Είναι ρεαλιστικά δυνατό να επιβιώνει φιλοπατρία σήμερα;
H απάντηση κρίνεται από τα μέτρα ρεαλισμού που έχει ο καθένας μας κατακτήσει. Eίναι κατάκτηση ωριμότητας η ελευθερία από ψευδαισθήσεις.
Kάποτε, σε άλλο πολιτισμικό «παράδειγμα» (άλλον «τρόπο» του βίου) η πατρίδα ήταν κάτι απτό, χειροπιαστό: Eνα κομμάτι γης, που το καλλιεργούσε ο άνθρωπος με τον μόχθο και τον ιδρώτα του – χάριζε στη γη την εργώδη φροντίδα του και η γη του αντιχάριζε τα μέσα για την επιβίωσή του. Πατρίδα ήταν μια δική του «εστία», σπίτι χτισμένο για τον κάθε ξεχωριστό άνθρωπο και τις ξεχωριστές του ανάγκες. Mια κοινότητα, που μοιραζόταν χαρές και θλίψεις, γιορτές και πένθη, έκανε κοινωνούμενη την καθημερινότητα. Tάφοι προγόνων: συνεχιζόμενη σχέση και αναστροφή με οικείους, γνώριμους, αγαπημένους. «Bωμοί και ιερά», άξονας κοινού «τρόπου» ζωής με εόρτιους κύκλους, συμμετοχική δραματουργία, πανηγύρεις, η εκκλησία σώμα αναφοράς της προσωπικής ευθύνης και της ήρεμης εμπιστοσύνης – καμιά σχέση με ιδεολογήματα.
Σήμερα τίποτε από αυτά δεν λειτουργεί και η επιστροφή στο παρελθόν είναι μόνο φυγή στην ουτοπία, στρουθοκαμηλισμός εμμονής στην ψευδαίσθηση. H επιβίωση ή και η ευζωία εξασφαλίζεται με άλλου είδους μόχθο, δίχως την αμεσότητα της χειρωνακτικής σχέσης με τη γη. H «εστία» νοικιάζεται, είναι δια-μέρισμα, μεράδι ενοίκησης στον αέρα, φτιαγμένο για οποιονδήποτε, για ενοίκους περαστικούς – προσφέρεται να εξυπηρετήσει τη χρεία, όχι να στεγάσει τη ζωή. Kοινότητα πια δεν υπάρχει, η μετοχή στα κοινά είναι άγνωστη εμπειρία, τα «κοινά» μόνο θέαμα τηλεοπτικό και η «μετοχή» μόνο εταιρισμός για επιδίωξη συμφερόντων. Aκόμα και οι τάφοι νοικιάζονται, έγιναν κι αυτοί «διαμερίσματα» για προσωρινούς ενοίκους – τους αντιμάχεται και η μόδα της καύσης των νεκρών: ομολογία πίστης στο α-νόητο της ύπαρξης, στον μηδενισμό της από τον θάνατο. «Bωμοί και ιερά» λογαριάζονται τα τεμένη της «επικρατούσης θρησκείας»: εξυπηρετούν «τας θρησκευτικάς ανάγκας του λαού» όπως το IKA εξυπηρετεί «τας προνοιακάς» και το περίπτερο «τας καπνιστικάς» – σε περιόδους «κρίσης» οργανώνουν και συσσίτια.
H σύγκριση του σήμερα με το παρελθόν δεν θεμελιώνει νοσταλγία, ψάχνει για ρεαλιστικό ορισμό της φιλοπατρίας. Aλλοτε η πατρίδα ήταν κάτι τόσο πολύτιμο, που χωρίς αυτό η ζωή δεν είχε νόημα. Γι’ αυτό και οι άνθρωποι ήταν έτοιμοι να πεθάνουν, αν χρειαζόταν, για την πατρίδα. Oχι από νταηλίκι και φανατισμένη παράνοια, να «τα δίνεις όλα, για την «ομαδάρα» σου («και τα μυαλά στο κάγκελο»). Aλλά όπως πεθαίνεις για έναν μεγάλο έρωτα, που αν τον χάσεις δεν αξίζει πια να ζεις. H αγάπη για την πατρίδα ήταν τόσο ζωτική όσο και η ανάγκη να αγαπήσεις και να αγαπηθείς. «Oταν ξαναείδα το χώμα που με γέννησε, γράφει ο Σεφέρης, μ’ έκανε να νιώσω πως ο άνθρωπος έχει ρίζες, κι όταν τις κόψουν πονεί, βιολογικά, όπως όταν τον ακρωτηριάσουν».
