Sunday 6 October 2024
Αντίβαρο
Γιώργος Κακαρελίδης Παιδεία

Συνοπτικά Προβλήματα περί τῆς ἱδρύσεως Ν.Π.Π.Ε

( ἤ περί πανεπιστημίων macdonalds )

τοῦ Γιώργου Κακαρελίδη, Μαθηματικοῦ

kakarelidis@gmail.com

Α. Είσαγωγή

Ἄν διαβάσῃ κανείς, τὸ ἐγχειρίδιο ἀνάλυσης τῶν συνεπειῶν τοῦ νομοσχεδίου καὶ τὸ ἴδιο τὸ ν/σ (http://www.opengov.gr/ypepth/?p=6501) θὰ καταλάβῃ γιατὶ πάντοτε τὰ δηλητήρια δίνονται μὲ ζἀχαρη.

Ἐξηγοῦμαι:

Στὸ ἐγχειρίδιο καταβάλλεται προσπάθεια νὰ σᾶς πείσουν α) ὅτι τά συντάγματα πρέπει νὰ τὰ βλέπετε ‘δυναμικά᾽, σύμφωνα μὲ τὸ πῶς ἐξελίσσεται ἡ ᾽καλή᾽ κοινωνία, ὄχι στατικά καί β) ἀκόμη καὶ ἄν δὲν θέλετε νὰ τὰ βλέπετε, θὰ ἔλθῃ ὁ μπαμποῦλας τοῦ δικαστηρίου τῆς εὐρωπαϊκῆς ἑνώσεως (ἐπίτηδες πεζᾶ, κ. Διορθωτά), κατόπιν προσφυγῆς, καὶ θὰ σᾶς ὑποχρεώςῃ νὰ τὰ δεχθῆτε.  Ἀναφέρει μάλιστα καὶ τὴν Οὐγγαρία ὅτι ἔχασε σὲ ἀντίστοιχη δίκη. Φυσικά γιὰ ἀδαεῖς βο(υ)λευτές, ὑποψηφίους ὑπουργούς, εὐρόπληκτους ὑπάκοους καὶ τὸ πόπολο, αὐτὸ ἀρκεῖ.

Εἶναι ὅμως ἔτσι;

-Σχετικά μὲ τὰ συντάγματα

Φυσικὰ καὶ δὲν εἶναι ἔτσι. Ἄς τολμήςῃ νὰ πῇ κάποιος πχ στοὺς ἀμερικανοὺς (ποὺ ἔχουν θεοποιήσει κάθε σύμβαση) ὅτι μὲ τὴν ἴδια λογικὴ τὸ Σύνταγμά τους, κάθε καταστατικὸ, κάθε συμφωνία, κάθε νόμος, Δίκαιο, σύμβαση ἤ συνθήκη (βλ. Λωζάνη, πρὸς ὥρας βέβαια γιατί κι᾽αύτή τὴν ἀλλάζουν ὁσονούπω) εἶναι στὴν πράξη κουρελόχαρτο, ὑποκείμενο σὲ ὑπέρτερους νόες, ποὺ διακρατοῦν ἐν ἑαυτοῖς τὸ δικαίωμα, νὰ καθορίζουν τὸ τί θεωροῦν δυναμικὴ ἐξέλιξη τῶν πραγμάτων, ἐναρμόνιση κλπ.  Δὲν σᾶς ἀρέσει κάτι; Λαμπρά. Ἀλλᾶχτε τὸ σύνταγμα (συμφωνία κλπ) νὰ τελειώνουμε, λένε οἱ φίλοι μας οἱ ἀμερικανοί. Ὄχι πρίν. Τὰ περὶ Συντάγματος, ὡς καταστατικοῦ Χάρτη μιᾶς χώρας, ποὺ δὲν ἀλλάζει μὲἁπλό νόμο, ὅποτε γουστάρει μιὰ κυβέρνηση, δὲν χρειάζεται νὰ πάῃ ὁ Ὑπουργὸς Παιδείας Νομική στο Πανεπιστήμιο γιὰ νὰ τὰ μάθῃ, διδάσκονται στὸ Δημοτικό, στὴν Ἀγωγή τοῦ Πολίτου.

Σχετικά μὲ τὴν δίκη C-66/18 – Commission v Hungary

Ἐδῶ ἡ μιςὴ ἀλήθεια εἶναι χειρότερη ἀπὸ ψέμα. Ποιὸς ἄλλωστε θὰ κάτςῃ νὰ τὸ ψάξῃ ἐνδελεχῶς. Οἱ ὑπό συνεδρίας μασσάζ βο(υ)λευτές τους ἀποκλείεται, γιὰ πολλοὺς λόγους. Ἔχουμε καὶ λέμε λοιπόν:

Τό θέμα αφοροῦσε τό Central European University τοῦ … Σόρος, μὲ ἵδρυση στὴν πολιτεία  τῆς …Νέας Ὑόρκης (και λειτουργία στὴν Οὐγγαρία). Ποὺ εἶχε βαλθῆ ἀμέτι μουχαμέτι νὰ ρεφορμάρῃ τοὺς … ἀπολίτιστους Οὔγγρους, ὥστε νὰ βλέπουν ῾δυναμικoεξελικτικά῾ τὰ πράματα. Ἡ Οὐγγαρία άντέδρασε, τροποποίησε τὸν ἤδη ὑπάρχοντα σχετικό νόμο περὶ ξένων ΑΕΙ καὶ ἀπαίτησε αὐτονοήτως, τὰ ἀλλοδαπά Πανεπιστήμια νὰ ἀσκοῦν ἐκπαιδευτικό ἔργο στὴν χώρα καταγωγῆς καὶ ἵδρυσής τους ἤ νὰ ὑπάρχουν διακρατικὲς συμφωνίες στὶς περιπτώσεις ὁμοσπονδιακῶν κρατῶν, ὑποχρεωτικῶς ἀπό τὴν κεντρική κυβέρνηση. Κάτι ποὺ δὲν εἶχε τό σορακοπαίδι οὔτε μποροῦσε νὰ ἀποκτήςῃ στὴν Νέα Ὑόρκη, οὔτε νὰ … ἔχῃ μιςῆς ὥρας ἐκπαιδευτικὸ ἔργο ἐκεῖ, λόγω τοῦ εἰδικοῦ ἀποκλειστικά σκοποῦ του, ποὺ προαναφέραμε. Ποιοὺς νὰ διδάξῃ στὴν Ἀμερική; Τοὺς Οὔγρους;

