Tuesday 1 October 2024
Αντίβαρο
Μανώλης Κοττάκης Πολυτονικό Ταυτότητα

Ὅσο δέν σβήνει τό κερί…

Γράφει ὁ Μανώλης Κοττάκης – Διευθυντής τῆς ἐφημερίδος «ΕΣΤΙΑ».

Ἡ καταστροφή τῆς ταυτότητας, ἡ σπονδυλική στήλη καί τό Ἔθνος.

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ τῆς μετατροπῆς τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους σέ κάτι ἄλλο ἀπό αὐτό πού εἶναι, βρίσκεται σέ πλήρη ἐξέλιξη. Μέ πολύ ὑπόγειο τρόπο. Χωρίς ἰδεολογικές μάχες ἐκ τοῦ συστάδην καί ἄλλα συναφῆ. Παρακολουθοῦσα προχθές τό βράδυ σέ τηλεοπτικό σήριαλ μεγάλης θεαματικότητας τόν νέο τρόπο ἀποχαιρετισμοῦ τῶν νεκρῶν μας. Πέντε συγγενεῖς, βουβοί, στήν ἄκρη τοῦ γκρεμοῦ ἑνός πελάγους νά σκορποῦν τήν τέφρα τοῦ οἰκείου τους στήν θάλασσα. Αὐτός εἶναι ὁ νέος ἀποχαιρετισμός. Κάπου, στό πουθενά. Χωρίς προσευχή. Χωρίς μία λέξη γιά ἀντίο. Χωρίς προορισμό. Χωρίς σημεῖο «συνάντησης». Αὐτή εἶναι ἡ τελευταία κατοικία. Τά κύματα. Στό ὄνομα τῆς ἀτομικῆς ἐλευθερίας καθενός καί τοῦ κατά πῶς θέλει νά διατίθεται τό σῶμα του, καταργοῦμε παραδόσεις καί ἔθιμα πού μᾶς ἔρχονται κατ’ εὐθεῖαν ἀπό τήν ἀρχαιότητα, καί συνεχίστηκαν μέ ἄλλο τελετουργικό ἀπό τήν Ὀρθοδοξία. Ἡ Μεγάλη Κοινωνία ὑποχωρεῖ στήν ἀτομική ἐλευθερία. Δέν ζοῦμε μεταξύ ἄλλων. Ἀποφασίζουμε νά φύγουμε σά νά ζήσαμε ὅλη μας τήν ζωή μόνοι.

