Tuesday 1 October 2024
Αντίβαρο
Βασίλειος Μακρυπούλιας Πολιτική & Κοινωνία Ταυτότητα

Ψυχογραφώντας το  Νεοέλληνα

Γράφει ο Βασίλειος Μακρυπούλιας*

Μέσα από έναν απίστευτο συνδυασμό της αριστεράς ιδεολογίας του επιστημονικού σοσιαλισμού και του αστικού φιλελεύθερου ατομικισμού ο Νεοέλληνας διάγει το τελικό στάδιο ενός απολύτου σοσιαλατομικισμού, όσο αστείο ή και αντιφατικό αυτό αν ακούγεται. Εξηγείται όμως, όπως εξηγείται η ατομική υπόσταση των υβριδίων. Αποκομμένος από τις ρίζες του –ιστορικές, εθνικές, πολιτιστικές,θρησκευτικές,πολιτικές-ο νεοέλληνας δείχνει ένα νέο υπαρξιακό  κατασκεύασμα το οποίο υπακούει στις διαταγές και μόνο των κατασκευαστών του. Δεν επικοινωνεί πλέον με τους προγόνους του, με τις αρίφνητες φωνές των φωτισμένων ανδρών οι οποίοι του ετοίμασαν έναν ωραίο κόσμο να ζήσει και να μεγαλουργήσει. Ο νεοέλληνας θεωρεί ότι η ιστορία του μετρά μόνο μερικές δεκαετίες, από εκεί και πέρα χάνεται σε βάθος χρόνου. Και δεν τον ενδιαφέρει. Η έννοια του Έθνους η οποία απελευθερώνει όλες εκείνες τις θείες δυνάμεις των Ελλήνων στα βάθη του χρόνου, φαντάζει στα μάτια του και στο μυαλό του ως κάτι το αμαρτωλό, διότι αυτό του δίδαξαν. Η θρησκευτική φύσις των νεοελλήνων τροποποιήθηκε. Νέος Θεός και νέα δογματική άποψη για τις  θρησκευτικές παραμέτρους δημιουργήθηκαν και γεννήθηκαν.

Θεός τώρα είναι το πολιτικό σύστημα με τη  νέα πολιτική τάξη πραγμάτων η οποία επιβάλλει τη δική του ιστορική θεώρηση περί των πραγμάτων. Ο Νεοέλληνας δεν έχει καμμία άποψη πέρα από αυτή η οποία του επιβάλλεται. Η εποχή των καθεστώτων επιστρέφει υπό άλλη εμφάνιση. Όσο και αν έχει διαβάσει ο νεοέλληνας πρέπει να αποδεχθεί τις ιστορικές θεωρίες οι οποίες ως θέσφατα του επιβάλλονται. Το νέο Ελληνικό κράτος υπακούει στο χειρότερο μανιχαϊσμό. Καλοί είναι αυτοί στο πέρασμα της ιστορίας οι οποίοι είναι αρεστοί στην πολιτική και επιστημονική εξουσία. Και οι κακοί είναι συγκεκριμένοι και αλοίμονο σε όποιον δεν τους αποδέχεται επειδή άλλα έχει διαβάσει. Αμαρτία τώρα σημαίνει η πνευματική ή ηθική ανυπακοή σε όσα το πολιτικό ή επιστημονικό σύστημα επιβάλλει. Οι όροι είναι θρησκευτικοί με προσχήματα πολιτικά. Ο αγώνας πλέον δεν είναι εξωτερικός αλλά εσωτερικός. Ο Νεοέλληνας έχει γεμίσει με διλημματικούς όρους γύρω από πολλά καλά και πολλά κακά. Νέοι όροι του προσφέρονται και αλοίμονο εάν κακοχαρακτηρισθεί. Δεν τον ξεπλένει κανένας ποταμός. Εγκλωβισμένος στην κοινωνία, στο τι θα πούν οι άλλοι, στην απίστευτη διάχυση της πληροφορίας, στο οικονομικό και επαγγελματικό αδιέξοδο, ο νεοέλληνας τρέμει στην ιδέα ότι θα κακοχαρακτηρισθεί ως κάτι το ακραίο και περιθωριακό.

