διότι ἐκεῖνοι ποὺ θὰ ἔχουν τὸν ἔλεγχο τέτοιων δαπανῶν θὰ εἶναι οἱ ἐκλεγμένοι ἀντιπρόσωποί μας καὶ οἱ ὑπάλληλοι πού αὐτοὶ ἐλέγχουν ἱεραρχικῶς. Δηλαδή, ὄχι ἐκεῖνοι πού τὰ ἔβγαλαν τὰ λεφτά. Ἡ ἰδέα, ἄλλος νὰ πληρώνῃ (ἔστω καὶ μέσῳ ΣΔΙΤ, ὅπως τὸ κατανοοῦμε στὴν Ἑλλάδα), καὶ ἄλλος νὰ ξοδεύῃ, μᾶς κατάντησε στὸ χάλι πού εἴμαστε, ζήτουλες στὰ πέρατα τῆς γῆς ἐπὶ δύο, σχεδόν, αἰῶνες.
Οἱ βουλευτὲς καὶ οἱ ἄλλοι πολιτευόμενοι, στοὺς ὁποίους ἀποστέλλετε τὴν πρότασή σας, ἄλλο πού δὲν θέλουν : Νὰ διεκδικοῦν κι ἄλλην ἐξουσία, κι ἄλλους φόρους, κι ἄλλα δανεικά, ἔστω καὶ μόνον γιὰ (ἀκριβοπληρωμένες μελέτες). Οἱ πολίτες, ὅμως, ποὺ τοὺς πληρώνουν ; Τὸ συμφέρον καὶ τῆς πατρίδος καὶ τῶν πολιτῶν άπαιτεῖ, νομίζω, νὰ προτείνουν οἱ πολίτες τὰ δύσκολα καὶ ἀναγκαῖα, πού δὲν μποροῦν νὰ προτείνουν οἱ πολιτικοί. Πῶς θὰ μειωθῇ τὸ ἄγος τῆς φοροδιαφυγῆς, πού δὲν εἶναι, στὴν πραγματικότητα, φοροδιαφυγή, ἀλλὰ μετάθεση τῶν φορολογικῶν βαρῶν άπὸ πολλοὺς στοὺς λίγους, ὅπως τὸ βλέπουμε μὲ τὸ ὄργιο κλοπῆς τοῦ ΦΠΑ καὶ τοῦ φόρου εἰσοδήματος, ἰδίως στὰ νησιά. Πῶς θὰ ἀπολυθῇ ἕνα μέρος άπὸ τὸ ἄχρηστο κοπριταριὸ φοροφαγάδων (καί, ἐξ αὐτοῦ καὶ μόνου διεφθαρμένων), πού μισθοδοτεῖται στὸ εὐρύτερο δημόσιο. Πῶς θὰ περιορισθῇ τὸ κόστος συντηρήσεως τοῦ ἀστρονομικοῦ ἀριθμοῦ τῶν συνταξιούχων. Πῶς θὰ ἀποτραπῇ ἡ περαιτέρω μετανάστευσις στὸ ἐξωτερικὸ τῶν νέων. Αὐτὰ «περιμένω κι ἀπαιτῶ» ἀπὸ τοὺς ἁπλοὺς πολίτες. Ὄχι νὰ πλειοδοτοῦν σὲ πολιτικαντισμό : «- Θὰ σᾶς κάνουμε γεφύρια !» «-Μὰ δὲν ἔχουμε ποτάμια …» «-Θὰ σᾶς κάνουμε ποτάμια (μὲ δικά σας ἔξοδα)». «Θὰ σᾶς κάνουμε σχολεῖα !» «Μὰ δὲν ἔχουμε παιδάκια …» «Θὰ σᾶς κάνουμε παιδάκια … »
Πάντοτε, δυστυχῶς, μὲ ψευδώνυμο, διὰ τὸν φόβον τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων λογοκριτῶν, στὶς καλές ὑπηρεσίες τῶν ὁποίων προστρέχει ὁ ἱστοτόπος.
Φίλε μου Γιῶργο,
Καταρχήν, σ’εὐχαριστῶ γιὰ τὰ καλά σου λόγια! Δὲν ξέρω πῶς φερόντουσαν ἄλλοι ἀρθρογράφοι ἀλλὰ ἐγὼ εἶμαι διατεθιμένος νὰ ἀπαντήσω στὸ ὅποιο καλόπιστο σχόλιο (θετικὸ ἢ ἀρνητικό).
