Thursday 3 October 2024
Αντίβαρο
Ανδρέας Σταλίδης Διάφορα

Αντίδοτο στη ροπή προς τη συνωμοσιολογία

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.  (το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Εστία στις 23 Νοεμβρίου 2015).

estia-01-1-23-11-2015-fwto

Ένα εφόδιο στην ωρίμανση του ανθρώπου είναι η ικανότητα αντίληψης του οπτικού πεδίου του άλλου. Η ανεπιφύλακτη αποδοχή ότι ο καθένας βλέπει τα πράγματα από τη δική του υποκειμενική γωνία, λύνει παρεξηγήσεις, αποτρέπει την εξαγωγή βεβιασμένων συμπερασμάτων, αποθαρρύνει την υϊοθέτηση απόψεων που δεν βασίζονται σε δεδομένα και εμποδίζει την οικοδόμηση θεωριών συνωμοσίας.

Στις παρούσες συνθήκες διεξαγωγής του διαλόγου στη δημόσια σφαίρα διαπιστώνουμε τα εξής φαινόμενα: ομαδοποιήσεις, φανατισμό, ανορθολογισμό επιχειρημάτων, ανταλλαγή στερεοτύπων ή συνθημάτων αντί διαλόγου, ανούσιες προσωπικές αψιμαχίες, παγερή αδιαφορία για τα δεδομένα (πολλές φορές συνειδητή παρουσίαση ψευδών στοιχείων), έλλειψη διάθεσης διαμόρφωσης ιδίας άποψης και παραχώρηση στη μασημένη τροφή λογής ενδιαμέσων.

Σε ένα τέτοιο βορβορώδες περιβάλλον, ασφαλώς δεν θα μπορούσε κανείς να περιμένει να αναπτύξουν οι παρατηρητές αντισώματα κριτικής σκέψης ή τουλάχιστον να παρακινηθούν να κοπιάσουν να δουν τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία, ακόμα και αν διαφωνούν με τη θέση που αυτή συνάγει.

Είναι όμως αρκετά αυτά για να αιτιολογήσουν τη ροπή στη συνωμοσιολογία;

Νομίζω πως όχι. Η τάση αυτή είναι αναγνωρίσιμη πριν διαμορφωθεί το συγκεκριμένο κλίμα, ειδικά στην έκταση που έλαβε με την τεχνολογία. Ούτε δέχομαι ότι αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της «ψυχής» του Έλληνα. Αλλού αναζητώ τα αίτια.

Την άνεση να συνοψίζει κανείς την ερμηνεία των φαινομένων σε ένα άρτια οργανωμένο σχέδιο από μία κλειστή ομάδα ανθρώπων, το οποίο δήθεν εκτελείται με χειρουργική ακρίβεια, την αποδίδω στην έλλειψη τριβής με την οργάνωση και τη μεθοδικότητα. Στην έλλειψη εμπειρίας εκπόνησης σχεδίων από μικρή ηλικία.

Όταν δεν γίνεται καθημερινό βίωμα η δυσκολία υλοποίησης ενός απλού στόχου, όλα τα σχέδια του κόσμου μοιάζουν τετριμμένα. Όταν απουσιάζει η εμπειρία σχεδιασμού και δεν υπολογίζει κανείς βασικά πράγματα, ευπρόβλεπτα ή δυσπρόβλεπτα, τα οποία μπορεί να ανακύψουν στην πορεία μέχρι το αποτέλεσμα, είναι αναμενόμενο να καταλήγει να θεωρεί ότι αυτά είναι πολύ εύκολο να τα κάνουν κάποιοι τρίτοι, ακόμα κι αν το σχέδιό τους είναι υποχθόνιο, μακροπρόθεσμο, επηρεάζει πληθώρα ανθρώπων, συμπεριλαμβάνει μυριάδες ενδιάμεσα γεγονότα και έχει προϋπολογίσει τις χαοτικές αντιδράσεις που θα προκληθούν στο μεταξύ, με αντίστοιχες πρόνοιες ελιγμών.

Πριν νιώσουμε έλξη από την επόμενη θεωρία συνωμοσίας που θα βρούμε στο διάβα μας, ας σκεφτούμε τις επιπτώσεις υιοθέτησής της: εξηγεί όλα τα φαινόμενα και τα δεδομένα; ή μόνο όσα βλέπουμε σήμερα. Μήπως παραβλέπει άλλα; Αν δούμε τα πράγματα από διαφορετική γωνία, θα μπορούσε να ευσταθεί; Η θεωρία ικανοποιεί τη βάσανο της λογικής; τα ενδιάμεσα στάδια ή οι πιθανές αντιδράσεις εμπλεκομένων (με τους βαθμούς ελευθερίας που έχουν), από την εκπόνηση του σχεδίου μέχρι σήμερα, πόσο εύκολο ήταν να έχουν προβλεφθεί; πόσο εφικτό ήταν να προβλέπονται εναλλακτικά σχέδια ανά περίπτωση; κοκ.

Βέβαια, οι εθισμένοι στην σκέψη ότι πρέπει πάντα να ευθύνεται ένας τρίτος που τα προσχεδίασε με εντυπωσιακή ακρίβεια, δεν κάμπτονται από τέτοια ερωτήματα.