Αὐτή εἶναι ἡ νέα μόδα. Ἐάν κοιτάξουμε τήν ἱστορία μας καί τήν συγκρίνουμε μέ αὐτό πού ζοῦμε τώρα, θά διαπιστώσουμε ὅτι ἀντέξαμε, δέν ἀλλοιωθήκαμε καί δέν μεταλλαχθήκαμε ἐπί ὑποτέλειας, Κατοχῆς καί Τουρκοκρατίας, ἐπειδή ἤμασταν χάρις στήν πίστη μας καί τήν γλῶσσα μας ἕνα γένος ὁμοιογενές. Καί πότε διαλυόμαστε; Τώρα! Αὐτό πού καταφέραμε μέ συγκολλητική οὐσία τήν γλῶσσα, τήν θρησκεία καί τήν κοινή καταγωγή ἐπί δουλοπαροικίας, τό χάνουμε σήμερα ἐπί… ἐλευθερίας. Δέν εἶναι φοβερό; Νά σώζεις τήν ταυτότητά σου ὡς δοῦλος καί νά τήν χάνεις ὡς ἐλεύθερος; Καί ὅμως, ἰσχύει. Τό τέλος τῶν θρησκευτικῶν γάμων καί ἡ ἀντικατάστασή τους ἀπό κάτι νομικά παλιόχαρτα πού ἔχουν ἐλάχιστη πνευματικότητα ὅπως τό σύμφωνο συμβίωσης, τό τέλος τῶν βαπτίσεων, τό «λάδι» τῶν ὁποίων ἀντικαταστάθηκε ἀπό τήν ἄνοστη «ὀνοματοδοσία» καί τήν ἐγγραφή στά ληξιαρχεῖα, ἡ κατάργηση τῆς ὀρθόδοξης κηδείας μέ τό τελετουργικό της καί ἡ ἀντικατάστασή της ἀπό τήν ὑψικάμινο, ἡ κατάργηση τῆς ἐπιλογῆς νά ἀναγράφεται τό θρήσκευμα στήν ταυτότητα, ἡ ἀντικατάσταση τοῦ θρησκευτικοῦ ἀπό τόν πολιτικό ὅρκο πού ἀπαλείφει κάθε ἀναφορά στήν Ἁγία Τριάδα, ἡ προώθηση τῆς οὐδετεροθρησκίας μέσα στά σχολεῖα καί τά πανεπιστήμια μέ τήν ἐκδίωξη κάθε τί χριστιανικοῦ, ἡ νέα μόδα νά μήν δίνεται φῦλο στούς γονεῖς γιά νά μήν θίγονται οἱ ὁμοφυλόφιλοι (γονέας Α καί γονέας Β), ἡ ἀλλοίωση παραδοσιακῶν ἐννοιῶν (τό καλάθι τοῦ «νοικοκυριοῦ»), ὁ «μοντέρνος» νόμος γιά τήν συνεπιμέλεια πού ἀμφισβητεῖ τήν πρωτοκαθεδρία τῆς μητρός στήν ἀνατροφή τοῦ τέκνου, ὅλα αὐτά τά ὡραῖα, συντείνουν στό ἑξῆς: στό νά μετατραποῦμε σέ ἕνα ἄχρωμο Ἔθνος. Ἔθνος πού δέν ὑπῆρξε ποτέ στήν ἱστορία μέ τά δικά του ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ἔθνος πού δέν μπορεῖς νά τό ξεχωρίσεις ἀπό τά γειτονικά του. Δυστυχῶς, δύο εἶναι τά «Ἔθνη» τῆς νέας ἐποχῆς: ἔθνος εἶναι τό ἄτομο καί οἱ ἐπιθυμίες του χωρίς τήν παραμικρή ἔγνοια γιά τήν συλλογική μοῖρα. Ἔθνος εἶναι ἡ ὁμάδα. Ἄν ἀνήκεις στήν ὁμάδα τῶν ἀποτεφρωτῶν, τῶν δικαιωματιστῶν, τῶν ἀνθρώπων πού διακηρύσσουν ὡς ταυτότητά τους τόν διαφορετικό σεξουαλικό τους προσανατολισμό, τότε νομίζεις ὅτι ἀνήκεις σέ ἕνα Ἔθνος μέ «συνιστῶσες» μέσα σέ κάθε κράτος. Ὁριζόντιο «πολυ- Έθνος».

