Tuesday 1 October 2024
Αντίβαρο
Ανδρέας Σταλίδης Εσωτερική πολιτική Ομογένεια Πολιτική επικαιρότητα

Εμπαιγμός και κοροϊδία της κυβέρνησης και όλων των κομμάτων για την «ψήφο των ομογενών»

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.

Δημοσιεύθηκε στην Εστία, 22 Οκτωβρίου 2019.

Επιστολική ψήφος η λύση για όλους.

Διάβασα τις προτάσεις των κομμάτων και του υπουργού κ. Θεοδωρικάκου στα κόμματα με τα 4 σημεία και εξεπλάγην από την προχειρότητα και την ολοφάνερη μικροπολιτική σκοπιμότητα.

Ο διαχωρισμός μεταξύ Ελλήνων «του εξωτερικού και του εσωτερικού» όχι μόνο δεν λύνει το ζήτημα, αλλά δυσχεραίνει την κατανόησή του. Η ωφέλιμη διάκριση είναι μεταξύ όσων είναι Έλληνες υπήκοοι και όσων δεν είναι. Το να ομαδοποιεί κανείς τους Έλληνες υπηκόους που διαβιούν στο εξωτερικό με τους Έλληνες που δεν είναι Έλληνες υπήκοοι, αποτελεί την αρχή παρερμηνειών και δυσκολιών επίλυσης.

Οι Έλληνες υπήκοοι δεν ζητούν δικαίωμα ψήφου! Ζητούν διευκόλυνση συμμετοχής στην εκλογική διαδικασία. Αυτό το αίτημα διευκόλυνσης είναι ανεξάρτητο από το που διαβιούν. Άλλος στην Βουλγαρία, δύο ώρες δρόμο από το εκλογικό του τμήμα, άλλος στο Λονδίνο, τρεις ώρες με το αεροπλάνο, άλλος στις ΗΠΑ.

Το αίτημα διευκόλυνσης αυτών των ανθρώπων είναι ταυτόσημο με το αίτημα ετεροδημοτών του νομού Αχαΐας, Ιωαννίνων ή Έβρου που ζουν στην Αθήνα, ταυτόσημο και με το αίτημα ασθενών, γηραιών, όσων ταξιδεύουν λόγω εργασίας, οικογενειακών υποχρεώσεων ή αναψυχής.

Το αίτημα αυτό λύνεται απλούστατα με την θέσπιση της επιστολικής ψήφο. Πιθανώς, δεν είναι καν ανάγκη α συμπεριληφθεί σε «νόμο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού», άρα ίσως απλή πλειοψηφία αρκεί.

Το 60% συμμετοχής στις εκλογές θα γίνει αμέσως 80% με «ένα άρθρο και έναν νόμο» περί επιστολικής ψήφου. Γιατί διστάζουν; Πλειάδα χωρών έχει θεσπίσει επιστολική ψήφο. Ας παραδειγματιστούν. Ως και το Κοσσυφοπέδιο.

Το 2ο σημείο συνδέει το δικαίωμα ψήφου Ελλήνων υπηκόων με την χρονική περίοδο 30 ετών που απουσιάζουν και (δηλαδή: επιπρόσθετα!) να διαθέτουν ελληνικό ΑΦΜ ή συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με Έλληνα φορολογούμενο. Πρώτος βαθμός, δηλαδή γονείς ή παιδιά. Εφόσον τα παιδιά αποκλείεται, άρα πρέπει και να βρίσκεσαι στο εξωτερικό για λιγότερο από 30 χρόνια και να έχεις γονείς στην Ελλάδα, ώστε να διευκολυνθείς να ψηφίσεις!

Η διευκόλυνση θα είναι να πας στο προξενείο της χώρας που βρίσκεσαι. Στις πρόσφατες ευρωεκλογές υπήρξη δυνατότητα αυτή στο Λονδίνο εκ μέρους του ΗΒ. Το Εδιμβούργο απέχει 650 χιλιόμετρα, όσα η Καβάλα από την Αθήνα. Βέβαια, αν πληρώσεις αεροπορικό εισιτήριο, μπορείς να ψηφίσεις κανονικότατα! Πόσο παράλογο;

Η δε «μερική» επιστολική ψήφος (σημείο 3 του υπουργού) αποτελεί γραφειοκρατική τρέλα. Θα μετράνε τα προξενεία τις χιλιομετρικές αποστάσεις των Ελλήνων της χώρας τους;

Έλληνας υπήκοος σημαίνει αυτόματο δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Αφαίρεση του δικαίωματος βάσει άσχετων κριτηρίων θα καταπέσει στο δικαστήριο, χωρίς αμφιβολία. Η επιστολική ψήφος είναι μονόδρομος για όλους τους Έλληνες υπηκόους, όπου και να ζουν, εντός ή εκτός, όσο και να απέχουν.

