Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης. (Μεταφορά από ανάρτηση στο facebook)
(Απαντώ σε σχολιαστή που επιμένει να μιλάει για “μακεδονική γλώσσα” και διάφορα άλλα).
1. υπήρχε πληθυσμός στη Μακεδονία που στα τέλη του 19ου αιώνα μιλούσε ένα σλαβικό ιδίωμα, εν πολλοίς μόνο προφορικό. Υπάρχουν πηγές που το αποκαλούν «ιδίωμα της βαρδαρίας» (όπως πχ το Ευαγγέλιο της Κουλακιάς και το Ευαγγέλιο του Κονικόβου, το 1852 και 1863). Καθότι εν πολλοίς προφορικό, δεν υπάρχουν πολλές πηγές.
2. όλοι οι πληθυσμοί εκείνης της εποχής (ας την ορίσουμε ως 1870-1913), δηλαδή οι πληθυσμοί όλων των εθνικών καταγωγών (Έλληνες, Βούλγαροι, Τούρκοι και άλλοι, αλλά ΟΧΙ Μακεδόνες, διότι αυτοί – όπως θα πω παρακάτω – ήταν ανύπαρκτοι), αυτό το ιδίωμα το θεωρούσαν «βουλγάρικα». Θα μπορούσαμε να το πούμε «βουλγάρικα της εποχής», διότι και τα επίσημα βουλγάρικα, εκμοντερνίστηκαν από τότε.
3. Την ίδια περίοδο (1870-1913) υπήρχε ένας λυσσαλέος ανταγωνισμός Ελλήνων και Βουλγάρων (είπαμε, δεν υπήρχε άλλο έθνος στη διαμάχη – ακόμα να δω τη θέση σας ως προς αυτό), για τον επηρεασμό των ανθρώπων που δεν ήταν ενεργά ενταγμένοι σε μία από τις δύο πλευρές. Ο λόγος για την αντιμαχία αυτή ήταν ότι με την αναγνώριση της Βουλγαρικής Εξαρχίας το 1870 από τον Σουλτάνο, μετά από πιέσεις του Ρώσου πρέσβη Ιγνάτιεφ, ώστε να δημιουργήσει μία βουλγαρική εθνική ταυτότητα, δηλαδή ένα συγκροτημένο βουλγάρικο έθνος, υπήρχε η αποδοχή του Σουλτάνου ότι «σε όποιο χωριό τα 2/3 του πληθυσμού μετεγγραφούν στην Εξαρχία, αυτό υπάγεται αυτομάτως στην Εξαρχία».
4. Λόγω αυτής της αντιπαράθεσης, πολύ συχνά εν μέσω εκτελέσεων και δολοφονιών (να μην παραπέμψω σε βιβλία με καταμετρημένες αγριότητες, διότι το θέμα μας σήμερα δεν είναι ο αντάρτικος πόλεμος Ελλήνων και Βουλγάρων, αλλά το ερώτημα περί του αν υπάρχουν «Μακεδόνες», «μακεδονική γλώσσα» κλπ), ενώ αναγνώριζαν το εν λόγω ιδίωμα ως «βουλγάρικα», υπάρχουν ορισμένες, ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ, αναφορές ως «μακεδονίτικα».
Μία από αυτές τις αναφορές, είναι της Πηνελόπη Δέλτα (το 1919) στο βιβλίο της «Στα Μυστικά Του Βάλτου». Σε 1000 σελίδες, αναφέρει μία φορά τον όρο «μακεδονίτικα». Όχι «μακεδονικά». Αλλά «μακεδονίτικα».
Μία άλλη αναφορά είναι του Παύλου Μελά σε επιστολή του, όπου μιλώντας για τον Καπετάν Κώττα αναφέρει τον ίδιο όρο. Ο Καπετάν Κώττας δεν ήταν δίγλωσσος. Ήταν μονόγλωσσος. Σλαβόφωνο τον λέμε σήμερα. Τότε πιθανώς να τον έλεγαν βουλγαρόφωνο. Πάντως, ήταν σίγουρα ελληνόφρων! Οι τελευταίες του λέξεις ήταν «Ζήτω η Ελλάδα» στο σλάβικο αυτό ιδίωμα. Γι’ αυτόν τον άνθρωπο έγραψε ο Παύλος Μελάς ότι μιλούσε «μακεδονίτικα».
