Friday 4 October 2024
Αντίβαρο
Ελένη Φωκά Ομιλίες/Συνεντεύξεις

Ελένη Φωκά: Έγινα το μαύρο πρόβατο…

Έδωσε μια σκληρή μάχη για 23 ολόκληρα χρόνια στην κατεχόμενη Βόρεια
Κύπρο. Υπέμενε ακλόνητη και θαρραλέα τα πάνδεινα, και υπέφερε όσο λίγοι
άνθρωποι για να προσφέρει μόρφωση, να διδάξει ελληνική παιδεία, ιστορία
και Χριστιανισμό στα λιγοστά φοβισμένα, εγκλωβισμένα Κυπριόπουλα, και
για να δίνει κουράγιο στους χιλιοταλαιπωρημένους συγχωριανούς της.
Σήμερα, ζει με τις μνήμες της, σ’ ένα προάστιο της Λευκωσίας, όπου ακόμα
και το προσφυγικό λιτό σπιτάκι της το απαίτησε, ναι, το απαίτησε, γιατί
κυβερνητικοί παράγοντες της είπαν ότι δεν το δικαιούται!

Η Ελένη Φωκά, η ζωντανή ηρωίδα, μια πραγματική Κυρία, μεγάλωσε στην Αγία
Τριάδα Γιαλούσας στο Ριζοκάρπασο. Ήταν η μεγαλύτερη από τα εννέα παιδιά
της Λουκίας και του Λύσανδρου Φωκά (πέντε κορίτσια και τέσσερα αγόρια).
Αγροτική οικογένεια, αγροτικές εργασίες, καπνά, ελιές, χαρούπια,
σιτηρά. Τα παιδιά βοηθούσαν κάθε μέρα στις δουλειές, αλλά ο πατέρας είχε
μεγάλη επιθυμία να μορφώσει τα παιδιά του.

Μόνον η Ελένη και άλλη μια αδελφή της πρόλαβαν να σπουδάσουν. Όλα τα
άλλα παιδιά τα πρόλαβε η εισβολή του 1974. Όταν οι τουρκικές βόμβες
όργωναν αυγουστιάτικα το Ριζοκάρπασο, η Ελένη ήταν 24 ετών, πτυχιούχος
οικιακής οικονομίας, Ελληνικού πανεπιστημίου. Από το 1973 είχε διοριστεί
ως εκπαιδευτικός στο νησί.

Το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου και η εισβολή της 20ής Ιουλίου του 1974, την βρήκε στο σπίτι της στην Αγία Τριάδα.
Θυμάται για εκείνη τη μέρα: «Βλέπαμε τα πλοία και τα αεροπλάνα με φόβο
και τρόμο. Στη 2η εισβολή στις 15 Αυγούστου, οι Τούρκοι ήρθαν και στη
Γιαλούσα. Νωρίτερα, είχαν αποκόψει τη χερσόνησο της Καρπασίας και έτσι
δεν μπορούσαμε να φύγουμε.

Ακούσαμε τα νέα για την αποκοπή του δρόμου από το ραδιόφωνο. Τρομάξαμε.
Φώλιασε ο φόβος μέσα μας. Εκείνη τη μέρα, ο πατέρας μου ήταν στους
αγρούς. Έτρεξα με το ποδήλατο να του πω ότι έπρεπε να γυρίσει αμέσως στο
σπίτι. Στο δρόμο έβλεπα κόσμο να τρέχει και να κλαίει.

Μόλις μπήκαν οι Τούρκοι στο χωριό έκαναν κέρφιου (σ.σ. περιορισμό στην
κυκλοφορία των ατόμων). Ρήμαξαν όλα τα καταστήματα. Μας μάζεψαν στην
εκκλησία λίγο μετά το μεσημέρι. Μπήκαν με τα τανκς και οι προπομποί τους
φώναζαν με ντουντούκες ότι έπρεπε να μαζευτούμε στην εκκλησία.

Μάζεψαν όλους τους άνδρες. Από τον πατέρα μου, που ήταν ηλικιωμένος, έως
τον μικρότερο αδελφό μου, που ήταν μαθητής γυμνασίου. Όλους τους πήγαν
στα Άδανα. Μόνον ο ένας αδελφός μου που ήταν στρατιώτης σώθηκε.