Ὁ λόγος ποὺ ἡ Οὐγγαρία ἔχασε τὴν δίκη δὲν ἦταν γιατί δὲν εἶχε ἀλλοδαπά Πανεπιστήμια (ποὺ εἶχε καὶ ἦσαν κανονικά καὶ νόμιμα λειτουργοῦντα τοπικά, ἀλλά καὶ στὶς χῶρες καταγωγῆς των) οὔτε γιατὶ ὑπῆρχε συνταγματικὴ ἀπαγόρευση (ποὺ δὲν ὑπῆρχε στὸ σύνταγμά της καὶ αύτὸ ἦταν τελικὰ τὸ σφᾶλμα τῆς Οὐγγαρίας). Ἀλλά διότι ἐκ τῶν ὑστέρων, θέσπισε νόμο (μεταγενέστερο τοῦ προηγουμένου περί ξένων ΑΕΙ) ἐνάντια στὸ CEU ἐπιλεκτικά, παραβιάζοντας τὴν Διεθνῆ Συμφωνία Ἐμπορίου (GAT) πού, σὲ γενικὲς γραμμές, ἀπαγορεύει διακριτική μεταχείριση σὲ ἐμπορεύματα καὶ ὑπηρεσίες (ἄλλη πικρὰ ἱστορία τὰ περί τῆς Παιδείας ὡς πελατειακή ὑπόθεση). Μποροῦσε ἡ Οὐγγαρία νὰ μὴν εἶχε έπιτρέψῃ κανένα, ἀλλά ἀφ᾽ἥς στιγμῆς τὸ ἐπέτρεψε ἀκολουθοῦσε τὴν GAT (ἀντίστοιχο μὲ τὸν νόμο περί ὁμοφυλοφίλων, κουίρ, παρενδυτικῶν κλπ γάμο. Μποροῦσε νὰ μὴν τὸν εἶχε έκδώςει, ἀλλά ἀφ᾽ὅτου ἔξεδόθη, εἶναι ὑποχρεωμένη ἡ πολιτεία γιὰ ὅλα τὰ ὑπόλοιπα ποὺ  … ῾ἀπαγορεύει῾).

Βέβαια τό σοροπαίδι τὰ μάζεψε ἐγκαίρως (καὶ γιὰ ἄλλους λόγους, πχ.  … ἀσφαλείας) καὶ μετεφέρθη στὴν Αύστρία. Ἀλλά ἄν ἡ Οὐγγαρία εἶχε σχετικὴ ἀπαγόρευση στὸ Σύνταγμα, θὰ ἦταν ἐξαιρετικά δύσκολο ἀκόμη καὶ γιὰ τοὺς πλέον δυναμικοεξελ(η)γμένους δικαστές, νὰ παρέμβουν σὲ ἐπίπεδο συντάγματος χώρας.  Πέραν τοῦ γεγονότος ὅτι ἡ Παιδεία δὲν εἶναι ἐμπόρευμα, ἡ ἀσφάλεια τοῦ κράτους δὲν ἐκχωρεῖται σὲ κανέναν.

Τώρα γιατί ἡ κυβέρνησή μας,  ἐπιμένει νὰ γίνῃ βασιλικώτερη τοῦ δικαστηρίου εἶναι ἄλλου παπᾶ εὐαγγέλιο. Τὸ χειρότερο γιὰ τὰ δικά σας ΑΕΙ εἶναι ὅτι (ὅπως και στὸν περὶ γἀμου ὁμοφυλοφίλων καὶ τὶς ώθήσεις πρὸς προσφυγὴν στὰ εὐρωπαϊκὰ δικαστήρια γιὰ τὶς υἱοθεσίες , παρένθετες κλπ παρά τὶς ἀπαγορεύσεις τοῦ νόμου της) μετὰ τὴν ψήφιση, ἡ κυβέρνηση θὰ ῾δεχθῆ῾ νὰ χἀσῃ προσφυγή ῾τρίτων῾, ποὺ θὰ θεωροῦν ὡς διακριτική μεταχείριση ι) τὴν ντέ καὶ καλά παραρτηματοποίηση, ιι) τὴν ντέ καὶ καλά μη κερδοσκοπικότητα, ιιι) τὴν περί ντέ καὶ καλὰ μονοθεματικότητα μόνον ὑπὸ τὸν ὅρον νὰ εἶναι τὸ πατρικό (ἤ μητρικό ἤ οὐδέτερο, διαλέχτε) μοναδικό τμῆμα στὰ καλύτερα 20 τοῦ κόσμου, ποὺ οὔτε ἀναγράφονται οὔτε κἄν οἱ λίστες. Σὰν τῆς Λαγκάρντ μυστικές.  Ἐκεῖ (ἄρθ. 138§α) θὰ γίνη τῆς Κορέας μὲ τίς πῶς ..μετρήσεις . Κυρίως στὸν χῶρο σπουδῶν τῆς Ὑγείας.

Ἔτσι ὅμως προετοιμάζεται τό ἔδαφος γιὰ νὰ πλακώσουν πλησίστια, κάθε πικραμένου ἤ ἐπίδοξου, ἱδρύματα, ἀφοῦ μάλιστα ἡ κα Κεραμέως εἶχε φροντίσει νὰ ἀνοίξῃ κι᾽ἄλλο τὴν δυνατότητα ἔλευσης τους γιὰ λόγους ἀμοιβαιότητος, περνῶντας τό ἄρθρο 6 §2. Ν. 4957/2022 περί ἱδρύσεως παραρτημάτων τῶν Ἑλληνικῶν ΑΕΙ στὴν … ἀλλοδαπή !!! Παρακαλῶ πολύ, μὴν γελᾶτε! Συμπληρώνοντας ἔτσι, νόμο τῆς ῾πρώτης φορᾶς ἀριστερᾶς῾ ποὺ ἀναγνώριζε πρακτικά ὅ,τι δίπλωμα ξἐνο πετοῦσε (έρώτημα άφελοῦς:  Ἅν δὲν περάςῃ τό ν/σ ἤ ἄν ἐπίκειται συνταγματική προσφυγή, θὰ βρεθῇ ἄραγε ἑλληνικό πανεπιστήμιο νὰ φκιάξῃ παράρτημα γιὰ ἐνεργοποίηση ἀμοιβαιότητος;).