Προχθές, ὁ νέος καλλιτεχνικός διευθυντής τοῦ Ἐθνικοῦ Θεάτρου στήν πρώτη ὀργανωμένη ἀπόπειρα ἐπικοινωνίας του μέ τό κοινό μέ τηλεοπτικές καί ἔντυπες συνεντεύξεις, θεώρησε πρωτότυπο νά μᾶς μιλήσει ἀνοικτά γιά τήν διαφορετική σεξουαλική του ταυτότητα καί ὄχι γιά τόν θεσμό πού ἐκπροσωπεῖ, τίς «αὐλαῖες» του καί τό εἰδικό βάρος του στόν πολιτισμό μας. Ἡ ἀνάγκη του νά διακηρύξει urbi et orbi μέ ποιόν περνᾶ τά βράδια του ὑπερίσχυσε τῶν προτεραιοτήτων ἑνός τόσο σημαντικοῦ θεσμοῦ τοῦ πολιτισμοῦ μας. Θέλω νά τό ξεκαθαρίσω: Δέν ἔχω πρόβλημα μέ τίς διαφορετικές ταυτότητες. Ζῶ μαζί τους. Πλοῦτος εἶναι. Μέ τούς μοναχικούς δρόμους μέσα στίς ὀργανωμένες κοινωνίες ἔχω πρόβλημα. Μέ τό νά μήν κοιτᾶμε ὅλοι μαζί πρός μία κοινῶς ἀποδεκτή κατεύθυνση, παρά τίς διαφορές μας. Ἄν οἱ διαφορετικές ταυτότητες ἐντάσσονται ἁρμονικά μέσα στήν Μεγάλη Κοινωνία καί δέν θέλουν νά τήν καταργήσουν, ζήτω. Ἀλλά ἐμεῖς ἐδῶ τείνουμε νά γίνουμε Ἔθνος χωρίς σπονδυλική στήλη. Ἀμφίθυμον. Ξέπνοον. Χωρίς διάθεση νά ὑπερασπιστοῦμε τήν ἐπικράτεια. Εἰρωνευόμαστε τόν Πούτιν ἐπειδή ἀπέτυχε στήν ἐπιστράτευσή του, ἀλλά δέν σκεφτόμαστε τί ἀνταπόκριση θά ὑπάρξει στήν Εὐρώπη γενικώτερα, καί στήν Ἑλλάδα εἰδικώτερα, ἄν ὅ μή γένοιτο χρειαστεῖ νά γίνει ἐπιστράτευση καί ἐδῶ. Γιά νά ὑπερασπιστοῦμε τό ἔδαφος πού πατᾶμε καί τόν ἀέρα πού ἀναπνέουμε. Βεβαίως δέν φθάσαμε ἕως ἐδῶ ἔτσι ξαφνικά. Ἅμα ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει τόν νοῦ της στά κοσμικά καί στά ἀγαθά ὑλικά, στό Σχιστό καί στά «φιλέτα» τῆς Βουλιαγμένης, ποῦ νά τῆς μείνει χρόνος γιά πνευματικότητα καί γιά ἄμυνα ἀπέναντι στούς παγκοσμοποιητές; Ἅμα ἡ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας βρίσκεται, ὅπως χθές, μέσα στήν Ἐκκλησία τοῦ Στρατηλάτη προστάτη τῆς Θεσσαλονίκης Ἁγίου Δημητρίου καί χασκογελᾶ εἰρωνικῶς στήν θέα τοῦ ἀσθενοῦς Ἀνθίμου, ἀπαξιοῖ νά κάνει τόν σταυρό της καί νά φέρει στά χείλη της μαζί μέ τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας τούς στίχους τοῦ ἐθνικοῦ ὕμνου, καί αὐτός ὁ ἄνθρωπος εἶναι ὁ ἀρχηγός τοῦ κατά πλειοψηφίαν Ὀρθόδοξου Γένους, τί νά περιμένει κανείς. Δέν χρειάζεται νά τήν παρακολουθήσεις μέ κοριό, κύρια εἰσαγγελεῦ Βλάχου, γιά νά μάθεις τό ξεπούλημα τῆς ταυτότητάς μας. Τό ζεῖς καί σέ ζωντανή μετάδοση, “live”.

Παρά ταῦτα πάντως, ἔχω μία μικρή ἐλπίδα. Ὅσο καίει ἡ φλόγα στό κερί, ἡ ἐλπίδα νά ξαναφουντώσει δέν χάνεται. Τό στοίχημά μας εἶναι νά μήν σβήσει διά παντός τό κερί. Εὐτυχῶς ὑπάρχει στήν πατρίδα μας ἕνας μεγάλος ἀριθμός πολιτῶν πού θυμᾶται ἀπό ποῦ ἔρχεται, ποιός εἶναι καί ποῦ θέλει νά πάει. Ὅσο ὑπάρχουν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι, καί ἄς τρεμοπαίζει τό κερί, καί ἄς πασχίζουν νά τό σβήσουν οἱ κοσμοπολῖτες, δέν μπορεῖ. Κάποια στιγμή θά θεριέψει σάν τό φῶς τῆς Ἀνάστασης. Ἄς μήν χάνουμε τήν ἐλπίδα μας καί τήν πίστη μας!

 

Ἄρθρο στήν «ΕΣΤΙΑ», Πέ. 27 Όκτωβρίου 2022, φ. 42.393 σελ. 1, 3 (αναδημ. στην ηλεκτρονική έκδοση 28/10/2022).