Η μακραίωνη χριστιανοποίηση του νεοέλληνα διαμόρφωσε τη φύση του η οποία έχει μάθει να υπακούει σε θεό, δόγματα και αγίους, ήθη και έθιμα  προερχόμενα από όλες αυτές τις οντότητες. Όμως η αντικατάσταση του θεού με την υλιστική θεώρηση της ζωής όπως και η αντικατάσταση του Παραδείσου με το σύγχρονο life style έχει προσδώσει μία άλλη αξιολογική διάσταση, πρακτική και θεώρηση στο νεοέλληνα. Οι άγιοι μετεξελίχθηκαν σε πολιτικούς και άλλους ταγούς οι οποίοι υπόσχονται την καλλίτερη ζωή, οι νεοέλληνες, ατομικιστές κατά βάση τους ακολουθούν. Ο χριστιανισμός, ο οποίος βαθιά εμπότισε τον Ελληνισμό δεν μπόρεσε να θεραπεύσει, τουλάχιστον αποτελεσματικά, το μικρόβιο του ατομικισμού. «Εγώ ειμί ο Ών», «τινα με λέγετε Είναι» ειπώθηκαν σε πρώτο Ενικό και ο νεοέλληνας επιδιώκει την προσωπική τελείωση του θεανθρώπου αλλά σε άλλο χώρο, διάσταση και περιβάλλον. Ο Ένας αναστήθηκε και ανελήφθη ως Ένας, αυτή την κληρονομηθείσα χριστιανική ατομικότητα ο νεοέλληνας τη βιώνει ατομικά αλλά αλλοιώς. Θέλει να ζεί καλά, ο παράδεισος είναι επί της γης, δεν θέλει να τον θυσιάσει, και ακολουθεί τους αγίους της πολιτικής οι οποίοι του υπόσχονται πλουσιοπάροχες παραδείσιες παροχές. Δεν μπορεί να κρίνει με βάση το εμείς, πέρα από το Εγώ, ο παράδεισος είναι ατομικός και δεν έχει πολιτειακά ανοίγματα ώστε μία τέλεια πολιτεία να φιλοξενεί ευδαίμονες νεοέλληνες. Ο Νεοέλληνας δεν ενδιαφέρεται για την Πόλη διότι το Εγώ είναι διάχυτο μέσα στην πόλη και έχει μπερδευθεί με την Πόλη. Είναι αδύνατο να διακριθεί το καλό της Πόλης από το καλό του Εγώ, διότι το Εγώ θέλει όλα όσα έχει η Πόλη, και όταν δεν τα έχει η πόλη ο νεοέλληνας τα αποκτά διαφορετικά μέσα  από την τεχνολογία και την επιστήμη. Ώστε η Πόλις δεν είναι ο μοναδικός πάροχος της ασφάλειας και ευτυχίας του νεοέλληνος και για αυτό λίγο τον ενδιαφέρει η ευδαιμονία του Ελληνικού κράτους. Είναι βέβαιος πλέον ότι όπως η τεχνολογία και η επιστήμη-βασικές παράμετροι για το life style- είναι οι  φορείς της ψευδοευδαιμονίας και δεν έχουν πατρίδα, άρα η πατρίδα πλέον είναι κάτι το περιττό. Ο νεοέλληνας διαχέεται στις ανέσεις του κόσμου οι οποίες ως Σειρήνες τον απορροφούν, τον απομυζούν, του αφαιρούν την ταυτότητα διότι ενάντια στον Οδυσσέα  και ακούει και βλέπει και κατεβαίνει από το καράβι προκειμένου τελικά να φαγωθεί από τις τερατώδεις πτηνοειδείς υπάρξεις.

Ο νεοέλληνας θεωρεί ότι η ιστορία του κράτους του αριθμεί μερικές μόνο δεκαετίες με συγκεκριμένους καλούς και κακούς. Οι καλοί είναι αυτοί οι οποίοι του υπόσχονται τα πάντα οι κακοί είναι αυτοί οι οποίοι απειλούν τις ελευθερίες του. Δυστυχώς όμως οι ελευθερίες του συνέχεια μα συνέχεια αποδεικνύονται ως οι μεγαλύτερες πανάκειες. Η αστική φιλελευθερικότητα και η αριστερά σοσιαλιστικότητα περιόρισαν το νεοέλληνα σε ένα καθαρά υλιστικό φαύλο κύκλο. Ο νεοέλληνας έμαθε ότι είτε θα έχει χρήματα είτε θα κυνηγά όσους έχουν χρήματα. Στο κυνήγι της ύλης διδάχθηκε ότι έχει μόνον δικαιώματα και τίποτα άλλο, όλοι οι Έλληνες κατέστησαν είτε το ένα είτε το άλλο. Το κράτος αντικατέστησε ολοκληρωτικά τις εθνικές αξίες και έγινε ένας αφέντης ο οποίος την ημέρα προσφέρει μόνο δικαιώματα και ευδαίμονα ζωή και τη νύκτα τα παίρνει όλα πίσω.Ο νεοέλληνας όμως δεν χάνει την ελπίδα του, ανακυκλώνει συνεχώς τις ελπίδες του στην κρατική οντότητα και άντε πάλι από την αρχή. Το κράτος του νεοελληνισμού δεν έχει καμμία σχέση με την κρατική οντότητα όπως ανιχνεύεται εις τα γραπτά του Πλάτωνος και του Αριστοτέλους όπου η ηθική συνυφαίνεται με την πολιτική. Είναι ένα καθαρά καινόν ιστορικό μέγεθος. Κράτος πλέον είναι το σύνολο των ανθρώπων-αποκομμένων ολοκληρωτικά από την εθνική ιστορία-  οι οποίοι προωθούν όλες εκείνες τις δυνάμεις τις υπηρετούσες την τεχνολογική και πληροφοριακή ,καθαρά υλιστική διάσταση της ζωής.