Β. Συνταγματικά        

Στὸ Σ.αρ.16 προβλέπεται ὅτι Ἀνωτάτη Παιδεία (Ἄν.Π) παρέχεται ἀποκλειστικὰ ἀπὸ ΝΠΔΔ. Δὲν ἐπιτρέπει τὴν ἐκχώρηση αὐτοῦ τοῦ ἔργου δημοσίου συμφέροντος σὲ ΝΠΙΔ. Τὸ ἴδιο ἐπιβεβαιώνει ἡ ἀπόφαση ΣτΕ 922/2023 ὅπου κρίθηκε σντισυνταγματικὴ ἡ ἵδρυση καθ οἱονδήποτε τρόπο καὶ χαρακτῆρα ἰδιωιτκὼν ΑΕΙ. Ἰδοὺ τμῆμα τῆς ἀπόφασης: «§7:ἀπό τὶς ἀνωτέρω διατάξεις [ἄρθρο 16Σ.] συνάγονται τὰ ἀκόλουθα: Ἡ ἀνώτατη ἐκπαίδευση παρέχεται στὴν Ἑλλάδα ἀποκλειστικῶς ἀπὸ ἱδρύματα ποὺ ἀποτελοῦν νομικὰ πρόσωπα δημοσίου δικαίου, πλήρως αὐτοδιοικούμενα, ἀπαγορεύεται δὲ ἀπολύτως ἡ σύσταση σχολῶν ἀνώτατης ἐκπαίδευσης ἀπὸ ἰδιῶτες, ἀσχέτως τοῦ προορισμοῦ ἢ τοῦ χαρακτῆρα τῶν σχολῶν αὐτῶν (Σ.τ.Ε. 1318/2009, 547/2008 ἑπταμ. κ.ά. https://enypekk.gr/wp-content/uploads/2024/02/922-2023-ΣτΕ.pdf ).

Ἡ ἐπιχειρούμενη ἵδρυση μὲ βάση τὸ Σ.28 περὶ διεθνῶν συνθηκῶν (GAT) δὲν ἐφαρμόζεται σὲ ΝΠΔΔ ὅπως τὰ Πανεπιστήμια. Οὔτε ἡ ἐπίκληση τῆς συνθήκης Λειτουργίας τῆς ΕΕ ἐφαρμόζεται διότι ἡ Παιδεία / Πολιτισμὸς δὲν ὑπάγεται οὔτε στὶς ἀποκλειστικὲς ἁρμοδιότητες τῆς ΕΕ (ἄρθρ. 3 ΣΛΕΕ) οὔτε στὶς ἀπὸ κοινοῦ ἁρμοδιότητες (ἄρθρ. 4). Μόνο ἐπικουρικὰ στὶς ὑποστηρικτικὲς ἁρμοδιότητες καὶ ἂν ζητηθεῖ (ἄρθρ. 6). Καὶ μάλιστα ἀκόμη καὶ οἱ ἐκχωρηθεῖσες ἁρμοδιότητες μποροῦν νὰ ἐπιστραφοῦν στὰ κράτη μελη. (βλ.  (https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/division-of-competences-within-the-european-union.html).

Γ. Προβλήματα συγκεκριμένων ἄρθρων τοῦ ν/σ στὀ τμῆμα περί Ν.Π.Π.Ε

Παρατίθενται σχόλια ἐπὶ ὁρισμένων ἄρθρων γιὰ νὰ καταδειχθῇ ἡ προβληματική φύση τους.

-Ἄρθρο 127 – “Σκοπός .. εδ. γ) η κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές”.

Σχόλιο ΓΚ: «Πόθεν προκύπτει, ἀφοῦ Κυβέρνηση, Βουλή, Στατιστικὴ Ὑπηρεσία, διαπιστώνουν συνεχόμενη πτώση γεννήσεων καὶ ἐπιπλέον ὅλοι οἱ, στοιχειωδῶς ἐγγράμματοι, ἀπόφοιτοι Λυκείου, πρακτικὰ εἰσάγονται.. Δὲν φαντάζομαι νὰ θεωρηθῇ ἀκριβῶς πανεπιστημιακή ζήτηση, ἡ ἐργασία τῶν ἀποφοίτων ὀπουδήποτε ἀλλοῦ (σὲ καφετέριες καὶ ντελίβερυ ἤ ἡ φροντιστηριακή ἀπασχόλησή των καὶ ἡ παραμονή τους στὸ πατρικό σπίτι)».

-Ἄρθρο 127 – “ ..σκοπός.. εδ. ε) η ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων της χώρας για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού με άμεσες επιπτώσεις στην εθνική οικονομία”.

Σχόλιο ΓΚ: «καὶ ἐδῶ τὰ στατιστικὰ διαψεύδουν. Ἐκ τῶν 40.000 περίπου ποὺ φοιτοῦν ἔξω (5% τῶν ἐν Ἑλλάδι φοιτητῶν συμφωνα με τό ἐγχειρίδιο), περισσότεροι ἀπὸ τοὺς μισοὺς εἶναι μεταπτυχιακοὶ καὶ οἱ προπτυχιακοί λιγώτεροι τοῦ 2.5 % τοῦ συνόλου τῶν φοιτητῶν στὴν ἑλλάδα.( Πολύ σημαντικά τὰ στοιχεῖα ποὺ παραθέτει ὁ πρώην Πρόεδρος τῆς ΑΔΙΠ καθηγητής Παντελῆς Κυπριανός τοῦ Πανεπιστημίου μας, στὸ https://www.esos.gr/arthra/86336/arthro-toy-proin-proedroy-tis-adip-sto-esos-idiotika-panepistimia-i-nea-mas-megali-idea ).

