Γράφει ο Δημήτριος Δρόσος,
Υποπτέραρχος ε.α.–Αναλυτής (MBA, ΜΗSΑ, MPH, MSc in Finance, LLB, BSc)
Στις 08 Οκτωβρίου 2023, υπήρξε ένα ρεπορτάζ βόμβα στην έγκριτη «Εστία της Κυριακής», του Μανώλη Κοττάκη, με τίτλο «Φοβάται τις συνέπειες της υπογραφής και απηλλάγη των αρμοδιοτήτων του». Το εν λόγω άρθρο αναφερόταν σε συνταγματικό σκάνδαλο καθώς ο κ.Γεραπετρίτης, πάντα κατά το εν λόγω άρθρο – ρεπορτάζ, μετατρεπόταν σε Υπουργό άνευ χαρτοφυλακίου, επί της ουσίας, καθώς μεταβίβασε σχεδόν όλες τις αρμοδιότητές του στους Υφυπουργούς του ΥΠΕΞ και στον Υπηρεσιακό Γενικό Γραμματέα, προκειμένου κατά το ρεπορτάζ, να αποφύγει τις νομικές συνέπειες ένεκα της διαπραγμάτευσης με την Τουρκία, επί «εδαφικών ζητημάτων» και θεμάτων επί εθνικής κυριαρχίας. Διατήρησε μόνο τις εξής αρμοδιότητες: αποδοχή γνωμοδοτήσεων, Υπηρεσία Ενημέρωσης, Διπλωματική Ακαδημία, Γενική Επιθεώρηση Εσωτερικού Ελέγχου, υπογραφή διαταγμάτων προαγωγών και μεταθέσεων, αφυπηρετήσεων πρέσβεων, υπογραφής διαπιστευτηρίων. Το ρεπορτάζ θέτει και θέματα συνταγματικότητας της μεταβίβασης τόσο μεγάλου εύρους αρμοδιοτήτων (ΣτΕ 205/1967 Ολομέλεια και σχετική βιβλιογραφία).
Τα σχετικά ΦΕΚ μεταβίβασης αρμοδιοτήτων υπεγράφησαν το θέρος του 2023. Μας ενδιαφέρουν οι αρμοδιότητες που μεταβιβάσθηκαν στην Υφυπουργό κα Παπαδοπούλου, καθώς η εν λόγω Υφυπουργός, έχει την ευθύνη του πολιτικού διαλόγου με την Τουρκία, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης. To συγκεκριμένο ΦΕΚ είναι το 4524/12-07-2023, τ’ Β, αρ. αποφ. 115. Επίσης σύμφωνα με ΦΕΚ 4845/01-08-2023, τ’ Β, αρ. αποφ. 41867, η Υφυπουργός Εξωτερικών μεταβίβασε στον Υπηρεσιακό Γενικό Γραμματέα ορισμένες αρμοδιότητες υποδεέστερης σημασίας από τις αναφερόμενες παραπάνω, οι οποίες αρμοδιότητες όμως σύμφωνα με το άρθρο 4 της σχετικής απόφασης μπορούν να σκούνται παράλληλα και από την ίδια. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο ΥΠΕΞ, όφειλε να εφοδιάσει την αρμόδια Υφυπουργό με πληρεξούσιο υπογεγραμμένο από τον ίδιο προκειμένου η διαπραγμάτευση αυτή να καταστεί έγκυρη.
Συνεπώς εάν χορήγησε ο κ.Υπουργός, το εν λόγω πληρεξούσιο, δεν μπορεί να διαφύγει από τις νομικές ευθύνες εφόσον υπάρξουν θέματα απομείωσης της εθνικής κυριαρχίας. Εάν δεν χορήγησε το συγκεκριμένο πληρεξούσιο, τότε η διαπραγμάτευση που διεξάγει η κα Παπαδοπούλου είναι άκυρη και βεβαίως τότε φέρει η ίδια απολύτως τις νομικές ευθύνες, καθώς σε περιπτώσεις θεμάτων που άπτονται ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ως επίσης και ΕΔΑΦΙΚΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ δεν αρκεί μόνο η προφορική εντολή.
