Άρθρο του Κωνσταντίνου Σβολόπουλου*
Με αφορμή την εξακολουθητική διατύπωση απόψεων για τη νεώτερη
ελληνική ιστορία, θα όφειλαν, κατά την άποψή μου, να αποκαθαρθούν
ορισμένες βασικές ιστορικές έννοιες:
- Η δημιουργία έθνους στην ελληνική περίπτωση ουδόλως προϋπέθετε την ύπαρξη κράτους. Έχει καταδειχτεί ήδη, από τα μέσα του 19ου
αιώνα, η συνέχεια επί τρεις χιλιετίες των Ελλήνων. Το νέο ελληνικό
έθνος – σύμφωνα με τους κορυφαίους πρόσφατα ειδικούς Βακαλόπουλο,
Σβορώνο, Ζακυθηνό και Βρυώνη – δημιουργήθηκε κατά τις αρχές τουλάχιστο
του 13ου αιώνα. Η υπαγωγή του ελληνικού έθνους σε κριτήρια
που αφορούν τους αφρικανικούς λαούς, ταυτίζοντας την αφετηρία του με τη
δημιουργία της νεώτερης Ελλάδος ως κράτους, αντιφάσκει προκλητικά με
την επιστημονική αλήθεια.
- Η αντιπαράθεση μουσουλμάνων και χριστιανών, αντικατοπτρίζοντας
ορισμένα σύγχρονα φαινόμενα, δεν αρκεί για να εκφράσει την αντίθεση
μεταξύ δεσπότη και υποτελούς που διαχώριζε Τούρκους και Έλληνες επί
μακρούς αιώνες. Εύλογα είναι τα ερωτήματα: τι παρακίνησε τους Έλληνες
να εξεγείρονται επανειλημμένα και σε βαθμό εντεινόμενο κατά του δυνάστη
τους; τι παρώθησε, ακόμη, να προσέλθουν λάτρεις της ελευθερίας από όλο
τον κόσμο για να χύσουν το αίμα τους στην ελληνική γη;
- Σύμφωνα με το κλασικό δόγμα του πολιτικού φιλελευθερισμού, το οποίο
με αφετηρία τη Γαλλική Επανάσταση έγινε δεκτό από όλους τους δημοκρατικά
σκεπτόμενους πολίτες, ο υπόδουλος έχει το δικαίωμα όχι μόνο να
διεκδικεί την ελευθερία του αλλά και να στρέφεται με κάθε τρόπο κατά του
«τυράννου» που του την στερεί. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, κηρύσσοντας την
Ελληνική Επανάσταση, επιδοκιμάζει την πράξη των Τυραννοκτόνων και
επισείει την αιματοβαμμένη χλαμύδα του Καίσαρα για να εγείρει τους
υποδούλους. Την «ματωμένη» αυτήν ελευθερία εγκωμίασε και ο Διονύσιος
Σολωμός στον «Ύμνο».
Κατά το προηγούμενο έτος, στη διάρκεια ημερίδων πάνω σε μείζονα
θέματα της πνευματικής μας ζωής, η Ακαδημία Αθηνών επιλήφθηκε της
ειδικότερης πραγμάτευσης και των αρχών αυτών. Πιστεύω ότι η παράβλεψή
τους δεν επιτρέπει την κατανόηση και την ερμηνεία της Επαναστάσεως του
1821 και του χαρακτήρα του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.
* Τακτικό Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Ομότιμος Καθηγητής της Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
http://www.antinews.gr/2011/03/01/88344/
.
9 comments
Λιτή και περιεκτική τοποθέτηση. Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν και ο Δάσκαλος κ.Σβολόπουλος το αποδεικνύει.
Κύριε NIKOLAE, όσοι έχουν κάτι να πουν πάντα λιτά εκφράζονται. Αυτοί που λένε πολλά συνήθως δεν λένε τίποτα, απλά θέλουν να μπερδέψουν. Η πολιτική ζωή, και όχι μόνον, της χώρας το αποδεικνύει. Τα πολλα λόγια έχουν ως σκοπό να κρύψουν την άγνοια και την μιζέρια του ομιλούντος.
“η συνέχεια επί τρεις χιλιετίες των Ελλήνων”
Ενοχλούμαι ιδιαίτερα όταν αναφέρεται ότι οι “Ελληνες” έχουν παρουσία μόνον τριών χιλιάδων ετών στην Ελλάδα όταν οι γενετιστές έχουν αποδείξει την εγκατάστασή του στην Ελλάδα πριν 42000 χρόνια.
Ο όρος “αποδείξει” δεν χρησιμοποιείται τυχαία, μια και οι γενετιστές αναλύοντας το DNA χρησιμοποιούν μαθηματικά, που είναι η μόνη επιστήμη που μπορεί να αποδεικνύει.