»Γιατὶ ὅμως πᾶνε ἔξω; Σημαντικὸ ποσοστό τῶν 20.000  προπτυχιακῶν στὰ καλά Πανεπιστήμια Βρεττανίας, Γερμανίας, Γαλλίας. Ἐλβετίας, ΗΠΑ κλπ, διότι ἔγραψαν πολύ καλά στις ἐξετασεις, ἀλλά γιὰ λίγα μόρια δὲν ἐπετεύχθη εἴσοδος στὸ τμῆμα ἐπιλογῆς τους, ὁπότε εἶχαν τὰ ἀπαιτούμενα μόρια (πάνω ἀπό 18+ στὴν Ἀγγλία), γιὰ εἰσαγωγή στὰ καλά αὐτὰ Πανεπιστήμια. Ἤ ἁπλᾶ δὲν γούσταραν τὰ ἑλληνικά ΑΕΙ. Σημαντικό ἐνδεχομένως ποσοστό ἐπέλεξε ἐγγραφή γιὰ γρήγορο “καλό” πτυχίο σὲ ὄχι και τόσο “ πρωτοκλασςᾶτο “ Πανεπιστήμιο, ἀλλά ἰσότιμο τῶν δικῶν μας, ἀφοῦ ἀφρόνως ἀναγνωρίζεται ὁτιδήποτε. Ἄλλοι ὡς γόνοι μεταναστῶν καὶ κάποιοι γιατί δὲν ἔβρισκαν ἀντίστοιχο τμῆμα ἐδῶ ἤ δὲν τοὺς ὶκανοποιοῦσαν τὰ ἐγχώρια ἀναλυτικὰ προγράμματα. Ἀλλά ἀφοῦ τὸ ν/σ δέχεται τὴν ηύξημένη  ζήτηση σὲ συγκεκριμένες ἀκαδημαϊκὲς περαντζάδες (διαδρομές τὶς λέει) ὅπως νομική, ἱατρική, γιατὶ πῆρε πίσω τὴν Νομικὴ τοῦ Πατρῶν; Γιατὶ ὄχι ἱατρικὴ & νομικὴ στὸ Πελοποννήσου καὶ στ᾽ ἄλλα ΑΕΙ; Ἐδῶ δὲν ἀνοίγει κυβέρνηση τέτοιες σχολές, άλλὰ θρηνωδεῖ γοερῶς γιὰ τὴν ἔλλειψη, καλῶντας ἰδιωτικές, παρά τὶς ἀντιρρήσεις τῶν ἐπαγγελματικῶν ἑνώσεων λόγῳ ἀνεργίας. Τέτοια πιά διπολικὴ διαταραχή;

»Καὶ γιατί τοὺς ἔπιασε ξαφνικά ὁ πόνος; Ἀφοῦ πρῶτον τὰ χρήματα ποὺ θὰ δώςῃ κάθε οἰκογένεια εἶναι τὸ ἴδιο τελικά, μέσα ἤ ἔξω. Ἴσως καὶ ἀναλογικά φθηνότερα. Και στὸ κάτω κάτω τί νοιάζει τὴν κυβέρνηση τὸ ποῦ θὰ ξοδέψῃ κανείς τὰ λεφτὰ του; Φιλελεύθερη άγορά δὲν ἔχουμε; Ἤ μόνο ὅπου συμπίπτει μὲ τὸ κυβερνητικό ἀλά κάρτ θέλουνε;  Ὅσο γιὰ τὰ κροκοδείλια περὶ συναλλάγματος, ἄς τὸ σκέφτονταν καλύτερα ὅταν, ἐν μιᾷ νυκτί, μετέτρεψαν ἑκατοντᾶδες δισεκατομμύρια ἑλληνικοῦ δημοσίου καὶ ἰδιωτικοῦ χρέους σὲ συναλλαγματικό, σὲ ὄθνειο νόμισμα, ὑποδουλώνοντας προθύμως τὸ κράτος καὶ τερματίζοντας τὴν ἀνάπτυξή του».

-Ἄρθρο 127 –  “..σκοπός ..  εδ. στ) ο επαναπατρισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα τους”.

Σχόλιο ΓΚ: « Αὐτὸ κι᾽ἄν εἶναι καραμπινάτη ἀ_νοησία. Διότι λέει ὅτι ἱδρύει ἰδιωτικά ΑΕΙ γιὰ νὰ βροῦν δουλειά Ἕλληνες ἐπιστήμονες τῆς ἀλλοδαπῆς. Καὶ γιατί νὰ μὴν δημιουργήςῃ περισσότερες θέσεις ΔΕΠ στὰ ὑπάρχοντα δημόσια, ὅπου στὴν ἀναλογία φοιτητῶν ἀνά μέλη ΔΕΠ ἡ Ἑλλάδα πάτωσε κυριολεκτικά μὲ 47 φοιτητὲς ἀνά διδάσκοντα (eurostat , average EU=13 και στὰ ἀμερικάνικα ivy league  4- 8 προς 1) βάσει ΜΟΝΟΝ τῶν ἐνεργῶν φοιτητῶν μας (σκεφθεῖτε στο σύνολο); Μήπως διότι δὲν ἐπιθυμεῖ νὰ πληρώνῃ, ἐνῶ κλαίγεται γιὰ τὴν ζήτηση καὶ γιὰ τὸν ἐπαναπατρισμό; Τὶ ἄλλο παρά ἐπιβεβαίωση εἶναι τὸ ὅτι ἀπὸ τὸ ᾽25 (γιατί ὄχι ᾽24;) μέχρι τό ᾽30 θὰ γίνεται κατ᾽ἐλάχιστον 1 (λὲς καὶ ἔχει παρακάτω) πρόσληψη γιὰ κάθε μία ἀποχώρηση (λιγώτερη φυσικά γιατί οἱ προσλήψεις εἶναι χρονοβόρα διαδικασία). Και γιατὶ μέχρι τότε; Διότι λήγει ἡ περίοδος χάριτος στὰ δάνεια ποὺ φορτωθήκαμε.