Ἂν ἀντιλαμβάνομαι σωστά τὸ σχόλιό σου, προτείνεις ὡς θεμιτὴ συνεισφορὰ τῶν πολιτῶν μόνο μέτρα παθητικῆς εὐταξίας (μείωση τῆς φοροδιαφυγῆς, ἀπόλυση ἀργόσχολων τοῦ Δημοσίου, περιορισμὸ τῶν ἐξόδων συνταξιοδότησης, ὅλα ἐκ τῶν ὁποίων προσβλέπουν στὴν ἐλαχιστοποίηση τοῦ ‘ἐξοδολογίου’ τοῦ Κράτους καὶ στὴν ἐπαύξηση τῶν ἐσόδων του· πολὺ σωστά ὅλα τους!).
Στὸ τέλος ὅμως βάζεις κι ἕνα πιὸ ἀκανθῶδες θέμα: μείωση τῆς περαιτέρω μετανάστευσης τῶν νέων … Πῶς νὰ ἐλεγχθεῖ τὸ φαινόμενο ὅταν ὅλα συρρικνώνονται; Ἐγὼ προτείνω ἀναπτυξιακὴ ἰδέα (τὴν θέτω σὲ διαβούλεση …), ὥστε – ἂν ἀξιολογηθεῖ θετικά – νὰ δημιουργηθοῦν νέες θέσεις ἐργασίας καὶ νέα δυναμική. ἂν ἀξιολογηθεῖ ἀρνητικά ἢ ἀδιάφορα, ἂς μείνει στὸ ἀρχεῖο τους ὡς ἄλλη μία λάθος ἰδέα!
Προφανῶς, καὶ δὲ θέλει κανεὶς μας νὰ ὑποσχεθοῦν γεφύρια, ὅταν δὲν ὑπάρχουν ποτάμια! Καὶ τὸ ὅτι τὸ συζητᾶμε τόσο πολὺ (σὲ παραπέμπω στὸ χαρακτηρισμὸ συσχολιαστῆ μας ‘φαραωνικὰ ἔργα’) δείχνει ὅτι εἴμαστε δύσπιστοι ὡς κοινωνία πρὸς τὴν ὅποια ἐπένδυση!
Ἂς μοῦ ἐπιτραποῦν καὶ δύο (σὲ μία) ἀπαντήσεις σὲ προηγούμενο σχόλιό σου: δὲ μοῦ ἄρεσε ἡ ἀναλογία εἴτε τῆς ζεύξης τοῦ Μαλλιακοῦ κόλπου (διότι δὲ βοηθᾶ κατὰ τίποτα μία συγκεκριμένη περιοχὴ παρὰ μόνο διευκολύνει τὴν κυκλοφορία ὀχημάτων στὸ βασικότερο ὁδικὸ ἄξονα τῆς Χώρας μας) ἢ τῆς ἠλεκτροδότησης τῶν χωριῶν (ἔγινε μικρόνοα καὶ ἄρα στεῖρα, κυρίως ἀποβλέποντας στὴ βελτίωση τοῦ βιωτικοῦ ἐπιπέδου – σωστό – ἀλλὰ χωρὶς περαιτέρω ὑποστήριξη, καὶ γι’αὐτὸ δὲν ἀπετράπη ἡ ἐσωτερικὴ μετανάστευση πρὸς τὶς πόλεις). Ἐδῶ στοχεύω ὡς ἰδέα στὴ στήριξη συγκεκριμένων κοινωνιῶν (ἤδη δύο ἀπὸ τὰ μελετώμενα ζεύγη τὸ λέω ὅτι δὲν ‘παίζουν’ κατ’ἐμέ) μὲ συγκεκριμένη λογική. Αὐτὸ ἂς κριθεῖ!
Ἔχεις δίκιο ὅτι ἡ κοινοποίηση στοὺς ‘ἄρχοντες’ δὲν ἀρκεῖ … Δῶσ’μου λίγο χρόνο ἀκόμα καὶ θὰ δεῖς – ἕπεται συνέχεια!
