Γράφει ὁ Δημήτρης Καπρᾶνος.
Ὅταν ἐπισκέφθηκα γιά πρώτη φορά τό Βρεταννικό Μουσεῖο μόνος, μέ πρόθεση νά μελαγχολήσω, συναντήθηκα μέ ἕνα γκρούπ Ἑλλήνων ἐπισκεπτῶν, τούς ὁποίους ξεναγοῦσε Ἕλληνας τοῦ Λονδίνου.
Ἀκολούθησα τήν ὀλιγομελῆ ὁμάδα, πού ἐρχόταν ἀπό τήν Κρήτη, καί παρακολουθοῦσα τήν ξενάγηση, ἡ ὁποία, ὁμολογῶ, ἦταν ρέουσα καί εἶχε ἐνδιαφέρον. Κἄποια στιγμή, ὅμως, ἕνα ἀπό τά τέσσερα παιδιά πού μετεῖχαν στό γκρούπ –πρέπει νά ἦταν μαθητής τοῦ δημοτικοῦ– εἶπε δυνατά. «Μά, καλά, δέν ἔχουν τίποτε δικό τους ἐδῶ μέσα; Ὅλο γιά πράγματα ἀπό ἄλλα κράτη μᾶς λέτε»!
Γελάσαμε ὅλοι καί θυμηθήκαμε τόν σπουδαῖο Δανό λογοτέχνη Χάνς Κρίστιαν Ἄντερσεν, πού ἔγραψε τό περίφημο διήγημα «Ὁ Βασιλιᾶς εἶναι γυμνός»! Καί τότε, ἕνα παιδάκι μίλησε καί ἀπεκάλυψε τήν ἀπάτη! Καί τώρα, μέσα στό μουσεῖο, πού φιλοξενεῖ σχεδόν ἀποκλειστικά «κλεμμένα» εὑρήματα, ὁ πιτσιρίκος ἀπό τήν Κρήτη ἔβαζε τά πράγματα στήν θέση τους!
Τά θυμήθηκα ὅλα αὐτά, βλέποντας χθές τήν ἔρευνα τῶν «Τάϊμς» τῆς Κυριακῆς, κατά τήν ὁποία τό 80% τῶν Ἄγγλων πιστεύει ὅτι τά Γλυπτά (καί ὄχι «τά μάρμαρα») τοῦ Παρθενῶνος πρέπει νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα, ἀπό τήν ὁποία τά βούτηξε ὁ μέγας ἀρχιληστής λόρδος Ἔλγιν. Καί ὀφείλω νά πῶ ὅτι οὐδόλως μέ ἐξέπληξε τό ἀποτέλεσμα τῆς μετρήσεως. Ἔχοντας ὅλη σχεδόν τήν οἰκογένειά μου νά ζεῖ γιά περισσότερα ἀπό ἑξῆντα χρόνια στό Ἡνωμένο Βασίλειο, γνωρίζω καλά ὅτι οἱ πολῖτες τῆς γηραιᾶς Ἀλβιόνος ἔχουν ἀπό καιρό ἀντιληφθεῖ ὅτι τό «μουσεῖο τους» δέν εἶναι παρά μία τεράστια ἔκθεση κλοπιμαίων!
«Κανονικά, ὅλα αὐτά ἔπρεπε νά ἐκτίθενται στό κτίριο τῆς Σκώτλαντ Γυάρντ καί νά καλοῦνται οἱ κάτοχοι νά τά ἀναγνωρίζουν» μοῦ ἔχει πεῖ καθηγητής Πανεπιστημίου, συνάδελφος τοῦ πρυτάνεως ἀδελφοῦ μου, πείθοντάς με ὅτι τό βρεταννικό χιοῦμορ εἶναι, πράγματι, «θανατηφόρο». Ὡστόσο, καλό θά εἶναι νά μήν μείνουμε μόνο στίς ἁρπαγές τῶν Ἄγγλων. Ὑπάρχουν καί ἄλλοι, πού ἔχουν λεηλατήσει τόν τόπο μας.