»Ἀπὸ τὴν ἄλλη, εἶναι ἀνοησία ὅτι θὰ βρεθῇ έπενδυτὴς νὰ πληρώνῃ ΔΕΠ καλά, γιὰ νὰ κάνῃ -μακροπροθέσμως ὡς γνωστόν ἀποδίδουσα, ἔρευνα. Πέραν τῶν δῆθεν εὐσεβῶν πόθων ὅτι θὰ ἔλθουν κορυφαῖα Πανεπιστήμια στὴν Ἑλλάδα (γιὰ νὰ ὑποβιβάσουν τὴν φήμη τους). Ἐδῶ δὲν τὸ ἔχουν κάνει σὲ πιὸ ἄξιες χῶρες. Θὰ τὸ κάνουν στοὺς τελευταίους τῆς PISA?

» Τὸ χειρότερο ὅμως -ἰδιαίτερα προσβλητικό γιὰ κάθε Ἕλληνα, ἀπαξιωτικὸ γιὰ τὰ μέλη ΔΕΠ καὶ ὁμολογία κυβερνητικῆς ἀνικανότητος, εἶναι ἡ ἐπίσημη στό ν/σ ἀποστροφή, νὰ ἐπαναπατρισθοῦν γιὰ ἐργασία σὲ ἰδιωτικά, ποὺ θὰ ἔχουν… ἀντίστοιχο πανεπιστημακό περιβάλλον μὲ αύτό στὰ ξένα!!! Καὶ δὲν μὲ λέτε κυβερνολεβέντες καὶ όχι μόνο αὺτῆς τῆς κυβέρνησης, ἀλλά διαχρονικά μισό αἱῶνα τώρα,  ποιοὶ εὐθύνονται ἐκτὸς ἀπὸ ἐσᾶς γιὰ τὴν ἀπουσία <ἀντίστοιχου πανεπιστημιακοῦ περιβάλλοντος> στὰ δικά μας; Πῶς τὸ ὁρίζετε  καὶ τί σᾶς ἐμποδίζει; Κανονικά, μόνο και μόνο γιὰ αὐτὴν τὴν φράση, θὰ ἔπρεπε, ὁμοθυμαδόν, σύγκλητοι καὶ πρυτάνεις καὶ φοιτητές, νὰ τὰ κλείσουν ἐπί τόπου, μέχρις ὅτου ἡ κυβέρνηση ἐγκαταστήςῃ τό περίφημο αὐτό … περιβάλλον.»

-Ἄρθρο 129  ΟΡΙΣΜΟΙ  “εδ.β) Νομικό Πρόσωπο Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.)»: νομικό πρόσωπο ειδικού σκοπού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ρυθμιζόμενο με τις διατάξεις του παρόντος, με αποκλειστικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης”

Σχόλιο ΓΚ:« Ἐδῶ εἶναι πρόβλημα διότι θὰ ἐπικαλεσθοῦν ἔμμεση ἀνάθεση ἔργου δημοσίου συμφέροντος καὶ θὰ ζητήσουν ὡς οἰονεί ΝΠΔΔ, ἐξίσωση & χρηματοδότησή τους».

-Αρθρο 129  ΟΡΙΣΜΟΙ  “… εδ.β .. το οποίο [ΝΠΠΕ] συνδέεται απευθείας με το μητρικό ίδρυμα, και αποτελεί παράρτημά του στην Ελλάδα, με βάση απόφαση του αρμοδίου οργάνου του μητρικού ιδρύματος που προσδιορίζει λεπτομερώς την εσωτερική μεταξύ τους σχέση και αντανακλάται επί του κεφαλαίου ή με βάση συμφωνίες πιστοποίησης (validation) ή δικαιόχρησης (franchising), οι οποίες διασφαλίζουν ουσιωδώς την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του μητρικού ιδρύματος.”

Σχόλιο ΓΚ: «Πανεπιστήμιο macdonalds !!! Στὰ σοβαρὰ περιμένετε νὰ ἀνοίξουν μαγαζί τους, τὰ καλὰ μεγάλα μὴ κερδοσκοπικὰ Πανεπιστήμια; Οὐσιαστικὰ οἱ συμφωνίες validation, franchise θὰ ἔρθουν σύννεφο, ἀντὶ θυγατρικῶν παραρτημάτων. Μὲ πρῶτα καὶ καλύτερα τὰ ἰδιωτικά τῆς Κύπρου, ποὺ άναγνωρίσαμε νομοθετικά τὸν Δεκέμβρη τοῦ ᾽23 καὶ μάλιστα κάποια πρίν πάρουν πλήρη ἄδεια ἀπὸ τὸ Κυπριακό Ὑπ. Παιδείας, μὲ τὴν ἐπίκληση τῆς πρόθεσης ἄμεσης εἰσαγωγῆς φοιτητῶν στὴν Κύπρο! Ἄφεριμ!»

Ἄρθρο 129  συνέχεια “εδαφ. ζ) πρόγραμμα σπουδών: το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών του Ν.Π.Π.Ε., που έχει πιστοποιηθεί από το μητρικό ίδρυμα, υπό τη μορφή δια ζώσης ή εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας ή με συνδυασμό των μεθόδων αυτών ή άλλων διασυνοριακών μεθόδων προσφοράς εκπαίδευσης και οδηγεί στη χορήγηση αναγνωρισμένου τύπου τίτλων σπουδών, που εγκρίνεται από την ΕΘ.Α.Α.Ε.”

Σχόλιο ΓΚ: «τὰ online, ἐξ ἀποστάσεως κλπ πτυχία ἐξισώνονται μὲ τὰ fulltime. Γιατί τότε νὰ μὴν μετατραποῦν σὲ online, distance, homelearning etc τὰ ἑλληνικὰ ‘κλειστά’ Πανεπιστήμια, ἀφοῦ οἱ τίτλοι εἶναι ἰσότιμοι, ὄχι μόνο ἀκαδημαϊκά καὶ ἐπαγγελματικά, ἀλλά καὶ ἡ, κατὰ κατηγορία χαρτιοῦ, προσκτώμενη δυνατότητα ἔρευνας. Μειώνοντας δραστικὰ τὸ κόστος ἐγκαταστάσεων καὶ ἔμψυχου δυναμικοῦ. Αὑτό σημαίνει ἀποδοτικότητα καὶ αὐτό δὲν διδάσκουμε; Ἤ μήπως τό “one size fits all” δὲν ταιριάζει στὴν ἐκπαίδευση (στὴν μόρφωση σίγουρα ὄχι)».

