Κωνσταντίνος Χολέβας
Χωριό Μουζάκι Μεσσηνίας, πέντε χιλιόμετρα από τους Γαργαλιάνους. Κυριακή 12 Αυγούστου, βραδάκι. Το εγκαταλελειμμένο λόγω συγχωνεύσεων Δημοτικό Σχολείο του χωριού ξαναζωντανεύει. Πολλοί χωριανοί και άλλοι επισκέπτες περιμένουν στο προαύλιο. Κάποιοι θυμούνται τις καλές μέρες του σχολείου όταν λειτούργησε ως διθέσιο και αργότερα ως μονοθέσιο. Άλλοι διηγούνται την ιστορία του μικρού κτηρίου που κτίσθηκε προπολεμικά , αλλά λειτούργησε ως σχολείο το 1959. Μεταξύ των επισκεπτών και ο υπογράφων που βρέθηκα στην περιοχή για καλοκαιρινές διακοπές κατόπιν προσκλήσεως καλών φίλων. Ξαφνικά ο κόσμος ξεσπά σε χειροκροτήματα. Φτάνει μία νέα ψηλή κοπέλλα και όλοι την συγχαίρουν. Πρόκειται για την Ζαχαρούλα (Χαρά) Νικολακοπούλου, η οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μουζάκι και μόλις προ ολίγων ημερών βραβεύθηκε με παγκοσμίου φήμης βραβείο ως η καλύτερη νέα ερευνήτρια της χρονιάς σε όλη την Υφήλιο! Ο Πρόεδρος της Κοινότητας συγκινημένος θυμάται ότι ήταν συμμαθητής της και της απονέμει την τιμητική πλακέττα και την ανθοδέσμη που συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Από τα λίγα λόγια του κρατώ μία χρήσιμη επισήμανση: «Η Χαρά έμαθε τα πρώτα γράμματα σε αυτή την αίθουσα του Μονοθεσίου Δημοτικού Σχολείου. Λυπάμαι αλλά το σχολείο που έβγαλε μία τέτοια λαμπρή επιστήμονα σήμερα πλέον έχει κλείσει. Κι όμως και τα Μονοθέσια των χωριών έχουν βγάλει σημαντικές προσωπικότητες»! Ο δάσκαλός της που την βράβευσε στη Β΄ Δημοτικού παρευρίσκεται συγκινημένος. Οι γονείς της δικαίως καμαρώνουν.
Η Χαρά Νικολακοπούλου σπούδασε Βιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έκανε μεταπτυχιακό στο IMPERIAL COLLEGE του Λονδίνου. Το διδακτορικό της το έλαβε προσφάτως από το Πανεπιστήμιο QUEEN MARY της Αγγλίας. Τμήμα της διατριβής της ήταν η εργασία που βραβεύθηκε σε Παγκόσμιο Συνέδριο στον Καναδά ως η καλύτερη της χρονιάς. Θέμα της είναι η συμβολή του στοιχείου Ω3 στην καταπολέμηση ορισμένων μορφών καρκίνου. Όπως μας εξήγησε το στοιχείο αυτό βρίσκεται κυρίως σε ψάρια όπως ο σολομός, ο τόνος και η σαρδέλλα, και σε άλλα θαλασσινά. Συζητώντας με συντοπίτες της και άλλους φίλους εξήγησε ότι η διεθνής ιατρική κοινότητα παραδέχεται την αξία της ελληνικής -και κακώς λεγομένης μεσογειακής – διατροφής. Ελαιόλαδο, ψάρια, φρούτα , λαχανικά πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της διατροφής μας. Σκοπός ζωής για την Χαρά είναι να αναλώσει κάθε ικμάδα του μυαλού της και να αξιοποιήσει τις νέες ερευνητικές ευκαιρίες που διανοίγονται μπροστά της για να συμβάλει στην πρόληψη και στην θεραπεία του καρκίνου. Της εύχομαι καλή επιτυχία!
Το ευχάριστο κλίμα που έζησα τυχαία και εγώ ως παραθεριστής με οδήγησε σε ορισμένες σκέψεις όχι και τόσο ευχάριστες. Πρώτον γιατί οι αρμόδιοι έσπευσαν να /συγχωνεύσουν/καταργήσουν τόσα μονοθέσια ή διθέσια σχολεία στα χωριά και τώρα τα παιδιά ταξιδεύουν χιλιόμετρα ολόκληρα γαι να βρουν το κοντινό Δημοτικό; Ναι, κατανοώ ότι ορισμένα χωριά δεν έχουν πλέον ικανό αριθμό παιδιών και δεν δικαιολογείται ο μισθός του δασκάλου. Όμως πριν προχωρήσουν οι αρμόδιοι σε νέο κύμα καταργήσεων σχολείων καλό θα ήταν να θυμηθούν τη διαπίστωση του νεαρού Προέδρου του Μουζακίου: Κι από αυτά τα υποτιμημένα μονοθέσια των χωριών βγήκαν λαμπροί επιστήμονες με διεθνή καταξίωση.
Δεύτερο ερώτημά μου. Γιατί δεν μπορεί η χώρα μας να κρατήσει εδώ και να αξιοποιήσει τα πολλά λαμπρά μυαλά πού γεννά; Η κ. Νικολακοπούλου μάς είπε ότι στα Βρετανικά Πανεπιστήμια υπάρχουν πολλοί Έλληνες ερευνητές, οι οποίοι μάλιστα βοηθούνται να βρουν και εταιρίες για να δουλέψουν και να συνεχίσουν την έρευνά τους. Η Ελλάδα έχει υποτιμήσει την επιστημονική έρευνα και την χρηματοδοτεί ελάχιστα. Κι όμως αυτή θα μπορούσε να είναι για μας η βαρειά βιομηχανία μας. Ας στηρίξουμε υλικά και ηθικά τα άξια παιδιά μας!
Κ.Χ. 13.8.2012
1 comment
Οι αρμόδιοι του Υπουργείου, στους οποίους απευθύνεται το πρώτο ερώτημα, έχουν εμπράκτως αποδείξει επανειλημμένως και σε βάθος δεκαετιών, ότι ουδόλως ενδιαφέρονται για τη μόρφωση, τουλάχιστον όχι όπως την αντιλαμβάνεται ο κος Χολέβας. Εφόσον αντιμετωπίζουν την εκπαίδευση ως εμπόρευμα και την θέτουν ανερυθρίαστα στη ζυγαριά κόστους/οφέλους, ουδεμία ελπίδα δεν μπορεί να εναποτίθεται σε αυτούς. Η ιστορία του Ελληνισμού διδάσκει πώς οι πρόγονοί μας αντιμετώπιζαν παρόμοιες καταστάσεις όταν οι άρχοντες αδιαφορούσαν ή αντιτίθεντο στην παιδεία : αναλάμβαναν οι ίδιοι το μέλλον και τη μόρφωση των τέκνων τους. Με ιδιωτική πρωτοβουλία ιδρύθηκαν και λειτούργησαν εκπαιδευτήρια κάθε βαθμίδας σε κάθε γωνιά του Ελληνισμού, που ανέδειξαν χιλιάδες μορφές του Γένους. κε Χολέβα, η Πολιτεία πλέον διαθέτει αρμόδιους μόνο για κοστολόγηση. Για τη μόρφωση των παιδιών μας, αρμόδιοι είμαστε όλοι μας.