Τέλος, νὰ δηλώσω ὅτι τὸ ὄνομα μου εἶναι πραγματικὰ Ἀπόστολος Βρανᾶς (πρὸς ἐνημέρωσιν τῶν ὅποιων γραμματέων καὶ φαρισαίων). 🙂
Νομίζω, ἡ συρρίκνωση πού διαγιγνώσκετε ὀφείλεται ἀκριβῶς στὴν ἔλλειψη πολιτικῆς εὐταξίας, Ἂς τὴν δοκιμάσουμε αὐτήν, καί, ὅπως δείχνει ἡ ἱστορία τῶν βραχειῶν περιόδων εὐταξίας στὴν χώρα μας (καὶ μακροχρονιωτέρων, σὲ ἄλλες χῶρες), τὰ άποτελέσματα θὰ εἶναι θεαματικά. Ἀλλιῶς, τὰ ὅποια ἐπιτεύγματα εἶναι καταδικασμένα νὰ ἐμφανισθοῦν ὡς ἐπεισόδια στόν κύκλο τῆς κακοδαιμονίας. Θὰ χτίζουμε χωρὶς θεμέλια.
Πάντοτε, δυστυχῶς, μὲ ψευδώνυμο, διὰ τὸν φόβον τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων λογοκριτῶν, στὶς καλές ὑπηρεσίες τῶν ὁποίων προστρέχει ὁ ἱστοτόπος.
Επί των τεχνικών:
«Πάντοτε, δυστυχῶς, μὲ ψευδώνυμο, διὰ τὸν φόβον τῶν γραμματέων καὶ φαρισαίων λογοκριτῶν, στὶς καλές ὑπηρεσίες τῶν ὁποίων προστρέχει ὁ ἱστοτόπος.»
Σας το είπα και ιδιωτικώς, αλλά φαίνεται όχι τόσο καθαρά: υπήρχαν ορισμένα σχόλιά σας στον φάκελο με τα spam. Είχαν τεθεί εκεί αυτόματα από το σύστημα και έμεναν εκεί για μήνες. Όταν με ειδοποιήσατε και τα βρήκα, τα έσβησα όλα. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί την πληροφορία εάν κάποιος χρήστης (ip, όνομα, email) έχει σχόλιά του στον φάκελο με τα spam, και έτσι αυξάνεται η πιθανότητα να θέσει νέα σχόλια του ιδίου χρήστη πάλι ως spam. Από την στιγμή που τα έσβησα, δηλαδή τα επανέφερα σε δημόσια θέα (πρώτα με un-spam και μετά με approve), δεν υφίσταται ο ίδιος κίνδυνος. Μπορείτε να χρησιμοποιείτε το όνομά σας και το εμαιλ σας κανονικά. Το να χρησιμοποιείτε την ίδια id διεύθυνση με διαφορετικό εμαιλ ή όνομα, είναι μάλλον επιβαρυντικό στοιχείο για επόμενο «σπαμάρισμα». Ελπίζω, τώρα να είναι σαφέστερο αυτό που σας λέω.
Ανδρέας.
Εὐχαριστῶ, θὰ δοκιμάσω.
Στὴν ἰδιωτικὴ ἐπικοινωνία μας, δὲν ἦσθε τόσο βέβαιος γιὰ τὸ ὅτι ἡ μέθοδος τοῦ ἀποχαρακτηρίζειν σχόλια ἀπὸ τὴν κατηγορία τῶν «ἀνεπιθυμήτων» ἀπὸ τὸν διαχειριστή, πράγματι ἐπιτρέπει τὴν ἀπαλλαγὴ μελλοντικῶν σχολίων ἀπὸ τὸ στῖγμα τοῦ «ἀνεπιθυμήτου». Τό θεωρῆτε ἀπλῶς πιθανόν.
Σὲ κάθε περίπτωση, θὰ συμφωνήσετε ὅτι ἡ ἀβεβαιότης γιὰ τὸ ἂν ἡ αὐτόματη λογοκρισία θὰ δαγκώσῃ ἢ ὄχι, μειώνει σημαντικὰ τὴν ἀξία τοῦ δημοσίου διαλόγου, καὶ ὅτι συνιστᾷ οὐσιώδη περιορισμὸ στὴν ἐλευθερία ἐκφράσεως. Διότι, ὅταν κανεὶς βλέπῃ πέντε σχόλια, δὲν μπορεῖ νὰ ξέρῃ καὶ πόσα καὶ ποιὰ ἄλλα ἔχει φάει ἡ μαρμάγκα. Ἀπὸ τότε ποὺ γνώρισα πῶς (μέσες-ἄκρες) λειτουργεῖ ἡ αὐτόματη λογοκρισία, βλέπω μὲ ἄλλο μάτι τὶς διαδικτυακὲς συζητήσεις. Δυστυχῶς, ἡ προοπτικὴ διευρύνσεως καὶ ἐκδημοκρατισμοῦ τοῦ δημοσίου διαλόγου, ἡ ἰσηγορία, τὴν ὁποίαν ἐφαίνετο ὅτι ὑπέσχετο τὸ διαδίκτυο φαίνεται ὅτι ἦταν μία ἀκόμη ψευδὴς ὑπόσχεσις. Φαίνεται ὅτι, τελικῶς, ὁ ἄνθρωπος φοβᾶται τὴν ἐλευθερία σκέψεως καὶ ἐκφράσεως ποὺ τοῦ ἔδωσε ὁ Θεὸς καὶ σπεύδει, μὲ ἀξιοσημείωτη ἐφευρετικότητα, νὰ τὴν ξεφορτωθῇ. Πιθανώτατα ὁ μέσος ἄνθρωπος θεωρεῖ ὅτι ἡ ἐλευθερία σκέψεως καὶ ἐκφράσεως εἶναι πολυτέλεια γιὰ τοὺς λίγους (μισητοὺς πάντοτε λόγῳ τοῦ μικροῦ ἀριθμοῦ τους) ποὺ σκέπτονται καὶ ἐκφράζονται δημοσίᾳ.