Μένει λοιπόν το πρόβλημα των υπολοίπων, δηλαδή των Ελλήνων 2ης ή μεγαλύτερης γενιάς, οι οποίοι δεν έχουν αποκτήσει την υπηκοότητα. Για ποιον λόγο δεν έχουν υπηκοότητα; είτε επειδή αδιαφόρησαν, είτε λόγω Ελλαδικής γραφειοκρατίας. Οι αδιάφοροι θα παραμείνουν αδιάφοροι. Ας μην ανησυχούν ορισμένοι. Οι άλλοι όμως; Αξίζει να προσεγγιστούν ή όχι; Η επιπόλαιη αντιμετώπιση του ζητήματος και η προχειρότητα από όλα τα κόμματα, προβληματίζει. Είναι οπωσδήποτε ζήτημα που αξίζει μίας προσεκτικής και συνολικής τοποθέτησης.

Πάντως, όταν αντιμετωπιστεί ψύχραιμα και μακρυά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να συνδεθεί με ορισμένες ειδικές εκλογικές περιφέρειες, πχ ανά ήπειρο. Ο λογισμός της ψήφου αποκλειστικά στην επικράτεια και όχι σε κάποια εκλογική περιφέρεια (σημείο 2 και 4 του υπουργού), οδηγεί καταφανώς σε ανισοτιμία ψήφου, και δεν υπάρχει περίπτωση να μην εκπέσει και αυτό σε οιοδήποτε δικαστήριο.

 

 

«Επισυνάπτω το κείμενο του υπουργού κ. Θεοδωρικάκου που απέστειλε στα κόμματα με τις θέσεις της κυβέρνησης για το θέμα. Εγώ επέλεξα τα έντονα γράμματα σε συγκεκριμένα σημεία:

 

1. Η ψήφος των Ελλήνων του Εξωτερικού που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, είναι ισότιμη με αυτή των Ελλήνων πολιτών που ψηφίζουν στη χώρα μας, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα. Οι κάτοικοι του Εξωτερικού που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, ψηφίζουν το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν και η ψήφος τους μετρά στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα.

2. Συγκροτούνται ειδικοί εκλογικοί κατάλογοι από τους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Σε αυτούς εντάσσονται όσοι έχουν φύγει από την Ελλάδα ως 30 χρόνια και έχουν οικονομική σχέση με τη χώρα (ελληνικό ΑΦΜ ή συγγενική σχέση πρώτου βαθμού με Έλληνα φορολογούμενο).

3. Η ψηφοφορία διεξάγεται στις πρεσβείας και στα προξενεία καθώς και σε χώρους που θα συμφωνηθούν. Πολίτες που κατοικούν σε μεγάλη απόσταση απ’ αυτούς τους χώρους, μπορούν να ψηφίζουν με επιστολική ψήφο, εφ’ όσον το επιθυμούν.

4. Αυξάνεται ο αριθμός των βουλευτών Επικρατείας σε 15, ώστε να δοθεί η δυνατότητα να μετέχουν ως υποψήφιοι, πρόσωπα που προέρχονται από την ομογένεια, εφόσον τα κόμματα το επιθυμούν».

 

Αντίβαρο 

 

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ.

Εμπαιγμός και κοροϊδία της κυβέρνησης και όλων των κομμάτων για την «ψήφο των ομογενών»

Μετά τις χθεσινοβραδυνές (22.10.2019, 20.14) δηλώσεις του υπουργού και την διαφαινόμενη στήριξη από άλλα κόμματα, τα πράγματα είναι χειρότερα από όσο φανταζόμουν όταν έγραφα το άρθρο. Αντί για σχόλιο, παραθέτω εδώ την άποψή μου

 

Ψήφος αποδήμων – Σύμπαν το πολιτικό σύστημα κοροϊδεύει και χλευάζει τη νοημοσύνη μας.