8 comments

Τριανταφυλλου Γ. 1 November 2022 at 00:12

Θα συμφωνήσω στα περισσότερα, πλην του τελετουργικού της ορθόδοξης κηδείας και της συνεπιμέλειας.

Το 1ο μπορεί να είναι επιλογή του θανόντος ή και των συγγενών που έτσι επέλεξαν, για τους δικούς τους λόγους, να αποχαιρετήσουν το πρόσωπο τους. Σε τόσο λεπτά θέματα, νομίζω ότι δεν υπάρχουν “πρέπει” αλλά η σεβαστή επιθυμία του καθενός. Αντιθέτως θα τόνιζα κάτι σχετικό, που είναι σημείο των καιρών μας και πραγματικά με κάνει να αμφισβητώ τους δεσμούς της σημερινής Ελληνικής οικογένειας. Το να χάνεται ο άνθρωπος σου και να έχεις το κουράγιο να τον θρηνείς στα social media ή να δίνεις την μια συνέντευξη μετά την άλλη, πραγματικά είναι απορίας άξιον..

Για το 2ο, καλωσορίζω την συνεπιμέλεια και την όποια ελαστικότητα έχει παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια. Η πρωτοκαθεδρία της μάνας στην ανατροφή του τέκνου δεν αμφισβητείται, αλλά δεν μπορεί να παραγκωνιστεί ο ρόλος (και η επιθυμία) του πατέρα, ειδικά όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις διεκδίκησης της συνεπιμέλειας και η μητέρα αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Reply
Πατριώτης 1 November 2022 at 10:06

Στο λεπτό θέμα τού αποχαιρετισμού των νεκρών, θα συμφωνήσω με το παραπάνω σχόλιο. Καλύτερα να μην αγγίζομε τέτοια θέματα. “Αὐτός εἶναι ὁ νέος ἀποχαιρετισμός”, γράφει. Καθόλου. Τού υπενθυμίζω την Μαρία Κάλλας και τον βαθύτατα θρησκευόμενο Δημήτρη Μητρόπουλο. Και οι δύο αποτεφρωθήκαν και οι στάχτες τους σκορπίστηκαν στο Αιγαίο.

“Στό ὄνομα τῆς ἀτομικῆς ἐλευθερίας καθενός καί τοῦ κατά πῶς θέλει νά διατίθεται τό σῶμα του, καταργοῦμε παραδόσεις καί ἔθιμα πού μᾶς ἔρχονται κατ’ εὐθεῖαν ἀπό τήν ἀρχαιότητα, καί συνεχίστηκαν μέ ἄλλο τελετουργικό ἀπό τήν Ὀρθοδοξία”

Ποια αρχαιότητα; Οι Μακεδόνες και όχι μόνον αποτέφρωναν τους νεκρούς. Στην χριστιανική εκκλησία γενικότερα, ο ενταφιασμός είναι εθιμικός -δεν έχει σχέση με το δόγμα- για προφανή λόγο. Ο Χριστός, ως Εβραίος, ενταφιάστηκε. Αργότερα, πρώτα η προτεσταντική εκκλησία επέτρεψε την καύση. Όλη η πρώτη παράγραφος τού άρθρου είναι νομίζω άστοχη. Και η δεύτερη παράφραφος ένα σκέτο ανεκάτωμα είναι.

“Ἄν ἀνήκεις στήν ὁμάδα τῶν ἀποτεφρωτῶν, τῶν δικαιωματιστῶν, τῶν ἀνθρώπων πού διακηρύσσουν ὡς ταυτότητά τους τόν διαφορετικό σεξουαλικό τους προσανατολισμό,”

Άρες, μάρες… Τι σχέση έχουν οι άνθρωποι που επιλέγουν την αποτέφρωση μ’ αυτούς που κάνουν την διαστροφή των επάγγελμα και μέσον ανέλιξης καλλιτεχνικής και όχι μόνον; Εδώ κάνουν … παρελάσεις υπερηφάνειας…, υπερηφανευόμενοι άραγε για τι ακριβώς; Όντως, αυτή η προβολή τής “διαφορετικότητος” (λέγε διαστροφής τής γεννετησίου ορμής, libido) είναι και γελοία και άνευ νοήματος και ξενόφερτη στον ελληνικό χώρο.