-Ἄρθρο 132.  “ Εδ.1, Νομική Φύση . Το Ν.Π.Π.Ε. αποτελεί νομικό πρόσωπο ειδικού σκοπού με νομική προσωπικότητα, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα,”

Σχόλιο ΓΚ: «αὐτό τὸ μὴ κερδοσκοπικό γιὰ γἐλια, ἀφοῦ εἶναι εὐκολώτατο μὲ τριγωνικὰ τιμολόγια ἤ φούσκωμα, νὰ μεταφέρονται τὰ κέρδη ἔξω. Ἴσως μόνο τὸ franchising ἀρκεῖ.»

-Ἄρθρο 132 “ εδ.3 ΕΠΩΝΥΜΙΑ. Η επωνυμία του Ν.Π.Π.Ε. μπορεί να περιλαμβάνει την επωνυμία του μητρικού ιδρύματος”

Σχόλιο ΓΚ: «γιατί ᾽μπορεῖ᾽ ; Ἀφοῦ προκύπτει κατόπιν συμφωνίας, ὑποχρεωτικά νὰ ἔχει τὸ ὄνομα τοῦ μητρικοῦ (ἀλήθεια γιατί ὄχι πατρικοῦ ἤ οὐδέτερου;)  ἀναγράφοντας τὴν φράση «Πανεπιστήμιο Τάδε στὴν ἑλλάδα». Μήπως γιατί τό πχ ᾽Πανεπιστήμιο Κάτω Ὑπογείου ‘ δὲν τραβάει, ἐνῶ ἄν στὰ Ἑλληνικὰ λέει ῾Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Ρετιρέ῾ καταπίνεται πιὸ εὔκολα; Τουλάχιστον στὰ McDonland᾽s εἶσαι σίγουρος ὅτι τὸ ἐλέγχει τό πρᾶμα, ἔστω κι᾽ἄν εἶναι franchising. Μεγάλες ἑταιρεῖες ἔχουν πληρώσει ἑκατομμύρια γιὰ ἀποζημιώσεις σὲ καταναλωτὲς, μόνο καὶ μὲ τὴν ὑπόνοια στὸν  νοῦ αὐτῶν, ὅτι πηγαίνοντας στὸν ντόπιο ἔμπορο ἐνόμιζαν ὅτι πῆγαν σὲ ἀντιπρόσωπο τῆς μάρκας. Ἐνῶ γιὰ τὴν παιδεία, ἔ; δὲν πειράζει, ἄς πρόσεχαν.»

-Αρθρο 134: “Τα Ν.Π.Π.Ε. υπάγονται στην εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αναφορικά με την οργάνωση, λειτουργία και αποστολή τους προς εξυπηρέτηση του γενικού συμφέροντος και των συνταγματικών σκοπών”.

Σχόλιο ΓΚ: « Ἐδῶ, στό ῾..εξυπηρέτηση του γενικού συμφέροντος και των συνταγματικών σκοπών  ᾽,  παρεισφρέει ἡ δυνατότητα ἀναγνώρισής τους παρ᾽ὅτι ΝΠΙΔ, ὡς οἰονεὶ ΝΠΔΔ κατά παραχώρηση, μὲ μία ἁπλῆ προσφυγή. Καὶ χρηματοδότησής τους ἀπὸ ἐθνικοὺς καὶ κοινοτικοὺς πόρους. Ἰδιαίτερα οἱ νομικοί τοῦ Πανεπιστημίου μποροῦν νὰ ἐνημερώσουν πολλά περισσότερα ἐπ᾽αὐτοῦ. Ἐπί παραδείγματι σωρεία ἀποφάσεων ΣτΕ και Α.Π. (ἀπὸ τὸ 1929 καὶ ἐντεῦθεν, ἔχουν ἀναγάγει σὲ ΝΠΔΔ φορεῖς ποὺ ἀσκοῦσαν λειτουργία δημοσίου ἤ γενικοῦ συμφέροντος, καθὼς και ΝΠΙΔ ἤ διφυοῦς χαρακτῆρος. Είδικά ὁ Α.Π. μονοτόνως ἐπαναλαμβάνει τον ὁρισμό: ‘Νομικὰ πρόσωπα δημοσίου δικαίου εἶναι ἐκεῖνα ποὺ ἔχουν ὡς ἀποστολὴ τὴν ἐκπλήρωση πολιτειακῶν σκοπῶν ἢ ὑποστηρίζουν τέτοιους σκοπούς, γι’ αὐτὸ καὶ δημιουργοῦνται εἴτε μὲ νομοθετικὴ πράξη τῆς πολιτείας εἴτε χωρὶς αὐτή, ἀλλὰ ἡ πολιτεία ἐνδιαφερόμενη γιὰ τὴν προαγωγὴ καὶ ἐξέλιξή τους πρὸς ἐξυπηρέτηση κοινωνικῶν ἀναγκῶν ὑποβάλλει αὐτὰ σὲ αὐστηρότερο ὀργανισμὸ καὶ συνεχῆ ἔλεγχο καὶ μεγαλύτερη ἐξάρτηση ἀπὸ τὴν ἴδια ῾.