Λέει ο υπουργός κ. Θεοδωρικάκος

Α. «η βάση για το νομοσχέδιο είναι η ισότιμη ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού με αυτή των Ελλήνων του εσωτερικού»

Β. «Δεύτερον, θα μπορούν να ψηφίζουν το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν», και «υπάρχει συμφωνία για αύξηση των βουλευτών επικρατείας σε 15 προκειμένου τα κόμματα εφόσον επιθυμούν να μπορούν εντάξουν στα ψηφοδέλτια αυτά, σπουδαίες προσωπικότητες που ζουν στο εξωτερικό.

Γ. «Τρίτον αποφασίστηκε η αυτοπρόσωπη παρουσία των εκλογέων στα σημεία που έχουν στηθεί οι κάλπες, τα οποία θα είναι οι πρεσβείες, τα προξενεία και άλλες τοποθεσίες που θα έχει συμφωνηθεί πως λειτουργήσουν ως εκλογικά κέντρα.»

Δ. «Θα σχηματιστούν ειδικοί εκλογικοί κατάλογοι από τους Έλληνες του εξωτερικού κατόπιν αίτησης τους στο υπουργείο Εσωτερικών», διευκρίνισε ο κος Θεοδωρικάκος ξεκαθαρίζοντας μάλιστα πως «από αυτό το νομοσχέδιο θα επωφεληθούν όσοι Έλληνες έμειναν, τα τελευταία 35 έτη, τουλάχιστον για 2 χρόνια στη χώρα μας.»

Συγγνώμη, αλλά προτιμώ το σημερινό σύστημα ΚΑΜΙΑΣ διευκόλυνσης, παρά το νομοσχέδιο αυτό. Διότι εκτός του ότι δεν υπάρχει στην πράξη ΚΑΜΙΑ διαφορά, καλλιεργείται η εντύπωση ότι λαμβάνεται υπόψιν η ψήφος των ομογενών, ενώ στην πράξη δεν λαμβάνεται ουδόλως υπόψιν.

ΠΡΩΤΟ ΣΗΜΕΙΟ. Τα σημείο Α και Β είναι ΑΝΤΙΚΡΟΥΟΜΕΝΑ. Η ψήφος δεν είναι ισότιμη μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού, εφόσον η ψήφος εσωτερικού λογίζεται ΚΑΙ στην εκλογική περιφέρεια του ψηφοφόρου ΚΑΙ και στους βουλευτές επικρατείας. Με σαφώς πολύ μικρότερη επιρροή στους βουλευτές επικρατείας. Η ψήφος όμως του εξωτερικού λογίζεται μόνο στους βουλευτές επικρατείας με την, εκ των πραγμάτων, μειωμένη επίδραση.

Παράδειγμα.
Πέντε κόμματα με ποσοστό άνω του 3% και 7 εκατομμύρια έγκυρα εσωτερικού.
40%
30%
10%
5%
4%

Τα ίδια πέντε κόμματα με 2 εκατομμύρια έγκυρα εξωτερικού.
30%
40%
10%
5%
4%

Δηλαδή, τα δύο πρώτα κόμμα έρχονται ακριβώς αντίστροφα. Το 40% γίνεται 30% και το 30% γίνεται 40%. Μεταβολή κατά 20% μεταξύ των δύο κομμάτων, από +10% στο -10%.

Το συνολικό αποτέλεσμα με 9 εκατομμύρια έγκυρα θα είναι
37.8%
32.3%
10%
5%
4%

Η διαφορά +10%, μειώνεται στο 5.5%. Σας φαίνεται μεγάλη διαφορά έτσι;
Ας δούμε λίγο τις έδρες

Οι 285 έδρες θα μείνουον ΑΝΕΠΑΦΕΣ και θα ορίζονται αποκλειστικά από το αποτέλεσμα εσωτερικού.

Οι 15 έδρες επικρατείας, αν ίσχυε μόνο η ψηφοφορία εσωτερικού θα ήταν
6
5
2
1
1

Οι έδρες επικρατείας μετά την ενσωμάτωση των ψήφων εξωτερικού θα γίνουν
6
5
2
1
1

Όχι, δεν έκανα λάθος. Θα είναι ακριβώς οι ίδιες!! Ουδεμία μεταβολή. Επίδραση στο εκλογικό αποτέλεσμα ΜΗΔΕΝ. Είναι ή δεν είναι κοροϊδία;

Δεύτερο παράδειγμα.
Ψήφοι εσωτερικού
36%
34%
9%
5%
4%

Ψήφοι εξωτερικού
30%
40%
9%
5%
4%

Συνολικό αποτέλεσμα
34.7%
35.3%
9%
5%
4%

Οι έδρες επικρατείας παραμένουν 6-5-2-1-1. Καμία μεταβολή όπως και πριν. Όμως εδώ βλέπουμε ότι πρώτο κόμμα πέρασε άλλο! Εκεί που ήταν -2%, πέρασε πρώτο με 1.4%. Οι 285 έδρες ανέπαφες, αφού οι ψήφοι εξωτερικού λογίζονται μόνο στους βουλευτές επικρατείας!