(Θεωρώ ιεροσυλία να χρησιμοποιούνται αυτά τα ονόματα για να αποδείξουν την υπεξαίρεση των Σκοπιανών.)
Αυτές οι ελάχιστες αναφορές τις εξηγώ εγώ με το ότι αντικατόπτριζαν ένα «φυσικό εμπόδιο» που έθεταν οι Έλληνες στους «σλαβόφωνους», ώστε να τους αποτρέψουν από το να ενταχθούν στην Βουλγαρική Εξαρχία, δηλαδή στην βουλγαρική εθνική συνείδηση.
Εάν έλεγαν «ο τάδε μιλάει βουλγάρικα», αυτό θα τους έστελνε αυτομάτως στην αγκαλιά των Βουλγάρων.
Τους έλεγαν όμως «ο τάδε μιλάει μακεδονίτικα», για να περιγράψουν την σλαβικής προέλευσης αυτή διάλεκτο, ώστε να τους προλάβουν στα μισά του δρόμου (όπου βρισκόταν ήδη, λόγω της γλώσσας τους), και -αν είχαν επιτυχία- να τους μετατρέψουν σε ελληνόφρονες. Όπως ακριβώς έκανε και ο φλογερός Μητροπολίτης Γερμανός, ο οποίος μετά από ολιγόωρη συνάντηση με τον Καπετάν Κώττα, τον έφερε ψυχί τε και σώματι στο ελληνικό στρατόπεδο, παρότι, όπως είπα, δεν μιλούσε ούτε μία λέξη ελληνικά, και ούτε μίλησε μέχρι τον θάνατό του.
Σε άλλους είχαν, σε άλλους δεν είχαν.
5. Το ακριβώς αντίστροφο έκαναν οι Βούλγαροι. Όχι όμως με τη γλώσσα, αλλά με την εθνική ταυτότητα. Και στο VMRO και στο Ήλιντεν, τα συνθήματα ήταν α-εθνικά. Μιλούσαν για την «Μακεδονία» συμπεριλαμβάνοτας όλες τις εθνότητες. Μην ξεχνάμε ότι στόχος και του οργανισμού και της εξέγερσης δεν ήταν οι Έλληνες, αλλά οι Οθωμανοί. Αντί να τρέξουν να προλάβουν τους σλαβόφωνους στα μισά του δρόμου, τους παραλάμβαναν από τα μισά του δρόμου (που βρισκόταν ήδη) με σκοπό να τους φέρουν στο τέλος του δρόμου που ήταν η βουλγαροποίησή τους. Έτσι, χρησιμοποιούσαν τέτοιου είδους συνθήματα περί «όλων των Μακεδόνων», συμπεριλαμβανομένων δηλαδή και των Ελλήνων(!), ώστε να τους έχουν όλους μέσα, και μετά με τον χρόνο, αυτή η Ανεξάρτητη Μακεδονία, στην οποία στόχευαν, να προσαρτηθεί πλήρως στην Βουλγαρία, και οι ίδιοι στο Βουλγαρικό έθνος.
Αυτή η διελκυστίνδα λάμβανε χώρα σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό, κάθε μέρα που περνούσε κατά την περίοδο αυτή.
Άλλωστε, εντός του VMRO, άλλοι μιλούσαν για «ανεξάρτητη Μακεδονία» και άλλοι για «απ΄ ευθείας προσάρτηση στη Βουλγαρία». Τελικά, όλοι σχεδόν πολέμησαν τους Βαλκανικούς Πολέμους με την Βουλγαρία. Στους πολέμους, δεν μπορούσαν να υπάρχουν τρίτες επιλογές. Ή με μας ή με τους άλλους. Ή για τη Βουλγαρία ή για την Ελλάδα.