»Ἀποκλειστικὰ ὁ ἐκ τοῦ Συντάγματος χαρακτηριζόμενος ὡς κρατικὸς σκοπὸς ὁδηγεῖ στὴν ἀναγνώριση τῆς νομικῆς φύσης δημοσίου δικαίου τοῦ νομικοῦ προσώπου. Μάλιστα τὰ ΑΕΙ ὡς ΝΠΔΔ καὶ γιὰ τὴν ἱκανοποίηση σκοπῶν δημοσίου συμφέροντος δικαιολογοῦν τὸν ἐξοπλισμὸ τῶν ὀργάνων ἐπιτέλεσης αὐτῶν, μὲ αὐτοδιοίκητο, μὲ ἄσκηση διοικητικῆς δημόσιας ἐξουσίας και μὲ προνόμια, τὰ ὁποῖα καθιστοῦν εὐχερέστερη τὴν ἀποστολή τους (ἄς σημειωθῆ ὅτι διεθνῶς, οἱοδήποτε νομικό πρόσωπο θεωρεῖται Δημοσίου Δικαίου (Body Governed By Public Law) ἐφ᾽ὅσον α) ἱδρύθηκε γιὰ τὸν εἰδικὸ σκοπὸ τῆς κάλυψης ἀναγκῶν γενικοῦ συμφέροντος, ποὺ δὲν ἔχουν βιομηχανικὸ ἢ ἐμπορικὸ χαρακτῆρα· καὶ (β) νὰ ἔχουν νομικὴ προσωπικότητα· καὶ (γ) χρηματοδοτεῖται, ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπὸ τὸ κράτος, ἢ περιφερειακὲς ἢ τοπικὲς ἀρχὲς ἢ ἄλλους φορεῖς δημοσίου δικαίου· ἢ ὑπόκεινται σὲ διαχειριστικὴ ἐποπτεία ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς φορεῖς· ἢ διαθέτει διοικητικό, διευθυντικὸ ἢ ἐποπτικὸ συμβούλιο, τοῦ ὁποίου περισσότερα ἀπὸ τὰ μισὰ μέλη διορίζονται ἀπὸ τὸ Δημόσιο, τὶς περιφερειακὲς ἢ τοπικὲς ἀρχὲς ἢ ἀπὸ ἄλλους φορεῖς δημοσίου δικαίου. (Και ὅσα ἀνήκουν στὸ κράτος ἢ τῶν ὁποίων τὸ ἑταιρικὸ κεφάλαιο ἀνήκει κατὰ 51 % τοὐλάχιστον στὸ κράτος). Ὑπὸ αύτὴν τὴν ἔννοια, τὰ Ivy League Universities δὲν νοοῦνται ἰδιωτικά)».

-Ἄρθρο 146 “Εισαγωγή φοιτητών εδ. α) οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) με ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία προκύπτει …”

Σχόλιο ΓΚ: «τί ἐννοεῖ ; Μπαίνουν μὲ πανελλήνιες ἢ ἀφοροῦν ἐξετάσεις Λυκείου; Γιατί γιὰ ἄλλα σχολεῖα, ξένα ἤ ἡμεδαπῆς καὶ ἀλλοδαπῆς ,ποὺ χορηγοῦν ἰσότιμους τίτλους ἤ διεθνές ἀπολυτήριο δὲν ἀναφέρει ἐξετάσεις ἢ ἐλάχιστη βάση; Και γιατί ἡ διάκριση;»

Καταληκτικά

Ἐπικεντρώθηκα μόνο γιὰ στὰ θέματα ποὺ προκύπτουν ἀπὸ τὸν μὴ δημόσιο χαρακτῆρα και ἰδιαίτερα ὡς πρὸς τὴν σκοπιμότητα, ἵδρυση & εἰσαγωγή, ἀπὸ τὸ σχέδιο νόμου. Ποὺ λέει κι᾽ἄλλα, ὅπως πχ ῾Μειώνεται τὸ ποσοστὸ τῆς τακτικῆς ἐπιχορήγησης στὰ Α.Ε.Ι. πού κατανέμεται μὲ κριτήρια, ὅπως ὁ συνολικὸς ἀριθμός των ἐγγεγραμμένων φοιτητῶν ἀνὰ πρόγραμμα σπουδῶν’,  ποὺ αὐτοί σᾶς φόρτωσαν!!!, Καὶ ἀπὸ τὰ ὑπόλοιπα ἄρθρα κάποια ἔχουν ἐξ ἴσου πολλὰ προβλήματα, κάποια εἶναι ὀρθά, κάποια ἐκμαυλιστικά, ἀλλά παρέλκει ὁ σχολιασμός. (Περιέργως δὲν συνοδεύει τὴν κατάθεση παράβολου ἀπὸ τοὺς ἐνδιαφερόμενους καὶ συμβολαίων κτιρίων,  μὲ τὴν ἄμεση χορήγηση σὲ αὐτοὺς … ῾χρυσῆς βίζας῾.  Νισάφι πιά, τόσα ἑκατομμύρια θὰ πέσουν!).

Δὲν λέει φυσικά τίποτε γιὰ ἀνυπαρξία καλοῦ πλήρως ἰδιωτικοῦ ἤ γιὰ τὴν ἀνυπαρξία franchising ἀπὸ τὰ κοσμοῦντα τίς πρῶτες (ἄντε 400 σειρές) λίστες , πανεπιστήμια !! Οὔτε γιὰ τὶς δίκες στὴν Ἀμερική ἐναντίον τῶν «ιδιωτικῶν» . Μᾶλλον τὸ κυβερνητικὸ ίντερνετ δὲν φτάνει ἐκεῖ.

Οὔτε λέει κάτι γιὰ τὴν κατακλεῖδα τῆς ἐξωτερικῆς ἐπιτροπῆς ἀξιολόγησης τμήματος ΑΕΙ, ποὺ ὀρθὰ κοφτά ἐπρότεινε, γιὰ νὰ πᾶνε μπροστὰ τὰ ΑΕΙ, τὸ ἑξῆς: «καταργεῖστε κάθε νόμο ποὺ ἀφορᾶ τὰ ΑΕΙ καὶ ἐξαιρέστε τα ἀπὸ τοὺς ὑπόλοιπους».

Ἀπὸ τὰ προεκτεθέντα διαφαίνεται πιθανόν, ἡ σκοπιμότητα τοῦ ν/σ: μετατροπὴ καὶ τῆς ἀνωτάτης παιδείας σὲ commodity ἤ ἐπὶ τὸ μαλακώτερον σὲ service. Ἀναμενόμενο ἀφοῦ ἐδῶ καὶ 15 ἔτη οἱ κυβερνῶντες κλίνουν εὐλαβικὰ τὸ γόνυ σὲ κάθε ἀπίθανο Βρυξελλιώτικο ἤ ΗΠΑτζήδικο κέλευσμα. Ἔτσι ὥστε νὰ ἀπαλλαγῇ ἀπὸ τὸ κόστος τῶν δημοσίων ΑΕΙ καὶ τῆς Παιδείας γενικώτερα καὶ ἐπιτευχθῇ ἡ ῾κατά παραγγελίαν ἐλεύθερη῾ ἀπόκτηση χαρτιοῦ ἀπὸ ὅλους, ἡ ἀνάπτυξη φραπεδοκαφενέδων ἀνά τὴν ἐπικράτεια καὶ τὸ τελειωτικὸ ρήμαγμα τοῦ πρωτογενοῦς τομέως τῆς οἰκονομίας ἀπὸ ἑλληνικὰ χέρια καὶ ίδιοκτησία.