Τους πήραν με τα λεωφορεία. Όλα ήταν βαμμένα με μαύρη μπογιά. Ακόμα και
τα τζάμια των αυτοκινήτων. Τους πήγαν στον ξενοδοχείο Ντόουμ στην
Κερύνεια. Εκεί απελευθέρωσαν τον πατέρα μου γιατί ήταν ηλικιωμένος. Τα
αγόρια τα πήραν.

Τα κορίτσια τα βίασαν… πολλά κορίτσια βίασαν. Μακάρι να μη ζούσαμε.
Ζήσαμε όμως και ο πόνος του κάθε συγχωριανού ήταν πόνος όλων των
υπολοίπων. Οι Τούρκοι χρησιμοποιούσαν τους βιασμούς για να σκορπίσουν το
φόβο. Τελικά δεν άφησαν άνθρωπο χωρίς να τον βασανίσουν».

Εγκλωβισμένες στο φόβο ζωές
Η κυρία Φωκά συνεχίζει:

«Οι άνδρες έπρεπε να παρουσιαστούν τρεις και τέσσερις φορές την ημέρα
στο κέντρο του χωριού. Με τα μάτια ακίνητα σαν άγαλμα. Αν κοίταζε
κάποιος αλλού, τον κτυπούσαν βάναυσα.

Δεν μπορούσες να βγεις έξω από το σπίτι σου. Αν κάποιος έπρεπε να
κινηθεί, όπως ο πατέρας μου που είχε ζώα και έπρεπε να τα ταΐσει, έπρεπε
να πάρει άδεια. Σε 10-15 μήνες μας πήραν και τα σιτηρά και τα καπνά και
τα χαρούπια και τα ζώα. Έφεραν και τους εποίκους, που μας κτυπούσαν
κάθε φορά που προσπαθούσαμε να αντιδράσουμε στις κλοπές τους.

Κτύπησαν τον πατέρα μου τρεις φορές, όταν πήγαν να του κλέψουν τα
προϊόντα της σοδιάς. Και όταν πήγε να διαμαρτυρηθεί, βρέθηκε στη
φυλακή».

Η φωνή της κυρίας Ελένης ακούγεται ραγισμένη: «Περιουσία δεν είχαμε,
ασφάλεια δεν είχαμε, διακινδυνεύαμε κάθε στιγμή. Βίαζαν τα κορίτσια και
φυλάκιζαν και κτυπούσαν τα αγόρια, για να μας υποχρεώσουν να φύγουμε. Αν
και υπήρχε απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας, που προέβλεπε ότι
μπορούσαμε να αποφασίσουμε πού θα ζήσουμε, ωστόσο εκδιώχθηκε ο κόσμος,
υπογράφοντας μάλιστα εκβιαστικά ότι «διά της ιδίας θελήσεως» έφευγε. Δεν
ξέρουμε τα μαρτύρια του καθενός. Ξέρω τα δικά μου. Αναγκαστικά ο κόσμος
έφευγε. Κυρίως για να προστατεύσουν τα μικρά παιδιά τους».

Η κυρία Ελένη, με μάτια χαμένα στο χρόνο, βουρκωμένη, συνεχίζει,
περιγράφοντας τα γεγονότα που έμειναν ανεξίτηλα χαραγμένα στο μυαλό και
τη ψυχή της: «Και οι βιασμοί που ακούγαμε, ήταν συγκλονισμός, αλλά και
να κτυπούν κάθε νύχτα το σπίτι του άλλου ήταν τρόμος. Ξαφνικά να κτυπούν
την πόρτα σου μες στη νύχτα».

Το γαϊδούρι ήξερε

«Οι έποικοι μάς πήρα τα ζώα μας. Πέντε βόδια, κατσίκες, πρόβατα, όλα. Ο
πατέρας μου κράτησε ένα ζώο, γιατί ένας αστυνομικός του ζήτησε να του το
μεγαλώσει. Ξέχασε όμως ο ντερβίσης να έρθει και ο πατέρας μου τα αύξησε
τα ζώα. Ήρθαν όμως οι έποικοι και του πήραν έξι από αυτά. Κι όταν ο
πατέρας μου το κατήγγειλε, ο Τούρκος αστυνομικός του είπε ότι «εγώ θα
σου βρω τον ένοχο, ακόμα κι αν χρειαστεί να βρω τα κόκαλα των ζώων».
Ακόμα και το γαϊδούρι μας έκλεψαν. Και το καημένο, αφού άλλαξε δώδεκα
χέρια, ξέφυγε και ήρθε μόνον του στο σπίτι μας. Είναι αστείο, αλλά ο
Τούρκος που υποστήριζε ότι ήταν το ζώο δικό του, έφερε δώδεκα άτομα για
να βεβαιώσουν την κυριότητα του γαϊδουριού.