Τὸ συμπέρασμα εἶναι ὅτι πρέπει κανεὶς νὰ ἐπανεκτιμήσῃ ἐὰν ἀξίζῃ τὸν κόπο νὰ συμμετέχῃ σὲ διαδικτυακὲς συζητήσεις, στὶς ὁποῖες θὰ πρέπῃ συνεχῶς νὰ μαντεύῃ ποιὰ σχόλια εἶναι πιθανὸν νὰ κόψῃ ἡ αὐτόματη λογοκρισία καὶ ποιὰ ὄχι.
Δεν συμφωνώ με τα συμπεράσματά σας. Ούτε λογοκρισία θα ονόμαζα την λειτουργία αυτών των προγραμμάτων (αυτόματη ή μη), ούτε θα χρησιμοποιούσα όρους σχετικούς με τον «εκδημοκρατισμό».
Ο λόγος είναι ότι αυτά τα προγράμματα έχουν τελείως άλλον σκοπό και από την λογοκρισία και από την δημοκρατική αντιπαράθεση ιδέων και από την έκφραση. Ο σκοπός τους είναι να προστετέψουν τους ιστοχώρους από πολυποίκιλες επιθέσεις κακόβουλων προγραμμάτων, καθώς και από ανεπιθύμητα σχόλια που παραπέμπουν είτε σε διαφημίσεις, είτε σε απρεπές υλικό (ιούς, πορνογραφικό περιεχόμενο κλπ).
Όπως τα αεροσκάφη πετάνε τα απόβλητα των καύσεων και όχι υλικό ηλιθιοποίησης των κατοίκων της περιοχής από όπου περνούν, έτσι και το αντισπάμ πετάει έξω κακόβουλα σχόλια και όχι ανεπιθύμητες απόψεις.
Παρακαλώ, επανέλθετε στο θέμα και όχι σε τεχνικά ή άλλα θέματα, άσχετα με το περιεχόμενο.
Ανδρέας.
Δέν εἶναι, λογικῶς, βέβαιον ὅτι οἱ ἀγαθὲς προθέσεις ὁδηγοῦν ὑποχρεωτικῶς σὲ ἀγαθὰ ἀποτελέσματα.
Νομίζω τὸ θέμα τῆς λογοκρισίας γιὰ τὸ καλό μας, γιὰ τὴν προστασία μας ἀπὸ ἀνεπιθύμητα σχόλια, ἀξίζει νὰ άναδειχθῇ περισσότερο καὶ πρέπει νὰ ἐνδιαφέρῃ ὅποιον παρακολουθῇ καὶ ἀξιολογῇ διαδικτυακὲς συζητήσεις. Ἀλλά, βεβαίως, δὲν ἔχω καμμία διάθεση νὰ βρεθῶ ξανὰ μπλεγμένος μὲ τὴν νέα, αὐτόματο, ἀνώνυμο καὶ ἀνεύθυνο, μορφὴ λογοκρισίας. Συνεπῶς, συμμορφοῦμαι εὐπειθῶς μὲ τὰς ὑποδείξεις σας.
Ἄρχισε ἡ κοινοποίηση τῆς πρότασης σὲ μὴ κρατικοὺς φορεῖς.