Τότε, γιατί τέτοια πιλάλα ἀπὸ τὴν κυβέρνηση καὶ τοὺς μνημονιακοὺς συνοδοιπόρους; Ἔ, ὄπως γίνεται συνήθως στὰ ἐγκλήματα, ρωτῆστε « Cui bono?». Μία ἐνδεχομένη ἀπάντηση εἶναι τὰ funds ποὺ ἀγοράζουν ὅ,τι πετάει, κοψοχρονιά, μὲ τεράστιες ἀποδόσεις, ποὺ οὔτε ὀνειρεύονται στὴν χώρα τους, εἰδικὰ τὶς ἐπιχειρήσεις ὑγείας  καὶ πολύ θἄθελαν νὰ μετατραποῦν σὲ πανεπιστημιακές κλινικές στὸ ἄψε- σβῦσε. Μιὰ ἄλλη ἀπάντηση τὸ softpower. Ἤ ἴσως γιατὶ αίσθάνονται μειονεκτικά γιὰ τὴν χώρα τους (δεδηλωμένος σταρᾶτα ἄλλωστε ὁ ῾ἀντινατιβισμός῾) καὶ θέλουν νὰ τὴν ρεφορμάρουν. Τὸ άστεῖο εἶναι ὅτι ὅλοι έτοῦτοι ποὺ φωνάζουν γιὰ τὴν “κατάντια” τῆς Παιδείας, εἶναι αὐτοί ποὺ τέλειωσαν αὐτὴν τὴν Παιδεία καὶ ἀνεδείχθησαν ἐξ αὐτῆς. Ἐκτὸς ἄν παρέκαμψαν τὴν σειρά. Ἑπόμενο, τότε!

 Ἄν ἤθελε οἱαδήποτε κυβέρνηση νὰ φέρῃ ἰδιωτικά, τότε ὄφειλε νὰ κάνῃ πρῶτα ὡς ἄνω, ἀπελευθέρωση τῶν ΑΕΙ, ἐν συνεχεία νὰ καθορίσῃ μὲ 12 λέξεις μόνον, τὸν σκοπό τους, νὰ βουτήξῃ καταστατικό και κανονισμό ἀπὸ οἱοδήποτε πανεπιστήμιο ἀπὸ τὴν πρώτη ‘20-δα῾ της, ἀπὸ Γερμανία, Βέλγιο, Ἀγγλία, Γαλλία, Νορβηγία, νὰ τὸν ἐφαρμόςῃ στὰ ΑΕΙ ἐπί δεκαετία, άπαρέγκλιτα (χωρίς δικαίωμα ἀλλαγῆς ἀπό ἄλλη κυβέρνηση), τροποποιῶντας ἤ καταργῶντας κάθε διάταξη οἱουδήποτε νόμου (περιλαμβανομένων έργασιακῶν, εἰσαγωγῆς φοιτητῶν, πρόσληψης προσωπικοῦ, ethics κλπ), ὥστε νὰ εἶναι συμβατοί. Νὰ φέρῃ ἄμεσα τὶς πραγματικὲς ἀποδοχές ἐκεῖ κοντά στὰ ἀνωτέρω. Καὶ μετὰ τὰ 10 χρόνια, νὰ τὰ ἐλέγξῃ καὶ νὰ ἀνοίξῃ τὶς πόρτες γιὰ τὰ ἰδιωτικά. Οὔτε ἕνα δὲν θἄρθῃ. Ἀλλά δὲν τὸ κάνει.

Ὅσον δι`ἐμέ, ἔχοντας θητεύσει στὸν ἰδιωτικὸ & δημόσιο τομέα (μὲ ἐπίγνωση θετικῶν & άρνητικῶν), ἐνθυμοῦμαι πάντα τό κινέζικο ρητό «ἄσπρη γάτα, μαύρη γάτα, ἀρκεῖ νὰ πιάνῃ ποντίκια». Και εἶναι έξαιρετικὰ λυπηρό τὸ ὅτι δὲν τράνταξε συνθέμελα τό σύστημα καὶ τὴν ἀνωτάτη Παιδεία οὔτε παραιτήθησαν ὑπουργοί, πρυτάνεις, σύγκλητοι, έπικεφαλῆς τομέων Παιδείας τῆς ἀντιπολίτευσης, οἱ διοικήσεις τῆς ἀκαδημίας καὶ τοῦ ΙΕΠ οὔτε ἕνας (ἀριθ.1), ἀπὸ τὴν ρήση τοῦ πρώτου τῶν πρώτων  τῶν φετεινῶν Πανελλαδικῶν Ἐξετάσεων, Σωτήρη Ἐμιρζᾶ, (ποὺ ἔμπαινε ὅπου ἤθελε μὲ 19840 μόρια) ὅτι δὲν θὰ σπουδάςῃ σὲ ἑλληνικό ΑΕΙ, ἀλλά στὸ Καῖμπριτζ (ποὺ τοῦ εἶχε θέσει ἐλάχιστο ὅριο 19000 μόρια) διότι « …. στὸ Κέμπριτζ ὑπάρχει ἄλλο κλῖμα, μεγαλύτερη ὀργάνωση, ..  τὸ πτυχίο του ἔχει μεγάλη ἰσχὺ στὴν ἀγορὰ ἐργασίας, μοῦ ἀνοίγει μεγάλους δρόμους … » ( https://www.kathimerini.gr/society/562499161/panelladikes-2023-sto-kempritz-o-protos-ton-proton/ )   . Κι᾽ έμεῖς ἐδῶ στὴν κοσμάρα μας, μιλᾶμε γιὰ … ἐλάχιστη βάση εἰσαγωγῆς!

Καὶ ἀναμένει τὸ ν/σ ,ἀνάπτυξη ὅπως διακηρύσσει. Ἡ ὁποία ἀτυχῶς γι᾽αὐτό, βασίζεται στὶς ἰδέες καὶ μόνο.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.