Εκείνο όμως ήξερε, και είχε πάει στο στάβλο του χωρίς υπόδειξη!

Πέρα από το θάνατο και το ανάθεμα δεν υπάρχει άλλος θάνατος. Έτσι
αποφάσισα να παραμείνω στο κατεχόμενο χωριό μου. Ήξερα πια τι με
περίμενε. Και οι Τούρκοι φρόντιζαν κάθε μέρα να μας θυμίζουν ότι ήμασταν
ανεπιθύμητοι. Τον πατέρα μου τον βασάνιζαν πολύ. Εκείνος φώναζε, και
φώναζε και μαζί μου, γιατί εγώ δεν ήθελα να φύγω. Είχε αγανακτήσει.

Έκλεψαν όλα τα πράγματα του σχολείου. Επέβαλλαν φόρους στον πατέρα μου,
αν και μας εκμεταλλεύονταν την περιουσία. Εκείνος δεν πλήρωσε και του
έβαλαν πρόστιμο. Το πλήρωσε τελικά ένας Κύπριος, για να μην τον πάρουν
φυλακή. Ήταν ο οδηγός του λεωφορείου του χωριού. Φυσικά του επέστρεψα
του ανθρώπου τα χρήματα».

Οι Τούρκοι βρόμιζαν το σχολείο

«Πέρασε ο Αύγουστος του 1974 και τον Σεπτέμβρη άρχισαν τα σχολεία. Είχαν
μείνει στα κατεχόμενα της Β. Κύπρου κι άλλοι εκπαιδευτικοί, αν και οι
Τούρκοι τους υποχρέωσαν να κάνουν αίτηση να φύγουν.

Ήταν εκεί η οικογένεια της διευθύντριας του σχολείου Θάλειας Καουτζιάνη.
Συνέλαβαν τον άντρα της και ήταν αγνοούμενος. Κακοποιούσαν τον γιο της
κάθε μέρα. Έμεινε εκείνη. Άρχισαν άλλα προβλήματα και αναγκάστηκε η
διευθύντρια να φύγει. Κι άλλες εκπαιδευτικοί που είχαν μείνει,
αναγκάστηκαν να φύγουν εξαιτίας των καθημερινών προβλημάτων. Έφυγαν
όλοι. Έμεινα εγώ. Δεν μπορούσα να ζητήσω από τους Τούρκους να μου
επιτρέψουν να μείνω. Ήρθαν όμως κάποιοι γονείς και με παρακάλεσαν: ”Δεν
θέλουμε να μάθουν γράμματα αλλά να τα αφήνουμε στα χέρια σας για
ασφάλεια”. Έτσι, μου είπαν να γράψω στο Υπουργείο. Εκεί ήταν δύο ακόμα
δασκάλες. Έστειλα την επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας και μετά από έναν
ολόκληρο χρόνο έδωσαν την άδεια να λειτουργήσει το σχολείο.

Ζήσαμε πολύ σκληρές συνθήκες. Καθημερινά στο σχολείο έρχονταν οι Τούρκοι
και λέρωναν με ακαθαρσίες στη βεράντα του σχολείου. Πετούσαν στην πόρτα
τις ακαθαρσίες τους. Ή τις κρεμούσαν στο πόμολο της πόρτας μέσα σε
νάιλον σακούλα. Φώναζα τους στρατιώτες των Ηνωμένων Εθνών να τα δουν.
Αισθανόμουν ικανοποίηση όταν αποκαλούσαν ζώα, γαϊδούρια τους Τούρκους.
Τις τουαλέτες τις καθάριζα νωρίς το πρωί πριν έρθουν τα παιδιά, γιατί
αυτά δεν έφταιγαν..