Στρέφομαι λοιπόν στην παιδεία με την ευρεία έννοια. Να εκπαιδευτούμε στην οργάνωση, στον σχεδιασμό και στη μεθοδολογία: στην άσκηση στη σκέψη. Αυτό δεν αφορά μόνο σε δασκάλους ή γονείς. Μας αφορά όλους. Ο άνθρωπος είναι μιμητικό ον και αντιγράφει όσα βλέπει γύρω του.

Την επόμενη φορά που θα ακούσουμε ή διαβάσουμε μία άποψη ας μας επηρεάσει περισσότερο το περιεχόμενο από το πρόσωπο που την εκφέρει. Κυρίως: ας ελέγξουμε τις πηγές και ας ρωτάμε για πηγές. Η πρόσβαση στις πληροφορίες μας επιτρέπει σήμερα να αντικρούσουμε αρλούμπες χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Με χρήση αξιόπιστων πηγών. Όταν το κάνουμε συστηματικά, θα αποδομηθεί η αξιοπιστία πολλών ενδιαμέσων, ώστε τελικά να αρχίσουν κάποτε  να σοβαρεύονται. Να τους παρακάμψουμε. Να ορθοτομείται ο λόγος της αληθείας.

4 comments

leon11gr 25 November 2015 at 14:53

Η παραδοχή που κάνετε περί άψογα οργανωμένων σχεδίων και πλήρη πρόβλεψη των δυσχερειών που προκύπτουν, δεν ισχύει. Αν υφίστανται τέτοια σχέδια, σίγουρα στην πορεία υλοποίησης αναθεωρούνται, απλώς ο τελικός στόχος παραμένει σταθερός.

Reply
admin 25 November 2015 at 15:32

Τι εννοείτε «τέτοια σχέδια»; αυτή η παραδοχή που λέτε μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιοδήποτε σχέδιο. Το να δώσεις ραντεβού στις 8 για καφέ, για παράδειγμα, είναι ένα δείγμα σχεδίου (ναι, δείγμα ενός «άψογα οργανωμένου σχεδίου»). Αν σε φυσιολογικές συνθήκες χρειάζεται μισή ώρα για να βρεθεί κανείς στον τόπο συνάντησης και ξεκινήσει κανείς ακριβώς στις 7.30, οι πιθανότητες είναι ότι θα καθυστερήσει. Γιατί; επειδή όλο και κάτι θα συμβεί στο μεταξύ. Ο οργανωμένος άνθρωπος, αυτός δηλαδή που έχει τριβή με τον σχεδιασμό, δεδομένου ότι πρόκειται για μικρής σημασίας σχέδιο, δεν θα καθίσει να σκεφτεί τι ακριβώς μπορεί να συμβεί. Θα ξεκινήσει όμως 10-15 λεπτά νωρίτερα, ώστε να έχει τον χρόνο να αντιμετωπίσει τυχόν αναποδιά. Για μεγαλύτερης αξίας σχέδιο, σίγουρα θα το έκανε.

Το βασικό σημείο του άρθρου είναι ουσιαστικά ότι ο κόπος από τον εθισμό στην οργάνωση σχεδίων – και εδώ μιλάω για τα πιο απλά – λειτουργεί ως αντίδοτο στην ανορθολογική υϊοθέτηση θεωριών συνωμοσίας για τις οποίες δεν γνωρίζει ούτε ένα δεδομένο, ούτε έναν άνθρωπο από τους εμπλεκόμενους, ούτε -γενικώς- τίποτα. Το δέχεται αβίαστα επειδή απλώς βολεύει τη δική του ερμηνεία του κόσμου. Και δεν ενδιαφέρεται ούτε καν να το ψάξει περισσότερο.

Ανδρέας.

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 25 November 2015 at 16:42

Συγχαρητήρια κύριε Σταλίδη ! Καὶ μὲ τὴν μία φθάσατε στὴν κορυφαία, ἔστω πολύ ὑποβαθμισμένη σήμερα, ἀπὸ τὶς Ἑλληνόφωνες ἐφημερίδες.
Τί λέτε ; Ἔχετε κουράγιο νὰ πιάσουμε τὸ «Ἀντίβαρο», ἀπὸ τὶς πλέον πρόσφατες ἀναρτήσεις μέχρι αὐτὲς τοῦ ἀπωτάτου παρελθόντος, καὶ « να αντικρούσουμε αρλούμπες» ; Κάτι μοῦ λέει ὅτι καὶ μόνον τὶς 100 πιὸ πρόσφατες νὰ πιάσουμε, θὰ ἔχουμε πολὺν «ἰδιαίτερο κόπο».

Reply
admin 26 November 2015 at 13:07

Ευχαριστώ. Ως παλαιός αναγνώστης θα έχετε ήδη αντιληφθεί ότι αυτά που γράφω τα έχω ξαναπεί και στο παρελθόν και πιο συγκεκριμένα στο δεύτερο μέρος του εξής παλαιότερου άρθρου – http://www.antibaro.gr/article/11391

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.