Είναι ή δεν είναι κοροϊδία;

ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΗΜΕΙΟ.

Όπως βλέπουμε, απορρίφθηκε η επιστολική ψήφος και προκρίθηκε μόνο η αυτοπρόσωπη παρουσία. Θα δώσω το εξής παράδειγμα. Στις ευρωεκλογές του 2019, όπου η ΕΕ επιβάλλει στα μέλη της να ψηφίζουν οι πολίτες μίας χώρας σε όποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα κατοικούν (και αν δεν το επέβαλλε, δεν θα το κάναμε – ενώ το κάνουμε εδώ και πάνω από 20 χρόνια παρόλο που δεν το ορίζει το Σύνταγμα, αλλά αυτά είναι ασήμαντες λεπτομέρειες για τους Συνταγματολόγους), στο Ηνωμένο Βασίλειο στήθηκαν κάλπες μόνο στο Λονδίνο. Το Εδιμβούργο απέχει 650 χιλιόμετρα, όσο Καβάλα-Αθήνα. Θα μπορούσε κανείς να ταξιδέψει Καβάλα-Αθήνα μόνο για να ψηφίσει; Όσο πιο μεγάλη η χώρα, τόσο πιο δύσκολο. Στην Αγγλία υπάρχουν 2-3 προξενικά γραφεία πέραν του Λονδίνου. Όμως είναι άμισθα, χωρίς προσωπικό και χωρίς εγκαταστάσεις ικανές να κάνουν κάτι τέτοιο. Το ίδιο και σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου. Πρακτικά, η αυτοπρόσωπη παρουσία (η οποία συνήθως συνοδεύεται και με αυτοπρόσωπη παρουσία για την αίτηση), σημαίνει αποθάρρυνση εγγραφής και ψηφοφορίας. Η απλούστατη λύση είναι η επιστολική ψήφος, την οποία ακολουθούν «140 χώρες» (χρησιμοποιώ τον ίδιο αριθμό ως αντικατάσταση του «πολλές» όταν δεν τις μετράω και είναι ενδεχομένως λάθος – αυτό δεν κάνουν όλοι σε τέτοιες περιπτώσεις;). Η επιστολική ψήφος δεν διευκολύνει μόνο τους Έλληνες του εξωτερικού, αλλά και του εσωτερικού: ετεροδημότες, ασθενείς, γηραιούς, δημοσίους υπαλλήλους σε υπηρεσία αλλού, ανθρώπους που ταξιδεύουν για εργασία, οικογενειακούς λόγους, ή ακόμα και ανθρώπους που δεν διαθέτουν μέσο να κινηθούν εντός της περιφέρειάς τους την ημέρα των εκλογών, ή ίσως απλώς δεν θέλουν να πάνε στο εκλογικό τμήμα.

Είναι ή δεν είναι κοροϊδία;