Αλλά φυσικά όσο τα καταγγέλλαμε, τόσο πιο πολλά γίνονταν. Ακόμα και μέσα στην εκκλησία λέρωναν.

Όταν ζητούσαμε υλικά, χλωρίνες κλπ τα έφερναν τα παιδιά απ’ τα πράγματα
που έστελλαν οι συγγενείς των εγκλωβισμένων στις οικογένειες.

Μας έκοβαν το νερό. Έβγαζα το νερό από το πηγάδι και το μεταφέραμε σε
δοχεία και με αυτό καθαρίζαμε το σχολείο. Άλλοτε έριχναν ψόφια ζώα μέσα
στο ντεπόζιτο του νερού, για να μην μπορούν τα παιδιά να το
χρησιμοποιήσουν. Τα έδειχνα αυτά όλα στα Ηνωμένα Έθνη και γι’ αυτό
θεωρήθηκα ενοχλητική από τους Τούρκους».

Μας έπαιρναν τα βιβλία

«Όσο για τα βιβλία, δεν μας έδιναν. Έστελλε το Υπουργείο, αλλά τα
κρατούσαν τα κατοχικά στρατεύματα. Και όταν μας έδιναν κάποια γύρω στο
Φλεβάρη, δεν μας έδιναν τον τρίτο ή τον τέταρτο τόμο. Έτσι δυσκόλευαν το
έργο μου ακόμα πιο πολύ. Γι’ αυτό και χρησιμοποιούσαμε τα παλιά βιβλία.
Ήταν ένας συνεχής πόνος. Μια διαρκής αγανάκτηση. Αισθανόμασταν
μετέωροι. Δεν είχαμε πού να πιαστούμε, πού να κρατηθούμε και η κυπριακή
κυβέρνηση δεν μπορούσε να μας βοηθήσει.

Ακόμα και τα τζάμια μάς τα έσπαζαν, τα κεραμίδια μάς τα έπαιρναν και
έτρεχαν τα νερά μέσα στις αίθουσες. Όταν ζητούσαμε τζάμια ή κεραμίδια, η
κυπριακή κυβέρνηση μας έστελλε ακόμα και Τουρκοκύπριους να μας τα
φτιάξουν. Την επόμενη μέρα, όμως, πάλι τα τζάμια έσπαγαν και τα
κεραμίδια έφευγαν. Μέχρι και τις λάμπες μας έκλεβαν».

Αν και νεαρή κοπέλα και η ίδια, η κ. Ελένη Φωκά διατήρησε τότε αυξημένο το αίσθημα της ευθύνης έναντι των αθώων παιδιών.

«Κάποια στιγμή τα περίπου 200 Κυπριόπουλά μου, βρέθηκαν στο ίδιο σχολείο
με 200 παιδιά εποίκων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συμβιώσουν στο
ίδιο προαύλιο. Τα Τουρκάκια κτυπούσαν τα παιδιά μας. Έτσι φρόντιζα να μη
βγαίνουμε διάλειμμα ταυτόχρονα. Διαμαρτυρήθηκα και στα Ηνωμένα Έθνη και
στις τουρκικές δυνάμεις, αλλά ποιος να με ακούσει.

Τελικά, κατάφερα να απομακρύνουν τα Τουρκάκια με τη βοήθεια των Ην. Εθνών».

Έγραψε στον Κόφι Ανάν – την εξαπάτησε η κυπριακή κυβέρνηση

Η κυρία Φωκά θυμάται κάποιες φορές που τα Ηνωμένα Έθνη ή και οι
κατοχικές δυνάμεις δεν της επέτρεπαν να διακινηθεί στα κατεχόμενα:

«Έπρεπε να με ελέγξουν σε τρία-τέσσερα σημεία, όταν έπρεπε να φύγω από
το χωριό. Όταν με πήγαιναν στο νοσοκομείο στη Βόρεια Κύπρο, με έβαζαν
από την πίσω πόρτα. Αλλά τα φάρμακα που μου έδιναν φοβόμουν να τα πάρω.
Κάνει ευσυνείδητα τη δουλειά του ο γιατρός;

Σκεφτόμουν. Αναγκαστικά έστελλα τη συνταγή στις ελεύθερες περιοχές.