6. Την περίοδο των πολέμων, υπήρξαν και ορισμένοι (κάποιες δεκάδες ίσως) που μετανάστευσαν στην Αμερική, και δήλωναν «Μακεδόνες». Είναι ίσως το μοναδικό τέτοιο στοιχείο που είναι πραγματικό. Διότι σε ΚΑΜΙΑ Οθωμανική απογραφή δεν αναφέρονται Μακεδόνες (πχ στο 1905) και σε ΚΑΜΙΑ Γιουγκοσλαβική απογραφή δεν αναφέρονται Μακεδόνες (πχ το 1921) και σε ΚΑΝΕΝΑ ξένο περιοδικό με μελέτες για τα έθνη της Ευρώπης δεν αναφέρονται Μακεδόνες (όπως πχ το Αμερικανικό National Geographic το 1912 και το 1918).
Γιατί το έκαναν; Μα, για παρόμοιο λόγο! Βρισκόταν στα μισά του δρόμου μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων. Το ότι έφυγαν ως μετανάστες να μην το αγνοούμε ως δεδομένο. ΈΦυγαν επειδή δεν ήθελαν να λάβουν θέση υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς. Έτσι, απέφυγαν να δηλώσουν και το Έλληνες, και το Βούλγαροι. Άλλων τα ονόματα είναι σλάβικα, άλλων όμως είναι ελληνικά. Ενδεικτικό και αυτό της σύγχυσης της εποχής
Συμπέρασμα.
Μακεδόνες εθνικά δεν υπήρχαν, μακεδονική γλώσσα δεν υπήρχε. Όλα αυτά είναι επινόηση ρωσικής έμπνευσης για να συγκροτηθεί το βουλγαρικό έθνος. Μετά το 1917, ο πανσλαβισμός αντικαταστάθηκε από τον πανκομμουνισμό. Τότε, παρέλαβαν τον πεθαμένο «μακεδονισμό» και τον ανέστησαν τη δεκαετία του 1920, για λίγο διαφορετικούς λόγους. Και φτάσαμε στο 1945 και στον Τίτο, ο οποίος πάλι για λίγο διαφορετικούς λόγους «αποφάσισε και διάταξε» την γέννηση μίας γλώσσας και τη γέννηση ενός έθνους, μαζεύοντας όλα τα στοιχεία των προηγούμενων δεκαετιών. Με διατάγματα όρισε το αλφάβητο με ορισμένα νέα γράμματα, πρόσθεσε σέρβικες συλλαβές σε κάποιες λέξεις, έφτιαξε γραμματική και συντακτικό και έχτισε μία γλώσσα με ελληνικό όνομα, βουλγάρικη δομή και σερβικές επιρροές. Ο λόγος που το έκανε ήταν να τελειώσει μια για πάντα με την πιθανότητα να αναδυθεί κάποτε μία «βουλγαρική μειονότητα» εντός της Γιουγκοσλαβίας. Έτσι, για πρώτη φορά στην απογραφή του 1945 από ΜΗΔΕΝ «Μακεδόνες» το 1921, εμφανίστηκαν ξαφνικά 810.000 «Μακεδόνες». Και άρχισε το κακό για μας.
Τώρα, το αν ΣΗΜΕΡΑ, 75 χρόνια μετά το 1945, μπορεί να σταθεί ένα τέτοιο τεχνητό δημιούργημα ως μία διακριτή γλώσσα, αυτό είναι άλλο θέμα. Και αν σταθεί ως γλώσσα, το ποιο όνομα θα έχει, είναι επίσης άλλο θέμα. Πάντως, γλώσσα σλαβική με ελληνικό όνομα, εμείς δεν δεχόμαστε. Ας βρουν δικό τους όνομα.
Σχετικά με το ίδιο θέμα
Ιστορική σύνοψη της δημιουργίας του μακεδονικού ζητήματος και της δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας.
«Μακεδονία. Αντίβαρο στην ηττοπάθεια» 1.2. [Δωρεάν βιβλίο σε pdf]
Οι ρίζες του Μακεδονικού ζητήματος και το σπάσιμο του προφράγματος. [Νικολάι Πάβλοβιτς Ιγνάτιεφ]
9 comments
Η γλωσσα των Σκοπιανων ειναι μια απλη βουλγαρικη διαλεκτος. Αν ενας Σκοπιανός παει στη Σόφια, οχι μονο θα συνεννοηθει θαυμασια με τους παντες, αλλα και κατα πασα πιθανοτητα δεν θα’ παρουν καν χαμπάρι απο που προερχεται.
