Γράφει ο Δημήτρης Νατσιός.
«Τα πρωτεία εις τον σταυρόν! Και δόξα αιώνας αιώνων εις τους σταυρωμένους διά την πίστιν και διά το γένος»
Θεόδωρος Κολοκοτρώνης
Στις 7 Οκτωβρίου του 1838, στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην Πνύκα, εκεί που οι αρχαίοι φανέρωναν την δημοκρατία, εκεί που ο απόστολος Παύλος αποκαλύπτει το όνομα του αγνώστου θεού, που ανέμεναν οι Έλληνες, «το υπέρ παν όνομα» του Χριστού, εκεί ομιλεί ο νέος Ελληνισμός διά στόματος του «πρώτου των Ελλήνων» (Τερτσέτης), του Θοδωρή Κολοκοτρώνη.
Έ να απόσπασμα από τον ιδρυτικό του κράτους μας αυτόν λόγο, συμπεριελήφθη στο βιβλίο Γλώσσας της Στ’ Δημοτικού. (σελ. 105, β’ τεύχος). Το κείμενο όμως λογοκρίθηκε σ’ ένα πολύ συγκεκριμένο και κρίσιμο σημείο. Αποσιώπησαν οι συγγραφείς των βιβλίων την παράγραφο όπου ο Γέρος του Μοριά, αναφέρεται στα φρικτά δεινά της Τουρκοκρατίας και στο πώς σώθηκε ο λαός.
Στο προοίμιο του λόγου του ο Κολοκοτρώνης ομιλεί για τους «παλιούς Έλληνες», την διχόνοια που υπήρχε. Αντιγράφω από το σχολικό βιβλίο: «…Τρώγονταν μεταξύ τους και έτσι έλαβαν καιρόν πρώτα οι Ρωμαίοι, έπειτα άλλοι βάρβαροι και τους υπόταξαν. Ύστερα ήλθαν οι μουσουλμάνοι. Οι έμποροι και οι προκομμένοι, το καλύτερο μέρος των πολιτών, μη υποφέροντες τον ζυγόν, έφευγαν…».
Ανατρέχοντας όμως στο αυθεντικό κείμενο, μετά την λέξη «μουσουλμάνοι», είπε και κάτι άλλο ο ήρωας. Διαβάζω από τον τόμο «Άπαντα περί Κολοκοτρωναίων», του «ΙΔΕΒ», σελ. 253: «…και έκαμαν ό,τι ημπορούσαν, διά να αλλάξη ο λαός την πίστιν του. Έκοψαν γλώσσες εις πολλούς ανθρώπους, αλλ’ εστάθη αδύνατο να το κατορθώσουν. Τον ένα έκοπταν, ο άλλος τον σταυρόν του έκαμε».
Τι κουτοπόνηρα αφαιρέθηκε από το βιβλίο που απευθύνεται σε 11-12χρονα παιδιά; Μα οι κακουργίες και τα μαρτύρια που πέρασε ο Ελληνισμός από τους μωαμεθανούς και η σωτηρία του διά του σταυρού του Χριστού. Αυτά τα δύο η νεοταξική λέπρα που είναι θρονιασμένη στους πιο ζωτικούς αρμούς του κράτους, στην Παιδεία και στα σχολειά της, βάλθηκε να τα εξαφανίσει. Η Τουρκοκρατία ήταν περίπου ευλογία, οι μωαμεθανοί σεβάστηκαν την πίστη του λαού. Δεν μας έσωσε η ελληνοσώτειρα εκκλησία, ο κλήρος περίπου δεν επιθυμούσε την Επανάσταση.
Παρένθεση. Στις 24 Μαρτίου του 1967, ο σπουδαίος ακαδημαϊκός Σπ. Μαρινάτος, εκφωνεί στην Ακαδημία Αθηνών, τον πανηγυρικό της ημέρας. Μεταξύ άλλων παρέθεσε και «μετάφρασιν άδειας ταφής χριστιανού, την οποία έδιδον οι Τούρκοι» και είχε δημοσιευτεί στα Μικρασιατικά Χρονικά. (τομ. 3, σελ.16-17). Το κείμενο αποστομώνει τους τουρκοτζουτζέδες της σήμερον. «Συ ο παπάς, του οποίου το μεν ένδυμα είναι μαύρον ως πίσσα, το δε πρόσωπον ως του σατανά, συ ο ιερεύς των μιαρών, συ ο έλκων την καταγωγήν από τον άπιστον Ιησούν, διατάσσεσαι:
Τον εις το έθνος σου ανήκοντα Γρηγόριον, ο οποίος εψόφησε σήμερον, αν και την μεν ψυχήν του παρέδωκεν εις τον σατανάν, το δε βρωμερόν του πτώμα δεν το δέχεται το χώμα, έξω και μακράν της πόλεως ανοίξατε λάκκον και διά λακτισμάτων ρίψατε αυτόν εντός τόπου». («Το Εικοσιένα», «Πανηγυρικοί Λόγοι Ακαδημαϊκών», σελ. 774). Αυτή ήταν η Τουρκοκρατία και οι μωαμεθανοί. Και είναι φανερή η ύπουλη προσπάθεια να αποσιωπηθούν οι θηριωδίες των μωαμεθανών και ταυτόχρονα να μην προβληθεί η πίστη των αγωνιστών στον σταυρό του Χριστού.