Το νεοελληνικό αυτό σύγχρονο κράτος δεν είναι ανθρωποκεντρικό αλλά τεχνοκρατικό. Δεν προσφέρει τη δυνατότητα της Σωκρατικής  άνω οδού προς την πολυσχιδή έξοδο από το σπήλαιο της αγνοίας και της λήθης, το κράτος των ημερών μας αναπτύχθηκε μέσα στο σπήλαιο. Οι τοίχοι του, τα πατώματά του και τα νταβάνια του είναι σπηλαιώδη. Στηρίζεται στη διάχυση της πληροφορίας η οποία αντικαθιστά τη γνώση και διαμορφώνει τον επιφαινόμενο άνθρωπο, αντιμετωπίζει τα πάντα ως ύλη και αίσθηση, στηρίζεται στους θαυματοποιούς και πάσης φύσεως θιάσους (μία ματιά στην τηλεόραση του υποθεάματος αποδεικνύει του λόγου το αληθές).Η διάχυση της πληροφορίας  λόγω της ωκύτητάς της αφαιρεί κάθε σκέψη από τον νεοέλληνα και τον καθιστά παθητικό δέκτη, ο θεός αντικαταστάθηκε από την ενημέρωση και τους φορείς της οι οποίοι καθοδηγούν το νεοέλληνα και όχι μόνο.

Η γνώση δεν είναι πλέον προσωκρατική (από τον οντολογικό κόσμο προς τον άνθρωπο). Είναι σύγχρονη από τον μικρόκοσμο προς τον άνθρωπο. Η Θρησκεία αντικαταστάθηκε πλήρως από την πολιτική, ο άνθρωπος υπακούει και ακολουθεί πλήρως γήινους θεούς και τις επιταγές τους. Δεν καταλαβαίνει ότι όλες οι υποσχεθείσες σωτηρίες είναι πανάκειες διότι κανείς άνθρωπος δεν είναι θεός και αν μπορεί να σωθεί από κάτι ή να σώσει κάποιον, τον εαυτό του θα δεί και θα αποκαταστήσει. Όμως ο νεοέλληνας ελπίζει. Πλήρως απομακρυνόμενος από τη Φύση η οποία τον εξέθρεψε (όπως αυτή αναλύεται στις Ελληνικές τραγωδίες, η φύσις εννοείται ως το σύνολο των ανθρωπίνων  ανωτέρων ιδιοτήτων όπως αυτές ανιχνεύονται στην Αντιγόνη, στον Οιδίποδα, στον Ορέστη, στην Ηλέκτρα, στην Ελένη και αλλού) ο νεοέλληνας φαντάζει ως έρμαιο στα χέρια και στις ορέξεις ενός παράξενου αλλά και τόσο συγκεκριμένου Λεβιάθαν.

Η παιδευτική φυγή προς τα εμπρός μέσα από την παιδευτική ανάμνηση του Αγαθού, του Ωραίου και του Καλού όπως αυτά αναπτύχθηκαν στη φιλοσοφία των προγόνων μας φαντάζει μονόδρομος. Όχι τυχαία ο Επιτάφιος ξεκινά από τους προγόνους. Διότι η παιδεία θα ποτίσει τις προγονικές ρίζες του νεοέλληνα προκειμένου αυτός να καταστεί κάρπιμος και πάλι. Μόλις και χρειάζεται να πούμε ότι οι αξίες του Ελληνισμού όπως ανιχνεύονται μέσα στην Ελληνική Γραμματεία αποτελούν ολοκληρωτική οντολογική λύση στο δράμα του σημερινού κόσμου το οποίο πρωτίστως είναι ιδεολογικό-αξιολογικό.

* Ο Βασίλειος Μακρυπούλιας είναι δρ. φιλοσοφίας.

10 comments

ένας αναγνώστης 27 August 2018 at 14:21

Δηλώνεις διδάκτωρ φιλοσοφίας και κρίνεις τους νεοέλληνες. Όμως, τους τρέμεις, και δεν τολμάς να γράψεις σωστά ούτε καν τον τίτλο τού άρθρου σου!!

Reply
BAΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΚΡΥΠΟΥΛΙΑΣ 28 August 2018 at 12:59

Ένας αναγνώστης ανώνυμος αφήνει (says) απανωτά τρία υβριστικά και χυδαία σχόλια σε τρείς συγγραφείς και ισάριθμα άρθρα διότι με αυτόν τον τρόπο ικανοποιεί και αυτοθεραπεύει την όποια αυτοευήθειά του και α-νοησία του.Εντάξει ,ψυχικώς κατανοητό.Συνέχισε,ανώνυμα και άρρωστα.

Reply
Ι. ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗΣ 29 August 2018 at 16:10

