Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων.
Ορθώς διεκδικούμε τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα, τα γνωστά ως Ελγίνεια μάρμαρα από το όνομα του διαπράξαντος την αρπαγή. Και ορθότατα δεν αναγνωρίζουμε κυριότητα ή νομή στο Βρετανικό Μουσείο. Όμως η εθνική αυτή εκστρατεία πρέπει να υποστηριχθεί από την ενίσχυση των Κλασικών Σπουδών και από τη καλύτερη γνώση της γλώσσας και της ιστορίας των Αρχαίων Ελλήνων.
Για να είμαστε πιο πειστικοί στη διεκδίκηση των γλυπτών του Παρθενώνα οφείλουμε να φέρουμε τους νέους μας πιο κοντά προς την κλασική και ανθρωπιστική παιδεία. Σε μία εποχή τεχνοκρατική και υλιστική η καλλιέργεια της γλωσσικής καλλιέπειας και της διαχρονικής ιστορικής συνειδήσεως θα βοηθήσει πολύπλευρα και ποικιλόμορφα. Προτείνω λοιπόν:
Να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο μάθημα της Ενιαίας Ελληνικής Γλώσσας. Τα Αρχαία Ελληνικά κείμενα να μελετώνται από τα παιδιά μας διττά: Ως γλωσσική αγωγή και ως κείμενα που παρέχουν πρότυπα. Η Αρχαία Ελληνική δεν είναι για εμάς ξένη γλώσσα. Η Ελληνική έχει συνέχεια και διαχρονία. Μέσω της Κοινής Ελληνικής των Ευαγγελίων και μέσω της Θείας Λειτουργίας ο σύγχρονος Έλληνας βρίσκεται πολύ κοντά στους γλωσσικούς τύπους της αρχαιότητος. Η γνώση της λογίας ελληνικής που χρησιμοποιήθηκε κατά τους τελευταίους αιώνες είναι επίσης χρήσιμη. Επί παραδείγματι πώς θα κατανοήσει ένας πρωτοετής φοιτητής της Νομικής το θαυμάσιο κείμενο του πρώτου Συντάγματος της επαναστατημένης Ελλάδος, που συνετάγη από την Α΄ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου;
Ο Μέγας Βασίλειος, Αρχιεπίσκοπος Καισαρείας, τόνισε ήδη από τον 4ο αιώνα μ.Χ. τη μορφωτική αξία των Αρχαίων Ελληνικών κειμένων. Πρόβαλλε πρότυπα για τα παιδιά κάθε εποχής μέσα από τα κείμενα, όπως πχ τον Περικλή, τον Σωκράτη, τον Μέγα Αλέξανδρο. Ο Επιτάφιος του Περικλέους, τον οποίο κατέγραψε ο Θουκυδίδης, είναι οικουμενικό μήνυμα πατριωτισμού και δημοκρατίας. Κι όμως κατά καιρούς κόβεται από το πρόγραμμα των Λυκείων μας στο όνομα ενός ψευδεπίγραφου προοδευτισμού. Όταν ήλθε στην Ελλάδα ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα απήγγειλε αποσπάσματα από τον Επιτάφιο. Όμως εκείνη την εποχή κάποιος Έλληνας Υπουργός Παιδείας (του ΣΥΡΙΖΑ) είχε βγάλει αυτό το κείμενο από τα ελληνικά σχολεία.
Να αναδείξουμε επιστημονικά και τεκμηριωμένα την πολιτιστική και πνευματική συνέχεια του Ελληνισμού. Οι Έλληνες ποτέ δεν έχασαν την επαφή με τις αξίες του παρελθόντος. Οι Βυζαντινοί δίδασκαν τον Όμηρο ως θεμελιώδες μάθημα στα σχολεία. Και οι Έλληνες του 1821 διατρανώνουν την αίσθηση της συνέχειας μιλώντας για την Αρχαιότητα και για το Βυζάντιο/Ρωμανία. Οι ανιστόρητοι συμπατριώτες μας, οι οποίοι διδάσκουν τον μύθο ότι δεν υπήρχε ελληνική συνείδηση πριν από το 1821, ρίχνουν νερό στον μύλο των ξένων προπαγανδών. Ενισχύουν αυτούς που δεν θέλουν την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Φέτος έχουμε την ευκαιρία να μελετήσουμε το έργο ενός σπουδαίου Έλληνα Μακεδόνα. Του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ηχητικά το 2023 θυμίζει το 323 π.Χ., τη χρονιά θανάτου του στρατηλάτη που μετέδωσε τον ελληνικό πολιτισμό στη Μέση Ανατολή και στην Ινδία. Ήδη η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας έχει ανακοινώσει ότι στη διάρκεια του έτους θα διοργανώσει εκδηλώσεις για τον Αλέξανδρο. Ας μιλήσουμε στα παιδιά μας για αυτή τη μεγάλη προσωπικότητα. Ας μην αφήνουμε να τον διεκδικούν οι βόρειοι γείτονες.
Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 21.1.2023