Αυτη ειναι η επιστημονικη αληθεια, τα υπολοιπα ειναι πολιτικη.
Συγγνώμη που δεν έχω πρόχειρα τα ονόματα, αλλά αφού ανεξαρτητοποιήθηκε το κράτος των Σκοπίων από την τέως Γ/Β, αποφάσισαν με τους Βουλγάρους να συντάξουν συμφωνία και όταν ήρθε η ώρα των υπογραφών, ο Βούλγαρος Πρόεδρος δεν την υπέγραψε διότι οι Σκοπιανοί επέμεναν να συνταχθεί και στις 2 γλώσσες! Ο Βούλγαρος Πρόεδρος δεν δέχτηκε τούτο διότι είπε ότι μιλούν την ίδια γλώσσα!
Αυτά που λέει ο Λιθοξόου ότι μέσα στην περίοδο 1897-1924 8500 άνθρωποι στο νησί Elis δήλωσαν εθνικά ” μακεδόνες” πως το κρίνετε;
@ Παναγιώτης
To άρθρο, από το οποίο αλίευσες την πληροφορία (γιατί δεν το έδωσες, αλήθεια;).
Ο σύνδεσμός ellisislandrecords.org που δίδει εκεί, δεν υπάρχει. Αν θέλει κανείς να κοιτάξει για κάποιους μετανάστες (το έκανα για συγγενείς μου προ δεκαετίας και βάλε) πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτόν τον σύνδεσμο: https://www.libertyellisfoundation.org/passenger-result
Βάλε μερικά ονόματα, απ’ αυτά που δίνει ο Λιθοξόου και πες μου σε ποιο αναφέρει εθνικά Μακεδόνας.
Βρίσκω για παράδειγμα:
Name: Hote, Todor
Last Place of Residence / Birth Place Monaster
Πού λέει “εθνικότητα (ethnicity) Μακεδονική (Macedonian)”; Δεν το βλέπω.
Δεν εκφράζω την άποψή μου για την αξιοπιστία τού περί ου ο λόγος “ιστορικού”, κατά το οποίον οι Μακεδονομάχοι (Μελάς, Κατεχάκης κλπ) πήγαν για πλιάτσικο. Αλλά εσύ που τον διαβάζεις, δεν ερευνάς αν αυτά που γράφει είναι έτσι;
Παναγιώτη, δεν γνωρίζω πόσοι είναι, αλλά έχω να πω τα εξής
1ον, εξηγώ ήδη την δική μου εξήγηση στο φαινόμενο
«Γιατί το έκαναν; Μα, για παρόμοιο λόγο! Βρισκόταν στα μισά του δρόμου μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων. Το ότι έφυγαν ως μετανάστες να μην το αγνοούμε ως δεδομένο. ΈΦυγαν επειδή δεν ήθελαν να λάβουν θέση υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς. Έτσι, απέφυγαν να δηλώσουν και το Έλληνες, και το Βούλγαροι. Άλλων τα ονόματα είναι σλάβικα, άλλων όμως είναι ελληνικά. Ενδεικτικό και αυτό της σύγχυσης της εποχής»
2ον, ακόμα και να υποθέσουμε ότι οι αριθμοί είναι σωστοί, 8500 δεν συνιστούν έθνος, έτσι; Ειδικά εφόσον την ίδια περίοδο (ή μάλλον 1905-1921), έγιναν Οθωμανικές απογραφές και δεν βρέθηκε κανένας «Μακεδόνας», έγιναν δύο μελέτες του αμερικανικού National Geographic και δεν αναφέρθηκε κανένας «Μακεδόνας», έγινε μία απογραφή στην Γιουγκοσλαβία το 1921 και δεν βρέθηκε κανένας «Μακεδόνας». συστήθηκε το «Βασίλειο Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων» (προγενέστερα της δημιουργίας της Γιουγκοσλαβίας) και δεν συμπεριελήφθηκε στο όνομα του Βασιλείου αυτού το «Μακεδόνων».