Confirmation bias λέγεται εις την … νεοελληνικήν!
Ξεκινάει κάποιος με προσχηματισμένες ιδεολογικές απόψεις και ερμηνεύει την πραγματικότητα βάσει αυτών. Παίρνει τα υπαρκτά χρώματα και ζωγραφίζει την κατά δική του ματιά απεικόνιση πραγμάτων. Και αυταρέσκεται βέβαια ότι το κατασκεύασμα του είναι απλά … υπέροχο αφού ταίριαξε τόσο καλά φιγούρες και χρώματα και πέτυχε στο ακέραιο να μεταδώσει το απώτερο “μήνυμα” της προσπάθειας του. Το οποίο ενδύεται κάτι το “αποκαλυπτικό” και άρα “τη θεία φωτίσει” το μόνον αληθές.
Θα μου έπαιρνε ένα σχόλιο μήκους όσο και το άρθρο τουλάχιστον να ασχοληθώ με την αντίκρουση κάθε ανωτέρω ισχυρισμού που αποτελεί καθαρά προσωπική αντίληψη του γράφοντος αλλά και κοινό (και κοινότοπο) τόπο σε καθαρά συντηρητικούς κύκλους.
Θα σταχυολογήσω μόνον για να αποδείξω την αναπόδεικτη ιδεοκατάληψη του όλου κειμένου.
1) Εάν όπως λέτε ο νεοέλληνας είχε ενδώσει στην τεχνολογία και την επιστήμη ανάγοντας την σε νέα θρησκεία (ουδεμία σχέση) και το νεοελληνικό σύγχρονο κράτος είναι τεχνοκρατικό, θα είμασταν αυτήν την στιγμή άλλη μιά Ελβετία ή Νορβηγία για να παραμείνουμε στα ίδια επίπεδα μεγέθους. Χώρες με πολύ ανεπτυγμένη επιστήμη και τεχνολογία και ανάλογη οικονομική ευμάρεια. Ουδεμία σύγκριση! Και κάθε άλλο παρά κάτι τέτοιο είναι το νεοελληνικό κράτος.
2) Το πολιτικό σύστημα και κατ’ επέκτασιν το κράτος (η νέα “θρησκεία”) ασχολείται με την κοινωνία και όχι το άτομο στο οποίο απλά αναγνωρίζει και προστατεύει την ελευθερία έκφρασης, αυτοπροσδιορισμού και επιλογών ζωής. Με το άτομο ασχολείται η θρησκεία επιβάλλοντας τους δικούς της κανόνες ζωής και αντίληψης πραγμάτων για την αποκλειστικά προσωπική “πνευματική λύτρωση” και “σωτηρία της ψυχής”.
3) Ποιές είναι οι νέες θεωρίες οι οποίες ως θέσφατα του επιβάλλονται; Οι παλιές θεωρίες δεν ήταν θέσφατα και δεν επιβάλλονταν; Όλοι παλιά είχαν γίνει ανεξάρτητοι ερευνητές της αλήθειας και τώρα πρόβατα;
Και ποιοί οι νέοι όροι του προσφέρονται; Η μισητή λέξη “αλληλεγγύη” μεταξύ των ακραιφνών χριστιανών ας πούμε σε αντικατάσταση του “αγάπα τον πλησίον σου ως σεαυτόν”;
4) Η όλη αρνητική σηματοδότηση του όρου νεοέλληνας και της συμπεριφοράς του ουδόλως έχει σχέση με τον δυτικότροπο εκμοντερνισμό του και εκκοσμίκευση του εφ’ όσον στηρίζεται σε μια συγκροτημένη ανάλογη παιδεία και αισθητική. Ουσιαστικά είναι χαρακτηριστικό της “δηθενιάς” του εξωτερικού μαϊμουδισμού του νεοέλληνα από το κατωτεροκομπλεξικό σύνδρομο του επαρχιωτισμού και της έλλειψης παιδείας του. Είναι ο βλάχος που την είδε λόρδος γιατί φόρεσε λουστρίνι έστω και αν το πόδι του έχει ακόμα το σχήμα από τσαρούχι. Είναι ο μοδάτος επαρχιώτης ή βιοπαλαιστής που όλη του η παιδεία και καλλιέργεια περιορίζεται στο Νίτρο, το Κλικ και τα κουτσομπολίστικα της Μυκόνου. Ο “εκβλαχισμός” του Κωστόπουλου.
Και … gues what? … το παραδοσιακό υπόβαθρο από όπου προέρχεται είναι ακριβώς αυτό που υπερασπίζεται ο αρθρογράφος! Το οποίο έχει αποτύχει οικτρά να αποτελέσει ισάξιο ανταγωνιστικό πολιτισμικό υπόβαθρο στη σύγχρονη κοινωνία. Και γι αυτό εγκαταλείπεται άρον-άρον με όλες τις κωμικοτραγικές συνέπειες. Και με όσους “πιστούς” και “αγωνιστές” του μοντέλου που εγκαταλείπεται να αποτελούν πραγματικά “περιθώριο” όπως ανυποψίαστα ομολογεί και ο αρθρογράφος!
Αυτά για αρχή.

Υ.Γ. Δικαίωμα του καθενός να επαναστατεί κατά του επιστημονικού συστήματος.
Αλλά για να τον πάρουμε στα σοβαρά ας μη μας κάνει κήρυγμα μέσω υπολογιστή από το ίντερνετ και ας πάρει ένα χωνί να μας τα πει! Και να μας τα γράφει με κάρβουνο σε στρατσόχαρτα υπό το φως κεριών και λαδοφάναραων …!