Η ΠτΔ, το έχομε πολλάκις πει, ανήκει στον κύκλο των εθνομηδενιστών, όπως κι αυτός που την επέλεξε. Επιπλέον, έχω σχηματίσει την εντύπωση ότι εντελώς ανοήτως προσπαθεί να το επιδείξει αυτό, μάλλον στερουμένη στοιχειώδους σοβαρότητος. Προχθές κάθισε στην εξέδρα για να “πάρει” την παρέλαση κι έπαιζε σαν κοριτσόπουλο με το … κινητό της! Η γυναίκα δεν έχει συναίσθηση ορισμένων στοιχειωδών πραγμάτων. Μία αποτυχία η επιλογή της για τέτοιο αξίωμα, σε τρία χρόνια θα την ξεφορτωθούμεκι αυτήν και τον “Βασιλέα Παύλο”, όπως συνηθίζουν να λένε τον “σύντροφο”.

Reply
Νίκος, Κόρινθος 1 November 2022 at 13:01

Προφανώς είναι δικαίωμα του καθενός να επιλέξει τον τρόπο διάθεσής του σώματός του. Ο αρθρογράφος θέλει να πει ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια, οι Έλληνες κρατούσαν τις παραδόσεις τους και θα ήταν αδιανόητο να τις πετάξουν στα σκουπίδια. Ο αμόρφωτος παππούς και η γιαγιά, μπορεί να μην ήξεραν τη σημειολογία πίσω από την ταφή του σώματος (Χοῦς εἶ καί εἰς χοῦν ἀπελεύσει…), αλλά θα ήταν αδιανόητο να γίνει κάτι διαφορετικό. Ξενόφερτα ήθη από λαούς που μόνο κατ’ όνομα είναι χριστιανικοί.
Το ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες αποτέφρωναν τους νεκρούς το αφήνω ασχολίαστο, ακόμα δεν είχαν γνωρίσει τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό.
Η προσωπίκή μου άποψη είναι ότι αν κάποιος επιλέξει την καύση, στην πραγματικότητα σε όλη του τη ζωή είχε μειωμένη πίστη. Τουλάχιστον απέναντι στον Ιησού Χριστό, το ενσαρκωμένο Λόγο. Ούτε στην ανάσταση των νεκρών πιστευει, παρόλο που θα γίνει και γι αυτόν.

Reply
Πατριώτης 2 November 2022 at 10:59

@ Νίκος, Κόρινθος

1) Ανέφερα τούς αρχαίους Μακεδόνες, επειδή ο αρθρογράφος μιλά για αρχαιότητα. Διάβαζε προσεκτικά.

2) “Ξενόφερτα ήθη από λαούς που μόνο κατ’ όνομα είναι χριστιανικοί” Kαι ποιος είσαι εσύ που θα κρίνεις την πίστη άλλων λαών; Το … χριστιανόμετρο κρατάς;

3) Η καύση δεν έχει σχέση με την πίστη. Η προσωπική σου αυτή άποψη είναι εντελώς αυθαίρετη. “Τουλάχιστον απέναντι στον Ιησού Χριστό, το ενσαρκωμένο Λόγο” Πού αλλού, δηλαδή;

4) “Ούτε στην ανάσταση των νεκρών πιστευει, παρόλο που θα γίνει και γι αυτόν.” Τι σχέση έχει η ανάσταση νεκρών με την καύση; Ασφαλώς θα γίνει για όλους, όπως διδάσκει ο Χριστιανισμός. Αναφέρθηκα στον μεγάλο αρχιμουσικό Δημήτρη Μητρόπουλο, αλλά έχω την αίσθηση ότι το όνομα δεν σού λέει πολλά. Και ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, σε μακρά συνέντευξή του στην τηλεόραση, είχε ξεκαθαρίσει ότι το θέμα δεν είναι δογματικό, όπως έγραψα και παραπάνω, αλλά καθαρά εθιμικό. Όχι, δεν χάνεται με την αποτέφρωση η ελληνική μας ταυτότητα. Από άλλα πράγματα χάνεται, για να μην πω ότι έχει ήδη χαθεί.