Στη Γιαλούσα πέθαναν και άτομα από την ”ιατρική περιποίηση”. Έγραψα
στον Κόφι Ανάν, στην Κυπριακή Δημοκρατία, στα Ηνωμένα Έθνη, λέγοντας ότι
ήταν δικαίωμά μου να έχω ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Τέσσερις φορές μας ζήτησαν να βγάλω τουρκική ταυτότητα. Έρχονταν
μεσάνυχτα στα σπίτια μας. Το ρεύμα, μας το είχαν κόψει. Έβαζαν ένα πανί
λευκό μέσα στο σκοτάδι για να μου βγάλουν φωτογραφία. Αυτό δεν το
δέχθηκα ποτέ. Γι’ αυτόν το λόγο δεν μου επέτρεπαν να έρθω στις ελεύθερες
περιοχές.

Τελικά, αφού είδαν οι τουρκικές Αρχές ότι δεν άλλαζα την απόφασή μου,
ότι δεν ήθελα να βγάλω τουρκική ταυτότητα, μου έδωσαν μια επιστολή του
Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Γλαύκου Κληρίδη, που μου έγραφε να έρθω στις
ελεύθερες περιοχές και όταν αποθεραπευτώ να γυρίσω πίσω.

Ωστόσο, από το 26 Μαΐου 1997 δεν μου επέτρεψαν να επιστρέψω στα
κατεχόμενα. Έχασα έτσι το σπίτι μου, μου έκλεισαν και το σχολείο. Ήταν
του Αγίου Συνεσίου, δεν θα το ξεχάσω. Πήγα στον Άγιο Συνέσιο στο
Ριζοκάρπασο. Πήγα μαζί με τα παιδιά. Ήρθε Υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών,
γιατί πήρα τηλέφωνο στο ΡΙΚ και είπα ότι ζητούσα να έρθω στις ελεύθερες
περιοχές για λόγους υγείας. Ήμουν τότε 46 ετών. Προηγουμένως, ένας
αξιωματικός των Ηνωμένων Εθνών είπε ότι η Φωκά δεν έχει κανένα πρόβλημα.
Πήρα σβάρνα τα σπίτια των Τουρκοκυπρίων και βρήκα τηλέφωνο και μίλησα
στο ΡΙΚ. Έτσι, όταν ήρθαν να μου πουν ότι θα πήγαινα στις ελεύθερες
περιοχές, χάρηκα πολύ. Μάλιστα ασπάστηκα και τους αξιωματικούς των
Ηνωμένων Εθνών, που τάχα με βοήθησαν. Δεν είχα τότε αντιληφθεί το κρυφό
παιχνίδι που έπαιξαν σε βάρος μου όλοι.

Όταν έφθασα στην ελεύθερη Κύπρο, ήρθε κάποιος αξιωματούχος και μου είπε:
”Ε! μέχρι να ανοίξουν και τα σχολεία τον Σεπτέμβρη…”

Τότε κατάλαβα ότι υπήρξε συνέργεια των κυπριακών Αρχών και των Ηνωμένων. Εθνών για το σιωπηλό εκτοπισμό μου.

Τέσσερις φορές προσπάθησα να επιστρέψω. Με κτύπησαν στο Λήδρα Πάλας
(σ.σ. Ξενοδοχείο στην ”πράσινη γραμμή”) οι τουρκικές δυνάμεις.

Επέμενα και για ένα μήνα πήγαινα κάθε μέρα στην ”πράσινη γραμμή”, αλλά
δεν μου επέτρεπαν να συνεχίσω για τη βόρεια Κύπρο. Με ταλαιπωρούσαν και
καθυστερούσαν και τους εγκλωβισμένους που περίμεναν μέσα στα λεωφορεία,
για να γυρίσουν στα σπίτια τους. Κάποια μέρα με παρακάλεσαν και οι
εγκλωβισμένοι: ”Ελένη, λυπήσου μας, κατέβα από το λεωφορείο”».