Reply
BAΣΙΛΕΙΟΣ ΜΑΚΡΥΠΟΥΛΙΑΣ 29 August 2018 at 17:35

κ.Χονδρογιάννη.
Χωρίς να με γνωρίζετε μου αποδίδετε συγκεκριμένες ιδεοληψίες.Δηλαδή εσείς δεν έχετε ιδέες και περιμένετε από τα φαινόμενα να σας φωτίσουν; Σαφέστατα παραξενεύομαι διότι όλοι προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τις ιδέες μας στα συμβεβηκότα και να τα ερμηνεύσουμε.
Όσον αφορά αυτά που λέτε για την τεχνολογία μάλλον εγκαταβιοίτε στη σελήνη,σας ενημερώνω ότι ολόκληρες παρέες κάθονται και δεν ομιλούν διότι ασχολούνται με το κινητό τους.Εξάλλου έχει αναπτυχθεί ολόκληρη φιλοσοφία για το πώς η τεχνολογία έχει αντικαταστήσει το Είναι.Είναι σαφές ότι αγνοείτε τα γραπτά του Μαρκούζε του Χάμπερμας κ.λ.π.Πλέον η τεχνολογία είναι το Είναι αντικαθιστώντας τον άνθρωπο,δυστυχώς αγνοείτε ότι όλες οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις στηρίζονται στην τεχνολογία, ακόμα και στην Ελλάδα η τεχνολογία έχει επηρεάσει βαθύτατα τη σκέψηκαι πράξη των ανθρώπων. Ο άνθρωπος της πληροφορίας ενδημεί και στην Ελλάδα όπου τα ίντερνετ καφέ, ο μοναχικός άνθρωπος του διαδικτύου και ο άνθρωπος που νοιώθει παντοδύναμος λόγω της τεχνολογίας αποτελεί και Ελληνικό φαινόμενο.Εξάλλου τα μνημόνια και η όλη οικονομική εξάρτηση στην τεχνολογία στηρίχθηκε αλλά αυτό μάλλον το αγνοείτε παντελώς. Η Ελλάδα ως φύση και λογική ανάπτυξη θα είχε άλλο τελείως δρόμο.
Ποιές είναι οι νέες θεωρίες που του επιβάλλονται.Έλεος.Που ζείτε;Περί πολιτικής ορθότητος μάλλον δεν έχετε ακούσει,όπως μάλλον δεν γνωρίζετε πώς επηρεάσθηκε ο Νεοέλληνας από το ξενόφερτο υλιστικό και ανθελληνικό πνεύμα της Δύσης.Λησμονώντας το πλούσιο γραμματειακό υπόβαθρο του Ελληνικού Έθνους.
Με ποιόν τρόπο η Δύση εξαφάνισε το νεοέλληνα αν δεν το έχετε καταλάβει τώρα δεν θα το καταλάβετε ποτέ. Συλλήβδην η εμπειρική τεχνοκρατική λογική της Δύσης ενάντια στο ενορατικό έλλογο και βαθύ Ελληνικό Λόγο αντικατέστησε την ευρύτητα του Ελληνικού κόσμου με τον υλιστικό μικρόκοσμο που ζούμε.
Στις εσχατιές του 2018 όπου η Ελλάδα αργοπεθαίνει το μόνο που έκανα ήταν να ερμηνεύσω αυτή την κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση δεν καταλάβατε τις ιδέες μου και πολύ περισσότερο αγνοείτε πνευματικές μου αφετηρίες όπως και εγώ αγνοώ τη ζωή στον πλανήτη Σελήνη.

Reply
Ι. ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗΣ 29 August 2018 at 21:21