Να αναφέρω εδώ τι γράφει ο Αλέξανδρος Μωραϊτίδης (κατόπιν μοναχός Ανδρόνικος), σε άρθρο του στο περιοδικό «Οι Τρεις Ιεράρχαι» (φύλλο 606/1925), για τον μπουρλοτιέρη του αγώνα, τον Κωσταντή Κανάρη, επεισόδια πραγματικά αξιοθαύμαστα.
«Διηγούνται ότι ο Ναύαρχος πιστός τηρητής των νηστειών της Εκκλησίας, μίαν Τεσσαρακοστήν ησθένησεν. Ο δε ιατρός διέταξε να καταλύση χάριν της υγείας του, ζωμόν ή γάλα..
– Αδύνατον! Ηρνήθη ο Ναύαρχος.
– Μα είναι ανάγκη! Ολίγον ζωμόν, επέμενεν ο ιατρός Ορφανίδης.
– Άλλο τίποτε φαγητόν ξεύρετε; Ηρώτησεν επιμένων ο Ναύαρχος.
Τότε ο Ορφανίδης ενθυμήθη το κακάον και συγκατέβη να πίη από αυτό ο Ναύαρχος.
-Τώρα μάλιστα, υπέλαβεν ο Ναύαρχος. Τώρα σας ακούω. Και κατέλυσε την νηστείαν πίνων κακάο.
Εις τας ιεροτελεστίας επροτιμούσε πάντοτε τον μακαρίτην παπα-Χαρίλαον, έναν πολύ σεβάσμιον εφημέριον της Ζωοδόχου Πηγής, όστις μετά δικαίας υπερηφανείας μου το έλεγε. Με προτιμούσε πάντοτε ο Ναύαρχος, διότι έλεγον καθαρά τας ευχάς και το Ευαγγέλιον πολύ καθαρά χωρίς τερετισμούς. Εις τούτον λοιπόν τον καλόν εφημέριον διηγείτο ο Ναύαρχος, ότι προ πάσης ναυτικής του πράξεως, κατά τον μακρόν αγώνα της Επαναστάσεως, προ πάσης ναυμαχίας, συνήθιζε να διατάσση γενικόν εξιλασμόν εις το πλήρωμά του. Την παραμονήν της ναυμαχίας εξομολογούμενοι όλοι οι ναύται του, μετελάμβανον των Αχράντων Μυστηρίων, ηγουμένου του ενδόξου Πυρπολητού, όστις τότε με ακατάβλητον θάρρος προέβαινε κατά του εχθρικού στόλου, βέβαιος περὶ της επιτυχίας. Και δεν απετύγχανεν. Ετίμα δε υπερβαλλόντως το ιερατείον ο Ναύαρχος. Μετά την Θείαν Λειτουργίαν, δεν εξήρχετο του ναού, πριν συμπληρώση τας τελευταίας του ευχάς ο ιερεύς, αλλ’ επερίμενεν εν τω στασιδίω του, έως ου αποδυθή ο ιερεύς τα ιερὰ άμφια, και τότε ηγουμένου του λειτουργού του Υψίστου ηκολούθει ο ναύαρχος, και ανήρχοντο εις την δροσερὰν έπαυλιν, να λάβουν τον συνήθη καφέ μετά γλυκού. Εις μίαν δε Κυριακήν η υπηρέτρια αφηρημένη παρουσίασε τον δίσκον πρώτον εις τον ναύαρχον, εις τον κύριόν της, ούτω κρίνασα, αλλ΄ ο ευγενέστατος ναύαρχος σταματήσας αυτήν, λέγει μετά γλυκείας πραότητος.
– Καϋμένη! Πόσον έσφαλες! Εις τον Λειτουργόν του Υψίστου πρώτα να πας! Εις τον Λειτουργόν!
Και έδειξε τον παπα-Χαρίλαον με την δεξιάν του».