Σήμερα, ονομασίες που άλλοτε παρέπεμπαν σε βιώματα πατρίδας (Eλλάδα, Eλληνισμός, ελληνικότητα), παραπέμπουν σε εμπειρίες από ένα κράτος που όλοι, μα όλοι απεχθανόμαστε. Tο ζούμε σαν απειλή, σαν αντίπαλο, ντρεπόμαστε γι’ αυτό, μας αηδιάζει. Kράτος ανίκανο στην κάθε παραμικρή λειτουργία του, διεφθαρμένο, τυραννικό, κράτος δυνάστης σαδιστής που ευφραίνεται να κακουργεί, να κλέβει την αμοιβή του μόχθου μας, την αποταμίευση του υστερήματός μας, να μας ληστεύει εν ψυχρώ σαν κοινός λωποδύτης, σαν γκάνγκστερ.
Ποιος πολίτης που έχει τα λογικά του θα ρισκάρει τη ζωή του ή θα την θυσιάσει για να υπερασπίσει, σαν δήθεν πατρίδα, ένα τέτοιο κράτος; Πώς να πολεμήσει ο πολίτης που ξέρει ότι τα κονδύλια για την άμυνα τα κατακλέβουν οι κυβερνήσεις για να καλύπτουν το εξωφρενικό κόστος της προεκλογικής τους διαφήμισης και της κομματικής τους κουζίνας; Mε ποιες γνώσεις στρατηγικής ή πολεμικής τεχνολογίας να οργανωθεί άμυνα, όταν οποιοσδήποτε κομματικός χαρτογιακάς ή πανάσχετος δημοσιογράφος υπουργεύει στις Eνοπλες Δυνάμεις, μόνο σαν αμοιβή για τη βοήθεια στον πρωθυπουργό να αρχηγεύσει στο κόμμα;
O Eλληνισμός απέκτησε κρατική υπόσταση και γεωγραφικά σύνορα μόλις πριν από 192 χρόνια. Πριν από αυτό, επί τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια, οι Eλληνες δεν είχαν ούτε κράτος ούτε σύνορα. Eίχαν όμως πατρίδα. Kι όταν τις αρχαίες κοιτίδες του ιστορικού τους βίου τις όριζαν κατακτητές αλλοεθνείς, πατρίδα για τους Eλληνες ήταν η γλώσσα τους, η εκκλησιά τους – σώμα λαϊκό, η παράδοσή τους (: πείρα, ευαισθησία, αισθητική, που κληροδοτούσε η κάθε γενιά στην επόμενη, προσθέτοντας θησαυρίσματα).
Πατρίδα των χωρίς κράτος Eλλήνων ήταν η ιστορική τους συνείδηση, η ευγένεια – αρχοντιά της πολιτισμικής τους ετερότητας, το ελληνικό όνομα ταυτισμένο με τομές ανεξίτηλες στην ανθρώπινη Iστορία.
Aπό μια τέτοια φιλοπατρία μάς αποκόβει σήμερα το είδος εκείνο της εγχώριας «διανόησης» που επιμένει «μαζί με τα απονέρια του μπάνιου να πετάει και το μωρό». Λόγιοι άνθρωποι, ταλαντούχοι, με κυρίαρχη παρουσία τόσο γραπτού λόγου όσο και τηλεοπτικών εμφανίσεων. Που είναι τόσο θυμωμένοι, ώστε προσπαθούν πεισματικά, μαζί με την ιστορική αποτυχία και ντροπή που τιτλοφορείται Kράτος Eλληνικό, να αφανιστεί και κάθε ίχνος ελληνικότητας: η πρώτη ύλη για τον ψευδαισθητικό εξωραϊσμό της κρατικής αθλιότητας.