Ώστε αυτό εννοούσατε αναφερόμενος σε μιά τεχνολογική Ελλάδα; Την ΧΡΗΣΗ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΩΝ συσκευών και μηχανημάτων τα οποία εμείς ουδέποτε διανοηθήκαμε, σχεδιάσαμε και κατασκευάσαμε; Τότε στην κορυφή της τεχνολογίας ανήκουν και οι κουτσομπόλες για την άμετρη χρήση του τηλεφώνου, οι γύφτοι για την αλόγιστη χρήση των μεγαφώνων όπως και οι μουσουλμάνοι που μεταδίδουν τον λόγο του Αλλάχ από τους μιναρέδες!
Η Νορβηγία αγαπητέ που ανέφερα ως παράδειγμα, εκτός των άλλων τεχνολογικών επιτευγμάτων της σε πλείστους τομείς, είναι παγκόσμιος leader στην εξόρυξη πετρελαίου και έχοντας κοιτάσματα στα βάθη της πάντοτε ατίθασης και επικίνδυνης Βόρειας θάλασσας αντλεί πετρέλαιο με δική της τεχνογνωσία από τον σχεδιαστή μηχανικό και τον κατασκευαστή έως τον τελευταίο εξειδικευμένο εργάτη. Εμείς ούτε νερό από γεώτρηση δεν μπορούμε να βγάλουμε με δικά μας εργαλεία και μηχανήματα και θέλουμε να μπούμε στο χορό των υδρογονανθράκων! Για να αναθεματίζουμε και πάλι την “σκλαβιά” μας από την τεχνολογία και την “εξάρτηση” από τους “υλιστές” δυτικούς (που από τεχνολογική σημαίνει αυτόματα και οικονομική και πολιτική).
Όσο για το πόσο σκλάβοι και εθισμένοι είμαστε από την τεχνολογία να πάτε να κάνετε κήρυγμα στους αγρότες της Θεσσαλίας αναθεματίζοντας τα τρακτέρ για την πνευματική ζημιά που τους κάνουν προτρέποντας επιστροφή στο ψυχικά λυτρωτικό τσαπί! Που την σε απόλυτο βαθμό τεχνολογική μας έφεση αναγνωρίσατε στην κατάχρηση των κινητών από τους πιτσιρικάδες!
Αναρωτηθήκατε ποτέ πόσο βαθιά νυχτωμένος είστε με τις θεωρίες σας; Και πόσο -έστω και ασυνείδητος-φορέας οπισθοδρόμησης και δυστυχίας;
Προς τον γνωστό ρασοφόρο του youtube π. Κλεομένη βλέπω να κλείνετε που βλέπει σατανιασμένα μηχανήματα παντού και τον 666 σε κάθε σύγχρονη συσκευή και τεχνολογία.
Αν αγαπητέ κύριε έχετε σήμερα την πολυτέλεια (και εσείς και εμείς) να αμπελοφιλοσοφείτε περί ανέμων και υδάτων, την έχετε αποκλειστικά χάριν της επιστήμης και της τεχνολογίας, που έχει την δυνατότητα να τρέφει και ολόκληρο στρατό “διανοούμενων” έχοντας τους απαλλάξει από την υποχρέωση να τσαπίζουν σαν σκλάβοι από φως σε φώς και να κουβαλάνε ολημερίς βάρη στην πλάτη σαν υποζύγια για ένα ξεροκόματο ψωμί όλο κι όλο!
Και μην ξεχνάτε ότι και ο κάθε αρχαίος πολιτισμός χαρακτηρίστηκε σαν τέτοιος από την επινοητικότητα (άρα την τεχνολογία) που ανέπτυξε για να παράγει θαυμαστά για την εποχή του έργα και γενικότερη ευημερία. Το “υλιστικό” πλεόνασμα καθόριζε πάντα τα περιθώρια και το εύρος της κάθε πνευματικής ανάπτυξης. Ποτέ αντιστρόφως! Έτσι αναπτύχθηκε και ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός αλλά και κάθε άλλος, πρώτα με τεχνολογικά επιτεύγματα και την πρώτη ανάπτυξη της επιστήμης που έφεραν ευημερία που έδωσε και την δυνατότητα σε κάτι Σωκράτηδες και Πλάτωνες να “κοπροσκυλιάζουν” φιλοσοφώντας!
Χωρίς να υποτιμώ το έργο τους γιατί “ουκ επ’ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος”, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ούτε έναν άνθρωπο δεν βοήθησε η συνεισφορά τους στον αγώνα για επιβίωση. Το πρωταρχικό μέλημα και καθήκον του ανθρώπου δηλαδή. Γιατί ακόμα και οι ασκητές μπορούσαν να “αγιάζουν” επειδή κάποιοι άλλοι που ίδρωναν τους ελεούσαν με τα λίγα αλλά απαραίτητα.

Δεν διακρίνω πουθενά κανένα απολύτως ” ανθελληνικό πνεύμα της Δύσης”. Η Δύση παραδέχεται την ελληνική της κληρονομιά, αυτήν που άξιζε να πάρει και την διαλαλεί με καμάρι. Το μόνο που διακρίνω είναι ένα ξεκάθαρο αντιδυτικό πνεύμα στην νέα Ελλάδα. Από το οποίο νεοελληνικό πνεύμα δεν έχει τίποτα να πάρει ούτε να θαυμάσει η Δύση. Κάτι προς τους μουσουλμάνους μας βλέπουν σήμερα και δεν έχουν και άδικο.
Όσο για το πλούσιο γραμματειακό υπόβαθρο του κλασσικού Ελληνισμού να είμαστε σίγουροι ότι αποτελεί ακόμα σήμερα αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού πολύ-πολύ περισσότερο σε αυτήν την κατά δική σας φαντασία παρακμιακή και απολωλότα Δύση. Για πραγματική παρακμή ας κοιταχτούμε στον καθρέφτη μας.
Όλα τα άλλα είναι λόγια να ‘χουμε να λέμε.

