Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων.
Όλοι εντυπωσιαστήκαμε από το επίτευγμα του Κουρός Νουρμοχαμαντί από το Ιράν, ο οποίος έμαθε ελληνικά μέσα σε τρία χρόνια και αρίστευσε στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Του αξίζουν συγχαρητήρια και του ευχόμαστε να αξιοποιήσει το ταλέντο του σε συνδυασμό με τις γνώσεις που θα του προσφέρουν οι Έλληνες καθηγητές. Και επειδή το όνομά του στα ελληνικά θυμίζει τον Πέρση Κύρο, σύμμαχο του Αθηναίου Ξενοφώντος, φαίνεται ότι πέτυχε την…. Κύρου Ανάβαση στη βαθμολογία.
Είναι αξιέπαινοι οι εκπαιδευτικοί του Προτύπου Λυκείου Μυτιλήνης που τον βοήθησαν. Προφανώς ο Κουρός είναι διάνοια, είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση με πολλά χαρίσματα. Με συγκίνηση διάβασα ότι υπήρξαν εκπαιδευτικοί που του έκαναν μαθήματα και εκτός του ωραρίου τους.
Είναι αξιέπαινοι και οι γονείς του και το ευρύτερο περιβάλλον του. Εκείνοι τού δίδαξαν να είναι εργατικός και μελετηρός. Τού έμαθαν να σέβεται αρχές και αξίες. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο Κουρός σηκωνόταν όρθιος όταν έμπαιναν οι καθηγητές του Λυκείου μέσα στη αίθουσα. Δεν είμαι βέβαιος ότι οι σημερινοί μαθητές στα ελληνικά σχολεία δείχνουν τον ίδιο σεβασμό. Δεν ευθύνονται τα παιδιά, αλλά τα ψευδοπροοδευτικά πρότυπα που τείνουν να επικρατήσουν στην ελληνική κοινωνία. Πρέπει κάποτε να ισορροπήσει το εκκρεμές. Από το πηλήκιο και το αυστηρό κούρεμα της δεκαετίας του 1950 φτάσαμε σε μία υπερβολική έμφαση στις ελευθερίες και στα δικαιώματα των παιδιών χωρίς να τονίζουμε και τις υποχρεώσεις τους.
Ο Κουρός έμενε στην τάξη ακόμη και όταν γινόταν μάθημα Θρησκευτικών. Θα μπορούσε να απαλλαγεί βάσει της ισχυούσης ελληνικής νομοθεσίας και των σχετικών αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεδομένου ότι προέρχεται από μία διαφορετική θρησκευτική παράδοση. Όμως προτιμούσε να παρακολουθεί ένα μάθημα που θα τον βοηθήσει να ενσωματωθεί μελετώντας τη χριστιανική κληρονομιά, την ιστορία και τα έθιμα του ελληνικού λαού. Ο Κουρός δίνει μία αποστομωτική απάντηση στους διάφορους δήθεν προοδευτικούς, οι οποίοι ζητούν να αλλάξει το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών και να γίνει θρησκειολογικό, με το επιχείρημα ότι μόνον τότε θα θέλουν να το παρακολουθούν οι αλλοδαποί μαθητές. Τελικά το δικαίωμα της απαλλαγής το χρησιμοποιούν περισσότερο ορισμένοι Έλληνες γονείς για να δείξουν ότι είναι άθεοι ή “μοντέρνοι”, παρά οι αλλόθρησκοι!
Φυσικά η περίπτωση του Κουρός είναι ξεχωριστή και δεν σημαίνει ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εισέλθουν νομίμως ή παρανόμως στη χώρα μας είναι επιστημονικές διάνοιες. Η κυβέρνηση ορθώς πράττει και συνεχίζει την προσεκτική αντιμετώπιση του μεταναστευτικού. Ο Ερντογάν τον Φεβρουάριο – Μάρτιο του 2020 δεν ήθελε να μας στείλει επιστήμονες, αλλά χιλιάδες εργαλειοποιημένους ταλαίπωρους, οι οποίοι θα προκαλούσαν μεγάλη αναταραχή με εθνικές και κοινωνικές συνέπειες στην πατρίδα μας.
Σε αντίθεση με τον Κουρός οι Έλληνες μαθητές έδωσαν κάποια μηνύματα που προβληματίζουν. Το 48% των υποψηφίων Ανθρωπιστικών Επιστημών έγραψε κάτω από τη βάση στην Ιστορία. Το 26,5% των υποψηφίων για τις Οικονομικές Επιστήμες έγραψε κάτω από τη βάση στα Νέα Ελληνικά. Πρέπει να δοθεί έμφαση στην καλή γνώση της Ιστορίας μας και στη βελτίωση της εκφραστικής ικανότητας. Είναι ορθή η προσπάθεια που αρχίζει φέτος με τη στενότερη σύνδεση Αρχαίων και Νέων Ελληνικών. Ευκαιρία να διδαχθεί και η «Κύρου Ανάβασις» που έγραψε ο Ξενοφών !
Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 16.7.2022