ΤΡΙΤΟ ΣΗΜΕΙΟ

Το νομοσχέδιο αναφέρεται αποκλειστικά σε Έλληνες υπηκόους. Όχι στους Έλληνες ομογενείς που δεν έχουν αποκτήσει την ελληνική υπηκοότητα και πώς θα τους διευκολύνει. Δηλαδή, μας λέει ο υπουργός ότι στην αίτηση του εκλογέα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει αποδείξεις ότι έμεινε για 2 χρόνια στα τελευταία 35 χρόνια στην Ελλάδα. Πώς θα το κάνει αυτό; Τι είδους αποδείξεις θα προσκομίζει; αεροπορικά εισιτήρια; φορολογική δήλωση; Αν εξαιρέσει κανείς τα τελευταία λίγα χρόνια που οι φορολογικές δηλώσεις γίνονται ηλεκτρονικά, πώς θα βρει κανείς την φορολογική του δήλωση πριν από 30 χρόνια; Αν, ας πούμε, έφυγε κάποιος το 1986. Πριν από 33 χρόνια. Και ήταν στην Ελλάδα το 1984 και 85, πώς θα το αποδείξει; Αν κάποιος έφυγε από την Ελλάδα πριν το 1983 (πριν από 35 χρόνια), όμως κάποια στιγμή επέστρεψε μέσα στην 35ετία για να κάνει την στρατιωτική του θητεία για 2 χρόνια, πώς θα το αποδείξει; θα πρέπει να προσκομίσει στην τοπική πρεσβεία το χαρτί της απόλυσης; άντε ψάξτο. Η γραφειοκρατία που δημιουργείται είναι απόλυτα αποθαρρυντική. Καλύτερα να πάρει το αεροπλάνο την ημέρα των εκλογών να πάει στην Ελλάδα να ψηφίσει, παρά να πάρει το αεροπλάνο 2 μήνες πριν τις εκλογές (ή μάλλον έναν μήνα, αν προκληθούν πρόωρες εκλογές όπως συνήθως γίνεται, και πρέπει να γίνουν όλα γρηγορότερα), για να βρει όλα τα απαραίτητα χαρτιά πριν 3 δεκαετίες, ώστε να πάει στην πρεσβεία να δηλώσει ότι θέλει να ψηφίσει εκεί, ώστε μετά να πάει στην πρεσβεία να ψηφίσει την ημέρα των εκλογών. Δηλαδή, ένα ταξίδι στην Ελλάδα με την εκεί γραφειοκρατία και δύο ταξίδια στην πρεσβεία (για να «επωφεληθεί» από το νόμο), αντί για ένα ταξίδι στην Ελλάδα για να ψηφίσει, όπως σήμερα.

Είναι ή δεν είναι κοροϊδία;

ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΗΜΕΙΟ

Η αύξηση των βουλευτών επικρατείας σε 15, «προκειμένου»(!!) να βάζουν υποψηφίους από το εξωτερικό, είναι κι αυτή τερατώδης κοροϊδία. Πρώτον, μπορούν να το κάνουν ήδη και με τους 12. Τι θα πει «προκειμένου»; Δεύτερον στο ψηφοδέλτιο επικρατείας υπάρχει λίστα. Θα μπορούν να τους βάλουν σε μη εκλόγιμη θέση. Και τρίτον και κυριότερον, το ζήτημα δεν λύνεται με το να βάζουν 1 ή 2 ομογενείς στη λίστα των 12, εκ των οποίων το πολύ ο ένας να εκλέγεται από ένα εκ των δύο πρώτων κομμάτων με πάνω από έναν βουλευτές επικρατείας, αλλά το εκλέγειν.

Είναι ή δεν είναι κοροϊδία;

Συμπέρασμα, πρόκειται για συμπαιγνία όλων των κομμάτων να ρίξουν στάχτη στα μάτια των Ελλήνων.

Εφόσον το νομοσχέδιο αφορά εξ ολοκλήρου στους Έλληνες υπηκόους και στη διευκόλυνσή τους να συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία και δεν υπεισέρχεται καθόλου στους Έλληνες της ομογένειας που δεν είναι Έλληνες υπήκοοι, η λύση είναι η επιστολική ψήφος. Οι Έλληνες υπήκοοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι σε κάποια εκλογική περιφέρεια. Αν θεσπιστεί η επιστολική ψήφος για όλους, ανεξάρτητα από τόπο κατοικίας, δεν είναι ανάγκη να θεωρηθεί ως διευκόλυνση των Ελλήνων του εξωτερικού (άρα να χρειάζεται 200 ψήφους στη Βουλή). Είναι εκλογική ρύθμιση που αφορά όλους τους υπάρχοντες Έλληνες ψηφοφόρους. Μπορεί να ψηφιστεί και με απλή πλειοψηφία, ταυτόχρονα με τον εκλογικό νόμο.

1 comment

Kakarelidis 23 October 2019 at 01:26

Πιθανόν περισσότεροι Ἕλληνες ζοῦν στὸ ἐξωτερικό, ἀπὸ ὅτι στὸ κρατίδιο ποῦ μᾶς κατάντησαν.
Μήπως θἄπρεπε οἱ 100 ἀπό τὶς 300 θέσεις τοῦ τρέχοντος βουλευτοκηφηναριοῦ νὰ καταλαμβάνονται ἀναλογικά ἀνὰ Ἤπειρο. Μέ τίς ὅποιες στήν ἤπειρό τους κρατοῦσες ἐκλογικές διαδικασίιες Μπᾶς καὶ ἔτσι φέρουν κάποια Ἀλλαγή.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.