Reply
βασιλειος μακρυπουλιας 29 August 2018 at 21:53

κ.Χονδρογιάννη.
Λυπούμαι βαθύτατα για τη φιλοσοφική ασχετοσύνη σας. Δυστυχώς όπως είπα κινούμαστε παντελώς παράλληλα.Τέλος πάντων.Αντιμετωπίζω την τεχνολογία ως μία νέα κατάσταση του Είναι, αντίθετη με την ανθρωποκεντρική πορεία του ανθρώπου, ως ένα τελικό στάδιο μεταθεϊκής εξάρτησης η οποία πλήρως κατευθύνει τον άνθρωπο. Δεν είναι τυχαία και η παγκόσμια κίνηση του πλανήτη.Οι άνθρωποι χάνουν τη μοναδικότητά τους και ενώνονται ενώπιον της τεχνικά διαδεδομένης πληροφορίας η οποία δεν αποτελεί γνώση.Τα όσα άσχετα λέτε για τη Νορβηγία ουδέποτε με απησχόλησαν και αποτελούν τελείως διαστρέβλωση της δουλειάς μου.
Οι Αρχαίοι Έλληνες είδαν την τέχνη (Πλάτων : Σοφιστής,Τίμαιος,Γοργίας,κ.α) ώς τρόπο αποκάλυψης του όντος και ποτέ δεν αποσύνδεσαν την τεχνολογία ως σύνθεση πραγμάτων από τη νοητική μήτρα του Όντος ώστε η τεχνολογία να μην καταστή τυραννία.Η τεχνολογία των Ελλήνων ποτέ δεν απετέλεσε γεγονός αποκομμένο από την επαφή τους με το ανώτερο,γι αυτό και μας άφησαν αθάνατα μνημεία.
Τα όσα βέβαια είπατε για το Μέγα Σωκράτη και Πλάτωνα φανερώνει την μη-επαφή σας με τη φιλοσοφία, ας υπενθυμίσω τη φράση του Whithead ότι όλη η δυτική φιλοσοφία είναι υποσημειώσεις στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη.
Από εκεί και πέρα η Δύση εξαφανίζοντας τον Ελληνικό τρόπο σκέψης και ζωής εξαφανίζει τον άνθρωπο του πνεύματος και της σκέψης βυθίζοντας τους ανθρώπους της πόλης στην πιο αφύσικη υλισιτκή διαβίωση ενάντια στον Ελληνικό φυσικό τρόπο ζωής.Είμαστε υπέρ της Ελληνικής Πολιτείας του Ρήγα και όσων εκεί αναφέρονται για την Ελληνική Δημοκρατία. Σε αυτό το σημείο ο Ρήγας σας απαντά και για την άσχετη σύγκριση με τη Νορβηγία.
Πρέπει οπωσδήποτε να μελετήσετε το έργο του Χάμπερμας Η τεχνολογία και η επιστήμη ως ιδεολογία και του Χάϊντεγγερ περί πολιτικής περί αληθείας περί τεχνικής. Από εκεί είναι και το παρακάτω απόσπασμα (αυτές τις σκέψεις, τις τόσο ακατανόητες σε εσάς, προσπάθησα σε αυτή τη δουλειά μου να μεταφέρω) “1: Η οντολογική συνθήκη του ανθρώπου, στη σημερινή πλανητική εποχή, είναι η πλαισιοθέτησή (Ge-stell) του, σημειώνει με νόημα ο Χάιντεγκερ. Πρόκειται για τη Μοιραία (Geschcklich) περικύκλωσή του από μια τόσο ανεπτυγμένη τεχνολογία, και μάλιστα σε επίπεδο Πληροφορικής Τεχνολογίας, που μοιάζει σαν ένα άκρως πειθήνιο υποζύγιό της. Τι απομένει τότε στον άνθρωπο; Η φιλοσοφική διερώτηση εντός αυτής της οντολογικής του συνθήκης και για τούτη την ίδια. Το ερώτημα λοιπόν είναι: Ποια ενδότερη συνάφεια μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στη φιλοσοφία και την τεχνολογία, όταν μάλιστα με την πρώτη νοείται συνήθως μια θεωρητική ενατένιση των πραγμάτων –από το αρχαίο ελληνικό θεωρείν μέχρι τα σύγχρονα μεταφυσικά ρεύματα, συμπεριλαμβανομένου εδώ και του μαρξισμού– και με τη δεύτερη ένα φαινόμενο κυρίως «υλικού πολιτισμού»; Σας δίνω και το link http://hegel-platon.blogspot.com/2015/06/1.html
Eάν δεν μελετήσετε αυτά τα έργα μην συνεχίσετε παρακαλώ το διάλογο διότι ό,τι πείτε θα είναι άσχετο με τον πνευματικό προσανατολισμό της εργασίας μου.Είναι αστείο το θέμα αλλά το επισημαίνω.
Επίσης δεν είναι απολωλότα Δύση αλλά απολωλυία Δύση(θηλυκό μετοχής παρακειμένου). Σε κάθε περίπτωση η απαίτηση του Χάϊντεγγερ για την έξοδο από την τεχνολογία ως κατάσταση εξάρτησης του Είναι και η επιστροφή στον Ελληνικό Οντολογικό Λόγο είναι η λύση στο σημερινό χάος,κάτι που προσπάθησα να σημειώσω.

Reply
Ι. ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗΣ 29 August 2018 at 22:08