Τι αναλαμβάνει όμως η κα Παπαδοπούλου σύμφωνα με το ανωτέρω ΦΕΚ; Αναλαμβάνει τις εξής Γενικές Διευθύνσεις (ΓΔ): την Α’ ΓΔ Πολιτικών Υποθέσεων, την Γ’ ΓΔ Ευρωπαϊκής Ένωσης (δηλαδή όλες τις αρμοδιότητες που βρίσκονται στο κτίριο επί της Βασιλίσσης Σοφίας και Πανεπιστημίου), την Δ’ ΓΔ Διεθνών Οργανισμών και Διεθνούς Ασφάλειας και Συνεργασίας, ΣΤ’ (Α’ Διοίκησης, δηλαδή συμπεριλαμβανομένου όλου του προσωπικού του ΥΠΕΞ όλων των βαθμίδων)), ΣΤ’ (Β’ Οικονομικών Υποθέσεων). Αναλαμβάνει επίσης τις Περιφερειακές Υπηρεσίες (δηλαδή τις 3 της Θράκης, Ξάνθης – Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης και τη Γενική Περιφερειακή Υπηρεσία Θεσσαλονίκης) και την εποπτεία όλων των Αρχών Εξωτερικού (δηλαδή όλες τις Πρεσβείες και τα Γενικά Προξενεία σε όλες τις Ηπείρους της Υφηλίου), την εκπροσώπηση του Υπουργείου στην Ε.Ε. και τους Δ.Ο.. Άρα επί της ουσίας έχει τις πλέον ουσιαστικές αρμοδιότητες του Υπουργείου.
Η εν λόγω Υφυπουργός ανήκει στους ένθερμους υποστηρικτές του Ελληνο-τουρκικού (Ε-Τ) διαλόγου, ενώ πρόσφατες δηλώσεις της αναφέρουν ότι η αντιδυτική και αντι-ισραηλινή ρητορική και στήριξη του Ερντογάν στη Hamas, ουδόλως θα βλάψουν τον Ε-Τ διάλογο, αντιθέτως θα τον ωφελήσουν. Δεν αντετάχθη στις δηλώσεις της Τουρκίας για αποστολή ειρηνευτικής δύναμης στη Γάζα κατά το παράδειγμα της Κύπρου, δεν αντετάχθη στις Τουρκικές δηλώσεις για ελλιμενισμό τουρκικών πλοίων στη Γάζα, όπου επισημαίνεται ότι επί της ΑΟΖ της Γάζας βρίσκονται εν αφθονία κοιτάσματα φυσικού αερίου.
Η κα Παπαδοπούλου έχει λαμπρό βιογραφικό όσον αφορά στην προϋπηρεσία της στο διπλωματικό σώμα (ΔΣ) και στο Υπουργείο Εξωτερικών. Εν τούτοις με δεδομένο το γεγονός ότι αποτελεί εξωκοινοβουλευτικό πρόσωπο, τις αντιλήψεις της όσον αφορά στον Ε-Τ διάλογο, τις σχέσεις της με την ομογένεια στις ΗΠΑ όσον καιρό διετέλεσε εκεί πρέσβης, την επαρκή ή όχι υποστήριξη που παρείχε στο Ελληνοαμερικανικό lobbying όσον αφορά σε θέματα εθνικού ενδιαφέροντος (ας αξιολογηθεί από τους αρμοδίους), τη θεωρούμε ως το μη προσήκον πρόσωπο να ηγηθεί του διεξαγόμενου Ελληνο-τουρκικού διαλόγου. Ειδικότερα όταν απέναντί της έχει το γεράκι της Τουρκικής πολιτικής ελίτ τον Hakan Fidan, ο οποίος ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε συνεργασία με τον Ibrahim Kalin, συνεχίζουν να διακινούν τα νήματα της ΜΙΤ. Μία ΜΙΤ με ύποπτο ρόλο στις υβριδικές ροές των μεταναστευτικών ροών προς Ελλάδα και Ε.Ε., στις φωτιές του καλοκαιριού, στη Λιβύη και σε όλα τα θέματα που εκτυλίχθηκαν και συνεχίζουν να εκτυλλίσσονται εκεί και στη γνώση πληροφοριών για την επίθεση της Hamas προς το Ισραήλ την 7η Οκτωβρίου 2023. Τα πρωθύστερα βεβαίως σε συνάφεια με τις διάφορες επαφές που πραγματοποίησαν το τελευταίο διάστημα ο Fidan και ο Kalin, τόσο με Κυβερνήσεις, όσο και με Οργανώσεις αλλά και με Φυσικά Πρόσωπα. Με αυτούς θέλει να διαπραγματευτεί η κα Παπαδοπούλου;