Ἁλίευσα τήν κατωτέρω δημοσίευση τοῦ Ἀθανασίου Κρουστάλλη. Καί τήν παραθέτω: «Μόλις χθές γύρισα ἀπό τό Παρίσι. Ἐκεῖ ἐπισκέφθηκα τό μουσεῖο τοῦ Λούβρου. Κάποια στιγμή ρώτησα τόν ὑπάλληλο στήν ἑλληνική πτέρυγα, ποῦ εἶναι ἡ Νίκη τῆς Σαμοθράκης στά γαλλικά, ἀναφέροντας τό ὄνομα στά ἑλληνικά. Μοῦ εἶπε εὐγενικά ἄν ρωτάω γιά τήν «Βικτουάρ ντέ λά Σαμοτράς». Τόν ρώτησα τότε ἄν γνωρίζει πῶς λέγεται τό φημισμένο ρολόϊ τοῦ Λονδίνου καί ἐκεῖνος ἀπάντησε μέ ἔμφαση «Μπίγκ Μπέν».
«Γιατί δέν τό λέτε κι αὐτό “Γκράν Μπέν”»; τόν ρώτησα στά γαλλικά. «Γιατί νιώθετε τήν ἀνάγκη νά κλέψετε καί τό ὄνομα ἐκτός ἀπό τό ἔκθεμα;»… Κατέβασε τό κεφάλι. Τόν χτύπησα φιλικά στήν πλάτη. Δέν ἔφταιγε ἐκεῖνος… Ἡ ἑλληνική πλευρά κατέχει τό 30% τοῦ Λούβρου καί στήν εἴσοδο δέν ὑπάρχει οὔτε κἄν τό «Καλῶς ἤρθατε» στά ἑλληνικά (ἀνάμεσα σέ εἴκοσι γλῶσσες). Αὐτό μποροῦμε νά τό πετύχουμε καθισμένοι σέ ἕναν καναπέ, μέσα ἀπό μία ἱστοσελίδα καί νά φωνάζουμε, «Δῶστε τα, πίσω»: Τήν Νίκη πού ἔγινε «Βικτουάρ», τήν Καρυάτιδα, πού ἔγινε «Καριατίντ»… Ἔτσι μόνο, δίνοντας στά παιδιά μας μία σταγόνα ἱστορίας, ὑπερηφάνειας καί κληρονομιᾶς, θά εἴμαστε ἄξιοι μνημόνευσης στό μέλλον…
Ἄρθρο στήν «ΕΣΤΙΑ», Τρ. 9 Αὐγούστου 2022, φ. 42.327 σελ. 1, 4 (αναδημ. στην ηλεκτρονική έκδοση 010/8/2022).
2 comments
Διαφωνώ.
α) Ειναι θέμα εσωτερικής κομματικής εκμεταλλεύσεως. Οι πολιτικοι καριέριας (δηλαδή
τα ανεπάγγελτα σκουπίδια) δεν θα ανακινούσαν το θέμα εάν εκριναν οτι δεν προσθέτει
στο πολιτικό τους κεφάλαιο και CV.
β) Οι σημερινοι Ελληνες δεν έχουν καμμία σχέση με καμμία περίοδο της Ελλάδος
Σε τέτοια άτομα θέλετε να αποδώσετε τα πολιτιστικά στοιχεία ενός αρχαίου πολιτισμού;
γ) Σε λιγα χρόνια θα ειμαστε αραβοποιημένοι και οι ταλιμπάν θα καταστρέφουν τα αρχαια
γυμνά αγάλματα ως υβρις προς τον προφήτη τους (οπως έκαναν με τα αρχαία της
Παλμύρας στο Αφγανιστάν κτλ).
δ) Αναρχοκομμουνιστές και άλλοι καταστρέφουν, βεβηλωνουν την ακροπολη και
οποιοδήποτε άλλο κτίσμα. Θα σεβαστούν τα μάρμαρα επειδή έρχονται απο το λονδίνο;
Τουλάχιστον εκει που βρίσκονται ειναι προφυλαγμένα (σχετικώς).
ε) Να παραμείνουν τα μάρμαρα εκει που ειναι σήμερα να διαφημιζεται και η ελλαδίτσα
αφου οι αναρχοκομμουνιστές κατέστρεψαν οποιαδήποτε προσπάθεια εκσυγχρονισμού
(ναυπηγεία, βιομηχανίες, βιοτεχνίες), ο μοναδικός πόρος που απομένει ειναι ο τουρισμός
(και τα δάνεια απο το εξωτερικό ωστε να τρέφουμε τσάμπα όλα τα κομματικά σκουπίδια
και παράσιτα).