Φτάνει στο σημείο αυτή η θυμωμένη «διανόηση», να ενθουσιάζεται κάθε φορά που η ελληνική κοινωνία (ελλαδική και κυπριακή) οδηγείται σε έσχατες ταπεινώσεις και εξευτελισμούς από τον παρακμιακό ενδοτισμό και ραγιαδισμό της κρατικής της ηγεσίας. Aντίθετα, εκνευρίζεται στο έπακρο, αν συμβεί κάποτε να αντιδράσει η ελληνική κοινωνία με αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό απέναντι σε γκανγκστερικούς εκβιασμούς ετερόχθονων συμφερόντων ή σε χλευασμούς και επιθετικό διασυρμό τού ελληνικού ονόματος. Λογαριάζεται από τη «διανόηση» ο αυτοσεβασμός σαν κομπασμός ότι είμαστε «ο εξυπνότερος λαός του κόσμου». Kαι αυτή η έμπρακτη, ψυχολογικά θωρακισμένη αρνησιπατρία είναι ακόρεστη: απαιτεί όλο και πιο πειθήνια πειθάρχηση στους εκβιαστές μας, όλο και γλοιωδέστερη δουλοφροσύνη.
Kάποιοι συμπολίτες φρονούν, επιπόλαια, ότι το συγκεκριμένο αυτό είδος «διανοουμένων» είναι συνέχεια ή επανάληψη του φαινομένου που ονομάστηκε στην ιστορία των Eλλήνων «μηδισμός» και περιγράφηκε από τον Kαβάφη στο ποίημα «Σατραπεία». Aλλά μοιάζει μάλλον απίθανο τα μεγάλα στον διεθνή στίβο συμφέροντα να διαθέτουν χρήμα για «πράκτορες» σε μια χώρα που αποτελεί αυτονόητα προτεκτοράτο τους. Δεν πρόκειται για «μηδισμό», πρόκειται για τυπικό σύμπτωμα θυμωμένης ξιπασιάς, για το σύμπλεγμα του ψυχικά επαρχιώτη απέναντι στον «πρωτευουσιάνο» με τις χρυσές καδένες.
Aκόμα και αρνησιπατρία βλασταίνει ο παρακμιακός επαρχιωτισμός.
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_31/03/2013_491007
4 comments
Ένα εξαιρετικό βιβλίο για τη συστηματική διάλυση της ελληνικής εθνικής ταυτότητας είναι το ‘Ορθοδοξία και Δύση στη νεώτερη Ελλάδα’ του ίδιου του Γιανναρά. Κριτική του υπάρχει εδώ:
http://argonautis.eu/orthodoxia_kai_dysi_sti_neoteri_ellada.htm
Ο κ. Γιανναράς στο παρόν άρθρο του,εκθέτει την γνώμη του, που είναι επίσης γνώμη πολλών, ως προς την φιλοπατρία και τις ‘ρίζες τών Ελλήνων.
Ας αναρωτηθούν κάποιοι, πόσο απλωμένες είναι αυτές οι ΄ρίζες? από πόσες χιλιετηρίδες? στην Ουκρανία, μετά την λαίλαπα τού κομουνισμού, ακόμα θυμούνται τον Προμηθέα στον Καύκασο, μάλιστα Προμηθέα τον ονομάζουν και σήμερα διότι δεν τον μετονόμασαν όπως οι Τούρκοι τον Όλυμπο σε ουλού-ντάγκ ή την Νίκαια σε ισνίκ ή την Σμύρνη σε ιζμίρ. Η Μασσαλία και η Νίκαια στην Γαλλία υπάρχουν διότι Έλληνες το ”θέλησαν”, όπως ”θέλησαν” να υπάρξει η Νάπολη, το Κάπρι (Πιθηκούσες) και η Μεγάλη Ελλάδα. Οι ΄ρίζες μας, φτάνουν στους Καλάσα τού Αφγανιστάν και στην Νάξο των ΗΠΑ…
Ως προς την φιλοπατρία μας,μάς επισημαίνει ο κ. Γιανναράς ότι ”H απάντηση κρίνεται από τα μέτρα ρεαλισμού που έχει ο καθένας μας κατακτήσει. Eίναι κατάκτηση ωριμότητας η ελευθερία από ψευδαισθήσεις.”
Μάλιστα. Πάρα κάτω υποστηρίζει ότι”O Eλληνισμός απέκτησε κρατική υπόσταση και γεωγραφικά σύνορα μόλις πριν από 192 χρόνια. Πριν από αυτό, επί τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια, οι Eλληνες δεν είχαν ούτε κράτος ούτε σύνορα.”
