Γράφει ο Στυλιανός Καβάζης.
Μετά την δολοφονία του σπουδαίου αυτοκράτορα της Ρωμανίας Νικηφόρου Φωκά και την ανάληψη της εξουσίας από τον εξίσου σπουδαίο Ιωάννη Τσιμισκή, ο όσιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης (πνευματικός πατέρας του Φωκά, κτήτωρ της ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας και θεμελιωτής του μοναχισμού στο περιβόλι της Παναγίας) κλήθηκε στην Βασιλεύουσα, να λογοδοτήσει για κάποιες συκοφαντίες εις βάρος του. Κατόπιν ανακρίσεως και έρευνας αποδείχθηκε το ασύστατο των κατηγοριών, με αποτέλεσμα την μεταστροφή του κλίματος υπέρ του οσίου και την επικύρωση του πρώτου Τυπικού του Αγίου Όρους, γνωστού και ως «Τράγου» από τον Τσιμισκή. Το παραπάνω μοναδικό κειμήλιο αποτελεί ανεκτίμητο ιστορικό θησαυρό του Αγίου Όρους και σπανιότατη πολιτιστική κληρονομιά.
Στο αρχειοφυλάκιο του Πρωτάτου φυλάσσεται το Α΄ Τυπικό του Αγίου Όρους, υπογεγραμμένο ιδιοχείρως από τον τότε αυτοκράτορα του “Βυζαντίου” Ιωάννη Τσιμισκή και τον Αγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη. Επονομάζεται “Τράγος”, γιατί είναι γραμμένο σε δέρμα τράγου και αποτελεί το ιστορικότερο κείμενο του Αγίου Όρους.
Το Τυπικό του 972, ρυθμίζει τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της κεντρικής διοικήσεως του Αγίου Όρους, δηλαδή του Πρώτου, των αξιωματούχων του Πρωτάτου καθώς και της Συνάξεως των Καρυών, οριοθετεί τις σχέσεις τους με τους μοναχούς και προσδιορίζει τις σχέσεις μεταξύ των διάφορων κατηγοριών μοναχών. Παρ όλο όμως ότι προστατεύει το αρχαίο καθεστώς των αναχωρητών, φαίνεται σαφώς να αναγνωρίζει την υπεροχή του κοινοβιακού συστήματος ως μεθόδου ασκητικού βίου στον Αθω.