στ) Τα υπάρχοντα αρχαία ευρήματα στην Ελλάδα ειτε αφήνονται στην τύχη τους να
καταστραφούν (πχ. δίολκος που καταστρέφετα απο τα ύδατα του Κορινθιακού) ειτε
παραχώνονται και σκεπάζονται, είτε περιφράσονται με συρματόπλεγμα (!) διότι δεν
υπάρχουν οι πόροι (μας λένε) για να αναδειχθούν. Αλήθεια; Υπάρχουν ομως οι πόροι
για την προπαγάνδα σας περι των μαρμάρων του Παρθενώνος στο Λονδίνο;
ζ) Που ξέρετε εσεις εαν ο αρχιληστής οπως τον αποκαλείτε δεν έσωσε τα αρχαία κειμήλια
της ακροπόλεως απο τα τουρκοτζιχάντια;
Παραδείγματος χάριν
” Greece polished Rome but the conquerors were Romans. Conquered
Greece did not polish Turkey, for the conquerors were Turks.
The insensibility of these barbarians is astonishing: living amid the
effulgence of genius, they have not caught one spark; they gaze with
unfeeling stupidity on the wonder and boast of art, on their glorious
monuments, on their temples and conclude they were built by genii,
and they destroy them, to burn the marble for lime to make stucco
for their own tasteless houses, whence the fine arts are banished.”
“Interesting account of the character and Political State of
Modern Greeks” [From a Survey of the Turkish Empire, &c. by W. Eton, Efq]
The Monthly Magazine and American Review May 1800; 2, 5; pg.370
Επίσης,
«Γιά νά χτιστούν τά πολυτελέστατα αυτά τά παλάτια του Κιαμηλ, μεταφέρθηκαν
(σύμφωνα με τον Βουτιέ) από την Αρχαία Κόρινθο “τα ωραιότερα λείψανα”
(κιονόκρανα, στήλες και διακοσμήσεις κάθε είδους από μάρμαρο λευκό) στήν
πόλη γιά να χτιστεί το “σεράϊ”. »
ΤΑΚΗ ΑΡΓ. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ, Η ΟΜΟΡΦΗ ΣΟΦΙΤΣΑ ΚΑΙ Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ΤΟΥ 1826 εκδώσεις κάλβος 1978 (DF 815 .M4S736 1978 c. 1 Gen) σελ. 72
(Αναφερεται στον μεγαλυτερο Τουρκο ιδιοκτητη της Κορινθου Κιαμηλ Μπεη, Αργολιδα
Αρκαδια, Μεγαριδα και Λειβαδια, 1823 και συζητά τους λογους για τους
οποίους καθυστερησε η επαναστασις στην Κορινθια)
Επισης “Απομνημονεύματα” σελ.177 εκδ. Τσουκαλά και “Η καταστροφή του Δράμαλη”
245 κ.π., Φωτάκου, τ. Α΄. σελ. 449.
Κάποτε η εφημερίς Εστία ηταν κοσμημα και εκτελούσε εθνωφελή υπηρεσία.
Και τώρα συμφωνώ. Μόλις επιλυθούν τα παραπάνω, τότε να επιστραφούν,
by all means. Και, να γίνει σύστασις στην διεύθυνση του Βρεττανικού Μουσείου
να απομακρύνουν τους επισκέπτες απο τα μάρμαρα γιατι ο κάθε λαδοποντικός
πάει και τα ακουμπάει με γυμνά χέρια. Αυτό μάλιστα, να το κάνετε σήμερα
ΛΑΜΟΓΙΑ (πολιτικοι καριέρας).
Μακάρι να έρθουν τα γλυπτά. Πρέπει να μας προβληματίζει όμως περισσόιτερο ότι θα έρθουν σε μια χώρα όπου ο φιλόπατρις χαρακτηρίζεται πλέον ως ακροδεξιός και φασίστας, ενώ η ίδια η φιλοπατρία αποτελεί πλέον αρετή για λίγους. Ας όψονται οι πολιτικές παρατάξεις μας, τις οποίες εμείς ψηφίζουμε