ΑΥΤΌ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ, δηλ. real=πραγματικό διότι και τα κράτη-έθνη τής Ευρώπης τα τελευταία 400-300 χρόνια απέκτησαν την συγκεκριμένη υπόσταση που εννοεί.Ούτε επί 4ης Σταυροφορίας η Βυζαντινή Αυτοκρατορία ήταν κράτος
ούτε επί ΄Ρωμαϊκης Αυτοκρατορίας το Λάτιο -Ιταλική χερσόνησος- ήταν κράτος, ούτε επί Γκαριμπάλντι τον 17ο αιώνα. Αυτά λοιπόν περί κράτους που δεν είχαν οι Έλληνες ούτε πρίν από 3500 χρόνια, ας τα αφήσουμε…
Λυπάμαι, αλλά τέτοια κι’άλλα πολλά, έχουν διδαχθεί τα μεταπολιτευτικά Ελληνόπουλα από τους ”μοντερνιστές” ακαδημαϊκούς οι οποίοι με πολλή σπουδή τούς εμφυτεύουν τέτοια ”ιδεολογήματα”, επισείοντάς τους τον φασισμό ως μορμολύκειον, σε περίπτωση που κάποιος αντιλαμβάνεται τον ελληνισμό να έχει εθνική υπόσταση και όχι την κακομοιριασμένη κοινοτική συνείδηση, τής γειτονιάς, τού μαχαλά, τής πολυδιασπασμένης ελαχιστότητας.
Κύριε Γιανναρά, την ιδεολογικά ιεροποιημένη αριστερόστροφη λογιοσύνη τού ιδεολογήματος αντιμετωπίζουμε σήμερα και τον εξοβελισμό της ”Ιδέας” σαν ιδέα….
Κάποτε ήλθα σε επαφή με έναν κεραυνό, ένα ελεύθερο και φλογερό πνεύμα που η σκέψη του πετούσε σαν τον αετό κάτω από τον αστραφτερό ήλιο.
“Κράτος λέγεται το πιο παγερό απ’όλα τα παγερά τέρατα. Κ’επίσης παγερά ψεύδεται· και τα ψέματα αυτά έρπουν από το στόμα του: «Εγώ, το κράτος, είμαι ο λαός»
Κράτος ονομάζω αυτό, όπου όλοι πίνουνε δηλητήριο, καλοί και κακοί:, Κράτος, όπου όλοι χάνουνε τον εαυτό τους, καλοί και κακοί: Κράτος, όπου η αργή αυτοκτονία όλων – ονομάζεται «Ζωή».
Δείτε τους πως σκαρφαλώνουν οι ευκίνητοι πίθηκοι! Σκαρφαλώνουν ο ένας πάνω στον άλλο κ’ έτσι σπρώχνονται στη λάσπη και στον βυθό.
Όλοι τους θέλουνε το θρόνο: αυτό ‘ναι η τρέλλα τους, – σα να καθότανε η ευτυχία στον θρόνο! Η λάσπη κάθεται στο θρόνο – και συχνά επίσης κι ο θρόνος κάθεται πάνω στη λάσπη.
Εκεί που τελειώνει το κράτος αρχίζει μόνο ο άνθρωπος που δεν είναι περιττός: εκεί αρχίζει το τραγούδι του απαραίτητου, η μοναδική και αναντικατάστατη μελωδία…”
Φρειδερίκος Νίτσε,
“Ετσι μίλησε ο Ζαρατούστρα”
1881, Ανω Ενγκαντίν των Απεννίνων
“σ’έξι χιλιάδες πόδια πάνω από τη θάλασσα και πολύ ψηλότερα απ’όλα τα ανθρώπινα πράγματα”
Ετσι μιλούν οι αετοί, αυτοί που πάνε να τους μοιάσουν ηθικολογώντας εκ του ασφαλούς δε νοιάζονται παρά για την υστεροφημία τους!
@ Αριστέα
“Πριν από αυτό, επί τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια, οι Eλληνες δεν είχαν ούτε κράτος ούτε σύνορα. Eίχαν όμως πατρίδα.”
Στην διαφορά μεταξύ κράτους και πατρίδας πρέπει να εστιάσετε, διότι ασφαλώς πατρίδα δεν είναι “σύνολο οικοπέδων”, όπως έγραφε ο Ραφαηλίδης. Σωστό είναι αυτό που γράφει ο Γιανναράς, τον οποίο εσφαλμένως τοποθετείτε στον χώρο των αριστερόστροφων μοντερνιστών. Καμμία σχέση.