Το «ευχαριστώ» της Κυπριακής Δημοκρατίας

Η ηρωίδα δασκάλα, δίδαξε επί 23 χρόνια τα σκλαβωμένα Κυπριόπουλα στην
κατεχόμενη Κύπρο. Πώς εκφράστηκε άραγε το «Ευχαριστώ» της κυπριακής
κυβέρνησης γι’ αυτή της την προσφορά;

«Καμία προσοχή, καμία επικοινωνία. Από την ημέρα που ήρθα, αντιμετώπισα
την αδιαφορία. Ούτε κάποια υπηρεσία, ούτε κάποιος Υπουργός, ή βουλευτής,
ή διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας δεν ενδιαφέρθηκαν να ρωτήσουν για
την περίπτωσή μου. Μάλιστα, όταν μου ήρθε διορισμός από το Υπουργείο
Παιδείας, μου είπαν ότι ήμουν ”οκνηρή” και γι’ αυτό δεν ήθελα να
εργαστώ εδώ. Ενώ αυτή ήταν η διαμαρτυρία μου για την απομάκρυνσή μου από
το δικό μου σχολείο.

Όταν εκτοπίστηκα, δεν είχα φέρει μαζί μου τίποτα από τα πράγματά μου.
Όλα έμειναν εκεί στο Ριζοκάρπασο και τα έκλεψαν. Μόνο μια καλή κυρία
πήγε στο σπίτι μου και βρήκε μία σημαία από τις δύο τις ελληνικές που
είχα σπίτι και μου την έφερε. Την είχε τυλίξει μέσα σε μια νυχτικιά για
να μη τη δούνε… (σ.σ. κλαίει). Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε για τίποτα».

– Κάποιο από τα παιδιά που διδάξατε εκεί, ήρθε να σας δει εδώ στην Αγλαντζιά;

– «Δυστυχώς, όχι».

– Κανένας;;

– «Κανένας. Δεν έχω απαίτηση. Ξέρω ότι η ζωή είναι σκληρή για όλους,
όπως τη βιώνω κι εγώ. Εύχομαι βέβαια να είναι όλα τα παιδιά μου καλά.

Και από το σημείο αυτό, κάθε λέξη της δασκάλας Ελένης Φωκά κτυπάει προσβλητικά στη συνείδησή μας. Με μεγάλη δυσκολία προσθέτει:

«Πρέπει να πω ότι ακόμα και τα μέλη της οικογένειάς μου δεν έτυχαν
καμιάς βοήθειας. Και σήμερα, βιώνω τις χειρότερες καταστάσεις. (σ.σ. η
φωνή της ηρωίδας κόβεται από λυγμούς) γιατί δεν θέλησα να προδώσω τις
αρχές μου, την πατρίδα μου».

Τη ρωτάμε γιατί η κυπριακή κυβέρνηση της γύρισε την πλάτη;

– «Δεν θα ήθελα να τα βγάλω στα φόρα. Γι’ αυτό ζω έρημη.

Κάποτε λες ”δεν αξίζει”. Κάποτε πληγώνεσαι. Δεν είναι δυνατόν και δεν
θέλω καμιά βοήθεια αλλά (σ.σ. συνεχίζει να κλαίει σιωπηλά) άμα τα
θυμάσαι. Άφησαν την ευθύνη στους ανθρώπους που υπέφεραν, να ζουν μόνοι
τους τις τραγικές συνέπειες της κατοχής. Εγώ τίποτε δεν θέλω.

Εξάλλου, βλέπεις και το ενδιαφέρον. Ξέρω ότι είναι απάνθρωπη κοινωνία που ζούμε.

Η κυπριακή κυβέρνηση εξάντλησε όλο το ευχαριστώ της μ’ ένα σπίτι
προσφυγικό. Και αυτό ”κατά παραχώρηση” και με ευθύνη του Υπουργού,
γιατί λένε ότι ”δεν δικαιούμαι”, διότι έπρεπε να ήμασταν δύο άτομα.
Δεν μου δίνουν το δικαίωμα να ζήσω, έστω ακόμα δέκα χρόνια σαν άνθρωπος.
Αυτοί που θησαυρίζουν σε βάρος του αδύναμου και απροστάτευτου λαού, που
αγαπά τον τόπο του. Και η ευχή μας, η παράκλησή μας μία είναι προς τη
διεθνή κοινωνία: Να βοηθήσουν τον τόπο μας. Και διερωτώμαι: πως δεν μας
κατανόησε μέχρι σήμερα καμία χώρα.

Ενταχθήκαμε στην ΕΕ και αντί να βοηθιέται η Κύπρος, επιβραβεύεται η Τουρκία. Φοβάμαι ότι στο τέλος θα αναζητούμε πατρίδα.