Και επειδή ίσως υπερέβαλα κάπως σε οίστρο για τεχνολογικό κόσμο και τα έως τώρα σχόλια μου μπορεί να φανούν απολίτικα, όχι, δεν αγνοώ ούτε την τεχνολογική εξάρτηση που μας καθιστά ευάλωτους σαν κοινωνία σε συνθήκες ανάγκης ή και ακραίας επιβίωσης ούτε την ανάλογα την χρήση και τις σκοπμότητες επικινδυνότητα της τεχνολογίας.
Γι αυτό όμως έχουμε το οργανωμένο και συντεταγμένο κράτος και την πολιτική (την νέα “θρησκεία” όπως την αποκαλείτε) ώστε να ασκείται τόσο από τους υπεύθυνους όσο και από την κοινωνία ένας συνεχής έλεγχος και αναγνώριση των επικίνδυνων παρεκκλίσεων.
Και παρ’ ότι τα ίδια τα κράτη για λόγους ισχύος παρεκκλίνουν συχνά σε τέτοιες επικινδυνότητες (π.χ. πόλεμος με όπλα τελευταίας τεχνολογίας) μόνο εργαλείο ανάσχεσης παραμένει η ίδια η κοινωνία δια της νέας”θρησκείας” ήτοι της κοινωνικής εγρήγορσης ασκώντας πολιτική με όργανο το ίδιο το κράτος.
Καμιά άλλη σωτηριολογικού τύπου κοσμοθεωρία και ιδεολογία, ιδιαίτερα αν ατομοκεντρική όπως η θρησκεία π.χ.. δεν είναι ικανή για κάτι τέτοιο.

Reply
βασιλειος μακρυπουλιας 29 August 2018 at 22:12

Καλή συνέχεια, να είσθε καλά.

Reply
Ι. ΧΟΝΔΡΟΓΙΑΝΝΗΣ 29 August 2018 at 23:42

Η τεχνολογία του σήμερα πολύ απέχει ως μία νέα κατάσταση του Είναι και ως ένα τελικό στάδιο μεταθεϊκής εξάρτησης η οποία πλήρως κατευθύνει τον άνθρωπο. Μιλάμε για μελλοντολογικές προβλέψεις ή μάλλον για science fiction.
Η τεχνολογία του σήμερα ακόμα προορίζεται για τον άνθρωπο και υψηλή τεχνολογία δεν είναι μόνο τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά gadgets ή η τεχνητή νοημοσύνη με τις τεχνητές ανάγκες που δημιουργούν για καταναλωτικούς λόγους Τεχνολογία είναι κυρίως τα απίστευτα αυτόματα μεγαμηχανήματα για τη γεωργία π.χ. και αυτά που κατασκευάζουν φαραωνικού τύπου έργα για τις συγκοινωνίες (γέφυρες, τούνελ, αυτοκινητόδρομους, σιδηρόδρομους, λιμάνια, αεροδρόμια), τα εργοταξιακά μεγαφορτηγά της Liebherr και λοιπά φορτηγά, τα υπερσύγχρονα πλοία και αυτοκίνητα, τα τραίνα AGV, τα Airbus και τα Boeing … αυτά εννοεί πρώτα απ’ όλα ένας τεχνολογικός άνθρωπος ως σύγχρονη τεχνολογία. Και περισσότερο κινέζικες κατασκευές όπως αυτή https://www.youtube.com/watch?v=0-0ChljgWCQ και αυτή https://www.youtube.com/watch?v=HTrg9fTJvmA παρά τα κινέζικα ηλεκτρονικά gadgets.
Βέβαια εσάς σαν δρ. φιλοσοφίας, μπορεί ο κόσμος αυτός να σας είναι αδιάφορος και να βρίσκετε πιό ενδιαφέρον το κινεζικό Θιβέτ με τον ενορατικό Βουδιστικό μοναχισμό και τον εσωτερισμό και μυστικισμό του και καλά κάνετε.
Όμως επειδή κάνατε μιά κριτική=μομφή για τις συνήθειες του νεοέλληνα σε σχέση με την τεχνολογική εξάρτηση του, θα έπρεπε ως φιλόσοφος να είχατε αντιληφθεί ότι ο κοινός άνθρωπος (όπως και εγώ) που ασκεί επάγγελμα στον ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟ τομέα για να ζήσει δεν έχει την δική σας πολυτέλεια να σιτίζεται δια της φιλοσοφίας και άρα να τον ενδιαφέρει ο δικός σας κόσμος και οι δικές σας ανησυχίες αλλά μάλλον αυτός που ανταποκρίνεται καλύτερα στις δικές του ανάγκες και ανησυχίες.
Τί θέλετε να μας πείτε λοιπόν; Ότι είμαστε κουνάβια γιατί δεν έχουμε διαβάσει Χάμπερμας και Χάϊντεγκερ;
Εγώ όμως μπορεί να ξέρω να φτιάχνω σπίτια, έπιπλα ή εργαλεία. Μπορεί να είμαι και γιατρός ή μηχανικός.
Και εννοείται ότι ως προτεραιότητα μου θα θέτω την επιστήμη και τεχνολογία.
Με κάνει ολίγιστο μπροστά σας αυτό;

Reply
ένας θαυμαστής σου 3 September 2018 at 14:25

Αχ βρέ Βασίλη,
Ειπες κι εσύ να γράψεις κάτι, και πέσανε επάνω σου. Όμως, εσύ μην πτοείσαι (λές να έγραφα το ‘‘μην‘‘ χωρίς ν τελικό , όπως το γράφουν οι νεοέλληνές σου; )! Μπορεί στην ζωή σου να μην έπραξες και πολλά· όμως, στα λόγια είσαι καλός : (…με αυτόν τον τρόπο ικανοποιεί και αυτοθεραπεύει την όποια αυτοευήθειά του και α-νοησία του.Εντάξει ,ψυχικώς κατανοητό…). Εντυπωσιάστηκα!

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.