Ξεκίνησα μὲ κάποιες ἐφημερίδες καὶ ἱστοτόπους τοῦ τοπικοῦ τύπου (‘Δημοκρατική’, 12Vima.gr, ‘Κοινὴ Γνώμη’, ‘CycladesVoice’, ‘Cyclades24’, ‘Κυκλαδική’, ‘Κυκλαδικὸν Φῶς’, ‘Ὁ Λόγος τῶν Κυκλάδων’, ‘Ροδιακή’) καὶ θὰ συνεχίσω μὲ τὰ ΚΤΕΛ καὶ τὰ μεγάλα ξενοδοχεῖα τῶν ἐμπλεκομένων νησιῶν, ἐπιφανεῖς γόνους τῶν νησιῶν αὐτῶν καὶ τὴ Διασπορά. Ὀψόμεθα …
Συγχαρητήρια. Συνεχίστε.
τεχνικώς και οικονομικώς άρτια η πρότασή σας.
Σᾶς εὐχαριστῶ πολύ. Μακάρι καὶ οἱ ἁρμόδιοι νὰ τὸ ἔκριναν ἔτσι ἀλλά … τσιμουδιά!
Τον Αύγουστο που θα παραδοθεί η γέφυρα Πέραμα – Κούλουρη θα ξεκινήσουν και αυτά τα έργα!!
Και η Λέσβος, Μεγαλόνησος, 1.600 τ. χλμ. κ 86.000 κάτοικοι με μόνο το 1/3 των κατοίκων στην πόλη της Μυτιλήνης, ενώ τα 2/3 σε απίστευτη διασπορά να κατοικεί και να παράγει στη Λεσβιακή Περιφέρεια χειμώνα-καλοκαίρι, η Λέσβος λοιπόν με τους δύο Κόλπους της, της Καλλονής μα στόμιο 1000 μ. κ της Γέρας με στόμιο 500 μ., θα είχε ενδιαφέρον να συνταχθεί μια μελέτη ζεύξης, ήπιας μορφής για ποδηλάτες, για πεζούς κ τροχοφόρα, και για τα δύο στόμια των Κόλπων της…
Ἡ πρόταση τράβηξε τὴν προσοχή τουρκικοῦ ΜΜΕ! Τὸ ἁλίευσα στὸ https://www.in.gr/2022/08/17/politics/tourkika-mme-amfisvitoumena-nisia-kalymnos-kai-leros/καὶ ἀπὸ περιέργεια τὸ ἔψαξα στὸ Διαδίκτυο … Βρῆκα τὸ παρακάτω πρόσφατο ἀγγλόγλωσσο ἄρθρο, https://247newsbulletin.com/world/372332.html, μόνο ποὺ εἶναι λιγάκι ‘τρελαμένο’· λέει ὅτι ἡ Κάλυμνος δὲν πρέπει νὰ κατοικεῖται (!!!) καὶ παρουσιάζει καὶ τὶς ἄλλες τρεῖς ζεύξεις ὡσὰν νὰ εἶναι τετελεσμένα …
Νὰ πῶ ὅτι οἱ δικοί μας ‘ἄρχοντες’ εἶχαν δείξει ἔστω καὶ τὸ παραμικρὸ ἐνδιαφέρον …
Φίλε μου Χαράλαμπε,
ὡς Λέσβιος (Μυτιληνιὸς καὶ Παππαδιανός), θὰ ἐνδιαφερόμουν κι ἐγὼ γιὰ τὴν κατασκευὴ τῶν δύο γεφυρῶν ποὺ περιγράφεις. Ὅμως τὸ ἄρθρο μου εἶχε διαφορετικὸ ἔναυσμα, αὐτὸ τῆς τεχνητῆς ‘μεγέθυνσης’ κάποιων νησιῶν μὲ τὴ ζεύξη τους μὲ κοντυνὰ ὥστε νὰ ἐπωφεληθοῦν ἀπὸ τὶς οἰκονομίες κλίμακος, κυρίως στὸν τουριστικὸ τομέα.
Μὲ λίγο περισσότερη ἔρευνα, ἀποδείχθηκε ὅτι ὁ πρῶτος ἀνακινήσας τὸ θέμα ἦταν τὸ iefimerida.gr, τὀ ὁποῖο σωστὰ ἔβαλε καὶ λίνκ γιὰ τὸ ἄρθρο ἐδῶ στὸ Ἀντίβαρο ἀλλά, ἴσως λόγῳ ἰδεολογίας, παρέλειψε τὴ γεωστρατηγικὴ σημασία τῆς ζεύξης Καλύμνου καὶ Λέρου.
ΥΓ: τὸ λίνκ γιὰ τὸ συνεργαζόμενο ἔντυπο μὲ τὸ iefimerida.gr εἶναι: https://www.carandmotor.gr/nea/leros-kalymnos-meso-gefyron