Όσα σας είπα είναι λόγια. Άλλη όμως η αίσθηση του βιώματος των 23
χρόνων. Τώρα μπορεί να μη ζω το φόβο, αλλά ζω μακριά από τον παράδεισό
μας. Η βεβήλωση των εκκλησιών μας φωνάζει, φωνάζουν οι πέτρες. Αυτό δεν
το αντέχω! Είναι ευθύνη των ηγετών μας, είναι ευθύνη δική μας… κάτι
πρέπει να κάνουμε!»

Είμαι εχθρός της οικογένειάς μου…

Η αφήγηση της Κυρίας Ελένης Φωκά (σ.σ. Κυρία με κάπα κεφαλαίο πάντα)
αναμφίβολα προβληματίζει κάθε Έλληνα και Ελληνίδα, καθώς μόνον απορία
για τη συμπεριφορά των κυπριακών Αρχών και μια έντονη γεύση απογοήτευσης
αφήνει.

«Δεν ζήτησα ποτέ τίποτα από την κυπριακή κυβέρνηση. Γι’ αυτό ζω τη
δυστυχία μου. Εγώ σήμερα είμαι εχθρός της οικογένειάς μου, γιατί
εξαιτίας που ήμουν δασκάλα, κακοποιήθηκαν μέλη της οικογένειάς μου. Και
αυτό μου το χρεώνουν. Και ό,τι συνέβη στα αδέλφια μου. που ψωμοζητούν,
δεν έχουν βοήθεια από πουθενά. Ούτε υποστήριξη ούτε ψυχολογική βοήθεια.
Οι πόρτες που κτύπησαν ήσαν όλες κλειστές.

Είμαστε το μαύρο πρόβατο. Η μητέρα μου ζει στο Τσιακιλερό και είναι 88
ετών. Τη βλέπω όσο πιο συχνά μπορώ. Είναι λίγο μακριά. Ζήτησα να μου
δώσουν σπίτι εκεί. Δεν δικαιούμαι, μου απάντησαν. Έζησα 23 χρόνια μακριά
από τους δικούς μου και τώρα ζω και πάλι μακριά τους».

http://www.sigmalive.com/simerini/news/local/302428

.

7 comments

Γιάννης3 9 September 2010 at 11:36

Α ρε Ελένη! Ηρωίδα κυρίες και κύριοι!

Reply
nectos 9 September 2010 at 15:03

Η Ελένη Φωκά είναι άλλη μιά ηρωική δασκάλα που έμεινε στην κατεχόμενη Βόρεια Κύπρο και έμαθε
ιστορία και κλασική γραμματεία στα εναπομείναντα Ελληνόπουλα,χωρίς όμως και να γνωρίσει την
καταξίωση από την κυπριακή πολιτεία.
Το πρόβλημα ήταν ότι πήγε κόντρα στην ελληνοτουρκική φιλία και με τις διδαχές της μάθαινε
στους νέους να μην φοβούνται την Τουρκία και να αγαπάνε την πατρίδα εφαρμόζοντας το προγονικό
φέρεσθαι (αυτάρκεια-αξιοκρατία-δημοκρατία)
Νεκτάριος Κατσιλιώτης
Ιστορικός-Εκδότης