Οι υπόλοιπες (ιστορία, ανθρωπολογία, γλωσσολογία κτλ)μπορούν να υποθέσουν λιγότερο ή περισσότερο βάσιμα.
Πρόκειται γιὰ τὴν πιὸ αὐστηρὴ μέτρηση. Μετροῦν οἱ ἐρευνητὲς τὴν ἡλικία τοῦ ἔθνους ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῶν Ὁμηρικῶν ἐπῶν. Ἡ γενετικὴ μέτρηση δὲν βρίσκει ἀσυνεχῶς διακριτὲς γενετικὲς διαφορὲς ἀπὸ τοὺς γειτονικοὺς λαούς. Ἐνῶ γιὰ τὸ Ὁμηρικὰ ἔπη, ἄνετα μποροῦμε νὰ ἰσχυρισθοῦμε ὅτι δὲν ἔχουν ξεπερασθεῖ ἀπὸ ὁτιδήποτε ἀκολούθησε εἴτε Ἑλληνικό, εἴτε ξένο. Κανεὶς δέν βρίσκει στα γονίδια τόση διαφορὰ ὂση βρίσκει στὰ Ὁμηρικὰ ἔπη σὲ σύγκριση μὲ τὴν προηγηθεῖσα ἢ τὴν ἀκολουθήσασα λογοτεχνία.
Μα φυσικά κυρία μου.
Είναι γνωστό ότι ακόμα και ο άνθρωπος των σπηλαίων των Πετραλώνων είχε πεποίθηση ότι ήταν Έλληνας.
@ ανώνυμο 11.27
Και ποιός ρε γελοίε μίλησε για ελληνική συνείδηση του αρχανθρώπου των Πετραλώνων και ειρωνεύεσαι ανώνυμα τον άλλον πίσω από την οθόνη ενός υπολογιστή. Ο άνθρωπος μίλησε για ανθρωπολογικές μελέτες και γενετικές έρευνες που διαφωνείς μαζί του ρε κόπανε και εάν διαφωνείς βλάκα πες κάτι σοβαρό όχι θρασύδειλες ειρωνίες πίσω από έναν υπολογιστή μπαγλαμά ε μπαγλαμά
Η “συνέχεια επί τρεις χιλιετίες των Ελλήνων” σημαίνει ύπαρξη ενός τρισχιλιόχρονου ελληνικού έθνους;
Αν ναι, πώς γίνεται να υπάρχει ένα “νέο ελληνικό έθνος”, ένα “αρχαίο ελληνικό έθνος” και παράλληλα ένα “τρισχιλιόχρονο” που να περικλείει και τα δύο; Αυτό είναι αντίφαση.
Αν πάλι όχι, μήπως τη λέξη “συνέχεια” πρέπει να την αντικαταστήσουμε με τη λέξη “μετασχηματισμό”, ο οποίος βέβαια δεν μπορεί να είναι “τρισχιλιετής”;
Γενετικὴ συνέχεια ὑπάρχει, ὅπως καὶ σὲ κάθε ἄλλο ἔθνος. Καὶ δημιουργικὴ συνέχεια, σὲ κάποιο μέτρο, ὑπάρχει. Καὶ πολιτικὴ συνέχεια ὑπάρχει, ἀπὸ τὸν καυγᾶ (μεσούσης ἐκστρατείας!) τοῦ Ἀγαμέμνονος μὲ τὸν Ἀχιλλέα γιὰ τὶς παλλακίδες μέχρι τὰ σημερινὰ παιγνίδια ἐξουσίας κάτω ἀπὸ τὸ φάσμα τῆς ἐπισήμου χρεωκοπίας. Ἀσφαλῶς νέο Ἑλληνικὸ ἔθνος, σὲ ἀντιδιαστολὴ μὲ ἀρχαῖο Ἑλληνικὸ ἔθνος δὲν ὑπάρχει. Ἡ γλῶσσα εἶναι μία, ἀσχέτως ἂν μόνον ἕνας ἄνθρωπος μπόρεσε νὰ γράψει γνησίως τόσο στὴν Ἑλληνικὴ τοῦ Ὁμήρου, ὅσο καὶ στὴν σύγχρονή μας γλῶσσα.
Μπαμπινιώτης από εκπομπή “Στα Άκρα”(το βιντεάκι υπάρχει στο youtube): Η Νεοελληνική Γλώσσα έχει πολύ μεγαλύτερη ταύτιση με την αντίστοιχη Αρχαία, απ’ ότι οι Νεότερες των υπόλοιπων Ευρωπαϊκών λαών με τις αντίστοιχες προγενέστερές τους! Η πληροφορία αυτή, προστιθέμενη κάτι λέει…