Τα τελευταία χρόνια, η πάλαι ποτέ ελεύθερη «Άγρια Δύση» του διαδικτύου έχει βρεθεί υπό τον πλήρη έλεγχο μίας μικρής ομάδας εταιριών, όπως το Facebook, το Google και το Twitter. Αυτός ο έλεγχος έχει αρχίσει να εκφράζεται όχι μόνο με οικονομικούς όρους, αλλά και με πολιτικούς: το φάντασμα της λογοκρισίας πλανιέται πάνω από το ίντερνετ.
Σε αυτήν τη διαφορετική εκπομπή του Cognosco Radio για το Εναλλακτικό Ραδιόφωνο, ο Μάριος Νοβακόπουλος και ο Νίκος Παππάς πιάνουν το θέμα «ελευθερία του λόγου στο διαδίκτυο». Ποιες πολιτικές σκοπιμότητες εξυπηρετούνται; Έχουν δικαιώματα οι χρήστες των social media; Που μπορεί να φτάσει αυτή η κατάσταση και με τι συνέπειες για τον διάλογο και την δημοκρατία;
1 comment
Εξαιρετικώς εύστοχη και ιδιαιτέρως χρήσιμη η συζήτηση του Μάριου και του Νίκου. Εύγε και ευχαριστούμε!
Το συμπέρασμα είναι απλό: Ζούμε σε μία εποχή όπου δυστυχώς -υποτίθεται- ότι έχουμε “ανθρώπινα δικαιώματα”, ελευθερία του λόγου”, “Δημοκρατία”, κλπ. Στην πράξη όμως ισχύει η ρήσις του Θουκυδίδη ότι δηλ. ο ισχυρός επιβάλλει την θέλησή του στο μέτρο που του επιτρέπει η δύναμίς του ο ανίσχυρος αποδέχεται την μοίρα του στο μέτρο που τον αναγκάζει η αδυναμία του. Δεν υπάρχει Δημοκρατία, ΔΕΝ είμαστε ελεύθεροι, ΔΕΝ ελέγχουμε ΕΜΕΙΣ αποκλειστικά την μοίρα μας, εφ’ όσον βέβαια, δεχόμαστε να συμμετέχουμε σε αυτό το ψευτοπανηγύρι της δήθεν ελεύθερης έκφρασης.
Το χειρότερο όλων είναι ότι όλοι αυτοί οι κολοσσοί, εκμεταλλευόμενοι την φυσική ανάγκη του ανθρώπου για επικοινωνία, κατέληξαν να “σκλαβώσουν” τους χρήστες τους και να τους έχουν “μαντρωμένους” μέσα στο “παχνί” των “social media”. Στην πραγματικότητα πρόκειται σαφώς για την “μοντέρνα” εκδοχή του ελέγχου των μαζών, την ποδηγέτησή και την …”σύγχυση” της σκέψης του ανθρώπου. Έτσι, δημιουργείται ένας άβουλος πληθυσμός, ένας χυλός ανθρωπομάζας, ο οποίος είναι προγραμματισμένος να συμπεριφέρεται με έναν αρκετά προβλέψιμο τρόπο και να αντιδρά, κατόπιν συγκεκριμένων ερεθισμάτων, με πολύ συγκεκριμένο τρόπο.
Η ερώτηση λοιπόν που προκύπτει είναι, ποιός ωφελείται από όλα αυτά και τι μέλλει γενέσθαι; Στο πρώτο, δηλ. CUI BONO?, ας απαντήσει ο καθένας κατά το δοκούν, καθώς η δική μου εκδοχή σίγουρα θα θίξει πολλούς. Στο δεύτερο ερώτημα, εγώ, τουλάχιστον, απαντώ: Αντίστασις! Αλλά η αντίστασις απαιτεί την πλήρη αποχή από την …συμμετοχή μας σε όλα αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και δεν γνωρίζω πόσοι από εσάς έχετε την δύναμη να περάσετε από τα λόγια στην πράξη…