Ενδελεχώς αναφερθήκαμε σε σχετικό άρθρο στις 31/10/2023 (βλ. σχετ. https://www.antibaro.gr/article/35648 ), στις απόψεις της κα Παπαδοπούλου, στην υπόθεση Μπελέρη. Ωστόσο με σχετικό άρθρο στις 11/11/2023 στην Καθημερινή, ο Βασίλης Νέδος, (https://www.kathimerini.gr/politics/562722295/proto-elliniko-mploko-stin-alvania-logo-mpeleri/) αναφέρεται στην εφαρμογή των πρώτων διπλωματικών εργαλείων που άσκησε η Ελληνική Διπλωματία (θετικότατο το γεγονός), προκειμένου αρθεί η άδικη και μεθοδευμένη φυλάκιση του Φρ. Μπελέρη. Διαφαίνεται ότι αυτοί που έλαβαν τη σχετική πολιτική απόφαση (ΕΥΓΕ!!!) παρέκαμψαν τις όποιες διαφορετικές απόψεις της αρμόδιας Υφυπουργού και εστίασαν περισσότερο στο γεγονός ότι η υπόθεση Μπελέρη είναι μείζονος σημασίας για τον Ελληνισμό προκειμένου να διαφυλαχθούν τα προστατευόμενα από το Διεθνές Δίκαιο, δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας. Το μικρό αυτό εποικοδομητικό βήμα, ας ελπίσουμε να συνεχισθεί ακόμη και εάν χρειάζεται να παρακάμπτονται οι αντιρρήσεις ή η διαφορετική οπτική γωνία που αντιμετωπίζει τα συγκεκριμένα εθνικά θέματα η κα Παπαδοπούλου. Σε διαφορετική περίπτωση, είτε ο κ. Πρωθυπουργός, είτε ο κ. Γεραπετρίτης, να της άρουν μέρος των αρμοδιοτήτων της, αναθέτοντας τα θέματα Τουρκίας, Αλβανίας σε Υπηρεσιακούς Παράγοντες του ΥΠΕΞ της αρμόδιας Πολιτικής Διεύθυνσης στην οποία υπάγονται.
Υ.Γ. 1) Όσον αφορά στη μη επίσκεψη ανωτάτων αξιωματούχων κατά την εορτή της 28ης Οκτωβρίου, όπως ανεγράφη στον Τύπο, στις νήσους του Ανατολικού Αιγαίου, τη θεωρούμε τυχαίο γεγονός, το οποίο δεν θα επαναληφθεί κατά την 25η Μαρτίου.
2) H Τουρκία σύμφωνα με δημοσίευμα της «Κυριακάτικης Δημοκρατίας» στις 29-10-2023, ενέταξε την Ελληνική βραχονησίδα Ζουράφα στο FIR της Κωνσταντινούπολης, για τη διεξαγωγή ασκήσεων. Θεωρούμε ότι η Τουρκία τελικώς δεν πραγματοποίησε δοκιμαστική βολή (operational tests) με S-400 ή άλλο Α/Α ΟΣ. Είναι ένα θέμα προς διερεύνηση των αρμοδίων Εθνικών Υπηρεσιών. Διαφορετικά θα έχει υπάρξει παραβίαση της Ελληνικής κυριαρχίας ανάλογης αυτής των Ιμίων.
*Υποπτέραρχος ε.α.–Αναλυτής (MBA, ΜΗSΑ, MPH, MSc in Finance, LLB, BSc)