Πηγές για αυτά εδώ – http://www.antibaro.gr/article/21535
Δηλαδή, τι ισχυρίζεται ο Λιθοξόου; ότι έφυγαν 8500 «Μακεδόνες» πρόσφυγες στις ΗΠΑ, και όσοι δεν έφυγαν αρνήθηκαν να δηλώσουν σε Οθωμανούς, Αμερικανούς και Γιουγκοσλάβους ότι είναι «Μακεδόνες»; Για ποιον λόγο;
3ον, εφόσον συμφωνούμε ότι το ζήτημα ανακινήθηκε όπως έχω γράψει και άλλοτε, ο απώτερος στόχος ήταν η δημιουργία της Βουλγαρίας, ο οποίος είχε δύο στάδια. Πρώτον, τη δημιουργία μίας Ανεξάρτητης Μακεδονίας και δεύτερον, την ενσωμάτωσή της στην Βουλγαρία. Κάποιοι προχώρησαν γρήγορα στο δεύτερο βήμα. Κάποιοι έμειναν στο πρώτο και, ειδικά όσοι έφυγαν πρόσφυγες, σταμάτησαν σ’ αυτό.
Πάντως, «μακεδονικός στρατός» δεν υπήρχε. Οι στρατοί που πολέμησαν, αρχικά τους Οθωμανούς και αργότερα μεταξύ τους, για τη Μακεδονία, ήταν οι Έλληνες, οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι.
@ admin
Για να μην παρεξηγηθώ , εγώ συμφωνώ με τις απόψεις του αντίβαρου και μακρυά από εμένα κάθε φιλοσκοπιανή διάθεση. Αλλά απ΄την άλλη μου έκανε εντύπωση η πληροφορία αυτή του Λιθοξόου. Με την απάντηση σας βάζετε τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση .
Ο Λιθοξόου είναι γνωστός, γνωστότατος φιλοσκοπιανός και πορωμένος Ανθέλληνας (με άλφα κεφαλαίο). Μάλιστα παλαιότερα στην ιστοσελίδα του είχε πρωτοσέλιδο άρθρο του όπου χωρίς περιστροφές ισχυριζόταν ότι ο Παύλος Μελάς ήταν ομοφυλόφιλος, ότι ο γάμος του με την Ναταλία Δραγούμη ήταν εικονικός και ότι ο λόγος που πήγε κρυφά στην Μακεδονία ήταν για να έχει ελευθερία “δράσης” δηλαδή στις …σεξουαλικές σχέσεις με τα παλικάρια του. Οπότε εδώ ισχύει η αγγλική ρήσις “says who?” και το νεοελληνικό” πές μου που τ’ άκουσες να σου πω να σου αν είναι αλήθεια”. Έλεος με τον λιθοξόου βρε φίλε … όποιον άλλον θες αλλά όχι αυτόν τον μισέλληνα… νισάφι!
ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΊΑ
Κατά την διάρκεια ταξιδιού επιστροφής μου από την Ελλάδα στην Αυστρία (όπου σπούδαζα) , το τραίνο σταμάτησε στα Σκόπια για λίγη ώρα.
Στον σταθμό των Σκοπίων με περίμενε με την κόρη της η αείμνηστη κυρία Ευανθία Αργυριάδου, μητέρα του τότε πρόξενου της Ελλάδος στα Σκόπια αείμνηστου Δημήτρη Αργυριάδη, οικογενειακή μας φίλη, η οποία με γνώριζε από παιδάκι, για να με δει για λίγη ώρα.
Μου ζήτησε να κατέβω από το τραίνο για λίγο για μου μιλήσει και να με φιλήσει, αλλά εγώ φοβούμενος τους κλέφτες Γιουγκοσλαύους και μια απότομη αναχώρηση του τραίνου με την βεβαία απώλεια των αποσκευών μου, δεν κατέβαινα.
Τότε η αείμνηστη κυρία Αργυριάδου, ρώτησε έναν Γιουγκοσλαύο σιδηροδρομικό που τυχαία περνούσε εκείνη την στιγμή, {υποτίθεται, στα «Ψευτομακεδονικά», αλλά στην πραγματικότητα στα βουλγάρικα διότι αυτά γνώριζε}, πόση ώρα θα μείνει το τραίνο και αυτός της απήντησε ένα τέταρτο της ώρας.