Reply
Νίκος, Κόρινθος 2 November 2022 at 11:40

Βλέπω σ αρέσει να περνάς την ώρα ερίζοντας και διαφωνώντας στο αντίβαρο. Ψάξτο λίγο αυτό το θέμα στη ζωή σου.
1. Δεν κρατάω χριστιανόμετρο. Είμαι χριστιανός ορθόδοξος και επειδή η Εκκλησία είναι Μία, όλες οι άλλες χριστιανικές ομολογίες είναι αιρέσεις.
2. Σε ότι αφορά το (3) το δικό σου, είπα ότι είναι προσωπική μου άποψη. Διάβαζε προσεχτικά.

Reply
Πατριώτης 2 November 2022 at 16:48

@ Νίκος, Κόρινθος

Είσαι μετρ στην εξαγωγή αυθαιρέτων συμπερασμάτων, αφού κατάφερες να να καταλάβεις ότι μού αρέσει να περνώ εδώ μέσα την ώρα μου ερίζοντας και διαφωνώντας. Και δίνεις και συμβουλές, απ’ αυτές τίς δεκάρας, επειδή δεν έχεις τίποτε σοβαρό ν’ αντιτάξεις σ’ αυτά που σού επεσήμανα.

1. Αυτό θα πει παρωπίδες.

2. Προσωπική σου άποψη, η οποία βασίζεται πού; Εκτός κι αν συνηθίζεις να εκστομίζεις αβάσιμες απόψεις (το πιθανότερο).

Reply
Νίκος, Κόρινθος 2 November 2022 at 18:15

Θα απαντήσω αυτό και μετά σταματάω. Η Ορθόδοξία βασίζεται στις Γραφές και στην Ιερά Παράδοση. Οι Γραφές δεν μας λένε κάτι για τη διαχείριση του σώματος μετά τον θάνατο (αν και ως χριστιανοί πρέπει να έχουμε ως προτυπο τον Χριστό τον οποίο έθαψαν και αυτό να κάνουμε κι εμείς). Συνεπώς η ταφή αποτελεί μέρος της Ιεράς Παραδόσεώς μας και συμφωνώ ότι δεν έχει να κάνει με το δόγμα, αλλά είναι σημειολογικό. Όπως ο σπόρος θάπτεται φαινομενικά στο χώμα και μετά “αναστένεται” με τη βλάστηση του φυτού, έτσι συμβαίνει και με το ανθρώπινο σώμα που μετά την ταφή θα αναστηθεί. Όλοι ανεξαιρέτως θα αναστηθούν, και αυτοί που αποτεφρώθηκαν, και αυτοί που τους έφαγαν τα ψάρια.
ΑΥτό που έλεγα πριν είναι ότι κατά τη γνώμη μου, κάποιος που παραγκωνίζει αυτό το στοιχείο της Παραδόσεώς της Εκκλησίας, σημαίνει ότι βάζει το δικό του “θέλω”, πάνω από το “θέλω” της Εκκλησίας για τα μέλη της. Εκτιμώ ότι με μεγαλύτερη ευκολία θα ερμηνεύει από μόνος του και κάποια άλλα στοιχεία των Γραφών και της Παραδόσεως, που μπορεί να αφορούν και το δόγμα, οπότε θα οδηγηθεί σε πλάνη. Άνθρωπος πλανεμμένος, δεν έχει ορθή πίστη

Reply
ΓΙΩΡΓΟΣ Π. 7 November 2022 at 14:01

Το αρχικό σχόλιο του Νίκου, Κόρινθος, καθώς και οι μετέπειτα επεξηγήσεις του, θεωρώ ότι δίνουν με λιτό λόγο την ορθή θέση της Πίστεως και Παραδόσεως μας για το θέμα της ταφής των νεκρών. Πιστεύω ότι τέτοιους ανθρώπους με καθαρό λόγο, όπως ο Νίκος, θα πρέπει να τους στηρίζουμε και όχι να τους αντιπαλεύουμε στους έσχατους καιρούς που ζούμε.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.