Νηστείες ο Κανάρης, Θεία Κοινωνία ο Κανάρης, σεβασμό σε απλούς ιερείς ο Κανάρης, που διετέλεσε και καμμιά δεκαριά φορές πρωθυπουργός και τώρα οι νυν αλιβάνιστοι και ακοινώνητοι, ντερλικώνουν τα σουβλάκια παραμονές Χριστουγέννων ή Πάσχα, η Θεία Κοινωνία γι’ αυτούς είναι εστία μετάδοσης του ιού – η πιο αντίχριστη βλασφημία – και για σέβας στην ιερωσύνη ούτε λόγος! Γι αυτό και τίναζε στον αέρα ναυαρχίδες γεμάτες μεμέτηδες που «αν έφτυναν επάνω μας», όπως έλεγε ο ήρωας, «θα μας είχαν πνίξει με το σάλιο τους». Τέτοια κείμενα έπρεπε να υπάρχουν στα σχολικά βιβλία. Η δε Επιτροπή για το ΄21, αν επιτελούσε τον σκοπό της, θα μπορούσε να ετοιμάσει ένα μικρό και κατάλληλο γλωσσικώς Ανθολόγιο κειμένων και γεγονότων, κυρίως αυθεντικές μαρτυρίες για τους ήρωες, και να διανεμηθεί στα σχολεία. Θα ήταν το καλύτερο μνημόσυνο για τις θυσίες τους, ένα ενθύμιο πατριδογνωσίας.
ΥΓ. Ο τίτλος είναι από το ωραίο ποίημα του Αλ. Πάλλη «Κανάρης»
Δημήτρης Νατσιός
δάσκαλος-Κιλκίς
5 comments
Καλημέρα σας,
Μπηπως κάποιος τρόπος επικοινωνίας με τον κ. Νατσιό;
Θα ήθελα να τον ρωτήσω αν μπορεί να μου υποδείξει κατάλληλα βιβλία ιστορίας για μεγάλους και παιδιά.
Ευχαριστώ πολύ,
Αντώνη, διάβασε τα παλαιά άρθρα του δημοδιδασκάλου https://www.antibaro.gr/category/authors/dhmhtrhs-natsios και παρακολούθησε τις παλαιές εκπομπές του στην σειρά «Γράμματα Σπουδάματα» απο τον τηλεοπτικο σταθμο 4Ε και θα βρεις πολλά βιβλία.
1979, Η ομάδα Δέλτα ετοιμάζεται για την αποστολη απελευθερώσεως των αμερικανών ομήρων απο την Αμ. πρεσβεία στην Τεχερανη. “Just prior to boarding the C-141 for the next phase of the journey, Colonel Beckwith asked us to pause for A PRAYER. Then, with the final amens still hanging in the air…”
p.190, Inside Delta Force
Ευχαριστώ πολύ Λευτέρη
Ἀντώνη, παραθετω παρακάτω κάποια βιβλια στα οποία ο δημοδιδάσκαλος αναφέρεται στις εκπομπές του
Απο την συγκλονιστικη εκπομπή του με θέμα Η γενοκτονια της μνήμης
https://youtu.be/hKAItLDILiE
αναφέρεται στα βιβλία του Θεοφάνη Μαλκίδη Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
https://www.politeianet.gr/sygrafeas/malkidis-theofanis-22130
και του Ἀγγελομάτη ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ Εκδότης: ΕΣΤΙΑ
Απο την (εξαιρετικη) εκπομπη Το Συνταγματικο Ελλειμα της Ελλάδος
https://www.youtube.com/watch?v=7WPDT_iNUQs
αναφέρεται στα βιβλία του τ. Προέδρου του Αρειου Πάγου Β. Νικοπούλου ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ… ΣΥΝΤΑΓΜΑ ‘Η ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΙ
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
https://www.politeianet.gr/sygrafeas/nikopoulos-eut-basileios-30360
Απο διάφορα ἄρθρα του δημοδιδασκάλου κανω copy-paste
Το εντόπισα στα άπαντα του εθνικού μας ποιητή Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, (εκδ, “Μέρμηγκας”, σελ.155, τόμ 3ος), του «φυλάκτορα του Γένους», όπως τον ονομάζει ο Παλαμάς σ’ ένα ποίημά του Εξύπνησαν κάποια παλληκάρια του Οδυσσέως, πρωί πρωί και από το πρώτο γλυκοχάραμα έμειναν εκστατικά, βλέποντας τους Τούρκους ανεβασμένους επάνω εις τον Παρθενώνα και εργαζόμενους με μεγάλη βία να χαλούν τα ωραία εκείνα μνημεία… Απο https://www.antibaro.gr/article/26683
ΙΩΑΝΝΗΣ Γ’ ΒΑΤΑΤΖΗΣ Ο ΑΓΙΟΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΣΑΡΣΑΚΗΣ Α. ΙΩΑΝΝΗΣ
Ερανίζομαι από το πολύκροτο βιβλίο του Πολυχρόνη Ενεπεκίδη: «Γενοκτονία στον Εύξεινο Πόντο» μια γνωστή ίσως σε πολλούς παραπομπή. (Σελ. 21, εκδ. «Εύξεινος Λέσχη Θεσσαλονίκης»).
https://www.antibaro.gr/article/25978
ο περίφημος Λέων Μελάς που έγραψε τον «Γεροστάθη», βιβλίο που γαλούχησε γενιές Ελληνοπαίδων, οι οποίες αργότερα απελευθέρωναν πατρίδες σκλαβωμένες.
ΤΡΙΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
ΓΚΡΙΤΣΗ-ΜΙΛΛΙΕΞ ΤΑΤΙΑΝΑ Ο μαλκιδης ΄λεει δεν υπάρχουν πια έλληνες από την τρίπολη του πόντου 20.01 γενοκτονία της μνήμης
Φωτάκου απομνημονεύματα περιέχει ιστορία αρχιερέων και προκρίτων φυλακισμένων από τον μάρτιο εως τον σεπ 1821 στην τριπολιτσά
Ο δημοδιδάσκαλος αναφέρεται συνήθως στα Απομνημονεύματα του Κολοκοτρώνη και του Στρατηγου
Μακρυγιάννη.
Για ενήλικες και για παιδιά βασικο ανάγνωσμα ειναι ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης. Επίσης ο Mωραϊτίδης Aλέξανδρος ξαδελφος το Παπαδιαμάντη εξισου καλός
Παρακάτω ειναι δική μου σύσταση
Απο το βιβλίο της Β’ Γυμνασίου «Νεοελληνικά Αναγνώσματα»
ΟΕΔΒ, εν Αθήναις 1966. σελ. 67.
Είναι ένα εξαιρετικό βιβλίο διηρημένο σε τέσσερις ἑνοτητες, Α. Θρησκευτικη Ζωή, Β Εθνική Ζωή, Γ.Οικογενειακή και Κοινωνικη Ζωή, Δ. Ελληνική Φύσις
Περιέχει γύρω στα 140 αποσπάσματα έργων νεοελληνκής λογοτεχνίας. Επιλέγω τα ακολουθα
Ο Ιησούς 12 ετών, Π. Δέλτα
Των Θαλλασών ο Ἅγιος, Α.Μωραϊτίδης
Το Πασχα στην Πίνδο, Κ. Κρυστάλλη
Ο παπα Διανέλος, Α. Παπαδιαμάντης
Η ημέρα της Λαμπρής, Δ. Σολωμού
Ο όρκος των Αθηναιων Εφήβων, κ. Παλαμά
Πως εσώθη ο Παρθενών, Αρ Βαλαωρίτου (το κείμενο στο άρθρο του δημοδιδασκάλου)
Δελφικος Υμνος, Κ. Παλαμα
Θούριος Υμνος, Ρ.Φεραίος
Το κρυφο Σχολειο, Ιω Πολέμη
Αι παραμοναι της Ελληνικής Επαναστάσεως, Γ. Δροσίνη
Ο Βύρων στην σκλαβωμένη Αθἠνα, Δ. Καμπούρογλου
Απάντηση του Κολοκοτρόνη προς τον Ιμπραήμ, Γ. Τερτσέτη
Των Κολοκοτρονοναίων, Δημώδες
Ο Γυφτοδάσκαλος, Αντ. Τραυλαντώνη
Ηρωισμος μιάς γυναίκας, Ιω Δαμβέργη
Το τραγούδι του ξενιτεμένου, Ν. Χατζηδάκη
Ενας λαός, ένας βασιλιάς, Π. Νιρβάνα
Ζωή στο βουνό, Στ. Σπεράντζα
Το ναυτόπουλο, Ανδρ. Καρκαβίτσα
Η ελληνική φύσις, Γρηγ. Ξενοπούλου
Φθινόπώρον, Στρ. Μυρήβήλη
Ο ερχομος του Μάρτη, Ιω Πολέμη
Η πρώτη Δοκιμή, Σπ. Μελά
Διατί αγαπώ τον βάτραχον, Δ. Καμπούρογλου
Αν ενδιαφέρεσαι για θρησκευτικά βιβλία, εδώ https://service.eudoxus.gr/public/departments/courses/2756/2018
ειναι λίστα με τα συγγράμματα του τμήματος θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
TOP συγγραφεις ειναι: Ν. Ματσούκας (κυριως Δογματικη), Στυλιανος Παπαδόπουλος (Πατρολογια), Σκουτέρης (Ιστορια Δογμάτων), Καραβιδοπουλος (ΚΔ),
Παναγιώτης Χρήστου (Γραμματολογια), Μαντζαρίδης (Ηθικη).