Όταν την ρώτησα πως γνωρίζειτα ¨σερβοκροάτικα” τόσο καλά, μου είπε: – Παιδί μου εγώ δεν ξέρω σερβοκροάτικα αλλά βουλγαρικά του μίλησα…….
Πως ότι στα καταστήματα των Σκοπίων που πηγαίνει και οι υπάλληλοι την επαινούν για τα καλά της «μακεδονικά» τους απαντά πως δεν ξέρει «μακεδονικά» αλλά μόνον βουλγάρικα, όταν δε αυτοί εξοργίζονται από την απάντησή της, τους δείχνει στο διαβατήριό της το τόπο γεννήσεώς της και τους αποστομώνει!
Γιατί η μητέρα του τότε πρόξενου της Ελλάδος στα Σκόπια γνώριζε βουλγάρικα;
Η αείμνηστη κυρία Αργυριάδη [γνωρίζω καλά, ότι για τους απελθόντες δεν ισχύει το «κυρία» αλλά για μένα, λόγω του μεγάλου σεβασμού μου προς την αείμνηστη, εξακολουθεί να υφίσταται το “κυρία” !], είχε γεννηθεί στην Ελληνικότατη Φιλιππούπολη της Ανατολικής Ρωμυλίας που βρίσκεται σήμερα στην Βουλγαρία γνωστή ως Plovdiv, από όπου έφυγε την νύκτα σε ηλικία 17 ετών με την οικογένειά της όπως πολλοί άλλοι Έλληνες, κυνηγημένη από τους Βουλγάρους.
Η κυρία Αργυριάδου λοιπόν, φυσικώ τω λόγω, γνώριζε πολύ καλά την βουλγαρική γλώσσα….την οποία είχε μάθει να χειρίζεται ως νεαρά κόρη, παράλληλα με την Ελληνική γλώσσα, στην τότε Ελληνικότατη Φιλιππούπολη η οποία είχε και Βουλγάρους!!!
Ο πατέρας της ήταν εύπορος Έλληνας της Βορείου Μακεδονίας ονομαζόμενος Κομιζόπουλος, απόγονος του εμπόρου και εξέχοντος ιδρυτικού Μέλους της Φιλικής Εταιρείας Αργύρη Κομιζόπουλου ή Κουγιουμτζόγλου. Το σπίτι τους το είχε κτίσει το 1847 ο Έλλην Αρχιτέκτων Χατζηγιώργης. [Βλέπε: «Πατρίδες των Ελλήνων – Μικρά Ασία, Πόντος, Κωνσταντινούπολη, Ανατολική Θράκη, Ανατολική Ρωμυλία, Πελαγονία, Βόρεια Ήπειρος», Συγγραφέα Θεοδώρου Καρζή, Εκδοτικός Οίκος ΛΙΒΑΝΗ, Αθήνα 2002, σελίδα 260, εικόνα 191 με κείμενο].
Σήμερα εκεί στεγάζεται το βουλγαρικό Εθνικό Λαογραφικό Μουσείο της Φιλιππούπολης ή στα βουλγαρικά Πλόβντιβ!
Δηλαδή, δεν υπάρχει μακεδονική γλώσσα αλλά βουλγάρικη, ίσως κάπως παραλλαγμένη (δεν είμαι ειδικός γλωσσολόγος και δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες!).
Φιλικά
Ευμένης Καρδιανός
Είχε πεθάνει ο διαπρεπής Αρχαιολόγος, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τ. Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνων, Αντώνιος Δ. Κεραμόπουλλος, Αντεπιστέλλον Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Επιστημών και Μακεδών ο ίδιος, όταν η χήρα του πήρε μία επιστολή του Ανθρωπολόγου Άρη Πουλιανού Μέλους της Ακαδημίας Επιστημών Μόσχας, στην οποία ο Πουλιανός έγραφε στον Κεραμόπουλλο πως εύρισκε πως, όπως και ο Κεραμόπουλλος με ιστορικά κριτήρια εύρισκε ότι οι περισσότεροι Σκοπιανοί έχουν Ελληνική καταγωγή, έτσι και αυτός εύρισκε με ανθρωπολογικήτεκμηρίωση πως οι περισσότεροι κάτοικοι των Σκοπίων έχουν Ελληνική ρίζα.
Φιλικά
Ευμένης Καρδιανός