Reply
Δημήτριος Χατζηνικολάου 9 September 2010 at 20:12

Την Κυρία Φωκά και τους συμπάσχοντες με αυτήν χάριν των ιδανικών των μόνον ο μισθαποδότης Κύριος μπορεί να ανταμείψει. Στη σημερινή κοινωνία, ιδίως σ’ αυτούς που κατέχουν υψηλά κυβερνητικά και εκκλησιαστικά αξιώματα, υπάρχει αδικία, αποστασία και προδοσία. Όσα καταθέτει είναι αληθέστατα, καθότι παρόμοιες ιστορίες έχω ακούσει από Κυπρίους φίλους μου, αλλά και είδα με τα μάτια μου τι συμβαίνει στα κατεχόμενα ακόμη και σήμερα. Το Κυπριακό είναι μία πολύ πονεμένη υπόθεση και αποτελεί χειροπιαστή ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΝΤΡΟΠΗΣ για την “πολιτισμένη” ανθρωπότητα και ιδίως για τους θεατρίνους ψευδοηγέτες της, που το μόνο που επιδιώκουν με ζήλο είναι πως θα εξαθλιώσουν τις κοινωνίες από ηθικής, οικονομικής, γλωσσικής, θρησκευτικής και πολιτιστικής απόψεως. Τι βοήθεια να περιμένει η Κυρία Φωκά από αυτούς που εργάζονται για την τουρκοποίηση της Κύπρου και τη μουσουλμανοποίηση της Ελλάδος, από αυτούς που έφθασαν στο σημείο να διδάσκουν στα παιδιά μας ότι η ομοφυλοφιλία είναι απλώς μία “σεξουαλική προτίμηση” και ότι όποιος τη θεωρεί διαστροφή είναι ρατσιστής; Αυτοί όλοι είναι κουταβάκια των Σιωνιστών. Το ερώτημα είναι: Δεν υπάρχει κανένας ευσυνείδητος εισαγγελέας να τους εγκαλέσει για εσχάτη προδοσία και να τουφεκισθούν πριν προλάβουν να περατώσουν το άθλιο έργο τους;

Reply
imago 10 September 2010 at 13:08

Καλά κάμουν και την κρατούνε στο περιθώριο.
Σε έναν κόσμο ο οποίος είναι φτιαγμένος για να καθησυχάζει συνειδήσεις αντί να τις εμπνέει, οι ήρωες χαλάνε την πιάτσα των κρατούντων μετρίων και συμβιβασμένων!
Η τρέχουσα πραγματικότητα, η κοινωνία και ο πολιτισμός της, τους κλέφτες μόνο και τους προδότες μπορούνε να δικάσουνε και να τους πάρουνε μαζί τους στην μοιραία κατάληξη της θνητότητας. Τους γενναίους, τους αειμνήστους, μονάχα η ιστορία τους κρίνει, καί για τα κακά τους καί για εκείνα τα οποία θα προτιμούσαμε να τα είχαμε όλοι, σε έναν κόσμο ιδανικό, όχι σαν τον δικό μας, τον περαστικό!

Reply
Ανώνυμος 3 October 2010 at 21:30

Μακάρι μια Κυρία Φωκά να εβαζε υποψηφιοτητα σε τούτο τον τόπο γιατι θα εβγαινε παμψηφει. μια γυναικα μονη καταφερε τα ακατορθωτα με ελαχιστες δυναμεις που διεθετε και επι χρόνια. τη σημερον εποχή ως ηγέτιδα θα ήταν πολυ πιο άξια από “κάποιους άλλους” να διεκδικήσει δικαιώματα αυτου του κράτους. Καταλαβαίνουμε από την ειρωνική και μισάνθρωπη αντιμετώπιση αυτής της γυναίκας και κατ’ επέκταση του Κυπριακού ζητήματος πόσο “φίλοι” μας είναι η ευρώπη και τα ηνωμένα έθνη.

Reply
Επισκέπτης 4 October 2010 at 10:22

“Μακάρι μια Κυρία Φωκά να εβαζε υποψηφιοτητα σε τούτο τον τόπο γιατι θα εβγαινε παμψηφει.”

Πολύ ρομαντικός είσαι! Να την ψηφίσει ποιος; Μπορεί να σου βολέψει το παιδί στο δημόσιο; Μπορεί να σε μεταθέσει εκεί που θες, έστω και αν δεν το δικαιούσαι; Μπορεί να σου τακτοποιήσει το παράνομο που έκτισες; Να μιλήσει σε κάποιον, ώστε ο κανακάρης να υπηρετήσει την θητεία του στο σπίτι του; Όχι; Ε, τότε γιατί να την ψηφίσεις;

Reply
Ανώνυμος 4 October 2010 at 17:26

Δίκαιο έχεις. Αφού όμως φτάσαμε στο σημείο, σαν Έλληνες, να ζούμε για μια ελπίδα! Όσο κατεστημενο να είναι κάποια πράγματα δε σημαίνει πως δεν αλλάζουν. Θα ψήφιζα λοιπόν για να άλλαζαν τέτοιου είδους νοοτροπίες. Και θα άλλαζαν διότι αυτό θα πραγματοποιείτο μέσω της ελληνοχριστιανικής παιδείας που διαμορφώνει συνειδήσεις.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.